پیمایش از روستای سپیدستان تا قلل سرکچال ۱ و ۲ و ۳، پنجشنبه ۱۴۰۰/۰۵/۰۷

Photo ofپیمایش از روستای سپیدستان تا قلل سرکچال ۱ و ۲ و ۳، پنجشنبه ۱۴۰۰/۰۵/۰۷ Photo ofپیمایش از روستای سپیدستان تا قلل سرکچال ۱ و ۲ و ۳، پنجشنبه ۱۴۰۰/۰۵/۰۷ Photo ofپیمایش از روستای سپیدستان تا قلل سرکچال ۱ و ۲ و ۳، پنجشنبه ۱۴۰۰/۰۵/۰۷

July 29, 2021
July 2021

near Sepīdestān, Alborz Province (Iran)

گزارش پیمایش از روستای سپیدستان تا قله های سرکچال ۱ و ۲ و ۳:
پنجشنبه ۱۴۰۰/۰۵/۰۷

■ مشخصات قلل و مسیر پیمایش:

قلل سرکچال ۱، ۲ و ۳ از قله های البرز مرکزی است که در شمال استان تهران و بر روی یک خط الرأسی از شرق به غرب، در شمال روستای شمشک و روته قرار گرفته‌ اند. انتهای شرقی این خط‌الرأس، از طریق گردنه حدود ۴۰۰۰ متری ورزاب به قله برج و سپس خلنو کوچک و خلنو بزرگ متصل می‌شود. قلل سرکچال از سمت شمال، به دره دریوک و رود ولایت‌ رود مشرف بوده و از غرب به قله کلون‌ بستک منتهی می‌شود.
همچنین این قله از سمت جنوب، از طریق گردنه لجنی به قله آبک متصل می‌شود.

ارتفاع تقریبی قله سرکچال ۱: ۴۱۳۰ متر
متوسط ارتفاع صعود شده در هر ساعت: ۳۰۰ متر
درجه سختی: ۷ از ۱۰

■ دلایل نامگذاری قله:
در واژه سرکچال، سرک به معنی بالا و چال به معنی چاله است یعنی بالای چاله.

■ مسیر های دسترسی و صعود:
صعود به قلل سرکچال به طور معمول از دو مسیر انجام می گیرد.
۱- از آنتن مخابرات گردنه دیزین و بعد از صعود قله کلون بستک و سپس پیماش خط الراسی تا قله سرکچال ۱ و ادامه خط الراس تا سرکچال ۳
۲- پیمایش از روستای سپیدستان واقع در شمشک بالا و صعود تا قله سرکچال ۱ و سپس پیمایش خط الراسی تا قله سرکچال ۳

مسیر انتخابی ما از روستای سپیدستان بود‌.

■ لوکیشن شروع پیمایش:

36°00'58.6"N 51°29'54.2"E

■ چشمه های موجود در مسیر:
در ابتدای مسیر صعود بعد از حدود یک ساعت و بیست دقیقه پیمایش یک حوض کوچک وجود دارد که آب چشمه توسط لوله آب به درون آن می ریزد.
قبل از آن نیز البته یک چشمه وجود داشت ولی متاسفانه آبی از چشمه جاری نبود و تنها بقایایی از چشمه مشاهده می شد.

■ در مسیر تا رسیدن به قله چه می بینیم؟:
در ساعت اولیه پیمایش دو تابلو سفید رنگ خواهید دید که روی هر دو، عبارت زیر نوشته شده است و با کمی فاصله از هم قرار دارند:
به طرف قله، پناهگاه
و مسیر حرکت با فلش نمایش داده شده است. بعد از این دو تابلو نیز،‌ بعد از کمی پیمایش با تابلو سوم برخورد می کنید که روی آن نیز عبارت زیر نوشته شده است:
مسیر پناهگاه سرکچال
Sarachal Shelter Direction

در ارتفاع تقریبا ۳۵۰۰ متری جانپناهی وجود دارد که اسم خود را از روی گردنه منتهی به جانپناه به نام "گردنه لجنی" گرفته و به جان پناه لجنی مشهور است. این جان پناه دارای یک اتاق و یک انباری است و یک بخش از اتاق به صورت افقی تقسیم شده است که بتوان تعداد نفرات بیشتری در آن جای گیرند.

