پیمایش از روستای نشترود تا قله‌ خونکهار، جمعه ۱۴۰۲/۱۰/۱۵

Photo ofپیمایش از روستای نشترود تا قله‌ خونکهار، جمعه ۱۴۰۲/۱۰/۱۵ Photo ofپیمایش از روستای نشترود تا قله‌ خونکهار، جمعه ۱۴۰۲/۱۰/۱۵ Photo ofپیمایش از روستای نشترود تا قله‌ خونکهار، جمعه ۱۴۰۲/۱۰/۱۵

January 5, 2024
January 2024
1 comment

near Nashtrūd, Alborz Province (Iran)

گزارش پیمایش از روستای نشترود تا قله خونکهار:
جمعه ۱۴۰۲/۱۰/۱۵

《🔆 نیچ زاپلوتنیک:
اگر من شاعر بودم، با ورود به این منظره آسمانی زبانم بند می آمد. در سایه شکوفه های برفی می خوابیدم و برای همیشه سکوت می کردم. چنین زیبایی باعث می شود شعر، هر چقدر هم والا، مضحکانه، ناکافی به نظر برسد. کلمات به سوی پوچی محو می شوند… شما حتی نمی توانید سعی کنید آنرا بیان کنید زیرا کاملا آگاهید که این زیبایی را نمی شود وصف کرد. تنها باید آنرا چشید و احساس کرد.》

■ مشخصات قله و مسیر پیمایش:
مدت زمان تقریبی برنامه: ۰۹:۴۵ ساعت
مدت زمان تقریبی پیمایش: ۰۶:۰۰ ساعت

درجه سختی در زمان اجرای برنامه: ۶ از ۱۰
《درجه سختی یک برنامه با توجه به انتخاب مسیر و زمان اجرای برنامه می تواند متفاوت باشد》
مناسب برای:

توقف برای استراحت کوتاه : ۱۶:۱۰
پایان برنامه : ۱۶:۳۰

■ توضیحات اولیه:
《نشترود نام یکی از روستاهای اطراف شهر کرج در استان البرز می‌باشد که دارای آب و هوای بسیار خوب و مطبوع و در جوار دره‌ایی زیبا واقع شده‌ است. معبر فرعی منتهی به روستا در میان مردم بومی به نوشتورو تنگه معروف است، علت این نام گذاری فضای کم و باریک مابین دو کوه است که جاده مذکور در آن واقع شده است می باشد. براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۸۸ نفر (حدود ۵۰ خانوار) بوده‌است.
اکثر مردم روستا در شهر زندگی می‌کنند اما در فصلهای بهار و تابستان با توجه به اینکه روستا دارای آب و هوای خوش و کم نظیری می‌باشد جمعیت روستا افزونتر می‌گردد. پیشه اصلی بیشتر مردم روستا باغداری است و محصولاتی از قبیل گیلاس، آلبالو، انواع سیب، گلابی، هلو، گردو، فندق، انواع آلو و بسیاری از میوه جات متنوع و همچنین سایر فراورده های این میوه ها منجمله شیره ، لواشک و... را تولید می‌کنند.
نان های محلی بسیار خوشمزه ای نیز بنام لواش محلی - نان دستی و کال نونک در این روستا پخت می شود که در نوع خود بی نظیر هستند. برای پخت نان دستی از مغز گردو فراوان و برای کال نونک از سبزیجات معطر بومی همچون گزنه پخته شده با سیر تازه استفاده می گردد که مانند سمبوسه در داخل خمیر نان قرار می گیرد.
بعلاوه روستای نشترود دارای چشمه های آب سرد فراوانی است که بخشی از این آبها بعنوان آب شرب و بخش عمده ای به آبیاری باغات روستا اختصاص می یابد.

