پیمایش از سعادت آباد تا قله چین کلاغ و نیلا، جمعه ۱۴۰۲/۰۶/۰۳

Photo ofپیمایش از سعادت آباد تا قله چین کلاغ و نیلا، جمعه ۱۴۰۲/۰۶/۰۳ Photo ofپیمایش از سعادت آباد تا قله چین کلاغ و نیلا، جمعه ۱۴۰۲/۰۶/۰۳ Photo ofپیمایش از سعادت آباد تا قله چین کلاغ و نیلا، جمعه ۱۴۰۲/۰۶/۰۳

1936
August 25, 2023
August 2023

near Shahrak-e Bū‘alī, Tehran (Iran)

گزارش پیمایش از  سعادت آباد تا قله چین کلاغ و قله فرعی نیلا:

عرض جغرافیایی قله فرعی نیلا(Latitude): 35.835155
طول جغرافیایی قله فرعی نیلا(Longitude): 51.351804
ارتفاع تقریبی قله نیلا: ۲۷۱۵ متر
ارتفاع ثبت شده روی تابلو های سابق قله نیلا: ۲۷۵۸ و ۲۶۸۰ متر (تابلویی روی قله وجود نداشت)
ارتفاع تقریبی مبدا صعود: ۱۸۳۵ متر
ارتفاع تقریبی پیمایش شده: ۹۴۵ متر
کل مسافت تقریبی پیموده شده(رفت و برگشت):  ۱۰/۸۵ کیلومتر
مدت زمان صعود: ۰۲:۴۰ ساعت
مدت زمان فرود: ۰۲:۱۰ ساعت
مدت زمان تقریبی برنامه: ۶ ساعت
مدت زمان تقریبی پیمایش: ۰۴:۲۰ ساعت
درجه سختی در زمان اجرای برنامه: ۳ از ۱۰
《درجه سختی یک برنامه با توجه به انتخاب مسیر و زمان اجرای برنامه می تواند متفاوت باشد》
مناسب برای:

چشمه دوم : ۱۰:۵۰
گیت ورودی : ۱۱:۱۰

■ توضیحات اولیه:
قله چین کلاغ یکی از قلل البرز مرکزی است که مشرف به شهر تهران است‌. این قله به دلیل ارتفاع کمی که دارد، یکی از قلل پر طرفدار بین کوهنوردان است که برای برنامه های تمرینی گزینه خوبی است. این قله پایین دست قله دوشاخ و سیاه سنگ قرار دارد که از سمت راست به دره درکه و از سمت چپ به دره فرحزاد مشرف است و جنوب آن نیز به منطقه سعادت آبادِ شهر تهران می رسد. درجه سختی این قله نسبت به فصل صعود می تواند آسان و متوسط و حتی دشوار باشد. البته از آنجا که برف زیادی در شهر تهران نمی بارد، معمولا این قله را در زمره قلل سبک و متوسط به حساب می آورند.
در زمستان در صورت بارش برف در ارتفاعات مشرف به تهران، در برخی زمان ها میزان برف مسیرِ منتهی به قله به یک متر هم می رسد، لذا با برف کوبی زیادی باید به قله رسید، وجود مه در فصل زمستان نیز، باعث سخت تر شدن صعود و فرود می گردد. شیب مسیر نیز در برخی بخش ها تند است.
در فصول سرد سال که در اطراف تهران برف زیادی می بارد و امکان صعود به قلل مرتفع میسر نمی گردد، صعود به قله چین کلاغ مشتریان زیادی پیدا می کند.
در فصول گرم نیز با شروع پیمایش از زمان طلوع آفتاب، می توان قبل از گرم شدن هوا قبل از ظهر برنامه را پایان داد.

