پیمایش از روستای شاه زید تا قله کله سر، پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۸/۰۴

Photo ofپیمایش از روستای شاه زید تا قله کله سر، پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۸/۰۴ Photo ofپیمایش از روستای شاه زید تا قله کله سر، پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۸/۰۴ Photo ofپیمایش از روستای شاه زید تا قله کله سر، پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۸/۰۴

October 26, 2023
October 2023

near Shāh Zeyd, Māzandarān (Iran)

گزارش پیمایش از روستای شاه زید تا قله ‌کله سر:
پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۸/۰۴

🔆 چرا کوه‌نوردی؟ به خاطر تجربه ی طبیعی آن؛ به خاطر خطرهایی که همیشه گرفتارشان می شویم؛ به خاطر احساس کردن آزادی مطلق؛ به خاطر هیولاهایی که زیر پوست شما افتاده اند. کوه‌نوردی مثل مخدر می‌ماند.
✍ هرمان بویل

مدت زمان تقریبی برنامه: ۹ ساعت
مدت زمان تقریبی پیمایش: ۰۵:۱۵ ساعت
درجه سختی در زمان اجرای برنامه: ۴ از ۱۰
《درجه سختی یک برنامه با توجه به انتخاب مسیر و زمان اجرای برنامه می تواند متفاوت باشد》
مناسب برای:

ادامه حرکت : ۱۳:۵۵
پایان برنامه و رسیدن به امام زاده شاه زید : ۱۵:۰۵

■ توضیحات اولیه:
روستای شاهزید از توابع شهرستان آمل، بخش امام زاده عبدالله می باشد که در ۳۰ کیلومتری جاده هراز در دل کوه های پوشیده از جنگل رشته کوهای البرز مرکزی قرار دارد. ارتفاع روستا از سطح دریا حدود ۱۰۰۰ متر می باشد و در جنوب رود و جاده هراز قرار دارد . روستای شاهزید دارای جاده فرعی آسفالته به طول ۵ کیلومتر می باشد که این روستا را به جاده هراز وصل می نماید.
این قله یکی از قلل زیبای جنگلی استان مازندران می باشد که تقریبا اکثر مسیر درون جنگل است و  لذت پیمایش در این مسیر روح انسان را جلا می دهد.

دلایل نامگذاری قله:
شاید به دلیل مسطح بودن قله به این قله کله سر گفته می شود.

■ مسیر های دسترسی و صعود:
از آنجا که در این برنامه و برنامه های مشابه،
پیمایش در مسیر زیبا و جنگلی اهمیت بیشتری دارد، لذا اصلی ترین راه رسیدن به این قله، مسیری است که از دل جنگل عبور می کند. به نظر می رسد اصلی ترین و زیبا ترین مسیر رسیدن به این قله روستای شاه زید باشد.
در کنار قله جاده ای وجود دارد و به نظر می رسد از طریق پیدا کردن مبدا جاده و طی کردن آن می توان به این قله رسید.
جاده ای نیز وجود دارد که از جاده هراز کشیده شده و بعد از گذر از پیج و خم های بسیار به دو روستای کمربن و هلی چال می رسد. این جاده نیز  می تواند ما را به نزدیکی های قله برساند، اما قطعا مورد هدف کوهنوردان نیست و شاید هم از این طریق راه مناسبی برای رسیدن به قله وجود نداشته باشد.

■ بهترین زمان صعود:
همه فصول جنگل، زیبایی خود را دارد، اما شاید فصول بهار و پاییز بهترین زمان صعود به این قله جنگلی باشد.

■ لوکیشن شروع پیمایش:

امام زاده شاهزید

■ چشمه های موجود در مسیر:
در روستای شاه زید، داخل امام زاده و نیز بیرون امام زاده دستگاه آب سردکن وجود دارد. البته احتمال اینکه درب امام زاده در ابتدای صعود بسته باشد وجود دارد.