روستاهای همجوار:

از روستاها و آبادی‌های همجوار نشترود می‌توان به پل خواب، سیرا، ورزن، هرین، لیلستان، کلوان، اویزر، آیگان و از جنوب به کوه‌های روستای دروان اشاره کرد که بعضاً قرابت فامیلی نیز مابین اهالی این روستا ها وجود دارد

قله خونکار
خونکار نام محلی قله‌ای در ارتفاع ۳۸۰۰ متری از سطح دریا است که یکی از قلل مرتفع و معروف کشور برای صعود کوهنوردان است. این قله در بخش میانی سلسله جبال البرز و در جوار قله کهار قرار گرفته‌است. قله ناز در شرق آن و در شمال آن قلل هفتخوان، کرچان و کلاش ویا واقع شده‌اند. دسترسی به این قله زیبا از طریق روستای نشترود برای علاقه‌مندان به کوهنوردی میسر است. دامنه این قله در گذشته های دور محل ییلاقی ساکنین روستا برای اسکان در چادر و چرای گله گوسفندان و دام سبک در فصول گرم سال بوده است.

منبع: ویکیپدیا》
به نظر می رسد به اشتباه البرز مرکزی ذکر شده است.

دلایل نامگذاری قله:

ظاهرا قله خونکهار در گویش محلی خانکار به معنی خانه کار (گوسفند سرا) گفته میشود.

■ مسیر های دسترسی و صعود:
سه مبدا متداول برای رسیدن به این قله وجود دارد، که عبارتند از روستاهای دروان، ورزن و نشترود.
از لحاظ مسیر های منتهی به قله از روستاهای اشاره شده، می توان بدین شکل اشاره کرد:

مسیرهاي متداول جهت صعود به قله خونکهار از سه روستای مختلف :
۱- مسیر یال جنوبی از مبدا روستاي دُروان
۲- مسیر یال شمالی از مبدا روستاي وَرزن
۳- مسیر یال شرقی از مبدا روستاي نشترود
۴- از کنار جاده چالوس، ورودی تونل شماره ۵ بعد از گذر از روستای کوشک بالا

مسیر روستای نشترود معمولا در زمستان و زمان پربرف بودن منطقه، مورد استفاده قرار می گیرد.

■ بهترین زمان صعود:
شاید بهترین زمان صعود به این قله فصل بهار و پاییز باشد. در تابستان برای صعود باید به گرمای هوای منطقه توجه داشت و در زمستان نیز با توجه به میزان بارش برف در منطقه، طی هفته قبل برنامه و با داشتن تجهیزات کامل اقدام به صعود نمود.

■ لوکیشن شروع پیمایش:

■ محل های مناسب اقامت و شب مانی:
به نظر می رسد مناسب ترین مکان برای شبمانی خود روستا باشد، اما در اواخر مسیر برگشت روی خط الراس مکان های مسطحی وجود دارد. اما به دلیل وجود رد پای انواع حیوانات وحشی، در زمستان بهتر است از اجرای برنامه هایی که نیاز به شبمانی دارند اجتناب کنیم.

■ چشمه های موجود در مسیر:
به‌ نظر می رسد اگر چشمه ای در مسیر باشد، درون دره واقع شده باشد که مسیر پیمایش ما نبود. در طول مسیر ما، در اوایل آن، حوض های بزرگ و کوچکی در میان باغ ها قرار داشت که لوله آبی هم به درون برخی از آنها هدایت شده بود و از برخی از آنها هم آب جاری بود، اینکه آب آنها قابل شرب بود یا نه نمی دانیم، کسی هم در مسیر ندیدیم که سوال کنیم.

■ در مسیر تا رسیدن به قله چه می بینیم؟:
از روی قله و از روی خط الراس مسیر برگشت می توان آب محبوس شده پشت سد کرج را مشاهده کرد. و نیز در برخی از بخش های خط الراس، جاده زیبای چالوس و رودخانه کنار آن نیز دیده می شود.

□ پوشش گیاهی مشاهده شده:

بلدرچین وحشی
سینه سرخ

■ عارضه های مسیر و سختی های پیش رو:
مسیر پیمایش ما عارضه سخت گذر خاصی ندارد. تنها شیب تند بخش هایی از مسیر قابل ذکر است.
درون روستا که برف موجود در کوچه ها به دلیل تردد بالا یخ زده بود و عبور را مشکل می کرد.