■ مسیر های دسترسی و صعود:
دو مسیر عمومی برای صعود به قله چین کلاغ وجود دارد.
اولی از بام سعادت آباد، انتهای خیابان عابدی انجام می شود، که می توان هم از روی یال به قله رسید و هم از طریق دره بیدستان.
دومی از میدان درکه و جنگل کاراست که با تمایل به غرب می توان به قله دست یافت.
راه سومی نیز وجود دارد که خیلی معمول نیست، از طریق دره فرحزاد می توان به گردنه کارا رسید و از آنجا نیز به قله چین کلاغ صعود کرد.

■ بهترین زمان صعود:
چین کلاغ را در هر زمان از سال می توان صعود کرد. این قله معمولا به غیر از روز های گرم سال در بقیه ماه ها همواره مورد عنایت کوهنوردان قرار می گیرد. در زمستان با توجه به میزان برف، به برنامه جونداری تبدیل می شود.

■ لوکیشن شروع پیمایش:

سعادت آباد، انتهای بلوار عابدی، شهرک علوم‌ پزشکی دانشگاه تهران، برج B1

■ چشمه های موجود در مسیر:
در مسیر برگشت، اگر از دره فرود بیاییم، دو چشمه وجو دارد که در زمان پیمایش ما هر دو اب داشتند، این دو چشمه در فاصله کوتاهی از هم قرار دارند.

■ در مسیر تا رسیدن به قله چه می بینیم؟:

مورچه
پشه

■ عارضه های مسیر و سختی های پیش رو:
در مسیر پیمایش تا قله چین کلاغ و نیلا، عارضه سخت گذر خاصی وجود ندارد، تنها مورد قابل اشاره،  شیب تند مسیر در برخی بخش هاست.

■ قله های اطراف:
از انجا که قله چین‌ کلاغ در یک خط الراس جنوب به شمال به خط الراس اصلی توچال منتهی می شود، قلل خط الراس توچال را می توان جزو قلل نزدیک به چین کلاغ دانست.
اما نزدیک ترین قلل به چین کلاغ قله های زیر هستند:
پلنگچال
سیاه سنگ
دوشاخ شمالی
دوشاخ جنوبی
سولدار
بند عیش

■ شرح مسیر رسیدن به قله:
برای رسیدن به قله از سعادت آباد، باید خود را به خیابان عابدی برسانیم و از مقابل برج B1 مجتمع مسکونی شهرک علوم پزشکی دانشگاه تهران، از یک بریدگی وارد مسیر کوهنوردی شویم که این بریدگی تقریبا با کمی دقت مشخص است، بعد پاکوب تقریبا مشخص است و باید خود را بر روی یال قرار دهیم، قله چین کلاغ همواره دیده می شود که همین کار را راحت می کند. پاکوب روی یال را ادامه داده و بعد از فراز و‌ فرود هایی و پیمایش مارپیج شیب های تند انتهای مسیر خود را به قله چین کلاغ برسانیم، در بخش شمال غربی قله چین کلاغ نیز، قله فرعی نیلا به وضوع دیده می شود که در ادامه بعد از فرود از چین کلاغ پاکوب آن نیز مشخص است. برای برگشت نیز می توان از همین مسیر رفت استفاده کرد و یا  از گردنه بین دو قله چین کلاغ و نیلا، تراورس کرد و یال غربی قله چین کلاغ را ادامه داد تا به پایین دست قله چین کلاغ از یال غربی تر رسید و از پاکوبی که مشخص است وارد دره بیدستان شد و در نهایت بعد از پیمایش دره به کنار مجتمع مسکونی رسید.