در مسیر نیز در تلار آخر که محل اقامت چوپانان نیز هست، آب وجود دارد که به دلیل وجود دام و سگ های گله غول پیکر، شاید امکان برداشتن آب از آن در زمان صعود و یا فرود فراهم نباشد.

■ در مسیر تا رسیدن به قله چه می بینیم؟:
در اواخر مسیر یک تلار وجود دارد که کلبه ای نیز در آن قرار دارد و محل اسکان چوپانان منطقه است.
تِلار واژه ای مازنی است و به محل نگهداری گاو و گوسفند در نواحی کوهستانی مازندران گفته می شود.
و نیز اسم یک رودخانه است که از شهرستان سوادکوه سرچشمه می گیرد و به دریای مازندران می ریزد.

□ پوشش گیاهی مشاهده شده:
آلوچه جنگلی
ازگیل
زرشک وحشی
اسفناج کوهی
درخت ارزشمند و نایاب ارس(سرو کوهی)
درختان جنگلی راش

کرم
آثار گراز

■ عارضه های مسیر و سختی های پیش رو:
عارضه سخت گذر خاصی در صعود به این قله وجود ندارد، تنها باید به این موضوع دقت داشته باشید که درون جنگل خیلی از قسمت ها شبیه به هم بوده و یا باید با راهنمای محلی اقدام به صعود کنید و یا باید با داشتن ترک مسیر صعود خود را انجام دهید.

■ قله های اطراف:
در شرق این قله، قله جنگلی امام زاده قاسم قرار دارد که در البرز شرقی واقع شده است و جزء جنگل چلاو به حساب می آید. برای صعود به این قله می توان از روستای الیمستان و لهاش اقدام کرد.

در بخش جنوبی نیز قله جنگلی نِقلِ سر(نقره سر) قرار دارد که از کنار رستوران باغ صفا می توان صعود را انجام داد.

در بخش جنوب غربی نیز دو قله دایلی و آخری قرار دارند که هر دو از روستای پنجاب صعود می شوند.

در بخش شمال غربی نیز قلل خشواش لو و گنجکول وجود دارند که امکان صعود به هر دوی این قلل از روستای خشواش امکان پذیر است.

از روی قله کله سر، بام سرافراز ایران به زیبایی خودنمایی می کند.

■ شرح مسیر رسیدن به قله:
توضیح مسیر رسیدن به قله کار دشواری به نظر می رسد، اکثر مسیر پوشیده از درختان سر به فلک کشیده است و تنها فاصله محدودی از مسیر قابل روئیت است.
ابتدا باید از طریق جاده هراز(جاده شماره ۷۷) خود را به روستای شاهزید برسانید. ابتدای ورودی روستا دور برگردانی وجود ندارد و باید حدود ۴ کیلومتر جاده هراز را از مقابل ورودی روستا ادامه داده و از یک دوربرگردان دور زده و دوباره بعد از طی ۴ کیلومتر به سمت تهران وارد جاده آسفالته و پرپیچ و خم روستا شوید. حواستان باشد که تابلو روستا کوچک است و بهوش باشید که ورودی روستا را رد نکنید. جاده پر پیچ و خم روستا را با دقت بسیار و با تمرکز دوچندان که رد کردید، مسیر انتهایی خاکی می شود و سپس امام زاده پدیدار می شود. بهتر است خودروهای خود را در نزدیکی امام زاده پارک کرده و از سربالایی کنار امام زاده پیمایش خود را آغاژ کنید.
برای رسیدن به بخش جنگلی نیم ساعتی راه دارید که در یکی دو جا نیز باید در دو راهی، مسیر درست را انتخاب کنید. از کنار پرچین ها عبور کرده و به اوایل مسیر جنگلی می رسید.
به طور کل مسیر پاکوب دارد، اما در فصل خزان پوشیده  از برگ است و باید از روی ترک مسیر، راه درست را تشخیص دهید، وگرنه امکان دارد مسیری اشتباه را انتخاب کنید.
مسیر با شیب مناسبی ادامه پیدا می کند و در برخی بخش ها نیز با مارپیچ های بزرگ همراه است. در ادامه راه به یک دشت کوچک می رسید و در اواخر راه نیز به یک دشت بزرگ که کلبه ای نیز در آن قرار دارد. از دشت آخر باید به سمت چپ متمایل شده و خود را به خط الراس برسانید. سپس از روی خط الراس از کنار جاده خاکی به قله برسید.