■ قله های اطراف:
اگر رو به شمال بایستیم، با کمی تمایل به غرب از سمت راست به چپ قلل زیر خودنمایی می کنند :
کهار
میان کهار
میشنیه نو
ناز
ورکش
فراخ نو

از شمال شرق به پایین نیز قلل خط الراس هفت خان قرار دارند که از شمال به جنوب می توان به قلل زیر اشاره کرد:
ونتار

منار
سه سنگ
پشت بند سنگون

از لابلای قلل منطقه دو قله آزاد کوه و دماوند نیز دیده می شوند.

■ شرح مسیر رسیدن به قله:
برای رسیدن به قله وارد روستای نشترود شده و بعد از عبور از بافت مسکونی در دوراهی لوکیشن برنامه از خیابان شیب دار وارد خیابان منتهی به مسیر کوهپیمایی شوید. جاده مارپیچ ما را به مسیر کوهپیمایی هدایت می کند، در صورت تمایل می توانید هر جا که راه داد از میانبر استفاده کنید. باید از سمت راست دره از روی دامنه های کوه در سمت راست دره به طرف انتهای دره بروید و در اواخر دره از سمت راست بالا رفته و بر روی خط الراس قرار بگیرید و سپس از روی خط الراس به سمت چپ(شرق) رفته و به قله برسید.

■ گزارش و یا داستان صعود:
《دوستانی که می خواهند از جزئیات صعود مطلع بشوند این بخش را مطالعه کنند، وگرنه مطالعه بخش قبلی مسیر رسیدن به قله را ترسیم می کند.》

