Qaqqarsuaq (fra Narsaq)

August 1, 2021
July 2021

near Narsaq, Kujalleq (Grenlandia)

Der går en direkte rute (vandresti) til toppen af Narsaqs vartegn Qaqqarsuaq. Når man står i byen, kan man se flere store røde sole (mærker), som er malet på klippesiden hele vejen mod toppen, og det er bare at tage den vej, der fører op mod foden af fjeldsiden, fra det sted man nu starter i byen, og så ellers sigte mod det første synlige mærke.

Jeg startede min tur fra havnen, forbi fiskefabrikken/slagteriet, Hotel Narsaq og videre op ad vejen til den runde blå silo, hvor asfaltvejen stopper. Herfra var der hurtigt en sti mellem blåbærkrat op mod de røde mærker. Stien er virkelig tydelig trampet og markeret mod toppen, så selvom det er stejlt, er man ikke i tvivl på noget tidspunkt, om hvilken vej man skal gå. Og udsigten over Narsaq og Bredefjord med isbjerge bliver flottere og flottere, jo højere du kommer op. Fra den store varde med flaget kan man se hele Narsaq, men den højeste top ligger lidt længere inde bag ved. Herfra er der dog også imponerende udsigt.

Retur fulgte jeg stien ned til passet mellem de to toppe Qaqqarsuaq og Tasiigaaq. Herfra kan man nemt også komme op på den lille top Tasiigaaq, og derefter tage stien ned til Narsaq i kløften mellem de to toppe. Jeg fortsatte imidlertid om på bagsiden af Tasiigaaq og gik rundt om denne top på vejen tilbage til Narsaq. Det var lidt for at samle svampe, og se landskabet bag toppen. Der er ikke sti på bagsiden, men nemt nok at gå, man skal bare søge ned ad fjeldskråningen, efterhånden som man kommer ud mod dalen med Narsaq Elv, og derefter vende ind mod Narsaq.