■ گزارش و یا داستان صعود:
《دوستانی که می خواهند از جزئیات صعود مطلع بشوند این بخش را مطالعه کنند، وگرنه مطالعه بخش قبلی، مسیر رسیدن به قله را ترسیم می کند.》

داستان این صعود ما از انتخاب اینکه برنامه را یک روزه اجرا کنیم یا چند روزه، شروع می شود. از آنجا که احتمال می رود راننده های خودرو ها در برنامه هایی که فاصله مبدا صعود تا محل زندگی آنها زیاد است، در هنگام برگشت دچار خستگی و بی خوابی شوند و صلاح نباشد روز صعود، روز برگشت به محل سکونت تیم باشد، لذا صعود یک روزه از میان گزینه ها حذف شد.
حال چند انتخاب محدود داشتیم.
اینکه شب قبل از صعود به روستای شاه زید رفته و شب را انجا بمانیم و صبح روز بعد صعود کرده و همان روز به شهر محل سکونت خود برگردیم. یا صبح روز صعود به شاه زید رفته و شب صعود را در شاه زید اقامت کرده و فردای صعود برگردیم.
بعد از بررسی آلترناتیو های موجود و پیشنهاد یکی از دوستان برای اقامت در یکی از روستاهای چمستان، تصمیم بر آن شد که پنجشنبه صبح به سمت روستای شاه زید حرکت کنیم و همان روز صعود خود را انجام داده و بعد از صعود راهی روستای واز سفلی شده و شب را آنجا بمانیم و روز جمعه هر زمان که دست داد به تهران برگردیم.
صبح روز پنجشنبه، ساعت ۳ بامداد، در تقاطع اتوبان بابایی و لشگرک قرار گذاشتیم و بعد از رسیدن همه دوستان در قالب سه خودرو و گروهی ۹ نفره، حدود ساعت ۰۳:۱۰ به سمت جاده هراز به راه افتادیم. بدون توقف در جاده، حدود ساعت ۰۵:۴۵ به روستای شاه‌زید رسیدیم. همه روستا در خوابی پاییزی فرو رفته بود. درب امام زاده نیز بسته بود. خودرو ها را در محل های مناسب اطراف امام زاده پارک کردیم و بعد از آماده شدن همنوردان، ساعت ۰۶:۰۰ پیمایش خود را از خیابان پر شیب کنار امام زاده به سمت چپ آغاز کردیم. هوا روشن شده بود و از همان ابتدا می توانستیم از دیدن مناظر روستا و مسیر لذت ببریم.
آرام ارام شیب تند خیابان را بالا رفته و با طی مسیری مارپیچ به سمت جنگل شاه زید حرکت کردیم. اوایل مسیر پوشش جنگلی وجود نداشت. ولی هرچه بالاتر می رفتیم به تراکم درختان و پوشش جنگلی افزوده می شد.
از کنار پرچین ها عبور می کردیم و با وارد شدن به مسیر جنگلی مسیر، زیبایی های مسیر نیز بیشتر خودنمایی می کرد.
اوایل مسیر، راه کاملا مشخص بود ولی هرچه جلوتر می رفتیم برگ های بیشتری بر روی زمین گسترده شده بود و پاکوب مسیر را پنهان می کرد.
حدود ساعت ۰۷:۱۵ اولین توقف کوتاه مان را در دل جنگل انجام دادیم. جرعه ای آب نوشیده و بعد از استراحتی کوتاه، حدود ۰۷:۲۰ به حرکت خود ادامه دادیم.
با اتکا به ترک مسیر و مسیر یابی منطقه ای پیمایش خود را ادامه دادیم. در برخی بخش ها پاکوب طولانی و یک سره بود و برخی بخش ها کوتاه و سنگی. ساعت ۰۷:۵۰ اخرین توقف کوتاه خود قبل از صبحانه را نیز انجام داده و بعد از عبور از چند بخش کوتاه و مارپیچ و بلند و ممتد، در یک جای مناسب برای صرف صبحانه توقف کردیم. ساعت ۰۸:۱۰ بود و با اعلام زمان ۳۰ دقیقه ای برای استراحت و صرف صبحانه، از پاکوب خارج شده و اطراق کردیم.

