قله ۳۱۰۰ متری سرحوض ( بوریان خانه ) ، گروه حوزوی آفاق

Photo ofقله ۳۱۰۰ متری سرحوض ( بوریان خانه ) ، گروه حوزوی آفاق Photo ofقله ۳۱۰۰ متری سرحوض ( بوریان خانه ) ، گروه حوزوی آفاق Photo ofقله ۳۱۰۰ متری سرحوض ( بوریان خانه ) ، گروه حوزوی آفاق

October 17, 2021
October 2021

near Rāvanj, Markazi (Iran)

برنامه شماره ۱۵۸ ، گروه کوهپیمایی حوزوی آفاق (یادبود شهید ابراهیم هادی)؛

صعود به قله ۳۱۰۰ متری سرحوض

تاریخ برنامه: جمعه ۹ مهر ۱۴۰۰
تعداد شرکت کنندگان: ۱۶ نفر
️مسافت طولی طی شده (در سطح سنگین) : حدود ۱۶.۴ کیلومتر
ارتفاع صعود شده : حدود ۱۰۲۰ متر
سطح برنامه : سنگین

شرح برنامه:
معرفی‌: قله سرحوض با ارتفاع حدود ۳۱۰۰ متر، یکی از بلندترین قلل رشته کوههای مرزی بین استان قم و مرکزی است. به لحاظ جغرافیایی، این قله درون استان مرکزی (شهرستان دلیجان) واقع شده و قله پلنگ آبی، در سه کیلومتری زاویه شمال شرقی آن است. مناظر زیبای دره راونج و جاسب و ارتفاعات اطراف آن، چشمه ها و رودخانه های فصلی و دائمی ، درختان زرشک کوهی، معادن متعدد و حیات وحش غنی از جذابیت ها و ویژگیهای مسیر این قله است. سه مسیر اصلی برای صعود به این قله وجود دارد. مسیر اول از روستای راونج ،جاده معدنی و دره رودخانه آن بوده که با پیمودن آن از چند دره فرعی می توان به قله رسید. مسیر اصلی دوم از دره سرویان است. جاده های خاکی معدنی مسیر این دره را تا ارتفاع ۲۷۰۰ متر همراهی می کنند. مسیر سوم نیز از دره جاسب و روستاهای زر و واران آغاز می شود. برخی مسیر های صعود به این قله دارای شیب تند بوده و لازم است از مسیرهای صخره ای پرهیز شود.

دومین برنامه پاییزی آفاق، صعود به این قله مرتفع و زیبا بود که البته در دوسطح برگزار شد. در سطح سبک، کوهپیمایان مسیر صعود را تا میانه دره اویا طی نموده و ضمن استراحت و استفاده از درختان پربار زرشک کوهی به مبدا بازگشتند. در سطح سنگین، با ادامه مسیر دره، به جاده خاکی معدنی رسیده و با عبور از عرض آن و صعود به خط الراس، قله نیز در دسترس قرارگرفت و فتح شد. دره ای که در مسیر صعود این هفته قرار گرفت، بسیار بکر و دارای پوشش گیاهی غنی می باشد. تعداد زیادی درختان زرشک کوهی و انواعی از گیاهان و درختان دیگر که گاه کل دره را پوشانده بودند از جذابیت های این مسیر بود. چندین چشمه و قنات در مسیر صعود این هفته، بهره و استفاده ما از این ورزش لذتبخش را دوچندان نمود مخصوصا که نماز ظهر و عصر نیز با وضو از آب چشمه ای خنک و گوارا اقامه شد. صعب العبور بودن برخی قسمت های دره اویا (دره زرشک) ما را برآن داشت که مسیر بازگشت را از جاده معدنی برگزینیم که البته آنجا نیز از نعمات الهی بی بهره نبوده و همچنان مهمان شاخه های پربار زرشک بودیم.
با تشکر از همنوردان حاضر در برنامه مخصوصا عزیزانی که زحمت وسیله نقلیه بر دوششان بود. ورزشکار و با خدا باشید.

PictographCar park Altitude 0 ft

پارکینگ کمی بعد از دوراهی

جهت رسیدن به این دره، میدان ورودی روستای راونج سمت چپ از جاده معدنی (به نوعی کمربندی بالای روستای راونج) به ورودی دره میرسید. در دوراهی که بالاتر مشاهده می کنید به سمت چپ باید بروید (مسیر جاده خاکی در نقشه گوگل درج شده) چند کیلومتری که با خودرو ادامه دهید به این نقطه می رسید

PictographRiver Altitude 0 ft

جریان آب حاشیه مسیر

در حاشیه جاده خاکی دره رودخانه راونج، مناطق خوبی وجود دارد دارای درخت و آب که برای تفریح خانوادگی نیز مناسب می باشد.

ورود به دره فرعی

از نقطه مشخص شده، برای صعود به سمت قله وارد مسیر دره فرعی می شویم. این دره قبلا جاده داشته اما با سیل تخریب شده است

درختچه های زرشک

تعداد زیادی درختان پربار زرشک در این دره بکر و زیبا وجود دارد

عبور سخت از میان درختان

بخش هایی از دره توسط درختان انبوه پوشیده شده که عبور از میان این درختان مقداری سخت است اما با احتیاط و با انتخاب مسیر های چپ و راست می توان عبور کرد

باغات پایان دره

چشمه و استخر

چند درخت

این قسمت چشمه ندارد

شیب نیمه تند

نمای خط الراس و قله های فرعی

PictographSummit Altitude 0 ft

قله

تابلوی جدیدی روی قله نصب شده که ظاهرا کوهنوردان دلیجانی تهیه کردند. نام قله روی این تابلو "بوریان خانه" عنوان شده که البته در منابع اصلی جغرافیایی نام سرحوض درج شده است