در صورت نیاز به شب مانی، در کنار جانپناه، منطقه عریضی وجود دارد که می توان در صورت نیاز در آن چادر بر پا کرد. شاید جا برای هفت یا هشت چادر بتوان مهیا کرد.

□ پوشش گیاهی مشاهده شده:

کل
بز

■ عارضه های مسیر و سختی های پیش رو:
عارضه سخت گذر قابل ذکری در مسیر پیمایشی ما وجود نداشت،‌ تنها برخی از بخشهای مسیر شیب تند بالای ۳۰ درجه دارد و باید هم در زمان صعود و به طور مشخص در زمان فرود مورد توجه قرار گیرد.
برخی از بخش های مسیر نیز ریزشی است و بخش بسیار جزئی از مسیر نیز شن اسکی بود.

■ قله های اطراف:
قلل سرکچال از جمله قله هایی هستند که به لطف ارتفاع بلندشان، از چکاد آنها، قلل معروف بسیاری به وضوح قابل روئیت هستند.
از میان قلل اطراف می توان به قله های زیر اشاره کرد:
قله روته (۳۲۰۰ متر)

در بخش شرقی:
قله برج (۴۳۲۵ متر)
قله خلنو کوچک ( ۴۳۲۵ متر)
قله خلنو بزرگ (۴۳۷۵ متر)

در بخش شرقی:
سیچال (۳۷۱۰ متر)
قله کلون بستگ (۴۱۸۰ متر)
قله کلاش ویا (۳۸۴۷ متر)

■ گزارش صعود:
محل قرار تیم ساعت ۴:۱۵ تقاطع اتوبان بابایی و خروجی لشگرک/لواسان بود. به لطف حضور قبل از موعد دوستان در محل قرار، در همان ساعت به سمت شمشک حرکت کردیم و بعد از حدود ۵۰ دقیقه به شمشک بالا و روستای سپیدستان رسیدیم، در میدان اول روستا به دلیل ازدحام خودرو ها جا برای پارک نبود، لذا وارد خیابان علی اصغر کیاشمشکی شدیم تا در این خیابان مگر جایی پیدا کنیم. در بخش انتهایی خیابان چند متر بعد از مبدا صعود در یک فضای مناسب و باز خودرو های خود را پارک کردیم.
بعد آماده شدن تیم،‌ ساعت ۵:۱۵ پیمایش خود را از مبدا صعود آغاز کردیم.
مبدا صعود کوچه ای قبل از محل پارک خودرو ها بود که لوکیشن آن را در بخش مربوطه قرار داده ایم.
از کوچه باغ های زیبای مسیر(زیبایی مسیر در زمان برگشت معلوم شد، چون زمان رفت هنوز تاریک بود) عبور کردیم، در تقاطع کوچه "بوچالک" وارد مسیر سمت چپ شدیم. مسیر را ادامه دادیم تا از سمت چپ وارد دره ای شدیم که آب کم رمقی درون آن جاری بود. باید از عرض رودخانه عبور می کردیم تا وارد پاکوب روی تپه سمت راست شویم. از رودخانه ای که تنها اسمش را یدک می کشید عبور کردیم و با گذر از شیب چسبیده به رودخانه وارد پاکوب اصلی مسیر شدیم.
پاکوبِ مشخصِ مسیر، خود راهنمای گروه بود، در ادامه مسیر به تابلوی کوچکی رسیدیم که جهت رسیدن به قله را نشان می داد، در جهت اشاره شده که در جهت پاکوب بود حرکت کردیم و ادامه مسیر دادیم. بعد از مدتی پیمایش به تابلو قرمز رنگ دیگری رسیدیم که نشانگر مسیر پیمایش بود،‌ مسیر را ادامه دادیم تا حدود ۶:۲۰ به اولین گوسفند سرا رسیدیم.

چشمه ای در گوسفند سرا دیده می شد که آبی دیگر از آن جاری نبود. برای استراحت کوتاهی در گوسفند سرا توقف کردیم.