بعد از صرف صبحانه حدود ساعت ۰۸:۴۰ پیمایش خود را ادامه دادیم.
پیاده‌روی روی برگ های پاییزی رویایی بود. گردن ها همه به اطراف می چرخید و هر جا را می نگرستیم زیبایی بود و شکوه طبیعت.
با صدای خش خش برگ ها پیش می رفتیم.
بعد از مدتی حدود ساعت ۰۹:۲۰ به اولین دشت مسطح رسیدیم که بسیار زیبا بود. لحظاتی را در دشت سرسبز توقف کرده و بعد مسیر خود را ادامه دادیم. نیم ساعت دیگر صعود خود را ادامه‌ دادیم تا به تلار بالا رسیدیم. هیچ کس در آن دشت زیبا وجود نداشت، تنها کلبه ای بود و چشمه آبی.
چون آب کافی داشتیم،‌ نیازی هم‌ نشد تا مسیر خود را به سمت کلبه تغییر دهیم. از سمت چپ دشت وارد شیب منتهی به خط الراس شدیم. شیب تند این‌ بخش را نیز عبور کردیم.  لحظه ای که به‌ سمت‌ راست خود نگاهی انداختیم، بام‌ ایران چشم ها را خیره کرد. دماوند را از هر جا بنگریم شکوهمند است. به خط الراس رسیدیم و به سمت چپ‌ راهی شدیم و حدود ۱۰:۱۰ به قله‌ کله سر رسیدیم.
سنگچین کوچکی روی قله قرار داشت و خبری از تابلو نیز نبود.
یک ساعتی روی قله صرف استراحت و گرفتن عکس یادگاری سپری شد. و سپس قله را حدود ساعت ۱۱:۱۰ به سمت مسیری که آمده بودیم، ترک کردیم.  تلاش می کردیم تا آنجا که امکانش است از پاکوب برای عبور استفاده کنیم. اما برخی جاها چاره ای جز قدم گذاشتن بر روی پوشش گیاهی نداشتیم.
بعد از اندکی به تلار رسیدیم. این بار دیگر تلار پر بود از گوسفندان و چوپان ها و سگ های آنها. سگ های گله بزرگ و آماده برای انجام وظیفه. دیگر بار نیز مسیر خود را کج نکردیم و برای رهایی از واق واق سگ های نگهبان،‌ از روی پاکوب‌ به سمت راست و ادامه مسیر فرود حرکت‌ کردیم. حدود ساعت ۱۲:۰۵ برای دقایقی توقف کردیم.

بعد از ۲۰ دقیقه استراحت و خوردن تنقلات، به فرود خود ادامه دادیم. این زاویه دید از جنگل برایمان تازگی داشت. گام برداری در آن‌ جنگل زیبا  ادامه پیدا کرد تا به یک منطقه مسطح و پر درخت و زیبا رسیدیم. قرار شد همانجا برای صرف نهار توقف کنیم. ساعت ۱۲:۵۰ بود. برای لذت بردن از طبیعت محشر منطقه، مدت زمان صرف نهار و استفاده از انرژی آن طبیعت زیبا یک ساعت اعلام شد.
این زمان یک ساعته چه به سرعت سپری شد و حدود ساعت ۱۳:۵۵ به فرود ادامه دادیم. در خیلی جاها پاکوب مسیر مشخص بود و نیازی به چک‌ کردن مداوم ترک مسیر نبود. فرود را ادامه داده و در نهایت حدود ساعت ۱۵:۰۰ به اوایل روستا رسیدیم و در نهایت ۱۵:۰۵ به کنار خودرو ها رسیدیم.
درب امام زاده باز بود. برای استفاده از سرویس بهداشتی و آب سردکن امام زاده برای دقایقی توقف کردیم. و بعد از اتمام کارمان در روستا، سوار خودرو ها شده و از طریق جاده پر پیچ و خم روستا خودمان را به جاده هراز رسانده و به طرف روستای واز سفلی برای اقامت در شب صعود، حرکت کردیم.

