قله ۳۰۸۰ متری هورستان ، گروه حوزوی آفاق

Photo ofقله ۳۰۸۰ متری هورستان ، گروه حوزوی آفاق Photo ofقله ۳۰۸۰ متری هورستان ، گروه حوزوی آفاق Photo ofقله ۳۰۸۰ متری هورستان ، گروه حوزوی آفاق

August 1, 2021

ارتفاع صعود شده : حدود ۷۲۰ متر
سطح برنامه : نیمه سنگین

شرح برنامه:
معرفی‌: قله هورستان، کوهی با ارتفاع ۳۰۸۰ متر از سطح دریا واقع در استان اصفهان، شهرستان کاشان و در محدوده روستای رحق می باشد. آبریز دره های شرقی این قله به سمت روستای رحق و آبریز دره های شمالی قله به سمت منطقه وسف در استان قم می باشد. قله برف انبار در شمال غرب و قله ولیجیا در جنوب غرب این قله واقع شده اند. آب و هوای خنک، چشمه ها و جویبارهای متعدد و مناظر زیبا و دل انگیز از جمله ویژگی های مسیر صعود به این قله می باشد. نام این قله از نام چشمه ای نزدیک آن برگرفته شده است.

سه مسیر صعود به این قله وجود دارد. دو مسیر از دره شمالی و غربی که از وسف آغاز می شود و یک مسیر از دره شرقی که از روستای رحق آغاز می گردد.

برنامه این جمعه گروه آفاق، صعود به این قله کمتر شناخته شده از مبدا منطقه وسف بود. بیشتر مسیر صعود ، دره ای دارای چشمه های متعدد و آب جاری فراوان بوده که مناظر زیبایی را خلق کرده بود. با توجه به ابری بودن هوا، صعودی لذتبخش و بسیار خنک را آن هم در این فصل تجربه نمودیم. هوای نیمه ابری به همراه باد سردی که در منطقه می وزید، حتی استفاده از لباس گرم را نیز ضروری ساخت که البته همراه داشتیم. با پایان برنامه و بازگشت به سمت قم، ضمن اقامه نماز ظهر و عصر در مسجد روستای ویریچ مهمان غذا و شربت صلواتی هم شدیم
با تشکر از همنوردان حاضر در برنامه مخصوصا عزیزانی که زحمت وسیله نقلیه بر دوششان بود. ورزشکار و با خدا باشید.

PictographCar park Altitude 0 ft

دره مسیر بازگشت

چشمه

سلام و خدا قوت
    من قبلا دیده ام که این قله رو به نام جهانبین صعود کرده اند.
    شما اطلاع دارید که که آیا جهانبین نام دیگر همین قله است؟ یا قله جهانبین در جای دیگری قرار دارد؟
    محلی ها به این قله چی میگن؟

• Photo of M.E.Razeghi
    M.E.Razeghi Aug 3, 2021

سلام و عرض ارادت، در منابع رسمی جغرافیایی، اسم اصلی این قله برف انبار بوده، البته بعداً برای بام استان قم به کار رفته، لذا اسم هورستان رو از نزدیکترین چشمه برای این قله برگزیدم. از نام جهان‌بین اطلاعی ندارم، اما ظاهراً آقای شریفیان اسم جهان نما رو برای دومین قله خط الراس پلنگ آبی به کار می‌برند که البته بنده منبعی پیدا نکردم.

babri Aug 3, 2021

جسارتاً به نظرم انتخاب نام جدید برای قله هایی که سالهاست محلیها یا کوهنوردان آنها را به نام مشخصی میخوانند کار درستی نیست و گمان میکنم کار درست این است که باید درمورد اسم قله ها تحقیق کرد و از کوهنوردان و بومیان اسم کوه یا قله رو پرسید. گمان میکنم اگر هر گروهی به سلیقه خودش بخواهد قله ها را نامگذاری کند هرج و مرج زیادی در اسامی جغرافیایی پیش می آید و نامهای با مسما و ریشه دار فراموش می شوند. صعود کوههای ناشناخته یعنی کاری که شما میکنید کار بسیاار ارزشمندیه و به نظرم این تلاش ارزشمند وقتی تکمیل میشه که شما حتما کشف نام درست کوهها رو هم در برنامه خودتون بگنجانید و بهیچ وجه سلیقه ای اسم روی قله ها نگذارید.
    ممنون از توضیحاتتون و امیدوارم همیشه در پناه حق موفق و پیشرو و سلامت باشید

• Photo of M.E.Razeghi
    M.E.Razeghi Aug 3, 2021

بنده از اسامی رسمی ثبت شده در منابع جغرافیایی استفاده می کنم و صدالبته اسم جدید و نامأنوس استفاده نمی کنم، البته اگر بومیان در دسترس باشند قطعا اسم محلی اولویت خواهد داشت. اما بسیاری از این مدل کوه‌هایی که عموم کوهنوردان صعود نداشتند، و قله های فرعی منطقه به شمار می‌روند توسط بومیان نیز اسم گذاری نشده.
    سنت نامگذاری قلل‌ از قدیم بر مبنای استفاده از اسم نزدیکترین چشمه یا دره یا باغ یا امثال این موارد بوده که ما سعی در استمرار همین روش داریم

babri Aug 3, 2021

موافقم. این روش برای قله هایی که مطمئن هستید هیچ اسمی ندارند معقول است.