در سمت چپ مسیر در دور دست یک تپه صخره ای قرار داشت که جنب و جوشی روی تپه برقرار بود. کمی دقت کردیم و گله پر جمعیتی از کل و بز مشاهده می شد که همه ما را دچار شعفی صد چندان کرد. دیدن این گله واقعا شادی مضاعفی به گروه بخشید.
بعد از استراحت، از سمت راست و به سمت تپه راست حرکت کردیم،‌ باید تپه را بالا می رفتیم تا ادامه پاکوب را طی کنیم، حدود ساعت ۶:۴۰ به چشمه آبی رسیدیم که خوشبختانه آب نیز داشت.

مسیر را ادامه دادیم و آرام آرام نیز ارتفاع گرفتیم. از دور دست پناهگاه معلوم شده بود. مسیر به سمت پناهگاه مشخص بود. راه را ادامه دادیم تا حدود ساعت ۷:۱۰ به پای یک شیب تندی رسیدیم که ما بین دو صخره قرار داشت، آرام آرام شیب تند را با حداکثر تمرکز بالا رفتیم، و از سمت راست به سمت پناهگاه حرکت کردیم. و ساعت ۷:۳۰ به پناهگاه رسیدیم.
صبحانه را در بیرون پناهگاه میل کردیم و بعد از استراحت ساعت ۸ شروع به ادامه پیمایش کردیم.
ادامه مسیر، دقیقا مقابل پناهگاه کاملا مشخص بود و کار مسیر یابی را نیز راحت می کرد. بعد از یک ساعت حدود ساعت ۹ برای یک استراحت کوتاه و نوشیدن آب توقف کردیم.
بعد از ۵ دقیقه استراحت ادامه مسیر داده و به سمت قله حرکت کردیم، پاکوب انتخاب شده به نحوی بود که روی یال مابین سرکچال ۱ و ۲ قرار گرفتیم. قله سرکچال ۱ در سمت چپ و نزدیکتر بود، بنابراین مسیر سمت چپ را در پیش گرفتیم و ساعت ۹:۵۶ به قله سرکچال ۱ رسیدیم.
حدود ۱۵ دقیقه روی قله سرکچال ۱ برای استراحت و گرفتن چند عکس یادگاری توقف کردیم. و ساعت ۱۰:۱۰ به سمت قله سرکچال ۲ حرکت کردیم. دو نفر از همنوردان به صلاحدید سرپرست برنامه و گرفتن گزارش احوال از ایشان، در گردنه بین دو قله سرکچال ۱ و ۲ توقف کردند و بقیه گروه به سمت سرکچال ۲ حرکت کردیم.
ساعت ۱۰:۳۰ به قله سرکچال ۲ رسیدیم. بعد از گرفتن چند عکس یادگاری دیگر، ساعت ۱۰:۳۵ به سمت قله سرکچال ۳ حرکت کردیم. و ساعت ۱۱ به قله سرکچال ۳ رسیدیم.
آخرین استراحت در ارتفاع را در قله سرکچال ۳ انجام دادیم و بعد از خوردن تنقلات و میوه و نوشیدنی، ساعت ۱۱:۳۰ قله سرکچال ۳ را به سمت پایین و مسیر برگشت ترک کردیم.
برای اینکه مجبور نباشیم دوباره قله سرکچال ۲ را صعود کنیم، از پاکوب سمت چپ قله استفاده کردیم و به گردنه بین سرکچال ۱و۲ و کنار دو همنورد صبور رسیدیم. ۵ دقیقه ای توقف کرده و همه گروه از پاکوب بین دو قله به سمت پایین حرکت کردیم.
بعد از کمی پیمایش حدود ساعت ۱۲:۵۰ برای یک استراحت کوتاه، توقف دیگری داشتیم.
مسیر را ادامه دادیم و حدود ساعت ۱۳:۴۰ به پناهگاه رسیدیم. نهار را در بیرون پناهگاه صرف کردیم و ساعت ۱۴:۱۵ پناهگاه را ترک کردیم.
از سمت چپ پناهگاه به سمت مسیر فرود حرکت کردیم. شیب تندی در انتطارمان بود که با دقت فراوان فرود آمدیم و در کنار چشمه کمی استراحت کرده و راه برگشت را ادامه دادیم و حدود ساعت ۱۶:۱۵ به کنار ماشین ها رسیدیم.