■ نکات قابل توجه:
قبل از اجرای برنامه هایی که بخشی از پیمایش درون جنگل انجام می شود، به غیر از اینکه شرایط آب و هوایی را در روز برنامه باید بررسی کنید، شرایط جوی هفته قبل محل اجرای برنامه را نیز باید بررسی کرد. اگر در طول هفته قبل، مخصوصا دو روز آخر، میزان بارش قابل ملاحظه باشد، بهتر است اجرای برنامه را به بعد منتقل کنید، زیرا گلی شدن مسیر، پیمایش و صعود را دچار مشکل می کند و لذت پیمایش را سلب می کند. سر بودن زمین مخصوصا در شیب های تند، صعود را بسیار سخت می کند. ممکن است یک قدم به جلو پیش رفته و دو قدم به عقب برگردیم و این اولین مشکل است که در زمانبندی برنامه نیز تاثیر مستقیم می گذارد.
مشکل بعدی چسبیدن گل به کفش ها و سنگین شدن آنها و دشوار شدن گام برداری می شود که پیمایش در این شرایط نیاز به قدرت بدنی مضاعف دارد.
مشکل بعدی سر بودن مسیر در زمان برگشت و بالا رفتن احتمال زمین خوردن افراد در هنگام فرود است.

در پیمایش مسیر های جنگلی، مخصوصا زمانی که مسیر پوشیده از برگ است، بهتر است با توجه به زمان پیمایش از گتر مناسب استفاده کنید تا ساق ها را از گزند نیش برخی از حیوانات محافظت کنید. احتمال اینکه حیوانی در زیر برگ ها پنهان باشد و حضور کوهنوردان را تهدیدی به حساب بیاورد و قصد محافظت از خود را داشته باشد، وجود دارد.

جاده روستای شاه زید، جاده ای باریک و فاقد ایمنی لازم و معمول است، لذا در هنگام طی این جاده با خودرو، دقت لازم و کافی را داشته باشید.

■ امکانات مربوط به مسیر پیمایش:
در ابتدای مسیر پیمایش در روستای شاه زید، در امام زاده‌ هم سرویس بهداشتی وجود دارد و هم آب سرد کن.
در بیرون نیز آب سرد کن وجود دارد.
شاید امکان شب مانی در امام زاده نیز وجود داشته باشد، که به دلیل تعمیرات در امام زاده در زمان پیمایش ما، این امکان وجود نداشت.

■ پوشاک و تجهیزات مورد نیاز و مناسب با برنامه در این زمان از سال:
در اوایل فصل پاییز داشتن یک پلار سبک و کاپشن ضد باران جزو الزامات است، گرچه تجهیزات مورد نیاز با توجه به پیشبینی های آب و هوا تعیین می شود، اما به دلیل احتمال وجود خطا در پیشبینی ها، بهتر است جانب احتیاط را رها نکرده و تجهیزات مورد نیاز منطبق با فصل را همراه داشته باشیم.
وقتی برنامه ای که اجرا می شود درون جنگل باشد، بهتر است از گتر نیز استفاده کنیم. استفاده از گتر برای محافظت ساق ها از مواجهه احتمالی با حیوانات موجود در کف جنگل و محافظت از گلی شدن احتمالی شلوار و کفش است.
در کلاس های کارآموزی کوهپیمایی فدراسیون کوهنوردی، مدرسین دوره، سه چیز را به عنوان مهمترین تجهیزات یک کوهنورد در هر برنامه اعلام می کنند:
۱- کوله پشتی مناسب برنامه در فصل و ماه اجرای برنامه
۲- کفش مناسب برنامه نسب به شرایط برنامه
۳- عینک مناسب کوهپیمایی در زمان انجام پیمایش

