Qassiarsuk - Tasiusaq over land

July 1, 2021
June 2021

near Qassiarsuk, Kujalleq (Grenlandia)

Ruten er meget flot og i let terræn på fåresti næsten hele vejen. Den er ikke markeret, men meget mere behagelig af gå, end den stenede traktorvej der går parallelt med og nord for ruten.
I Qassiarsuk fulgte vi grusvejen opad lige efter Otto Frederiksens hus (det hvide hus med en mindesten foran), gennem hegnet og videre op til vandsøen, hvor vi krydsede over, så vi gik på den nordlige side af elven/dalen mod vest og Tasiusaq. Her er en solid fåresti hele vejen. Mod enden af den brede dal (efter ca 3 km) holder man retningen lidt mod højre (nordvest), og kommer snart frem hvor man kan se en flad top med en stor varde på toppen. Her er det fint med et lille stop og udsigt. Vi fortsatte ned gennem slugten/dalen til venstre for toppen og mod Tasiusaq. Herfra er der et stykke med flere fårestier at vælge imellem, og vi gik også et kortere stykke udenfor sti, inden vi ramte ind i en markant sti igen, der førte os ned på ruten mellem Nunataaq og Tasiusaq lige før lågen i hegnet ind til Tasiusaqs marker. Vi fulgte sporet udenom markerne og op til fåreholderstedet Tasiusaq.

PictographPanorama Altitude 421 ft

Varde

Udsigtspunkt med stor varde på ruten