پیمایش از روستای نوا تا قله پاشوره و ابرت، پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۴/۰۸

Photo ofپیمایش از روستای نوا تا قله پاشوره و ابرت، پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۴/۰۸ Photo ofپیمایش از روستای نوا تا قله پاشوره و ابرت، پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۴/۰۸ Photo ofپیمایش از روستای نوا تا قله پاشوره و ابرت، پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۴/۰۸

June 29, 2023
June 2023

near Nevā, Māzandarān (Iran)

گزارش پیمایش از روستای نوا تا قلل پاشوره و ابرت:

مدت زمان تقریبی برنامه: ۱۲ ساعت
مدت زمان تقریبی پیمایش: ۷ ساعت
درجه سختی در زمان اجرای برنامه: ۶ از ۱۰
《درجه سختی یک برنامه با توجه به انتخاب مسیر و زمان اجرای برنامه می تواند متفاوت باشد》
مناسب برای:  کوهنوردان

ادامه حرکت : ۱۶:۳۵
رسیدن به دشت آزو : ۱۷
رسیدن به کنار خودرو ها : ۱۸:۰۰

در این برنامه تلاش بر آن بود که توقف های کوتاه که دوازده بار بوده است، در بازه های زمانی ۳۰ دقیقه ای انجام شود و برای استراحت موقت سرپایی و برای نوشیدن آب باشد.

■ توضیحات اولیه:

[ دشت آزو
N 35°50' 47.75"
E 52° 14' 08.64"

روستای نوا در فاصله 6 کیلومتری جنوب روستای پل مون در  جاده هراز قرار دارد.
یکی از مناطق بسیار جالب و دیدنی در منطقه رشته کوه های فیروزکوه ، مرتع و یا به قولی دشت ازو می باشد، برای بازدید از این دشت دیدنی می توانیم از جاده هراز و پس از  گردنه امامزاده هاشم و با ورود به بخش پلور و پشت سر گذاشتن آن تا منطقه ای به نام پلمون و به جای پی گیری جاده اصلی هراز، در سمت راست اندکی پایین تر از پل بزرگ روی رودخانه هراز عبور می کنیم و از فراز روستای نیاک عبور کرده و از کناره روستای کنارمجان هم رد می شویم و در نهایت این جاده ما را به نزدیکی روستای نوا و پل رودخانه ان می رساند، این نقطه جایی است که ما باید در ارتفاع 2200 متری از ماشین خارج شویم.
برای پیمایش و رسیدن به دشت ازو از این نقطه مسیر را به سمت جنوب و در میان باغستان ها و مراتع سرسبز منطقه نوا  پی می گیریم، این مسیر با عبور از تپه ماهورها و از کنار چشمه ساران و زیر شیب ارتفاعات سنو به تدریج ارتفاع می گیرد تا در نهایت به ارتفاع تقریبی 2700 متری ما را به کلبه ی دو طبقه متروکه منطقه و دشت ازو می رساند.
دشت ازو، دشت بسیار سرسبزی است که در سمت جنوب ان قله های پاشوره قرار گرفته و در سمت شرقی آن یک قله نوک تیز  بدون نام و صخره ای واقع شده است.
چمن آزو از جمله مراتع سرسبز ناحیه نوا می باشد در مقابل دیدگان ما و در سمت شمال تمامی جناح های جنوب شرقی  قله سربلند دماوند قرار دارد ، منطقه ازو منطقه ای است که در صورت تمایل کوه نوردان می توان از ان به قله 3950 متری پاشوره نیز صعود کنند.
از دشت ازو می توان با انجام یک برنامه کوهنوردی سبک و با پیمایش مسیری سنگالخی در ردی پاکوب به دره ای در سمت جناح شمای قله های پاشوره و عبور از یک شیب تند به دشت وسیع و سرسبز دیگری به نام سله بند و قله ان نیز از این نقطه برسیم.

متن‌ فوق از کتاب گامهایی به سوی صعود
(136 صعود یک روزه) نوشته جناب محمود نظریان، عینا آورده شده است.

