Qalat Shah کوهستان قلات شاه و لاله های واژگون

Photo ofQalat Shah کوهستان قلات شاه و لاله های واژگون Photo ofQalat Shah کوهستان قلات شاه و لاله های واژگون Photo ofQalat Shah کوهستان قلات شاه و لاله های واژگون

July 16, 2020
May 2020

near Dāsh Teymūr-e Pā’īn, West Azerbaijan (Iran)

بهترین راه برای رسیدن به کوهستان قلات شاه، مسیر مهاباد به سردشت است. تقریباً بعد از 10 کیلومتر که از مهاباد خارج می شوید(جاده ای در کنار سد مهاباد)، سمت راست جاده یک مسیر فرعی است که پلی از روی رود می گذرد. می بایست در اینجا بپیچید. مسیر فرعی 18 کیلومتر آسفالته تا ارتفاع 1500 متری است و پس از آن 11 کیلومتر خاکی قابل عبور برای سواری معمولی. روستای های شیخان، قلات سنان در بخش خاکی مسیر هستند.
از محل تمام شدن جاده تا شروع رویشگاه طبیعی 1.5 کیلومتر کوهپیمایی سبک است که تغییر ارتفاعی حدود 400 متر را خواهید داشت.

در صورتی که نگران جاده خاکی هستین می توانید تا روستای قلات بروید و با آقای خالد احمدی 0990448916 برای رفتن به منطقه هماهنگ کنید. ایشان مغازه خواربار و خودروی دودیفرانسیل دارند. در مورد اقامت در قلات و غذا هم شاید بتوان با ایشان صحبت کرد. ایشان شما را تاجایی که بایستی کوهپیمایی را آغاز کنید خواهد رساند.

محل مناسب کمپ در طول مسیر کم است و بهترین نقطه همان انتهای جاده است. چشمه ای نیز در نزدیکی همین محل وجود دارد و آب جویبار برای پخت و پز و چای مناسب است.

بدانید که این گل در زاگرس یکی از بینظیزترین هاست. بدانید که این گل در خطر انقراض است. می دانید چرا؟ به خاطر خودخواهی نابودش میکنند. پیازش را از زمین در می آورند تا در حیاطشان بکارند!!!! بدانید در رویشگاه این گل های بینظیر، حفاظت انسانی ندارند و شما گردشگران حافظان آن هستید و بومی های قلات شاه حافظان همیشگی.

این آدرس ها را نوشتم و فایل مسیر را گذاشتم تا همه علاقه مندان بدانند این منطقه زیبا کجاست تا همه در حفظش بکوشند و یک مطالبه گری جهت حفظ این میراث طبیعی وجود داشته باشد.

آخر جاده خاکی

چینه سنگی

• Photo of Mahdi Panahandeh
    Mahdi Panahandeh Sep 10, 2020

ممنون که تجربیات خودتون رو با ما به اشتراک میگذارید... اوج گلدهی لاله های واژگون چه تاریخی هست ... من 16 اردیبهشت رفتم و موفق به دیدن لاله های واژگون نشدم ... نمیدونم زود رفته بودم یا دیرتر رفته بودم و گلها از بین رفته بود

• Photo of Ehsan Mousavi
    Ehsan Mousavi Sep 12, 2020

درود بر شما، کمی با آب ‌ هوا هر سال متفاوته ولی در قلات شاه از نیمه اردیبهشت تا اوایل خرداد هستش