Photo ofپیمایش از روستای وارنگه رود تا قله سکه نو از روی یال، و برگشت از دره، جمعه ۱۴۰۱/۰۴/۳۱ Photo ofپیمایش از روستای وارنگه رود تا قله سکه نو از روی یال، و برگشت از دره، جمعه ۱۴۰۱/۰۴/۳۱ Photo ofپیمایش از روستای وارنگه رود تا قله سکه نو از روی یال، و برگشت از دره، جمعه ۱۴۰۱/۰۴/۳۱

August 6, 2022
July 2022

near Vārangeh Rūd, Alborz Province (Iran)

گزارش پیمایش از روستای وارنگه رود تا قله سکه نو(سیکنو):

رسیدن روستای وارنگه رود: ۱۷:۴۵
رسیدن کنار میدل باس: ساعت ۱۸:۰۰

■ توضیحات اولیه:
قله سکه نو بر روی خط الراسی شرقی-غربی به نام هرزه کوه ها قرار دارد که از شرق به قله برج و خلنو و از غرب به روستای وارنگه رود متصل می شود. این خط الراس در برخی قسمت ها به موازات خط الراس سرکچال ها کشیده شده است.
بر روی این خط الراس قلل زیادی وجود دارند که قلل اصلی آن از شرق به غرب عبارتند از:
هرزه کوه (۴۲۶۰ متر)
خرسچال (۴۲۵۰ متر)
فراخ نو(فراخه نو) (۴۲۰۰ متر)
بند دال کولی (۴۱۰۰)
دال کولی (۴۲۲۰ متر)
نوسوم بویدر(۳۹۷۰ متر)
شیور کش (۳۶۴۰)
سه چال (۳۹۵۰)
سکه نو

■ مسیر های دسترسی و صعود:
دو مسیر متعارف برای صعود به قله سکه نو وجود دارد که از دو روستای نزدیک به هم انجام می شود.
۱- صعود از روستای وارنگه رود، هم از روی یال خط الراس هرزه کوه و هم از سمت چپ یال و از درون دره.
۲- صعود از روستای ولایت رود و دوباره هم از روی یال و هم از درون دره.
تیم ها معمولا صعود را از روی یال انجام داده و دره را برای فرود انتخاب می کنند.
از هر مسیر دیگری که بتوان بر روی خط الراس هرزه کوه قرار گرفته و یکی از قلل آن را صعود کرد، می توان خط الراس را در مسیر شرق به غرب ادامه داده و به قله سکه نو رسید.

■ بهترین زمان صعود:
بهتر است برای صعود زمانی را انتخاب کنیم که نه از گرمای طاقت فرسا خبری هست و نه سرما، استخوان سوز است. لذا بهترین زمان صعود به قله سکه نو ماه های زیر است:
اردیبهشت، خرداد و تیر
شهریور، مهر و آبان
در ماه های تیر و شهریور اگر دمای هوا بالا باشد، در صورتی که باد ملایمی بوزد و در طول مسیر با وزش باد مواجه باشید،  دمای حسی کم شده و می توان راحت تر صعود کرد.
در مورد ماه های بعد نیز که متصل به زمستان هستند و شاید از ماه های زمستانی کوهستان حساب شوند، صعود با تجهیزات کامل و با توجه به هشدار های هواشناسی انجام‌ می گیرد، اما به دلیل چالش های مربوطه کمتر انجام می شود.

■ لوکیشن شروع پیمایش:

Varangeh Rud

■ چشمه های موجود در مسیر:
در مسیر رفت که از روی یال انجام شد، چشمه ای مشاهده نشد، اما در مسیر برگشت حدود سه چشمه وجود داشت که امکان برداشت آب از چشمه اول و سوم به راحتی میسر بود.
چشمه میانی کم رمق بود و از کف زمین می جوشید و آب چشمه نایی برای خروج از دل زمین نداشت و قابل برداشت نبود.
بعد از چشمه اول نیز آبشاری وجود داشت که در سمت چپ رودخانه قرار داشت و به نظر می رسید که در بالا دست از چشمه ای جریان پیدا کرده است، اما به دلیل اینکه منبع آن قابل مشاهده نبود، نمی توان نظر دقیقی در مورد آن ارایه کرد.