■ نکات قابل توجه:
◇ از آنجا که معمولا در قله های بالای ۴۰۰۰ متری وجود باد محتمل است، لذا حتما بادگیر مناسب فصل همراه داشته باشید.

◇ ما حدود ساعت ۵ صبح به روستای سپیدستان رسیدیم و در میدان اول و اصلی روستا جا برای پارک نبود، البته به نظر می رسید که اکثر خودرو ها مربوط به بومیان روستاست، اما اگر فرض ما درست نباشد، لازم است زودتر به روستا برسید یا در انتهای خیابان "علی اصغر کیاشمشکی" خودرو خود را پارک کنید و چون جای پارک بسیار کم است، لذا سعی کنید با هماهنگی افراد گروه و تقسیم شدن بین خوردو ها با حداقل تعداد خودرو به محل صعود بروید.

◇ تقریبا از ابتدای مسیر تا انتهای مسیر روستای سپیدستان در دیدرس بود، و همین امر باعث شده بود که در بسیاری از نقاط مسیر به خصوص در جان پناه آنتن تلفن همراه داشته باشیم.

◇ به دلیل وجود ابر در ارتفاعات در نظر داشتیم اگر شرایط هوا به سمت بارش باران و وقوع رعد و برق رفت، سریع ارتفاع کم کرده و از صعود صرف نظر کنیم، اما نوع ابر های ابتدای برنامه نوید این را می داد که برنامه بدون مشکل به پایان خواهد رسید.

◇ دوستانی که در برنامه های کوهپیمایی و به صورت گروهی شرکت می کنند باید در نظر داشته باشند که ممکن است در برنامه افرادی با توان بدنی متفاوتی شرکت کنند. لذا باید با صبر و حوصله در صعود و فرود همراه بقیه دوستان حرکت کنند و از تکروی پرهیز کنند.

◇ اگر بنا به دلایلی یک یا چند نفر از افراد تیم قادر به ادامه پیمایش نباشند، دو راه پیش روست:
۱- از ادامه برنامه صرف نظر کرده و کل تیم مسیر برگشت را در پیش گیرند.
۲- اگر در تیم حداقل ۴ فرد با تجربه و با سابقه وجود دارد، دو نفر از افراد با تجربه و آشنا به منطقه با افرادی که دچار مشکل شده اند به اتفاق هم از صعود صرف نظر کرده و با هم مسیر برگشت را در پیش گرفته و بقیه تیم به صعود خود ادامه دهند.

■ پوشاک و تجهیزات مورد نیاز و مناسب با برنامه در این زمان از سال:
به دلیل وجود هوای ابری و باد و ایجاد سرما توسط این دو بزرگوار،‌ بادگیر جزو ملزومات بود.
از آنجا که هر از گاهی آفتاب سر از پیکر ابر ها بیرون می آورد و زمانی نیز که در پشت ابرها پنهان بود تاثیر خود را می گذاشت، داشتن کلاه لبه دار و عینک آفنابی و استفاده از کرم ضد آفتاب لازم بود.

به دلیل وجود شیب تند در بخش هایی از مسیر، یاری باتوم کوهنوردی نیز مورد نیاز بود.
شاید نیازی نباشد به مابقی ملزومات کوهپیمایی مرتبط با فصل اشاره کرد که هر کوهنوردی حتما با آنها آشناست.

■ شرایط جوی:
حداقل دما: ۱۰
حداکثر دما: ۲۰
سرعت باد: ۱۰ کیلومتر بر ساعت

■ افراد شرکت کننده:
۱- ایوب لشینی (سرپرست برنامه)
۲- مریم معنوی

گزارش عالی و کامل بود دوست عزیز آرزوی سلامتی و صعودهایی رویایی 😍

• Photo of babakshgh
    babakshgh Dec 15, 2022

ارادتمندم. خوشحالم اگر مفید واقع شده.
    و سپاس از محبت شما.

• habibp145 Aug 4, 2023

گزارش خوبی بود . انشاالله همیشه سرافراز و بر فراز باشید.

• Photo of babakshgh
    babakshgh Aug 5, 2023

سپاس از لطف شما. امیدوارم مفید واقع شده باشه.