[ قله هاي پاشوره، قله ي هلزم و قله ي لهرك

قله هاي پاشوره( 3900 متر) ، و قله ي هلزم- قله ي لهرك حدود 3900 متر

از تهران در جاده ي هراز كه همان جاده تهران آمل است است به دو راهي جاده لاسم بعد از پلور مي رويم. در اينجا بايد معطل شد تا سوار خودرو هايي كه از اين جاده به سمت شرق مي روند بشويم. چند كيلومتر بعد از لاسم و روي گردنه اي كه در سمت شرق آن ده وزنا (vazna) پيداست پياده مي شويم و به سمت شمال صعود را شروع مي كنيم كه با كوله ي  چند روزه حدود 3 ساعت طول مي كشد كه به قله ي شرقي پاشوره مي رسيم. در اينجا مي توان كوله پشتي را زمين گذاشت و به سمت غرب براي صعود پاشوره غربي رفت كه سه ربع ساعت طول مي كشد چند دقيقه بعد از اين قله پرتگاهي عميق هست با لبه هاي سنگي و خورد و در پايين آن هم يك سوزني خورد ديده مي شود كه معمولا كلاغ سياه ها بر فراز آن پرواز مي كنند.
به قله ي شرقي بر مي گرديم و راه را به طرف شرق ادامه مي دهيم كه بعد از حدود 20 دقيقه به قله ي سفيدرنگي مي رسيم كه نقشه ها آن را هلزم (Halzam) مي گويند. راه را ادامه مي دهيم تا 20 دقيقه بعد به قله ي بلند بعدي به نام لهرك (Lahark)  مي رسيم كه هم ارتفاع پاشوره هاست.

متن فوق عینا از کتاب "راهنماي صعود قله هاي بلند ايران"، نوشته فريدون اسماعيل زاده آورده شده است

دلایل نامگذاری قله:
به دلیل وجود سنگ های شبیه سنگ پا در رنگهای سیاه و قهوه ای، که به نظر حاصل فعالیت های آتشفشانی است، اکثر قلل این منطقه به‌ پاشوره معروف بوده است که کم کم اسامی دیگری بر روی آنها قرار داده شده است.

■ مسیر های دسترسی و صعود:
□ متداول ترین مسیر صعود به قله پاشوره از همین روستای نوا است که بعد از دشت آزو در دو حالت مختلف صعود می شود. یا از سمت راست صعود شده و از سمت چپ فرود انجام می شود و یا به طور بلعکس انجام می شود. شیب مسیر سمت چپ بیشتر از مسیر سمت راست است و همچنین پاکوب بخش سمت راست نیز مشخص تر است. لذا بهتر است صعود از سمت چپ انجام گیرد و فرود از سمت راست انجام شود.

□ مسیر بعدی صعود از جاده لاسم-فیروزکوه است، که بعد از صعود جنوب به شمال بر روی دوراهی قله رئیس کوه قرار گرفته و سپس به سمت شرق حرکت کرده و ابتدا به قله ابرت می رسد.
لوکیشن شروع این برنامه از نقطه زیر است:

عرض جغرافیایی نقطه شروع: 35.810670
طول جغرافیایی نقطه شروع: 52.235519

■ بهترین زمان صعود:
بهترین زمان صعود به این قله فصل بهار می باشد. البته به شرطی که گلهای بهاری سر از خاک بیرون آورده باشند و سردی هوا نیز کمتر شده باشد. تیر ماه نیز به شرطی که باد ملایمی در منطقه باشد و یا هوا ابری باشد، برای صعود بد نیست.

در فصل پاییز نیز به دلیل خنکی هوا می توان به این قله صعود کرد گرچه زیبایی مسیر در بهار بیشتر از پاییز است، اما یادمان نباشد که پاییز نیز پادشاه فصل هاست.

■ شرح مسیر رسیدن به قله:
برای رسیدن به قله، ابتدا باید خود را به روستای نوا برسانید. مسیر مارپیچ روستای نوا بعد از جاده هراز را که خیلی هم امن به نظر نمیرسد،  طی کرده و به راه بند روستا برسید. در کنار راه بند اتاقی وجود دارد که نگهبانی هم در آن حضور دارد. اگر اجازه ورود به روستا را پیدا کردید، می توانید با پرداخت مبلغی خودروی خود را در مجتمع رفاهی نوا که در سمت چپ قرار دارد پارک کنید، یا چند متر جلوتر قبل از کارخانه آب معدنی نوا، خودرو های خود را پارک کنید.
از سمت چپ کارخانه که کوچه راهی در موازات خیابان منتهی به کارخانه است ادامه مسیر داده و کوهپیمایی از آنجا آغاز می شود. پاکوب مسیر را دنبال کرده و بعد از مدتی به دوراهی می رسید که سمت چپ شما را به دشت آزو می رساند و سمت راست از کنار رودخانه و درون دره ادامه پیدا می کند. در نهایت هر دو مسیر در موازات هم به انتهای دشت می رسد.

