قله ۲۸۷۰ متری تلکجار ، گروه حوزوی آفاق

Photo ofقله ۲۸۷۰ متری تلکجار ، گروه حوزوی آفاق Photo ofقله ۲۸۷۰ متری تلکجار ، گروه حوزوی آفاق Photo ofقله ۲۸۷۰ متری تلکجار ، گروه حوزوی آفاق

December 7, 2020

ارتفاع صعود شده : حدود ۹۱۰ متر
سطح برنامه : سنگین

شرح برنامه:

قله ۲۸۷۰ متری تِلکِجار ، از قلل آغازین رشته کوههای مرکزی ایران است که داخل مرز های استان قم واقع شده است. این قله سه مسیر صعود اصلی دارد، از مبدا کیلومتر پنج جاده فردو وسف به سمت شرق و دره سالمستان بهترین مسیر صعود است. از مبدا روستای خاوه دره لوگله بین قله تلکجار و طاق بن در جهت شمال دومین مسیر مناسب صعود این قله می باشد و سومین مسیر نیز از مبدا روستای وشنوه و از طریق دره وسف و دره گردنه خاکی به قله منتهی می گردد.

صد و سیزدهمین برنامه گروه کوهنودی طلاب، دومین صعود به هدف فتح قله تلکجار بود. با توجه به صعود قبلی از مسیر دره سالمستان، این بار مسیر دره لوگله از مبدا روستای خاوه انتخاب گردید. با اقامه نماز جماعت صبح در مسجد الغدیر، حرکت به سمت منطقه آغاز شد. جاده بین خاوه و فردو مبدا مسیر کوهپیمایی این هفته بود. همان ابتدا، دریای ابری در دوردست و ارتفاعاتی بسیار پایین تر دیده می شد که نوید آب و هوایی جذاب را در ادامه مسیر می داد. رفته رفته، به انتهای مسیر سبک برنامه که پایان باغات بود رسیدیم و جمعی از دوستان جهت استراحت توقف کردند. در مسیر دره تا رسیدن به خط الراس بین دو قله طاق بن و تلکجار، چندین جوی آب، چشمه های گوارا و درختانی که دیگر برگی نداشتند مشاهده کردیم. اما هر چه بالاتر می رفتیم ارتفاع دریای ابری که دوردست ها دیده می شد، بیشتر شده و به ما نزدیکتر می گشت منظره کم نظیر حرکت بر فراز ابرها ساعتی همراه ما بود تا در نهایت با رسیدن به قله ، ابرها نیز ما را محاصره کرده و در خود فرو بردند. در عین حال، هوای قله بسیار خوب بود و با همراه داشتن لباس کافی، نوشیدنی های گرم دوستان نیز حال و صفای عجیبی را در گروه فاتح قله به جریان می انداخت. به شکرانه صعود و دیدن آن همه مناظر کم نظیر و عجایب خلقت الهی، نماز جماعت را صد متر پایین تر از قله اقامه نموده و سپس بازگشتی مه آلود را آغاز کردیم. آب خنک و گوارای مرتفع ترین چشمه نیز سوغات ما شد برای خانواده.
با تشکر از همنوردان حاضر در برنامه مخصوصا عزیزانی که زحمت وسیله نقلیه بر دوششان بود. ورزشکار و با خدا باشید.