■ گزارش و یا داستان صعود:
《دوستانی که می خواهند از جزئیات صعود مطلع بشوند این بخش را مطالعه کنند، وگرنه مطالعه بخش قبلی مسیر رسیدن به قله را ترسیم می کند.》
از آنجا که گرمای هوا هنوز پابرجا و آفتاب زندگی بخش همچنان بر روی سر ما بود، تصمیم گرفتیم یک برنامه نیم روزه داشته باشیم، نیم نگاهی هم به صعود قله دوشاخ داشتیم، تصمیم نهایی را برای اینکه قله دوشاخ را نیز صعود کنیم یا نه به شرایط هوا بر روی قله چین کلاغ موکول کردیم.
ساعت ۵ صبح، گیت ورودی مجتمع مسکونی قرار گذاشتیم و با اندکی تاخیر، ساعت ۰۵:۱۰ پیمایش خود را آغاز کردیم. ابتدا وارد مجتمع مسکونی شده و کمی جلوتر از سمت چپ از بخشی از دیوار حصار مجتمع که ریخته بود و دیگر دیواری وجود نداشت، از محوطه مجتمع خارج شدیم، از همان مکان خروج وارد مسیر کوهپیمایی شدیم و مسیر تقریبا مشخص بود و با یکی دو پیچ روی یال صعود قرار گرفتیم، البته یال اصلی صعود بالاتر قرار دارد، در هر حال یال های فرعی منتهی به یال اصلی را باید طی می کردیم، در جایی هم از کنار یک دیوار سنگچین شده بالا رفته و به سمت راست دیوار عبور کردیم. مقابل رویمان دکل های فشار قوی برق دیده می شدند که پاکوب مسیر ما را به کنار یکی از آنها هدایت می کرد. حدود ۰۵:۴۵ به کنار دکل برق رسیدیم، از دکل عبور کرده و برای ۵ دقیقه توقف کردیم تا بتوانیم جرعه آبی نوشیده و کرم ضد آفتاب بزنیم، بعد از پنج دقیقه توقف، وارد یال مقابل شدیم و پیمایش خود را ادامه دادیم، پاکوب مسیر ما را هدایت می کرد، بعد از دقایقی روی یال اصلی بودیم و دورنمای مسیر منتهی به قله کاملا مشخص بود، توقف بعدی را راس ساعت ۰۶:۳۰ برای یک ربع ساعت انجام دادیم و یک توقف نیز ساعت ۰۷:۳۵ به مدت ۵ دقیقه انجام دادیم، و شیب آخر را نیز به آرامی طی کرده و ساعت ۰۷:۵۰ به قله چین کلاغ رسیدیم. تصمیم گیری برای صعود به قله دوشاخ را به بعد از رسیدن به قلی فرعی نیلا موکول کردیم. قله چین کلاغ را حدود ساعت ۰۷:۵۰ ترک کرده و به سمت پایین قله حرکت کردیم،  ده دقیقه بعد کنار یک تخته سنگ بزرگ، مکان مناسبی برای صرف صبحانه پیدا کرده و همانجا برای همین منظور توقف کردیم. در زمان صرف صبحانه چند شاهین زیبا بالای سرمان پرواز می کردند و یک پرنده شکاری بزرگی را مشاهده کردیم، که از دور شبیه عقاب بود، اما دقیق نمی شد نوع پرنده را تشخیص داد.
بعد از استراحت و صرف صبحانه، به سمت قله نیلا حرکت کردیم، به صورت تراورس تپه مقابل را دور زدیم و ساعت ۰۸:۵۰ به قله نیلا رسیدیم، متاسفانه (یا خوشبختانه) تابلویی روی قله وجود نداشت. در تصاویر صعود تیم های دیگر من حداقل ۳ تابلو مختلف دیده ام که روی قله نصب شده است. به نظر می رسد داستان کندن تابلوهای قلل همچنان ادامه دارد.
از آنجا که هوا گرمتر شده بود، حدس بر این افتاد که دو ساعت بعد گرما غیر قابل تحمل خواهد بود، لذا تصمیم برآن شد تا پیمایش را دیگر ادامه ندهیم و از صعود به قله دوشاخ صرف نظر کردیم.
و نیز در برگشت تصمیم گرفتیم از مسیر دره بیدستان اقدام به فرود نماییم.
ساعت ۰۹:۰۰ قله نیلا را فرود آمده و به جای اینکه دوباره قله چین کلاغ را صعود کنیم از یال زیرین و غربی قله چین کلاغ به صورت تراورس فرود خود را ادامه دادیم. بعد از مدتی حرکت طولی، به گردنه غربی زیر قله چین کلاغ رسیدیم و از پاکوب سمت چپ زین اسبی به سمت دره فرود آمدیم، بعد از دقایقی وارد دره شده و کم کم صدای جمعیت کوهنوردان مستقر در دره نیز به گوش می رسید که در حال آواز خواندن بودند.
ساعت ۱۰:۱۰ به چشمه اول رسیدیم و درختان واقع در دره به کمک مان آمدند و از تابش مستقیم آفتاب نجات پیدا کردیم.
کمی پایین تر از چشمه برای استراحت، نوشیدن آب و صرف میوه و تنقلات توقف کردیم.