با این توضیحات، همراه داشتن تجهیزات زیر به اضافه موارد اشاره شده لازم و ضروری است:
- کیف کمک های اولیه
- کیت بقا
- طناب انفرادی
- هد لمپ با باتری اضافه (حتما صحت عملکرد هد لمپ و باتری ها در منزل قبل از شروع برنامه آزمایش شود)
- باتوم جفت

سرعت باد: ۱ تا ۸ کیلومتر بر ساعت
¤ آب و هوای فعلی قله از روی سایت  windy.com :

¤ آب و هوای فعلی قله از روی سایت meteoblue.com :

¤ آب و هوای فعلی قله الیمستان، نزدیکترین قله به کله سر از روی سایت هواکوه havakouh.com :

¤ آب و هوای فعلی قله از روی سایت viewweather.com :

🌐 https://www.kojaro.com/attraction/list/amol-392-ci/

□ دهستان چلاو
آمل توریسم
🌐 http://amoltourism.ir/1398/01/11/%D8%AF%D9%87%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%DA%86%D9%84%D8%A7%D9%88/

□ 10 بهترین مکان دیدنی در چلاو
بهترینو
آبان 1402
🌐 https://behtarino.com/r/%D9%85%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D9%86%DB%8C/%DA%86%D9%84%D8%A7%D9%88

□ جنگل های هیرکانی کجاست
وب سایت کجارو
🌐 https://www.kojaro.com/iran/166538-%d8%ac%d9%86%da%af%d9%84-%d9%87%db%8c%d8%b1%da%a9%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86/

□ روستای فیلبند کجاست
راهنمای بازدید + آدرس و عکس
وب سایت کجارو
🌐 https://www.kojaro.com/attraction/8406-%d8%b1%d9%88%d8%b3%d8%aa%d8%a7-%d9%81%db%8c%d9%84%d8%a8%d9%86%d8%af/

■ سایر گزارش های مرتبط:

□ قله شاه زید
کوهنوردی، نشاط زندگی
نیما اسماعیلی

🌐  http://kuhnavardi.com/%D9%82%D9%84%D9%87-%D8%B4%D8%A7%D9%87-%D8%B2%DB%8C%D8%AF/

□ گزارش صعود به قله شاه زید
گروه کوهنوردی طبرستان جوان بابل

🌐 http://tjbc.blogfa.com/post/628

■ تِرَک های مشابه در ویکیلاک:

🌐 https://www.wikiloc.com/hiking-trails/jngl-shh-zyd-w-qlh-khlh-sr-grwh-hwzwy-afq-87601197 (جنگل شاه زید و قله کله سر ، گروه حوزوی آفاق)

🌐 https://www.wikiloc.com/hiking-trails/qlh-shh-zyd-khlh-sr-kuh-e-kalleh-sar-117555169 (قله شاه زید (کله سر)- (Kūh-e kalleh sar))

🌐 https://www.wikiloc.com/hiking-trails/shahzeyd-1400-08-06-nima-qlh-shh-zyd-khlh-sr-87911583 (Shahzeyd-1400.08.06-nima - قله شاه زید (کله سر))

■ برخی از برنامه های دیگر قابل اجرا در منطقه :

□ قله امام زاده قاسم الیمستان
🌐 https://www.wikiloc.com/hiking-trails/qlh-lymstn-58665788 (قله الیمستان)

□ قله نقله سر
🌐 https://www.wikiloc.com/hiking-trails/qlhy-nqrh-sr-nuqlhsr-91263014 (قله‌ی نقره سر (نِقله‌سر))

□ پیمایش خط الرأس روستای فیلبند به جنگل الیمستان
🌐 https://www.wikiloc.com/hiking-trails/filband-to-alimestan-pymysh-kht-lrs-rwsty-fylbnd-bh-jngl-lymstn-5722853 (Filband to Alimestan پیمایش خط الرأس روستای فیلبند به جنگل الیمستان)