در انتهای دشت دو راه وجود دارد، یا از دره سمت چپ پیمایش خود را ادامه می دهید و در انتها از زیر قله پاشوره با کمی تمایل به سمت چپ به قله پاشوره می رسید. قله ابرت نیز در سمت راست قرار دارد و از روی قله پاشوره به وضوح دیده می شود و بین این دو قله حدود ۵۰۰ متر فاصله طولی وجود دارد. بعد می توانید به سمت قله ابرت حرکت کرده و بعد از صعود به قله ابرت از سمت چپ قله از زیر یال و پاکوب مشخص آن به سمت مسیر فرود حرکت کنید و در بخشی از مسیر باید از سمت راست  وارد دره شوید که سنگچین کوچکی این دوراهی را مشخص می کند، سپس پاکوب درون دره را ادامه دهید تا به دره برسید و سپس می توانید خود را به پاکوب سمت چپ که از درون دره عبور می کند برسانید و یا به دره سمت راست بروید که به دشت آزو ختم می شود.
در صورتی که در مسیر صعود دره سمت راست را برای صعود انتخاب کنید، مسیر برعکس خواهد بود و ابتدا قله ابرت صعود شده و سپس به قله پاشوره می رسید.

■ گزارش و یا داستان صعود:
《دوستانی که می خواهند از جزئیات صعود مطلع بشوند این بخش را مطالعه کنند، وگرنه مطالعه بخش قبلی مسیر رسیدن به قله را ترسیم می کند.》

این قله معمولا به صورت دو روزه صعود می شود. زیبایی دشت آزو، طبیعت غنی و بکر بودن آن و وجود چشمه در آن منطقه، طبیعتگردان و کوهنوردان زیادی را جذب خود می کند و صدای طبیعت همه را مجذوب خود می کند.
اما ما تصمیم گرفتیم این برنامه را یکروزه اجرا نماییم. لذا ساعت ۴ صبح مثل همه برنامه های شرق تهران، تقاطع لشگرک و اتوبان بابایی قرار گذاشتیم. ساعت ۰۳:۳۰ از منطقه ۵ تهران راه افتاده و سر قرار به بقیه همنوردان پیوستیم. با حداقل تعداد خود رو راس ساعت ۴ به سمت مبدا صعود حرکت کردیم. در قسمت هایی از مسیر به ترافیک متراکم برخورد کردیم و با کمی معطلی حدود ساعت ۰۵:۵۰ به روستای نوا رسیدیم. جاده ای که ما را از جاده اصلی به روستا می رساند پیچ در پیج بود و در برخی بخش ها آسفالت مناسبی نداشت و به طرز عجیبی در بخشی قسمت ها از وسط جاده چیزی شبیه جوی آب کنده شده بود که مانند سرعت گیر عمل میکرد. ورودی روستا یک کیوسک نگهبانی وجود داشت و ورودی روستا با زنجیری مسدود بود.‌ با پرداخت ۵ هزار تومان وارد روستا شدیم و طبق درخواست نگهبان خودرو های خود را در مجتمع رفاهی نوا که به نظر متروکه می آمد پارک کردیم. اکثر دوستان از سرویس بهداشتی مجتمع استفاده کردند و بعد از آماده شدن،  حدود ساعت ۰۶:۱۰ پیمایش خود را آغاز کردیم.