از آنجا که آب به میزان کافی داشتیم، نیازی به برداشتن آب از چشمه نشد و ساعت ۱۰:۳۰ دوباره به سمت مبدا صعود حرکت کردیم، ساعت ۱۰:۵۰ نیز از کنار چشمه دوم نیز عبور کردیم و کم کم درختان موجود در دره به انتها رسید و در پاکوب دره زیر نور مستقیم آفتاب قرار گرفتیم، خوشبختانه ادامه مسیر کوتاه بود و حدود ساعت ۱۱:۱۰ به کنار خودرو ها رسیدیم.

■ نکات قابل توجه:
□ اگر اندک زمانی است که به کوهنوردی می پردازید، بهتر است ابتدا در مسیر های عمومی کوهپیمایی تجربه و آمادگی لازم را کسب کرده و سپس اقدام به صعود قللی چون چین کلاغ کنید. منظور از مسیر های عمومی، مواردی مانند نمونه های زیر است:
◇ ایستگاه ۲ توچال از پیاده راه سلامتی
◇ پناهگاه پلنگچال از درکه
◇ اردوگاه کلکچال از پارک جمشیدیه

در زمستان حتما با توجه به شرایط هوا اقدام به صعود کنید. امکان وجود مه در منطقه وجود داشته و به احتمال زیاد با برفکوبی به قله خواهید رسید.

■ امکانات مربوط به مسیر پیمایش:
در مسیر پیمایش امکانات خاصی وجود ندارد.

■ پوشاک و تجهیزات مورد نیاز و مناسب با برنامه در این زمان از سال:
داشتن بادگیر سبک در این فصل از سال با نیم نگاهی به شرایط جوی و پیش بینی های هواشناسی لازم است.
در کلاس های کارآموزی کوهپیمایی فدراسیون کوهنوردی، مدرسین دوره، سه چیز را به عنوان مهمترین تجهیزات یک کوهنورد در هر برنامه اعلام می کنند:
۱- کوله پشتی مناسب برنامه در فصل و ماه اجرای برنامه
۲- کفش مناسب برنامه نسب به شرایط برنامه
۳- عینک مناسب کوهپیمایی در زمان انجام پیمایش

با این توضیحات، همراه داشتن تجهیزات زیر به اضافه موارد اشاره شده لازم و ضروری است:
- هد لمپ با باتری اضافه (حتما صحت عملکرد هد لمپ و باتری ها در منزل قبل از شروع برنامه آزمایش شود)
- طناب انفرادی
- اسکارف ( چند عدد )
- کلاه لبه دار و یا کلاه سه تکه
- کرم ضد آفتاب
-‌ آب آشامیدنی حداقل به میزان ۲ لیتر(اگر قرار باشد از آب چشمه استفاده شود)

■ شرایط جوی قله از روی سایت های هواشناسی:

🌐 https://aminmana.com/tracks/doshakh/

□ قلل دوشاخ و سیاه سنگ
باشگاه کوهنوردی شقایق
🌐 http://www.shaghayeghclub1992.com/fa/news/507/%D9%82%D9%84%D9%84-%D8%AF%D9%88%D8%B4%D8%A7%D8%AE-%D9%88-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%87-%D8%B3%D9%86%DA%AF-13960423

□ قله دوشاخ
کوهنوردی، نشاط زندگی
نیما اسماعیلی
🌐 http://kuhnavardi.com/%D9%82%D9%84%D9%87-%D8%AF%D9%88%D8%B4%D8%A7%D8%AE/

□ باشگاه کوهنوردی و اسکی آلپ

🌐 https://www.alpclub.ir/report/%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D8%B5%D8%B9%D9%88%D8%AF-%D9%82%D9%84%D9%87-%D8%AF%D9%88%D8%B4%D8%A7%D8%AE/134

□ قله دو شاخ
7 مهر 1396
هم هوای آفتاب (شهید ورکش)
🌐 https://hamhava.com/%D8%AA%D9%88%D8%B1/%d9%82%d9%84%d9%87-%d8%af%d9%88-%d8%b4%d8%a7%d8%ae-%d8%af%d8%b1%da%a9%d9%87/

🌐 https://berimkouh.com/destination/summit/75

■ سایر گزارش های مرتبط:

□ گزارش برنامه اعضای آموزشی: پیمایش چین کلاغ به دوشاخ

باشگاه کوهنوردی و اسکی دماوند

🌐 http://damavandclub.ir/?p=5678

□ قله چین کلاغ از سعادت آباد
کوهنوردی، نشاط زندگی
نیما اسماعیلی
🌐 http://kuhnavardi.com/%D9%82%D9%84%D9%87-%DA%86%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%BA-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D8%AA-%D8%A2%D8%A8%D8%A7%D8%AF/

□ صعود به قله چین کلاغ
موقعیت قله و بهترین مسیرهای دسترسی
رویای کوهستان
🌐 https://mountaindream.ir/%D8%B5%D8%B9%D9%88%D8%AF-%D9%82%D9%84%D9%87-%DA%86%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%BA-%D9%88-%D9%85%D8%B3%DB%8C%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%B3%DB%8C

□ مقاصد گردشگری

□ قله چین کلاغ تهران
شادی و هیجان واقعی کوهنوردی، در ارتفاعات
فانزی
🌐 https://funzi.co/mag/travel-directory/%da%86%db%8c%d9%86-%da%a9%d9%84%d8%a7%d8%ba/

□ گزارش صعود به قله چین کلاغ ۲۸۱۰ متر
باشگاه کوهنوردی و دوچرخه‌سواری سلام همنورد
🌐 https://salamhamnavard.com/event/%d8%b5%d8%b9%d9%88%d8%af-%d8%a8%d9%87-%d9%82%d9%84%d9%87-%da%86%db%8c%d9%86-%da%a9%d9%84%d8%a7%d8%ba-%db%b2%db%b8%db%b1%db%b0-%d9%85%d8%aa%d8%b1-%db%b9%db%b4/

□ چین کلاغ
بررسی و معرفی کامل مسیرها و طبیعت چین کلاغ
راهنمای صعود به قله
🌐 https://pgoudi.ir/2022/09/27/peak-of-chin-kalaq-from-the-western-ridge/

□ چین کلاغ
باشگاه کوهنوردی شقایق
🌐 http://www.shaghayeghclub1992.com/fa/news/870/%DA%86%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%BA-14011128

■عبارات کلیدی:

نگارنده گزارش: بابک شعار قدیم

چبن کلاغ

قله نیلا

در تصاویر بعدی تابلوهای مختلفی که در طول زمان بر روی قله نصب شده نمایش داده شده که ظاهرا توسط افرادی از روی قله برداشته میشه و هر بار اشخاص دیگری تابلو جدیدی روی آن نصب می کنند.