Qafa e Pejes (przełęcz Peje)

July 26, 2016
June 2016

near Gerani (Montenegro)

Ścieżka z doliny Ropojana przez przełęcz Peje w kierunku Popluks.

Wyjątkowe widoki, po drodze urwisko, grań, piargi, trawers, jeziorka, co kto lubi.

Szlak przebiega najpierw przez wyschnięte jezioro Cemerikino (MNE), następnie mijamy granicę z Albanią - jak będziemy uważać zobaczymy stare słupy graniczne.
Po kilku minutach zaczynamy się piąć lasem w górę, i po pół godzinki wychodzimy na teren otwarty. Od tego momentu trudno już będzie o kawałek cienia.
Przed ruinami Runice (waypoint), przy bunkrze szlak odbija w prawo przecinając potok i omijając wzgórze, można iść prosto potokiem, skrócimy sobie drogę, szlak połączy się później z nami :) Z potoku można uzupełnić wodę.
Mijamy jeziorko (Liqeni i Pejes) i dochodzimy do przełęczy Peje (Qafa e Peje) - mamy dwie ścieżki które się potem łączą. Zaraz za przełęczą w lewo odbija szlak na Maja Jezerce, można też nim wejść na Popluks.
Dochodzimy do skrzyżowania szlaków, są drogowskazy. W dole widać dolinę Theti.
Po waypoincie "Widok na Theth" możemy iść trawersami (lewa ścieżka) lub graniami (prawa ścieżka), obie się łączą. Potem piargami w górę, do żlebu w którym do początku lata raczej będzie leżał śnieg, i żlebem w górę. Dalej szlak prowadzi na Popluks, ja tutaj zawróciłem żeby nie nocować w górach.

Maja Jezerce (2694m)

PictographMountain pass Altitude 5,643 ft

Qafa e Pejes (highest point)

przelecz

punkt widokowy

woda

PictographIntersection Altitude 0 ft

Od bunkra szlak odbija w prawo, można iść prosto korytem strumienia które za ruinką Runice łączy się ze szlakiem. Szlak w prawo prowadzi też do Nikc.