از آنجا که متاسفانه بارش های زیادی در طول هفته قبل از برنامه در منطقه نبود، تصمیم گرفتیم این هفته یکی از قلل منطقه جاده چالوس را پیمایش کنیم. البته این قله را از قبل زیر نظر داشتیم و منتظر فرصتی مناسب بودیم تا در صورت مناسب بودن شرایط جوی اقدام به صعود آن بکنیم.
صبح ساعت ۰۵:۳۰، بعد از عوارضی اتوبان تهران شمال قرار گذاشتیم، خوشبختانه به موقع سر قرار حاضر شده و با دو خودرو در قالب یک تیم هفت نفره به سمت مبدا صعود حرکت کردیم. قرار بود هشت نفر باشیم اما یکی از دوستان به دلیل درد معده در برنامه شرکت نکرد و با یک نفر کمتر برنامه را ترتیب دادیم.
زمان قرار را طوری انتخاب کردیم که تا ۰۶:۳۰ به روستا برسیم و تا شروع برنامه هوا نیز روشن شده باشد. حدود ۰۶:۲۵ به دروازه ورودی روستا رسیدیم که کیوسک نگهبانی داشت و راه نیز توسط زنجیر مسدود شده بود. قبل از ما دو خودرو پشت زنجیر توقف کرده بودند و یکی از افراد در حال صحبت با نگهبان بود. اجازه ورود به روستا به غیر بومی ها داده نمی شد.
یک ماشین سومی از راه رسید و با نگهبان صحبتی کوتاه کرد و به دو خودرو بعدی با خودرو از راه رسیده اجازه ورود داده شد، اما ما همچنان پشت زنجیر گیر کرده بودیم.
طی صحبتی که با نگهبان داشتیم به دلیل نبودن جای پارک در روستا اجازه ورود خودرو های غیربومی داده نمی شد. از آنجا که ما شروع پیمایشمان را می توانستیم از بیرون بافت مسکونی روستا شروع کنیم، با دادن قول پارک خودرو در بیرون از روستا، اجازه ورود پیدا کردیم و بعد از گذر از روستای نشترود در کنار جاده خودرو های خود را پارک کردیم.
انتظار دیدن برف کهنه در خیابان های روستا را نداشتیم. به نظر می رسید برف باریده شده دو هفته قبل هنوز آب نشده بود و کوچه ها و خیابان های روستا نیز پر از برف بود‌. برف موجود در کوچه ها به دلیل پا خوردن و عبور خودرو سفت و یخی شده بود و گذر از کوچه ها را سخت می کرد.
ما از دوراهی که خودرو ها را پارک کرده بودیم از یک کوچه سربالایی به عقب برگشتیم تا وارد بافت مسکونی روستا شده و به سمت مسیر صعود برسیم.
خیلی زود در مسیر پیمایش قرار گرفتیم. می دانستیم باید جاده ای مارپیچ را طی کنیم تا در نهایت از باغات بالای روستا خارج شویم. همان ابتدای مسیر جای پای خرس توجهمان را به خود جلب کرد، رد پاهای حیوانات دیگری نیز در همان مسیر باغات روستا وجود داشت. می دانستیم مسیر مارپیج ماشین رو طولانی است و تصمیم برآن شد هر جا که توانستیم و راه داشت، میانبر بزنیم.
اوایل مسیر از یک دوراهی وارد کف دره شده و از رودخانه کف دره عبور کرده و از سمت راست از یک شیبی تند و از کنار حصاری بالا رفتیم. شاید بهتر بود همان مسیر مارپیچ را ادامه می دادیم. با عبور از شیب تند دوباره در جاده قرار گرفتیم. بعد از عبور از دوپیچ برای عکس ابتدای برنامه توقف کردیم، یک عکس یادگاری گرفته و به مسیر خود از میان پاکوب درون باغ ها ادامه دادیم.
باغ های روستا در میان برف آرمیده بودند و هیج صدایی خواب آنها را آشفته نمی کرد، ما نیز تلاش می کردیم در سکوت مسیر را ادامه دهیم. از هر فرصتی که دست می داد و پاکوبی نمایان بود و یا راهی برف کوبی شده بود، برای میانبر زدن استفاده می کردیم. در این بخش از مسیر با توجه به میزان برف انباشته شده در مسیرِ در حال حرکت و برف واقع شده در دور دست، باید تصمیم می گرفتیم که مسیر دامنه سمت راست دره را ادامه دهیم یا خود را به یال سمت راست برسانیم.
قبل از ما، دو گروه در قالب یک تیم دو نفره و یک تیم ۵ نفره در مسیر صعود بودند و ما مسیر انها را رصد می کردیم، میزان برف مسیر انها هم تقریبا قابل محاسبه بود. لذا تصمیم گرفتیم همان مسیر خودمان را ادامه دهیم و از روی دامنه سمت راست دره پیمایش کنیم. از میان باغات که عبور می کردیم شاهد وجود حوض ها و استخر های آب بودیم که برای ذخیره آب استفاده می شوند. کم کم از باغ ها خارج شده و در مسیر اصلی صعود قرار گرفتیم. حدود ساعت ۰۸:۳۰ به محل مناسبی برای صرف صبحانه رسیدیم. همه دوستان برای صرف صبحانه اتفاق نظر داشتند.