ساختمان کارخانه آب معدنی نوا از دور مشخص بود. بخش های زیادی از کارخانه به رنگ آبی بود و باعث مشخص بودن آن می شد. در سمت چپ و مقابل کارخانه کوچه ای قرار داشت که تابلو سفید رنگی در شکل فلش روی آن وجود داشت و عبارت آزو با زیرنوشته "دهیاری نوا" روی آن نقش بسته بود و نشان می داد که به کدام سمت باید حرکت کرد. بعد از عبور از کوچه کوتاه، وارد مسیر کوهپیمایی شدیم که پاکوبش کاملا مشخص بود. اوایل مسیر اول صبح، گله گوسفندان در حال چرا بودند. از روی پاکوب ادامه مسیر دادیم، تابلو بزرگی در اوایل مسیر توسط "شورا و کارگروه کشاورزی و فضای سبز نوا" نصب شده بود که توصیه هایی به طبیعتگردان و کوهنوردان می داد. مسیر را ادامه دادیم و کم کم به ارتفاع مسیر اضافه می شد. دوباره بعد از مدتی تابلو سبز رنگ بزرگ مشابهی این بار در سمت راست پاکوب نصب بود که همان توضیحات تابلوی اول روی آن نوشته شده بود. حدود ساعت ۰۶:۴۰ به یک دوراهی رسیدیم که پاکوب سمت چپ با شیب مثبت به سمت دشت آزو حرکت می کند و پاکوب سمت راست نیز به سمت درون دره ادامه پیدا می کرد.
در دوراهی بر روی تابلو کوچکی که نصب بود،  عبارت زیر نوشته شده بود:
"جهت جلوگیری از تخریب چمن های آزو در رفت و برگشت از مسیر پائین تردد نمایید"
ما نیز اطاعت کردیم و بعد از نوشیدن جرعه ای آب، پاکوب پایین را ادامه دادیم.
پایین دست پاکوب نیز توسط حصاری سیمی محصور بود. نور آفتاب بر ارتفاعات مقابل گسترده شده بود.  تصمیم گرفته بودیم در این برنامه در بازه های زمانی نیم ساعته توقف داشته باشیم و توقف اول کوتاه باشد و فقط برای نوشیدن آب انجام شود و توقف دوم برای استراحتی ۵ دقیقه ای.
پاکوب درون دره از پایین دست دشت آزو بود و چون در ارتفاع پایین قرار داشت، دشت آزو دیده نمی شد.
کم کم به دوراهی رسیدیم و به سمت چپ‌ رودخانه حرکت کرده و به سمت دره سمت چپ حرکت کردیم. از کنار چشمه آبی عبور کردیم،

بعد از دو توقف کوتاه که در زمان های ۰۶:۴۰ و ۰۷:۱۰ انجام شد به دشتی رسیدیم که توسط دیواری سیمی محصور شده بود. از سمت چپ دشت ادامه مسیر دادیم و بعد از دشت حدود ساعت ۰۷:۵۰ زیر تخته سنگ بزرگی برای صرف صبحانه توقف کردیم.

بعد از صرف صبحانه حدود ساعت ۰۸:۲۰ به پیمایش خود درون دره ادامه دادیم. سمت چپ دره دیواره ای به موازات دره وجود داشت که مقدار بسیار زیادی از شن و ماسه تا انتهای دیواره جمع بود که به نظر می رسید به مرور زمان در اثر فرسایش خاک ایجاد شده است.
پهنه کوه که از روی پاکوب آن عبور می کردیم سبز بود و مملو از ملخ و جیرجیرک.

مسیر طولانی درون دره را ادامه دادیم و بعد از سه توقف کوتاه در دقایق ۰۸:۵۰ ، ۰۹:۱۰ و ۰۹:۴۵، حدود ساعت ۱۰:۱۵ برای استراحت و صرف میوه و تنقلات توقف کردیم. منطقه ای که توقف کرده بودیم‌ پر از سنگ های سیاه رنگ بود که بسیار شبیه سنگ های آذرین بود. بعد از استراحت کافی، حدود ساعت ۱۰:۴۰ به مسیر خود از درون دره ادامه دادیم. بعد از دو توقف کوتاه در زمان های ۱۱:۰۰ و ۱۱:۳۰ کم کم به شیب انتهایی و سرسبز زیر قله پاشوره رسیدیم و بعد از کمی تمایل به سمت چپ حدود ساعت ۱۲:۱۵ به قله پاشوره رسیدیم.

سه ربعی روی قله پاشوره توقف داشتیم و بعد از گرفتن عکس یادگاری و خوردن آب و تنقلات به سمت قله ابرت حرکت کردیم و بعد از ۱۰ دقیقه، حدود ساعت ۱۳:۱۰ به قله ابرت رسیدیم.