■ در مسیر تا رسیدن به قله چه می بینیم؟:
بر روی خط الراس هرزه کوه به سمت قله سکه نو که پیش می رویم، بعد از چند قله فرعی به قله سکه نو می رسیم. قبل از قله سکه نو، به دلیل وجود قله های فرعی، قله سکه نو قابل مشاهده نیست و در انتهای مسیر دقیقا زیر شیب آخر، قله رخ نشان می دهد.
مسیر رسیدن به قله، مسیری مستقیم و صاف است. وقتی بر روی خط الراس قرار می گیرید، راه مستقیم را در پیش بگیرید.

قله ای که بعد از سکه نو مقابل رویتان دیده می شود، قله سه چال است که کمی مرتفع تر از سکه نو است.

□ پوشش گیاهی مشاهده شده:

پروانه
کفشدوزک

■ عارضه های مسیر و سختی های پیش رو:
ابتدای مسیر، چون همان‌ ابتدا بر روی یال قرار می گیریم شیب تندی دارد.
بر روی یال که قرار می گیریم، در اوایل پیمایش، به بخش صخره ای بر خورد می کنیم، که برای ادامه مسیر باید از این بخش سنگی و صخره ای عبور کنیم. امکان عبور از بالای آن میسر نیست. یا باید آن را دور بزنیم که به نظر می رسید راهی برای دور زدن از سمت چپ وجود دارد، اما به دلیل شیب زیاد و ریزشی بودن آن بخش، بهتر است از سمت چپ بخش صخره ای، دست به سنگ شده و با گذر از آن، دوباره بر روی یال قرار گرفت.
در برگشت هم برای رسیدن به کف دره، باید شیب تندی را پائین برویم که این بخش نیز مانند بخش قبل باید با تمرکز مضاعف طی شود.

■ قله های اطراف:
قله هایی که بر روی خط الراس هرزه کوه قرار دارند، در بالا نام برده شدند.
از روی قله سکه نو، خط الراس ها و قله های دیگری نیز قابل مشاهده است.
مانند:
خط الراس کرچان، و قله های هزاربند و کرچان
خط الراس سرکچال ها و قله های کلون بستک و سرکچال ها
خط الراس خلنو. قله های برج و خلنو کوچک و بزرگ.
قله آزاد کوه(شاهزاده کج گردن)
قلل منطقه تخت سلیمان در دور دست.