صبحانه را در محل اشاره شده میل کردیم و بعد از استراحتی نیم ساعته، ساعت ۰۹ به راه خود ادامه دادیم. همچنان از دامنه سمت راست دره مسیرمان را طی می کردیم. تقریبا مسیر تا انتهای دره مشخص بود و نیازی نبود تا مداوم ترک را چک کنیم لذا مسیر را ادامه دادیم. به دلیل آفتاب خور بودن سمت راست دره، برف قابل ملاحظه ای در این بخش از مسیر وجود نداشت، لذا بدون نگرانی پیمایش خود را انجام می دادیم، دو بار توقف کوتاه برای استراحت داشتیم و در نهایت حدود ساعت ۱۰:۴۵ به انتهای دره رسیدیم.
استراحت کوتاه داشتیم و باید تصمیم می گرفتیم که به سمت دامنه سمت چپ که پر برف بود بپیچیم یا از سمت راست یال را ادامه دهیم تا با کمی دور کردن فاصله به خط الراس برسیم.
تیمی که در دوردست روی یال سمت چپ مشاهده می شد حرکت کندی داشت و لذا به نظر می رسید میزان برف موجود در آن بخش به اندازه ای است که پیمایش را کند کرده است. پس تصمیم گرفتیم از دامنه سمت راست دره بالا رفته و بر روی خط الراس قرار بگیریم‌. از سمت راست وارد یال شده و با کمی انحراف به سمت راست به پشت یال رفته و سپس در مسیر موازی دره قرار گرفتیم. دامنه ای که در آن قرار گرفته بودیم پر برف شده بود و حرکت را آهسته تر می کرد. حدود ساعت ۱۱:۲۰ به بالای یال رسیدیم. منطقه پهنی بود که برفی نیز روی آن قرار نداشت. تصمیم گرفتیم برای استراحت و صرف تنقلات در آن منطقه توقفی داشته باشیم. باد نیز شروع به وزیدن کرده بود. بعد از گرفتن نیرویی دوباره برای رسیدن به خط الراس وارد یال روبرو شدیم. یال پر از گون هایی بود که برف روی آنها را پوشانده بود و ما از لابلای آنها حرکت می کردیم. ظاهرا باید قله فرعی مقابل را نیز صعود می کردیم، ساختار مسیر به گونه ای بود که امکان تراورس وجود نداشت. بعد از اندکی تراورس به طور مستقیم یال را بالا رفته و با برفکوبی زیر یال، ساعت ۱۲:۰۰ به خط الراس رسیدیم. لحظاتی توقف کرده و سپس به سمت قله حرکت کردیم.
سمت راست خط الراسِ مقابل بدون برف و سمت چپِ آن مملو از برف بود، لذا از لبه خط الراس که برفی نداشت حرکت می کردیم. شیب ادامه مسیر ملایم بود و در نهایت حدود ساعت ۱۲:۴۰ به قله خونکهار رسیدیم. سنگچین بزرگی روی قله وجود داشت و تابلویی نیز روی سنگچین مهار شده بود.
دو تیمی که قبل از ما به قله رسیده بودند، قبل از رسیدن ما به قله از یال زیر قله، یعنی از همان مسیر صعودشان به سمت پایین سرازیر شده بودند. البته مسیر فرود ما مسیر دیگری بود.
بهترین زمان‌ رسیدن به قله را بین ساعت ۱۲ تا ۱۲:۳۰ در نظر گرفته بودیم، به دلیل تاخیر اندکی که در رسیدن به قله داشتیم و برای جبران آن و کوتاه بودن روز، خیلی روی قله توقف نکردیم و بعد از گرفتن چند عکس و فیلم یادگاری، ساعت ۱۳:۰۰ از روی خط الراس مسیر فرود را در پیش گرفتیم. مسیر برگشت از روی ترک آقای مجید قیدی نژاد بود و تقریبا بخش زیادی از خط الراس را باید تا نزدیکی های روستا طی می کردیم.
مسیر روی خط الراس سرراست بود و از روی گوگل ارث نیز کل مسیر را بررسی کرده بودیم. لذا مسیر خود را از روی بخش خشک خط الراس پی گرفتیم و چون روی قله استراحت زیادی نداشتیم، ساعت ۱۳:۵۰ در محل مناسبی توقف کرده و اولین استراحت خود را در مسیر فرود انجام دادیم. بعد از تجدید قوا دوباره فرود خود را ادامه دادیم و بعد از فراز و فرود هایی اندک، در یک منطقه مسطح و بدون برف برای صرف نهار توقف کردیم. ساعت عدد ۱۵:۰۵ را نشان می داد. ۲۵ دقیقه صرفِ صرفِ نهار شد و مجددا ساعت ۱۵:۳۰ به فرود خود ادامه دادیم. مسیر فرود در برخی از یال ها که آفتاب زیادی در طول روز به آن نمی تابید مملو از برف پودری بود و فرود را نیز راحت تر می کرد. آخرین توقف کوتاه خود برای استراحت را حدود ساعت ۱۶:۱۰ داشتیم و بلافاصله فرود خود را ادامه دادیم و در نهایت ساعت ۱۶:۳۰ به کنار خودرو ها رسیدیم.

