قله ۲۶۲۰ متری آزنا ، گروه حوزوی آفاق

Photo ofقله ۲۶۲۰ متری آزنا ، گروه حوزوی آفاق Photo ofقله ۲۶۲۰ متری آزنا ، گروه حوزوی آفاق Photo ofقله ۲۶۲۰ متری آزنا ، گروه حوزوی آفاق

December 10, 2021
December 2021

near Rūshnagān, Qom (Iran)

برنامه شماره ۱۶۶ ، گروه کوهپیمایی حوزوی آفاق (یادبود شهید ابراهیم هادی)؛

صعود به قله ۲۶۲۰ متری آزنا
تاریخ برنامه: جمعه ۱۲ آذر ۱۴۰۰
تعداد شرکت کنندگان: ۱۶ نفر
️مسافت طولی طی شده : حدود ۱۲.۴ کیلومتر
ارتفاع صعود شده : حدود ۶۹۰ متر
سطح برنامه : متوسط-نیمه سنگین

☘️ شرح برنامه:
⛰ معرفی‌: قله آزنا با ارتفاعی بالغ بر ۲۶۰۰ متر از سطح دریا ، در منطقه کوهستانی بین روستاهای کهندان، نایه، و فوجرد واقع شده است. قلل مطرحی همچون وتوس و کوجه از فراز آن به خوبی قابل مشاهده می باشند. در بهار و تابستان، هوای مطبوع و خنکی داشته اما زمستان های بسیار سردی را تجربه می کند. با احداث یک مجموعه گردشگری در کوهپایه آن، صعود آن نیز آسان شده است. چشمه ها، رودخانه های فصلی و باغات متعددی در دره های شمالی و جنوبی این قله وجود دارد که طبیعت غنی این منطقه را نشان می دهد.

🏕 برنامه این جمعه آفاق، ابتدا با هدف صعود قله آزنا و قله ای دیگر به نام آهن دره در دوسطح برنامه ریزی شد. با توجه به بارش برفی که شب پیش از برنامه رخ داد، ارتفاعات بالای ۲۰۰۰ متر سفید پوش شده بود. مجتمع گردشگری دشت بهشت هم که مبدا صعود این هفته ما بود ارتفاعی بالغ بر ۲۰۰۰ متر داشت لذا با توجه به یخ زدگی جاده این مجتمع، موفق به رساندن خودروها به مبدا مقرر نشدیم. البته با توجه به پیش بینی که داشتیم، مسیر دومی نیز از مبدا دره جنوبی مجتمع گردشگری طراحی و آماده شده بود.

🏕 در نتیجه با تغییر برنامه به مبدا مسیر دوم که باغی در انتهای دره دزه بود رسیدیم. به سرعت، آماده شده و صعود را از مسیر دره دزه پی گرفتیم. این دره بکر که جلوه های متنوعی از زیبایی های خلقت را در خود جای داده بود، آغازی روح بخش را برای گروه رقم زد. جریان آب و صدای دلنشین آن، درختان متنوع از جمله زرشک، صحنه های زیبا از عظمت صخره ها، و جلوه های بدیع از زرد پاییز و سفید زمستان، صعود از این مسیر را حتی نسبت به مسیر اولیه پیش بینی شده ، ممتاز می نمود. انتهای دره به مجتمع گردشگری که در میانه کوهستان ساخته شده رسیدیم. البته این مجتمع تکمیل نشده و هنوز استفاده عمومی از آن امکان پذیر نیست لذا با تذکر نگهبانان، مسیر خود را به تپه های حاشیه مجتمع، تغییر دادیم.

🏔 با جدا شدن شش نفر از اعضا که به سمت مبدا بازگشتند، صعود دیگر حضار به سمت قله آزنا ادامه یافت که در نهایت دقایقی قبل از ظهر موفق به فتح قله گشتیم. علیرغم برفی که در ارتفاعات بود، نبود باد و تابش آفتاب هوای مناسبی را ایجاد کرده بود که بحمدالله همانجا وضو گرفته و نماز را برپاداشتیم. مسیر جدیدی را که از پیش تعیین شده بود برای بازگشت در نظر گرفتیم. ابتدا با عبور از دره ای فرعی اما با مناظر صخره ای بدیع و زیبا ، باغات دره تخت چمن نمایان شد. پایین دست این مجموعه باغات، دره اصلی منطقه قرار دارد. با ورود به دره اصلی، جلوه های خیره کننده یکی از پس از دیگری نمایان می شد. رودخانه ای که در مسیری زیبا و پیچ در پیچ حرکت می کرد، آبشارهای کوچک و بزرگ و چندین حوض آب، در کنار دامنه های برف زده کوه، و برگهای زرد پاییزی در باغات حاشیه دره، بازگشت ما را از صعود به قله نیز لذت بخش تر کرد و بارها تسبیح حق را بر دل و زبان جاری نمود.
با تشکر از همنوردان حاضر در برنامه مخصوصا عزیزانی که زحمت وسیله نقلیه بر دوششان بود. ورزشکار و با خدا باشید.

PictographCar park Altitude 0 ft

جاده خاکی نیمه مرغوب

مبدا ورود به این جاده چند کیلومتر پایین تر بوده و منشعب از جاده آسفالت مجتمع گردشگری دشت بهشت می شود.

ورودی زیبای دره دزه

ادامه مسیر دره و نمای قله صخره ای

PictographLake Altitude 0 ft

استخر منبع آب

جاده خاکی مرغوب

با ورود به محدوده مجتمع گردشگری ، نگهبانان تذکر دادند که مجتمع هنوز در دست احداث است و امکان تردد در محوطه نیست لذا مقداری بازگشته و از تپه حاشیه مجتمع پیمایش را ادامه دادیم

نمای مجتمع گردشگری در حال احداث

PictographProvisioning Altitude 0 ft

استراحت

شیب متوسط و گاهی تند

PictographSummit Altitude 0 ft

قله آزنا

قله دیگری نیز در فاصله نزدیک دیده می شود که به نظر می رسد هر دو قله هم ارتفاع یا با اختلاف ارتفاع بسیار اندک باشند