پیمایش از روستای کلاک علیا(کلاک بالا) تا قله آزادکوه، جمعه ۱۴۰۲/۰۴/۲۳

Photo ofپیمایش از روستای کلاک علیا(کلاک بالا) تا قله آزادکوه، جمعه ۱۴۰۲/۰۴/۲۳ Photo ofپیمایش از روستای کلاک علیا(کلاک بالا) تا قله آزادکوه، جمعه ۱۴۰۲/۰۴/۲۳ Photo ofپیمایش از روستای کلاک علیا(کلاک بالا) تا قله آزادکوه، جمعه ۱۴۰۲/۰۴/۲۳

July 14, 2023
July 2023

near Kelāk-e ‘Olyā, Māzandarān (Iran)

گزارش پیمایش از روستای کلاک علیا تا قله آزاد کوه:

مدت زمان تقریبی برنامه: ۱۱:۳۰ ساعت
مدت زمان تقریبی پیمایش: ۰۷:۰۰ ساعت
درجه سختی در زمان اجرای برنامه: ۶ از ۱۰
《درجه سختی یک برنامه با توجه به انتخاب مسیر و زمان اجرای برنامه می تواند متفاوت باشد》
مناسب برای:

ادامه حرکت : ۱۵:۲۵
رسیدن به روستا و پایان برنامه : ۱۵:۵۰

■ توضیحات اولیه:
کل توضیحات زیر از کتاب "جاده چالوس، بهشت عاشقان طبیعت، نوشته حسن قراچورلو" آورده شده است:
🔻🔻🔻

جهت صعود قله آزاد کوه از جهت شمال، باید جاده چالوس را تا رسیدن به پل زنگوله ادامه داده و از آنجا وارد جاده آسفالته یوش به بلده شد که منطقه ای فوق العاده زیبا و بکر است.
موقعیت محلی این جاده به صورتی است که طراوت، سرسبزی و زیبایی خیره کننده هر دو طرف مسیر انسان را به نشاط می آورد. این منطقه در اواخر بهار همچون یک تابلو نقاشی در نهایت زیبایی بوده و جلوه خاصی دارد. با ادامه جاده ابتدا روستای نسن و سپس روستای کلاک در مسیر قرار دارند. هر دو روستا مبدا صعود قله آزادکوه می باشند، لکن بیشتر صعود ها به دلیل کوتاهتر بودن مسیر از روستای کلاک بالا انجام می گردد.
صعود قله از این مسیر در فصل تابستان به علت وجود چشمه های فراوان و جریان آب رودخانه برای کوهنوردان کمک بزرگی در جهت تامین آب مورد نیاز می باشد. از روستای کلاک بالا تا محل برپایی چادر حدود ۴ ساعت کوهنوردی می باشد.
البته گروه های مختلف هر کدام بسته به شرایط و تشخیص خود مکانهایی را مسطح نموده و در آنجا مستقر می شوند تا پس از تجدید نیرو و استراحت عازم صعود قله شوند. لیکن بهترین و مناسبترین محل برای برپایی چادر منطقه مسطح چمنی است که چشم انداز خوبی دارد و چشمه آب گوارایی نیز به فاصله نزدیک آن قرار دارد. در مسیر راه، بهترین و معطر ترین انواع آویشن به وفور یافت شده که از نظر تنوع گیاهان دارویی بی نظیر است. معمولا گروه های کوهنوردی شب را در این محل اتراق کرده تا صبح زود با آمادگی بیشتری به قله صعود نمایند.
به دلیل عدم وجود درخت در این محدوده امکان تهیه هیزم جهت روشن کردن آتش وجود نداشته لذا کوهنوردان لازم است تجهیزات گرمایشی لازم جهت تهیه چای و پخت و پز را همراه داشته باشند. همچنین در منطقه، بوته های خشک گون وجود داشته که در صورت نیاز می توان از آنها نیز استفاده کرد.
با غروب آفتاب در این منطقه سرمای شدیدی حاکم شده و وجود تجهیزات کامل شامل کیسه خواب و البسه گرم برای کوهنوردان ضروری می باشد. از محل استقرار چادر، قله زیبای آزادکوه مشاهده می شود و برای صعود قله پس از رسیدن به گردنه در ادامه با پیمودن یک شیب تند نهایتا به قله خواهیم رسید. این فاصله با توجه به سرعت حرکت و آمادگی گروه های مختلف در حدود ۴ ساعت طول خواهد کشید.
🔺️🔺️🔺️

دلایل نامگذاری قله:
 اسم آزادکوه به احتمال قوی، توسط محلیان ساکن اطراف قله برای این کوه گذاشته شده‌ است و شاید دلیل این نام‌گذاری این باشد که این کوه به صورت مخروطی و آزاد بوده و با ارتفاعات اطراف خود ارتباط ندارد. نام دیگر این کوه «شاهزاده کج گردن» است.