■ نکات قابل توجه:
□ بهتر است صعود خود را از دره انجام دهید و از روی یال فرود خود را انجام دهید. البته این روال به زمان اجرای برنامه و میزان برف انباشته بر روی یال های مسیر بستگی دارد. در صورت زیاد بودن برف در یال های منتهی به دره، می توانید از همان اوایل مسیر خود را به روی یال سمت راست رسانده و تقریبا اکثر مسیر را از روی خط الراس پیمایش کنید. در غیر این صورت می توانید از سمت راست دره پیمایش خود را انجام داده و در انتهای دره خود را به روی خط الراس برسانید.

□ در زمستان به دلیل احتمال وجود حیوانات وحشی در منطقه، به هیج عنوان با نفرات کم وارد منطقه نشوید و نیز بالعکس، سعی کنید با تعداد زیر ۱۰ نفر برنامه خود را اجرا کنید.

□ ورودی روستا یک کیوسک نگهبانی وجود دارد که راه بند دارد و از ورود خودرو های غیر بومی و ناشناس جلوگیری می کند. از این راه بند تا مبدا صعود ۱۲۰۰ متر فاصله است. اگر توانسنید نگهبان را متقاعد کنید می توانید با خودرو وارد روستا شوید، در غیر این صورت حدود دو و نیم کیلومتر به طول پیمایش برنامه اضافه می شود و در زمستان همین زمان ممکن است باعث بروز مشکلاتی در برنامه شود.

□ جاده منتهی به روستا از جاده چالوس، جاده ای آسفالته است که کمی عرض آن کم است و ما شاهد سنگهایی بودیم که از کنار به درون جاده ریخته بود که احتمالا به دلیل ریزش کوه بوده است. لذا با حواس جمع از این مسیر عبور کنید.

□ در فصل زمستان برنامه هایی که احتمال می رود پایان برنامه با غروب آفتاب تلاقی داشته باشد را از روی اجبار باید فشرده اجرا کرد تا با تاریکی هوا برخورد نشود. در طول مسیر پیمایش ممکن است در برخی از بخش های مسیر میزان برف به اندازه ای باشد که صعود و یا فرود را بسیار کندتر از حالت معمول کند. لذا زمانبندی اجرای برنامه را طوری باید تنظیم کرد تا تقریبا یک ساعت قبل از تاریک شدن هوا به مبدا صعود رسید و برنامه را خاتمه داد.
به همین دلیل ما نیز سعی کردیم تعداد زمان های استراحت را کم کرده و مدت زمان استراحت را در هر بار توقف کوتاه تر در نظر بگیریم.

□ میزان سختی برنامه در مسیر های پربرف برای نفر اول و نفر آخر ممکن است متفاوت باشد. شاید در برخی برنامه ها مجبور باشیم دوستانی که از آمادگی کمتری برخوردار هستند را در اواخر صف پیمایش قرار دهیم.

■ توصیه های کلی:
در کوهپیمایی این توصیه‌ها را سرلوحه کار خود قرار دهید:
♧ در کوه‌پیمایی حتما از باتوم جفت استفاده کنید.
♧ از کوهپیمایی انفرادی پرهیز کنید مگر در مسیرهای عمومی و پرتردد.
♧ حتما مایعات کافی همراه داشته باشید.
♧ همیشه از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.
♧ به خانواده یا دوستان خود اطلاع دهید که چه برنامه ای را اجرا می کنید.
♧ در فصول پر بارش حتما پانچو همراه داشته باشید.
♧ در رعد و برق هرگز اقدام به اجرای برنامه کوهپیمایی نکنید.
♧ همیشه لباس اضافه همراه داشته باشید.
♧ هرگز با لباس و بدن خیس کوهپیمایی نکنید.
♧ ترجیحا از پاکوب های اصلی خارج نشوید.
♧ حتما در تابستان ساعت ۱۴، در بهار و پاییز ساعت ۱۳ و در زمستان ساعت ۱۲ مسیر برگشت را در پیش بگیرید.
♧ در صورت حضور در منطقه کوهپیمایی، حریم شخصی منازل روستاییان و مردم محلی آن منطقه را محترم بشمارید.
♧ در طبیعت به جز رد پا اثر دیگری باقی نگذارید.