چند عکس یادگاری نیز روی قله ابرت گرفتیم و ساعت ۱۳:۲۵ قله ابرت را به سمت پاکوب برگشت که در بخش جنوبی قله ابرت قرار دارد، ترک کردیم. پاکوب این بخش از مسیر کاملا مشخص است و از بالای مسیر صخره ای که موقع صعود دیده می شد، عبور می کند. در سمت چپِ اوایل پاکوبِ برگشت، خط الراس دوبرار خودنمایی می کند که تنها چند قله از آن از این بخش دیده می شود.
در طول مسیر حدود ساعت ۱۴:۰۵ یک استراحت ۱۰ دقیقه ای انجام دادیم و بعد از کمی پایین تر از کنار یک سنگچین وارد پاکوب دره سمت راست شدیم و جلوتر حدود ساعت ۱۴:۱۵ برای صرف نهار توقف کردیم.
بعد از صرف نهار حدود ساعت ۱۴:۵۵ به فرود خود ادامه دادیم. بعد از توقف کوتاهی که حدود ساعت ۱۵:۳۰ داشتیم به حرکت خود ادامه دادیم و به پایین  دست دره رسیدیم. پاکوب مسیر در راه ما خاتمه یافت و برای رسیدن به پاکوب بعدی مجبور شدیم یک مسیر گرده ای و آبراه را با احتیاط فرود بیاییم و سپس به سمت راست متمایل شده و با پیدا کردن پاکوب، به سمت رودخانه سمت راست حرکت کرده و ساعت ۱۶:۱۵ به کنار رودخانه رسیدیم. دقایقی در کنار رودخانه صرف استراحت و خنک کردن سر و صورت و پاها شد و ساعت ۱۶:۳۵ به فرود خود ادامه دادیم. تصمیم گرفتیم برای برگشت از دشت زیبای آزو عبور کنیم، لذا دره را از سمت راست بالا رفته و کم کم با تمایل به راست به سمت دشت زیبای آزو حرکت کردیم. دشت سرسبز بود و از دور بسیار زیبا بود. حدود ساعت ۱۷ به اوایل دشت آزو رسیدیم. پاکوبی سمت چپ قرار داشت که در دور دست از کنار تک درختی عبور می کرد. با دقت به سمت پاکوب حرکت کردیم و بر روی پاکوب قرار گرفتیم و وارد ادامه مسیر درون دشت آزو شدیم. دشت بسیار زیبا و پر از گل و درخت را ادامه دادیم و با تمایل به چپ پاکوب مارپیج را پایین رفته و در پاکوب مسیر صعود قرار گرفتیم. مسیر را ادامه داده و حدود ساعت ۱۸ به کنار خودرو ها رسیدیم.

■ لوکیشن شروع پیمایش:

📍شرکت آب معدنی نوا

■ چشمه های موجود در مسیر:
در مسیر پیمایش چشمه های متعددی وجود داشت که اکثر این چشمه ها در مسیر ابتدایی و قبل از شیب اصلی قله بود اما چشمه ها به شکلی از درون زمین می جوشیدند که امکان برداشت آب از آن دشوار بود. از میان آخرین دشت مسیر که حصاری هم دور آن کشیده شده بود، آبی بسیار خنک روان بود که منشا آن به نظر از درون دشت بود و برخی از دوستان از آب آن استفاده کردند. پایین دست آن نیز چشمه ای وجود داشت که برای دسترسی به آن باید روی یال داخل دره بالا رفت و به چشمه رسید.

■ در مسیر تا رسیدن به قله چه می بینیم؟:
در اوایل مسیر چند تابلو سبز رنگ بزرگ نصب شده است که توضیحاتی هم بر روی آنها درج شده است. در بخشی از مسیر که دوراهی است، تابلویی نصب شده که کوهنوردان را به عبور از درون دره سمت راست و کنار رودخانه تشویق می کند. پاکوب این بخش مشخص است و در صورت عبور از بخش پیشنهاد شده، عبور از دره زیر دشت انجام می شود و دشت آزو پیمایش نمی شود.