■ گزارش صعود:
این برنامه قرار بود هفته قبل اجرا بشود، اما به دلیل مشکلات پیش آماده برای خودرو عمومی برنامه به این هفته موکول شد.
محل قرار ساعت ۵:۰۰ میدان رسالت بود و با اندکی تاخیر میدل باس شروع به حرکت کرد. عده ای از دوستان در طول مسیر منتظر ماشین بودند. در طول مسیر، در چند تقاطع دوستان به تیم پیوستند، آخرین جایی که ماشین توقف کرد، ساعت ۵:۳۰ صبح تقاطع همت و جنت آباد بود که آخرین منتظران سوار ماشین شده و به راه خود ادامه دادیم.
وارد اتوبان جدید شده و ساعت ۰۶:۱۰ از کنار مرکز اورژانس اتوبان جدید عبور کرده و ساعت ۰۶:۴۰ از خروجی دیزین به جاده سمت راست وارد شدیم. محیطبانی وارنگه رود را نیز رد کرده و حدود ۰۶:۵۰ به وارنگه رود رسیدیم.
بعد از پیاده شدن از ماشین و آماده شدن همنوردان، از خیابان"تپه سر" وارد مسیر کوه پیمایی شدیم. ساعت ۷ سرپرست برنامه، جناب آقای سعید صبور صحبت هایی را ارایه کرده و بعد از شمارش افراد و معارفه مختصر، به مسیر خود به سرقدمی سرکار خانم‌ ضابطیان از همان خیابان "تپه سر" ادامه دادیم.
از همان انتهای خیابان وارد یال صعود شدیم. از همان ابتدا شیب تند مسیر غافلگیرمان کرد.
پاکوب مسیر به صورت زیگزاگ بر روی یال کشیده شده بود و عبور را راحت تر می کرد. بعد از مدتی پیمایش، جابجایی در نفرات پشت سر قدم انجام داده و به پیمایش خود ادامه دادیم.
بر روی یال به یک بخش صخره ای رسیدیم و با احتیاط از سمت چپ صخره دست به سنگ شده و تک تک و با حمایت سرپرست برنامه در بالای مسیر و یک نفر در میان مسیر، این بخش را نیز عبور کردیم.
بالای صخره منتظر ماندیم تا همه از این بخش عبور کرده و دوباره در یک صف قرار گرفته و  ادامه مسیر دادیم.
حدود ساعت ۸:۲۰ برای صرف صبحانه بر روی یال توقف کردیم. از روی یال بخشی از خط الراس کرچان در غرب و در جنوب بخشی از یال سرخاب ها دیده می شد.
نیم ساعتی صرف صبحانه شد و ساعت ۸:۵۰ به پیمایش خود ادامه دادیم.
ترکیب تیم به نحوی بود که به ظاهر سرپرست برنامه تصمیم گرفته بود تا در بازه های زمانی نیم ساعته ، استراحتی به تیم بدهد.
ساعت ۹:۲۵ مجددا توقف کوتاهی انجام داده و ۹:۳۲ مجددا ادامه مسیر دادیم. با ریتم مشخص صعود خود را ادامه داده و دوباره ساعت ۱۰:۰۵ برای دقایقی توقف کرده و بعد از ۵ دقیقه، دوباره به پیمایش خود ادامه دادیم.
دره ای که فرود خود را باید از آن انجام دهیم در سمت چپ مسیر مشخص بود.
مسیر روی یال، مسیر مشخصی بود و پاکوب مسیر نیز مشخص‌.
دوباره ساعت ۱۰:۴۰ توقف کردیم و بعد از ۲۰ دقیقه استراحت و صرف تنقلات ساعت ۱۱ به پیمایش خود ادامه دادیم.
ساعت ۱۱:۵۰ توقف دیگری داشتیم و دوباره ساعت ۱۲، حرکت خود را ادامه دادیم. ساعت ۱۲:۴۰ دوباره توقف کرده و ۱۲:۴۷ دوباره به راه افتادیم.
حدود ساعت ۱۳:۰۵ به آخرین شیب پای قله رسیدیم. بر روی قله عده ای مشغول گرفتن عکس بودند. لحظاتی صبر کردیم تا عکاسی دوستان تمام شده و دو سه نفر از دوستانی که عقبتر بودند به تیم برسند و بخش آخر را با کل تیم طی کنیم.
حدود ساعت ۱۳:۱۵ به قله رسیدیم.
بر روی قله دقایقی صرف عکاسی و خوردن تنقلات شد.

ساعت ۱۳:۵۰ قله را ترک کردیم. مسیر فرودمان از دره بود. و باید شیب تند زیر قله را که پاکوب مشخصی هم نداشت، با احتیاط فرود می آمدیم تا به دره برسیم. با احتیاط و پشت سر سرقدم که در ابتدای مسیر برگشت جناب صبور بودند، با دقت به صورت زیگزاگ پائین می رفتیم.
در شیب تند پای قله به سمت کف دره، توقفی نکردیم تا به کف دره برسیم. ساعت ۱۵:۰۰ در کف دره برای استراحت توقف کردیم.

بعد از ۲۰ دقیقه توقف و صرف آب و میوه، دوباره در مسیر پاکوب دره به راه خود ادامه دادیم. حدود ساعت ۱۵:۴۵ به چشمه اول رسیدیم که کوهنوردان زیادی در کنار چشمه مشغول استراحت و پر کردن بطری های خود بودند. یک ربع زمان صرف توقف و پر کردن بطری ها شد. آب چشمه خنک و گوارا بود. ساعت ۱۶ چشمه را ترک و به فرود خود ادامه دادیم.
ادامه مسیر از سمت راست رودخانه بود. ۲۰ دقیقه بعد به کنار آبراهی رسیدیم که آب حاصل از فرود آن مانند آبشار زیبایی جاری بود.
تصمیم بر آن شد کنار آبشار برای دقایقی توقف کنیم. دوستانی پای خود را به آب زدند و خنکی آب روحشان را تازه کرد.
۱۶:۴۰ از کنار آبشار حرکت کرده و به فرود خود ادامه دادیم.