■ حوادث رخ داده در منطقه در گذشته:
جاده چالوس، جاده ای بهمن خیز است و همواره اخباری در زمان پربرفی منطقه در رابطه با سقوط بهمن به گوش می رسد، لذا در اجرای برنامه در مسیر های کوهپیمایی که مبدا صعود آنها از روستاهای واقع در جاده چالوس است، دقت و احتیاط لازم را داشته باشید.

■ نزدیکترین مراکز هلال احمر به منطقه:
تلفن هلال احمر: ۱۱۲

□ پایگاه امداد و نجات تونل 5 کوشک بالا:
پایگاه امداد و نجات هلال احمد تونل 5 کوشک بالا در البرز، شهرستان کرج، بخش آسارا و جاده چالوس واقع شده است. و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی رستوران کوشک مدیریت رحیمی و راهدارخانه کوشک قرار گرفته است. می‌توان گفت این پایگاه یکی از پایگاه‌های هلال احمر خوب این منطقه می‌باشد.

□ پایگاه امداد جاده ای دوآب شهرستانک جمعیت هلال احمر
پایگاه امداد و نجات

■ امکانات مربوط به مسیر پیمایش:
در طول مسیر امکاناتی وجود ندارد.

■ پوشاک و تجهیزات مورد نیاز و مناسب با برنامه در این زمان از سال:
در زمستانِ کوهستان، در صعود به ارتفاعات، داشتن کلیه تجهیزات زمستانی الزامی است. در صورتی که اقدام به صعود در زمستان می کنید، نیم نگاهی هم به شرایط آب و هوایی فردای برنامه بکنید و در صورتی که شرایط جوی فردای برنامه بسیار نامساعد است، حتی المکان صعود خود را به عقب بیاندازید، در غیر این صورت در نظر داشته باشید که ممکن است بخشی از شرایط پیش بینی شده فردای برنامه در روز برنامه نیز حادث شود.
غیر از شرایط جوی فردای برنامه باید شرایط آب و هوایی یک هفته قبل از برنامه را نیز در نظر داشته باشید. در صورتی که بارش های در طول هفته قبل از مسابقه قابل توجه باشد، احتمال اینکه در زمان مناسب به قله نرسید زیاد است، یا میزان برف منطقه آنقدر زیاد باشد که در اواسط مسیر امکان ادامه مسیر ممکن نگردد.
در کلاس های کارآموزی کوهپیمایی فدراسیون کوهنوردی، مدرسین دوره، سه چیز را به عنوان مهمترین تجهیزات یک کوهنورد در هر برنامه اعلام می کنند:
۱- کوله پشتی مناسب برنامه در فصل و ماه اجرای برنامه
۲- کفش مناسب برنامه نسبت به شرایط برنامه
۳- عینک مناسب کوهپیمایی در زمان انجام پیمایش

با این توضیحات، همراه داشتن تجهیزات زیر به اضافه موارد اشاره شده لازم و ضروری است:
- کیف کمک های اولیه
- کیت بقا
- طناب انفرادی
- هد لمپ با باتری اضافه (حتما صحت عملکرد هد لمپ و باتری ها در منزل قبل از شروع برنامه آزمایش شود)
- باتوم جفت

۷- بابک شعار قدیم

■ پیوند های مفید:
□ آدرس صفحه قله در پایگاه ملی نام های جغرافیایی
🌐 https://gndb.ncc.gov.ir/Pages/jpgMaps_responsive.aspx?end=v8mNtac2HDc=&la=51.09405&Fie=36.01967

□ جاده چالوس؛ مسیری که از مقصد جذاب‌تر است!
برترین ها
🌐 https://www.bartarinha.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-3/342593-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%DA%86%D8%A7%D9%84%D9%88%D8%B3-%D9%85%D8%B3%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%82%D8%B5%D8%AF