□ پوشش گیاهی مشاهده شده:
باغات سیب، الوچه و درختان صنوبر، بید، سرو، زالزالک جنگلی و نسترن کوهی و ...

گیاهانی چون:

اسب
سگ

■ عارضه های مسیر و سختی های پیش رو:
عارضه خاصی در طول مسیر وجود ندارد. در مسیر رفت، شیب برخی بخش ها، مخصوصا در بخش های انتهایی مسیر تنها مورد قابل ذکر است.
در مسیر برگشت نیز اگر انتخاب پاکوب به درستی انجام شود، مشکلی وجود نخواد داشت در غیر این صورت شاید مجبور شوید برای رسیدن به پاکوب بعدی از مسیر های گرده ای یا آبراه عبور کنید.

■ قله های اطراف:
از روی قله پاشوره و ابرت ، قله دماوند، تمام قد دیده می شود. بخش جنوبی قله از غربی ترین قسمت تا شرقی ترین قسمت قابل مشاهده است.
سمت راست قله دماوند در نمایی دورتر، شاهزاده کج گردن خودنمایی می کند.
در بخش جنوبی خط الراس ابرت یا رئیس کوه، خط الراس عظیم دوبرار(ماز) سر بر افلاک کشیده است.

"خط الراس دوبرار بلندترين خط الراس ايران به طول تقریبی ۶۵ كيلومتر است كه از غرب به پل مرغي (Marghi) واقع در جاده هراز و از شرق به روستاي كهك و دلي چاي جاده فيروزکوه ميرسد. اين خط الراس داراي ٢۵ قله اصلي است كه ٨ قله آن بالاي ۴٠٠٠ متر ميباشند. غربي ترين قله اين خط الراس، بزم چال (٣۴٢۵ متر) و شرقي ترين، قله ، چهل چشمه (٣١٠٠ متر) ميباشد.
بلندترين قله خط الراس نيز قله دوبرار شرقي (۴٠٨٢ متر) است.
قله هاي اصلي خط الراس از غرب به شرق عبارتند از:
و
چهل چشمه"،‌‌ متن از مسعود کریمخانی

■ نکات قابل توجه:
□ بعد از دشت آزو و قبل از شیب انتهایی در مقابل رو و در مسیر حرکت، بخشی صخره ای و گرده ای مشاهده می شود که مقدار زیادی خاک و سنگ در زیر آن در اثر اتفاقات متفاوت انباشته شده است. پیمایش باید از دره سمت چپ و یا سمت راست این قسمت انجام گیرد. در زمان توقف ما، به صورت غیر منتظره ای شاهد ریزش این بخش از کوه شدیم که بعد از لحظاتی متوجه شدیم که باعث این اتفاق، عبور گله های کل و بز از این بخش سنگی و صخره ای بود. که این اتفاق برای بار دوم نیز رخ داد. لذا از عبور از زیر این منطقه اجتناب کنید.

■ امکانات مربوط به مسیر پیمایش:
ابتدای مسیر در روستای نوا، قبل از کارخانه آب معدنی، مجتمعی وجود دارد به نام مجتمع تفریحی نوا که چند محل نیز برای پارک خودرو دارد. و یک سرویس بهداشتی دارد که زمان اجرای برنامه ما آب آن قطع بود. هزینه ورودی آن پنج هزار تومان (۵۰۰۰ تومان) بود.
دیگر در طول مسیر امکانات خاصی مشاهده نشد.

■ پوشاک و تجهیزات مورد نیاز و مناسب با برنامه در این زمان از سال:
در اوایل فصل تابستان لوازم مراقبت از تابش آفتاب، مهمترین تجهیزات مورد نیاز است. از آنجا که طبق پیشبینی ها، کل روز هوای منطقه آفتابی بود، اهمیت همراه داشتن این لوازم دوچندان می شد. به دلیل وجود باد در پیش بینی های هواشناسی، و مخصوصا روی قله نیاز به داشتن بادگیر مشخص می شد.

