قله ۲۹۸۰متری مامو ، گروه حوزوی آفاق

Photo ofقله ۲۹۸۰متری مامو ، گروه حوزوی آفاق Photo ofقله ۲۹۸۰متری مامو ، گروه حوزوی آفاق Photo ofقله ۲۹۸۰متری مامو ، گروه حوزوی آفاق

July 17, 2021
June 2021

near Kermejegān, Qom (Iran)

توضیحات بیشتر از نقاط میان مسیر در مکان نشان ها افزوده شده است

ارتفاع صعود شده : حدود ۹۰۲ متر
سطح برنامه : نیمه سنگین

شرح برنامه:
قله مامو با ارتفاع حدود ۲۹۸۰ متر از سطح دریا، جزو ده قله مرتفع استان قم بوده که بهترین مسیر صعود آن از روستای کرمجگان می باشد. این قله که از قم و پردیسان نیز دیده می شود، دارای چندین چشمه و باغ در کوهپایه های خود بوده و تنوع گیاهی و حیوانی خوبی دارد. حیواناتی همچون گراز، خرگوش، روباه و انواع حشرات همچنین گیاهانی چون آویشن، بومادران، گون و دیگر گیاهان دارویی در دامنه های قلل این منطقه زیست دارند.

برنامه نیمه خردادماه که قرار بود در منطقه فریدونشهر اصفهان برگزار شود، به علت ایجاد محدودیت تردد بین استانی، به قله مامو تغییر پیدا کرد. این برنامه که در دو سطح سبک و نیمه سنگین برگزار شد با مشارکت خوب اعضا و با صعود کامل اکثر دوستان همراه گشت. دره سرسبز و زیبای هیرون که دارای باغات و چشمه های متعدد می باشد بخشی از مسیر صعود این هفته بود و باغات حاشیه چشمه شجاع پایان سطح سبک برنامه قرار گرفت. ادامه مسیر با شیب تندتر و در هوایی که به سبب باد خیلی گرم نشده بود تا فتح قله استمرار یافت. پس از مقداری استراحت و سلام دسته جمعی به اباعبدالله (ع) از فراز قله که معنویت بخش صعود ما بود، فرود از قله از دره میانبر آغاز شد. با رسیدن به چشمه شجاع خورشید نیز به میان آسمان رسید. نماز جماعت را در آن مکان باصفا اقامه کرده و ساعتی بعد با پیمایش مسیر بازگشت تا امامزاده نورعلی این برنامه نیز بحمدالله پایان یافت و ما ماندیم و بهره های مادی و معنوی کوه.
با تشکر از همنوردان حاضر در برنامه مخصوصا عزیزانی که زحمت وسیله نقلیه بر دوششان بود. ورزشکار و با خدا باشید.

PictographCar park Altitude 0 ft

پارکینگ امامزاده نورعلی

مکان مناسب پارک خودرو مقابل امامزاده نورعلی کرمجگان . دارای سرویش بهداشتی و فروشگاه

ورودی کوچه باغ خاکی

سمت راست وارد کوچه باغ می شود. سمت چپ ادامه جاده آسفالته به سمت قنات درباغ می رود

صعود شیب ملایم به تپه بالای جاده معدنی

پاکوب به سمت دره مقابل

از دره هیرون به سمت دره چشمه شجاع

چشمه شجاع

باغات، استخر کوچک که غالبا آب زیادی داخلش نیست، یک چشمه با آب مناسب و یک قنات کوچک، یک اتاقک توالت هم هست که البته آب باید به همراه برد

دوراهی

دره سمت راست منتهی به گردنه بین دو قله مامو و میرقاسم می شود و از خط الراس شمالی مامو می توان قله را صعود کرد دره سمت چپ به گردنه بین مامو و قرقر منتهی شده که از خط الراس جنوبی می توان به قله رسید

دوراهی محل باغات

علیرغم وجود باغات و آب اما برای استفاده نوشیدنی مناسب نیست و باید از چشمه پایینی آب کافی برداشت. دره سمت راست دارای شیب کمتر ولی مسیر طولانی تر بوده و دره سمت چپ شیب بیشتر ولی مسیر کوتاه تر دارد و البته احتیاط بیشتری در صعود وفرود می طلبد به دلیل ریزشی بودن برخی قسمتهای دره

گردنه مامو-میرقاسم

PictographSummit Altitude 0 ft

قله مامو

ارتفاع حدود 3000 متر . تابلو حدود چندماه است که نصب شده

شیب نیمه تند

با احتیاط لازم می توان صعود کرد. در فصول سرد و برفی ممکن است نیاز به ابزار متناسب باشد

دره بازگشت

جاده خاکی

مسیر جاده از امامزاده تا باغات بالادست ادامه دارد البته جنس آن در برخی قسمت ها نامرغوب است و میانه آن میله و زنجیر وجود دارد که ممکن است گاهی مسدود کنند