قله ۲۷۸۰ متری شاه پسند ، گروه حوزوی آفاق

Photo ofقله ۲۷۸۰ متری شاه پسند ، گروه حوزوی آفاق Photo ofقله ۲۷۸۰ متری شاه پسند ، گروه حوزوی آفاق Photo ofقله ۲۷۸۰ متری شاه پسند ، گروه حوزوی آفاق

March 13, 2022
February 2022

near Nīvesht, Markazi (Iran)

☘️برنامه شماره ۱۷۵ ، گروه کوهپیمایی حوزوی آفاق (یادبود شهید ابراهیم هادی)؛☘️

⛰صعود به قله ۲۷۸۰ متری شاه پسند ساوه ⛰

⏱ تاریخ برنامه: جمعه ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
تعداد شرکت کنندگان: ۹ نفر
️مسافت طولی طی شده : حدود ۱۲.۲ کیلومتر
ارتفاع صعود شده : حدود ۱۰۲۰ متر
سطح برنامه : سنگین

☘️ شرح برنامه:
⛰ معرفی‌: از شمال غرب شهر ساوه، رشته کوهی آغاز می شود که به خرقان شهرت دارد. این کوه ها که تا ۱۵۰ کیلومتر امتداد یافته از شمال به بویین زهرا، از جنوب به آزادراه ساوه همدان و از غرب به محدوده آوج قزوین و رزن همدان محدود می شود.
از مرتفعترین قلل منطقه شرقی رشته کوه خرقان، قله شاه پسند با ارتفاع ۲۷۸۰ متر از سطح دریا می باشد. در نزدیکی قله شاه پسند، قله دیگری که نام مشخصی برایش نیافتیم وجود دارد که ده متر بلندتر از شاه پسند بوده و بام منطقه به شمار می رود.

🏕برای صعود به این دو قله، از شمال و جنوب مسیرهای محتلفی وجود دارد. از شمال شرق قله، با پیمایش دره اصلی روستای نشوه به دامنه های قله می رسیم. از شمال غرب، دره اصلی روستای بند امیر از مسیر امامزاده محمد باقر نیز به دره و دامنه های شمالی و غربی قله منتهی می گردند. جنوب شرق قله، مسیر روستاهای یولاق و قلعک است که با پیمایش دره اصلی در زاویه شمال غربی، می توان به قله رسید. مسیر جبهه جنوبی قله نیز از روستای نیوشت آغاز شده، که با پیمودن جاده خاکی و دره اصلی به سمت شمال، از چندین دره و یال امکان صعود به قله وجود دارد.

🏔 اولین صعود گروه حوزوی آفاق به این قله زیبا، از مبدا روستای نیوشت برنامه ریزی شد. مسیر صعود و فرود به نحوی طراحی شده که ابتدا قله مرتفع تر فتح شده و سپس قله شاه پسند نیز در ادامه آن فتح گردد. پس از حرکت از قم و اقامه نماز صبح در محدوده دامشهر،تا ساعت ۷:۱۵ به روستای نیوشت رسیدیم سپس با پیمایش جاده معدنی بخشی از دره های بالای روستا را گذر کرده تا به مبدا صعود مورد نظر دست یافتیم. حجم برف مورد نظر بسیار کمتر از انتظار ما بود و تقریبا تمام مسیر صعود برف چندانی پیش رویمان نبود. البته وضعیت جبهه شمالی قله کاملا متفاوت بود. زاویه وزش باد این منطقه که از جنوب غرب به شمال شرق بوده، بیشتر برف را در دره های شمالی رشته کوه متمرکز کرده است. در نتیجه مسیر صعود ما که مرتفع ترین یال جنوب غربی قله بود، بهره ای از برف نداشت. علیرغم سنگین بودن برنامه و میزان افزایش ارتفاع که بالغ بر هزار متر شد، دوستان با همت بالا و سرعت مناسب همگی موفق به صعود کامل هر دو قله شدند و با شکرگذاری نعمات خدای متعال از هوا و مناظر زیبای کوهستان استفاده نمودند.
با تشکر از همنوردان حاضر در برنامه مخصوصا عزیزانی که زحمت وسیله نقلیه بر دوششان بود. ورزشکار و با خدا باشید.

دره صعودی به سمت یال غربی

نمای منطقه از یال غربی

شیب نیمه تند

در مسیر یال برخی قسمت ها شیب تند می شود اما خطر نداشته و مسیر مناسب است

PictographSummit Altitude 0 ft

قله غربی شاه پسند

طبق ارتفاعی که ما ثبت کردیم ، این قله از قله شاه پسند که تابلو دارد حدود 10 متر مرفع تر است

قله شاه پسند

Photo ofعبور از دامنه زیر صخره های خط الراس Photo ofعبور از دامنه زیر صخره های خط الراس Photo ofعبور از دامنه زیر صخره های خط الراس

عبور از دامنه زیر صخره های خط الراس

Photo ofشیب نیمه تند اتصال یال شرقی به خط الراس Photo ofشیب نیمه تند اتصال یال شرقی به خط الراس Photo ofشیب نیمه تند اتصال یال شرقی به خط الراس

شیب نیمه تند اتصال یال شرقی به خط الراس

شیب متوسط یال شرقی

جاده خاکی

• Photo of ehsan beyraghi
    ehsan beyraghi Jun 2, 2022

خوا قوت . جای ما خالی. حیف که مشهدیم و نمی تونیم در خیلی از برنامه هاتون شرکت کنیم