قله ۲۹۰۰ متری کرپل سر بر فراز ابر

October 10, 2022
July 2022

near Gardaneh Sar, Māzandarān (Iran)

☘️برنامه شماره ۱۹۵ ، گروه کوهپیمایی حوزوی آفاق (یادبود شهید ابراهیم هادی)؛☘️

پیمایش جنگل ملک سرا و صعود به قله ۲۹۰۰ متری کرپل سر
(مسیر خاکی از روستای کارمزد تا مبدا صعود نزدیک روستای گردنه سر در مسیری جداگانه قرار داده شده )
(توضیحات تکمیلی ضمن مکان نشان ها افزوده شد)

⏱ تاریخ برنامه: جمعه ۳۱ تیر ۱۴۰۱
تعداد شرکت کنندگان: ۱۲ نفر
️مسافت طولی طی شده : حدود ۶.۶ کیلومتر
ارتفاع صعود شده : حدود ۵۷۰ متر
سطح برنامه : متوسط

☘️ شرح برنامه:
🏔 معرفی : قله کرپل سر با ارتفاعی بالغ بر ۲۹۰۰ متر از سطح دریا، قله ای زیبا بر فراز جنگل های مازندران است. نزدیکترین روستاها به این قله، گردنه سر در شمال و اسبوکلا در غرب قله می باشند. برای صعود به این قله و استفاده از منظره زیبای آن، از سه مسیر می توان اقدام کرد. مسیر اول، از جاده روستای کارمزد به گردنه سر است که صعود، اندکی قبل از گردنه سر در زاویه جنوبی آغاز شده و با سوارشدن بر خط الراس شمال شرقی قله (صعود به سمت غرب و جنوب غرب) قله در دسترس خواهد بود. دومین مسیر از مبدا روستای لاکوم بوده که با صعود در زاویه غرب و عبور از دو دره به قله دست یافت. سومین مسیر نیز از جاده اسبوکلا به امامزاده حسن است که می توان از گردنه غربی قله با صعود در جهت شرق به قله رسید.

🏕 آخرین برنامه تیرماه گروه آفاق، با هدف پیمایشی جنگلی و فتح این قله زیبا برنامه ریزی شد. با توجه به اینکه قصد داشتیم از مناظر جنگلی نیز بهره ببریم، مسیر روستای کارمزد به گردنه سر را انتخاب کردیم. جاده دسترسی به این منطقه تا روستای کارمزد آسفالت بوده اما پس از آن تا گردنه سر خاکی است که با توجه به مرغوب بودن آن، می توان با خودروی عادی پیمود. سحرگاه از قم به سمت منطقه حرکت کردیم و با عبور از پل سفید وارد جاده آلاشت شدیم. ورود به محدوده روستای کارمزد با ورود به هوای مه آلود همراه شد. با عبور از این روستا به جاده جنگلی زیبای آن وارد می شوید. هوای بسیار عالی، جنگل بکر و جلوه های طبیعی آن شما را به وجد می آورد. در مقابل این همه زیبایی طاقت نیاورده و خودرو ها را متوقف کردیم. بساط چای آتشی را مهیا کرده، زیراندازها را پهن نموده و یک صبحانه مفصل میل نمودیم😅 .

🏕 این فضا (که اعضای گروه را برای ادامه راه و صعود به قله مردد می کرد) را به سختی شکستیم و مجدد سوار بر خودرو به سمت گردنه سر ادامه دادیم. مسیر طولانی اما لذتبخش بود. غلظت مه در جاده کم و زیاد می شد. دو چشمه با آب خنک و گوارا هم در حاشیه این جاده وجود داشت که از آن حداکثر استفاده را بردیم. نهایتا کمی قبل از گردنه سر و در حالی که هنوز در مه بودیم، توقف کردیم. چند نفر از دوستان به قصد جنگل نوردی جدا شده و باقی اعضا صعود را آغاز کردند.

🏔 با عبور از ارتفاع ۲۴۵۰ متر، از ابر خارج شده و منظره رویایی دریای ابر پدیدار شد. انرژی مضاعفی گرفته و هر چند گرمای ناشی از تابش آفتاب عرقمان را درآورد اما با ساعتی صعود به قله دست پیدا کردیم. دریایی از ابر دور تا دورمان را فراگرفته بود و منظره ای کم نظیر ایجاد می کرد. نمازی خوانده و این همه نعمت را شکر نمودیم. دریای ابر که هنگام صعود به دلیل نبود باد بسیار آرام و بدون موج بود،در اثر شدت باد حین بازگشت، مقداری مواج شده و زیبایی های جدیدی را پدید می آورد که هر لحظه تسبیح را بر زبان جاری می نمود. با اتمام کوهپیمایی، مجدد سوار بر خودرو دل به ابر و جنگل زده و بار دیگر از مسیری که حالا غلظت مه در آن به شدت بالا رفته بود به سمت روستای کارمزد بازگشتیم و اوایل شب به جاده اصلی رسیدیم.
با تشکر از دوستان حاضر در برنامه، ورزشکار و با خدا باشید.

جاده کارمزد به گردنه سر

PictographRisk Altitude 7,776 ft

رانش جاده

این بخش از جاده ریزش کرده و برای خودرو غیر قابل عبور است

شیب نیمه تند

اندکی شیب این قسمت (چه مسیری که برای رفت ثبت شده و چه مسیر بازگشت) تند است اما با حرکت مارپیچ و جنس غیر ریزشی زمین، مشکلی برای صعود نخواهد بود.

خروج از ابر

پاکوب

برای صعود سریعتر باید کمی بالاتر از پاکوب خارج شوید و مسیری که ما برای بازگشت انتخاب کردیم را صعود کنید (مسیر شمالی)

نمای گردنه سر

انتهای پاکوب

ادامه پاکوب به طرف مقابل دره می رود و تا قله دیگر پاکوب نیست برای صعود در مجموع بهتر است از مسیر دیگر استفاده کنید

صعود از بالای بخش سنگی دره

صعود بعد از انتهای پاکوب تا قله با شیب متوسطی ادامه دارد

قله کرپل سر ( کنگلو )

در برخی نقشه های توپوگرافی این قله به نام کنگلو ثبت شده اما در سایت نام های جغرافیایی عنوان کرپل سر درج شده است https://gndb.ncc.gov.ir/Pages/jpgMaps.aspx?end=dWTeF+tf+ic= یکی از دوستان هم گفتند نام قله نره کوه است

نمای مسیر خط الراس

• farshid ajz Dec 1, 2022

شرمندم. چون بچه همون منطقه بودم گفتم

M.E.Razeghi Dec 1, 2022

لطف کردید. من معمولا از منابع موجود سازمان نقشه‌برداری استفاده می کنم که لینکش رو هم در توضیحات ویپوینت قله ذکر کردم