قله ۲۸۸۰ متری دره رستم ، گروه حوزوی آفاق

Photo ofقله ۲۸۸۰ متری دره رستم ، گروه حوزوی آفاق Photo ofقله ۲۸۸۰ متری دره رستم ، گروه حوزوی آفاق Photo ofقله ۲۸۸۰ متری دره رستم ، گروه حوزوی آفاق

February 7, 2021
February 2021

near ‘Abdolābād-e Bālā, Markazi (Iran)

برنامه شماره ۱۲۲ ، گروه کوهپیمایی حوزوی آفاق (یادبود شهید ابراهیم هادی)؛

صعود به قله ۲۸۷۰ متری دره رستم

تاریخ برنامه: جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
تعداد شرکت کنندگان: ۱۶ نفر
️مسافت طولی طی شده : حدود ۶ کیلومتر
ارتفاع صعود شده : حدود ۴۶۵ متر
سطح برنامه : متوسط

شرح برنامه:
دره رستم ، نام قله ای مرتفع واقع در مرز دو استان قم و مرکزی است که در ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی تفرش و ۱۵ کیلومتری شمال غربی دستجرد قرار دارد. این قله بالغ بر ۲۸۷۰ متر از سطح دریاهای آزاد ارتفاع داشته و از سه جهت قابل صعود می باشد. بهترین مسیر صعود از دره جنوب غربی و از مبدا جاده آسفالت دستجرد-تفرش است که با شیبی مناسب و مسیری سبک به قله منتهی می گردد. مسیر جبهه شمالی از راه دسترسی خاکی کهندان - تفرش آغاز شده و به بخش های مختلفی از خط الراس منتهی می گردد. دره های جنوب شرقی نیز طولانی ترین مسیر صعود را تشکیل داده که آن هم از بخش دیگری از جاده دستجرد-تفرش آغاز می گردد.

یکی از آسانترین و ایمن ترین مسیر های صعود قله دره رستم یعنی دو دره جنوب غربی قله، هدف سومین برنامه بهمن ماه گروه طلاب قرار گرفت. این مسیر که برای اولین بار توسط گروه آفاق طراحی، پیمایش و ثبت شد، جاذبه های دیدنی فراوانی داشت از جمله چندین چشمه، جویبار و درختان زرشک، نمای دیدنی از صخره های برفگیر، مکانی ایمن و مناسب سرسره برفی و ... . با توجه به اینکه نسبت به سالهای گذشته برف اندکی در ارتفاعات مرکزی کشور باریده است، در این برنامه هم انتظار چندانی برای یافتن مکان مناسب و ایمن برای سرخوردن روی برف نداشتیم اما پروردگار متعال صدای دل بندگان را شنید و در این برنامه توفیق داد و یک مسیر خوب سرسره نصیبمان شد. ما نیز کم نگذاشته و حداقل دوبار از این سرسره که در مسیر بازگشت از قله بود استفاده نمودیم تا خستگی کوه و کار هفته به خوبی تخلیه گردد
با تشکر از همنوردان حاضر در برنامه مخصوصا عزیزانی که زحمت وسیله نقلیه بر دوششان بود. ورزشکار و با خدا باشید.