در کلاس های کارآموزی کوهپیمایی فدراسیون کوهنوردی، مدرسین دوره، سه چیز را به عنوان مهمترین تجهیزات یک کوهنورد در هر برنامه اعلام می کنند:
۱- کوله پشتی مناسب برنامه در فصل و ماه اجرای برنامه
۲- کفش مناسب برنامه نسب به شرایط برنامه
۳- عینک مناسب کوهپیمایی در زمان انجام پیمایش

با این توضیحات، همراه داشتن تجهیزات زیر به اضافه موارد اشاره شده لازم و ضروری است:
- هد لمپ با باتری اضافه (حتما صحت عملکرد هد لمپ و باتری ها در منزل قبل از شروع برنامه آزمایش شود)
- باتوم جفت
- دستکش سبک مناسب فصل
- بادگیر سبک مناسب فصل
- اسکارف ( چند عدد )
- کلاه لبه دار و یا کلاه سه تکه برای پوشش گردن
- کرم ضد آفتاب
-‌ آب آشامیدنی حداقل به میزان ۳ لیتر (در صورت عدم وجود باد در منطقه میزان مصرف آب بیشتر می گردد)

■ شرایط جوی قله از روی سایت های هواشناسی:

🌐 https://aminmana.com/tracks/azoo/

□ دشت آزو دشتی بکر و زیبا

وبسایت سیری در ایران
🌐 https://seeiran.ir/%D9%87%D9%85%D9%87-%DA%86%DB%8C%D8%B2-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%DB%8C-%D8%AF%D8%B4%D8%AA-%D8%A2%D8%B2%D9%88/

□ دشت آزو و روستای نوا

🌐 https://aminmana.com/tracks/pashore/

□ معرفی و راهنمای صعود به قله پاشوره

وب سایت قله
🌐 https://www.gholleh.com/peakszoom.aspx?lat=35.8317631&lon=52.2774375&pkidentifier=342&peak-name=%D8%AA%D9%88%D8%B5%DB%8C%D9%81-%DA%A9%D9%88%D9%87%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%82%D9%84%D9%87-%D9%BE%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%87

□ گزارش صعود به قله پاشوره:

باشگاه کوهنوردی و اسکی آلپ
🌐 https://alpclub.ir/report/%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D8%B5%D8%B9%D9%88%D8%AF-%D9%82%D9%84%D9%87-%D9%BE%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%87/114

□ صعود به قله پاشوره

ایران را بگردیم
🌐 https://beinabein.com/%D9%82%D9%84%D9%87-%D9%BE%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%87/

□ گزارش برنامه قله پاشوره

باشگاه کوهنوردی تهران
🌐 https://tehranclimbing.club/expeditions/%D9%82%D9%84%D9%87-%D9%BE%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%87-3/

□ قله پاشوره

کوهنوردی، نشاط زندگی
نیما اسماعیلی
🌐 http://kuhnavardi.com/%D9%82%D9%84%D9%87-%D9%BE%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%87/

□ گزارش برنامه صعود قله پاشوره (95،2،10)

باشگاه کوهنوردی اسپیلت
🌐 http://espilat.com/new/%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B5%D8%B9%D9%88%D8%AF-%D9%82%D9%84%D9%87-%D9%BE%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%87-95%D8%8C2%D8%8C10/

□ سفرنامه صعود به قله پاشوره با پرسیکا

وبسایت پرسیکا تور
🌐 https://persicatour.com/2250/pashoore1400/

□ قله پاشوره، ۱۷ مهر ۱۳۹۴

هم هوای آفتاب (شهید ورکش)
🌐 https://hamhava.com/%D8%AA%D9%88%D8%B1/%d9%82%d9%84%d9%87-%d9%be%d8%a7%d8%b4%d9%88%d8%b1%d9%87-%db%b1%db%b7-%d9%85%d9%87%d8%b1-%db%b1%db%b3%db%b9%db%b4/

□ قله پاشوره 3870 متر

گروه کوهنوردی پرسون
🌐 http://www.window2mountains.com/p465-%D9%82%D9%84%D9%87%20%D9%BE%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%87%203870%20%D9%85%D8%AA%D8%B1

□ گزارش برنامه صعود به قله پاشوره

گروه کوهنوردی ام اس سنتر
🌐 https://mshiking.ir/%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%82%D9%84%D9%87-%D9%BE%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%87/

■عبارات کلیدی:

قله ابرت

• Photo of Babak Hamidpour
    Babak Hamidpour May 16, 2024

کامل ترین گزارش صعودی که در مورد قلل ایران خوندم. خیلی عالی بود گزارشتون. ممنونم