در طول مسیر فرود بعد از آبشار دو چشمه دیگر مشاهده شد، که برداشتن آب از چشمه کم رمق اول میسر نبود. اما در چشمه دوم عده ای مشغول پر کردن بطری های خود بودند. ما چون بطری های خود را پر کرده بودیم، در کنار دو چشمه توقفی نداشتیم.

از بعد از چشمه آخر سرقدمی تیم را سرکار خانم مرجان دورفرد به عهده گرفتند. و با ریتم مناسبی فرود خود را ادامه دادند.
به نظر می رسید، بخش هایی از آب جاری درون دره به صورت عمدی در مسیر مشخصی هدایت شده بود و به صورت نهری بالای دره جاری بود. در پائین دست نیز این آب به درون باغ ها وارد می شد. کنار نهر نیز به موازات آب سرسبز بود و از روی یال صعود نیز این بخش کاملا مشخص بود.

حدود ساعت ۱۷:۴۵ به روستای وارنگه رود رسیدیم. و یک ربع بعد نیز به کنار میدل باس رسیدیم.

■ نکات قابل توجه:
◇ در مسیر رفت چشمه آبی وجود ندارد، لذا به میزان حداقل سه لیتر آب همراه خود، داشته باشید. در مسیر برگشت نیز از همان چشمه اول آب بردارید. چون آب آن خنک و گواراست و جایی است که محل عبور دام است. اما چشمه های پایین، در بستر مسطحی قرار دارند و امکان دارد دام های چوپانان نیز از این آب استفاده کنند.

◇ متاسفانه در روستای وارنگه رود دسترسی به اینترنت میسر نبود و ابتدای مسیر نیز برخی از تلفن ها، مشکل اتصال به GPS داشتند.

◇ مسیر جاده دیزین تا وارنگه رود جاده کم عرضی ایست و در عبور از آنجا باید احتیاط کامل رعایت شود.

■ امکانات مربوط به مسیر پیمایش:
در طول مسیر امکانات خاصی وجود ندارد. چند گوسفند سرا هم‌ وجود داشت که برای برپایی چادر مناسب به نظر می رسید. اما کسی را ندیدیم که چادر زده باشد.

■ پوشاک و تجهیزات مورد نیاز و مناسب با برنامه در این زمان از سال:
هوای این فصل از سال گرم است و تجهیزات مرتبط با فصل تابستان باید همراه کوهنوردان باشد.
با این توضیحات، همراه داشتن تجهیزات زیر لازم است:
- هد لمپ با باتری اضافه (حتما صحت عملکرد هد لمپ و باتری ها در منزل قبل از شروع برنامه آزمایش شود)
- باتوم جفت

■ شرایط جوی:
حداقل دما:
حداکثر دما:
سرعت باد: متغیر با باد جهشی از صفر تا ۲۰ کیلومتر بر ساعت.

■ افراد شرکت کننده:

🌐 https://atacg.ir/%d9%87%d8%b1%d8%b2%d9%87-%da%a9%d9%88%d9%87/

■ سایر گزارش های مرتبط:
نیما اسماعیلی:
🌐 http://kuhnavardi.com/%D9%82%D9%84%D9%87-%D8%B3%DA%A9%D9%87-%D9%86%D9%88-%D8%A7%D8%B2-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%86%DA%AF%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%AF/

مهران حیدرخانی:
🌐 http://chekadiran.blogfa.com/post/155

باشگاه کوهنوردی شقایق کرج:
🌐 http://www.shaghayeghclub1992.com/fa/news/736/%D9%82%D9%84%D9%87-%D8%B3%DA%A9%D9%87-%D9%86%D9%88-13980629

■عبارات کلیدی:

دست شما درد نکنه

• Photo of babakshgh
    babakshgh Aug 6, 2022

ارادتمندم. ترک درست رو از آقای صبور گرفتم.