□ پل خواب، نشت رود، ورزن (مسیر آبشارها)
وبسایت تخصصی کوهنوردی و طبیعت گردی
🌐 https://campia.ir/%D9%BE%D9%84-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%8C-%D9%86%D8%B4%D8%AA-%D8%B1%D9%88%D8%AF%D8%8C-%D9%88%D8%B1%D8%B2%D9%86-%D9%85%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%A2%D8%A8%D8%B4%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7/

□ آشنایی با آبشار نشترود کرج
مجله آنی‌جا
🌐 https://anyja.ir/magazineDetail/566

□ روستای لیلستان كجاست
عكس ،آدرس و هرآنچه كه قبل از بازديد بايد بدانيد.
بزنیم بیرون
🌐 https://bezanimbiroon.ir/place/%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7%DB%8C-%D9%84%DB%8C%D9%84%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86/1241

□ روستای نشترود کرج کجاست؟
معرفی + راه‌های دسترسی
مجله مِستر بلیط
🌐 https://mrbilit.com/mag/nasht-e-rud/

□ منطقه سنگنوردی پل خواب
سایت گردشگری ایران
🌐 https://fa.tripyar.com/iran/%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%B1%D8%B2/%DA%A9%D8%B1%D8%AC/%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C/%D9%88%D8%B1%D8%B2%D8%B4-%D9%88-%D8%B3%D8%B1%DA%AF%D8%B1%D9%85%DB%8C/%D8%B5%D8%AE%D8%B1%D9%87-%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AF%DB%8C/%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82%D9%87-%D8%B3%D9%86%DA%AF%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D9%BE%D9%84-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8.html

■ سایر گزارش های مرتبط:

□ گزارش صعود قله خونكهار
باشگاه کوهنوردی و اسکی دماوند
🌐 http://damavandclub.ir/?p=12717

□ گزارش صعود به قله خونکهار
گروه کوهنوردی فجر تامین
🌐 http://www.fajretamin.blogfa.com/post/112

□ گزارش صعود به قله خون کهار(3402 متر)
گروه کوهنوردی لار
🌐 https://www.haftsaran.ir/%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D8%B5%D8%B9%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D9%82%D9%84%D9%87-%D8%AE%D9%88%D9%86-%DA%A9%D9%87%D8%A7%D8%B1/

□ گزارش برنامه صعود زمستانی قله خوان کهار از نشترود، بازگشت به کوشک بالا
(94،10،25)
باشگاه کوهنوردی اسپیلت
🌐 http://espilat.com/new/%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B5%D8%B9%D9%88%D8%AF-%D8%B2%D9%85%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%82%D9%84%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D9%87%D8%A7/

□ قله خونکهار
کوهنوردی، نشاط زندگی
نیما اسماعیلی
🌐 http://kuhnavardi.com/%D9%82%D9%84%D9%87-%D8%AE%D9%88%D9%86%DA%A9%D9%87%D8%A7%D8%B1/

□ گزارش صعود قله خونکهار
🌐 http://safaydel86.blogfa.com/post/288

■ تِرَک های مشابه در ویکیلاک:

https://www.wikiloc.com/hiking-trails/khwnkhhr-100123504 (خونکهار از روستای نشترود)

https://www.wikiloc.com/hiking-trails/qlh-khwnkhhr-z-rwsty-nshtrwd-msyr-grby-bh-shml-grby-90551979 (قله خوانکهار از روستای نشترود مسیر غربی به شمال غربی)

https://www.wikiloc.com/hiking-trails/khwnkhhr-z-nshtrwd-yl-shmly-64952039 (خونکهار از نشترود یال شمالی)

■ تِرَک های پیمایش از مبدا های دیگر در ویکیلاک:

https://www.wikiloc.com/mountaineering-trails/nshtrwd-118580283 (قله خونکهار از ورزن و فرود به نشترود)

https://www.wikiloc.com/mountaineering-trails/khnkhr-88516109?utm_source=1687637 (صعود قله خونکهار (خانکار))

https://www.wikiloc.com/hiking-trails/dwrwn-62035954?utm_source=2956424 (خونکهار زمستانه از دوروان)

https://www.wikiloc.com/hiking-trails/bl-71265246 (Kūshk-e Bālā قله خونکهار از کوشک بالا)