■ مسیر های دسترسی و صعود:

🔻🔻🔻
الف) روستای وارنگ رود
ب) روستای نسن
ج) روستای کلاک بالا

ارتفاع این قله در حدود ۴۳۶۰ متر می باشد. برای صعود به این قله از طریق روستای وارنگ رود پس از گذشتن حدود ۳۰۰ متر از گچسر و درست در جهت مقابل جاده چالوس دوراهی دیزین واقع شده است، ادامه این جاده به ولایت رود و دیزین می رود. در حدود ۳ کیلومتر که از داخل آسفالت حرکت کنیم سمت چپ یک جاده ماشین رو وجود دارد که فاصله آن تا روستای وارنگ رود در حدود ۲ کیلومتر می باشد. در صورتیکه دارای وسیله نقلیه باشند باید اتومبیل خود را در این روستا پارک نمایند.
صعود به این قله از این مسیر حدود ۲ روز به طول خواهد انجامید آزاد کوه از قلل معروف و مرتفع این منطقه بوده و شکل ظاهری آن نیز با دیگر قلل کاملا متفاوت می باشد. قله ها معمولا به شکل مخروطی و یا برجستگی در یک خط الراس بوده ولی قله آزاد کوه شکل ظاهری خودش را داشته و کوهنوردی که یک بار به آن صعود کرده باشد به علت کج بودن قسمت بالای آن وقتی بر روی دیگر قلل بلند منطقه قرار بگیرد به راحتی این قله را از فواصل دور نیز تشخیص خواهد داد. این قله را کوه گردن کج یا شاهزاده گردن کج نیز می گویند.
مسیر حرکت به سمت این قله از روستای وارنگ رود، ابتدا از سمت راست رودخانه خروشانی است که پس از پیمودن مسافتی و عبور از پل به سمت چپ رودخانه مسیر عوض می شود.
در ادامه مسیر و پس از گذشت حدود یک ساعت چشمه ای که چند درخت بید اطراف آن و گوسفند سرایی در فاصله کمی با آن قرار گرفته، می رسیم. نام این محل "شیر کمر" می باشد. امتداد راه ما از داخل دره است. در فصل تابستان نیز در داخل دره پل های برفی وجود دارند که باید از روی آنها عبور کرد. در مسیرمان چشمه آب و بوته های گلپر وحشی که بوی تند آنها در فضا منتشر شده است و ارتفاع آنها از یک متر متجاوز می شوند به وفور دیده می شوند، زیبایی این منطقه خیره کننده بوده و عظمت خالق یکتا را به یاد انسان می آورد.
در ادامه مسیر به محیط بانی و شکاربانانی که محافظین منطقه و مدافعان حیوانات وحشی که در این منطقه زندگی می کنند می رسیم. این مامورین برای جلوگیری از شکار غیر مجاز و بی رویه حیوانات در این منطقه مستقر شده اند.
در ادامه مسیر از راهی که پاکوب شده و مشخص می باشد به گردنه سوتک رسیده و در اینجا پس از طی مسافتی قله بلند آزادکوه دیده می شود.
در ادامه یال شمالی کمانه کوه را طی می کنیم و در محل وسیع و زیبایی که کوهنوردان معمولا در آنجا اردو می زنند می توانیم چادر ها را برقرار کنیم تا صبح زود صعود به قله را آغاز کنیم.
صبح روز بعد شیب تندی را طی کرده و بعد از عبور از کوه چورن کم کم فاصله تا قله کمتر می شود. شیب انتهای مسیر تا قله بسیار تند و نفس گیر می باشد.
قله های معروف دیگری که می توان از محل استقرار چادر به آنها صعود کرد عبارتند از :
یخچال
کمان کوه
سرماهو
سوتک
که موقعیت آنها از روی قله آزاد کوه در جهت جنوب مشخص می باشد.
همانطوریکه اشاره شد قله آزادکوه از مسیر های دیگری شامل روستاهای نسن و کلاک بالا نیز صعود می شوند که مبدا صعود این مسیر ها از جهت شمال قله بوده و نسبت به مسیر صعود از وارنگ رود کوتاه تر و دارای فراز و نشیب کمتری می باشند.
🔺️🔺️🔺️
■ بهترین زمان صعود:
به دلیل ارتفاع بلند این قله، انتخاب مناسبی برای صعود در فصول گرم خرداد و تیر ماه است. البته زمانی که هوا افتابی است در تیر ماه نیز زمان برگشت، این نور زندگی آفرین، آزار کننده می شود. شاید اوایل پاییز نیز بتوان از فرصت خنک شدن هوا برای صعود استفاده کرد، اما باید از شرایط جوی منطقه مطمئن شده و از وجود آب در چشمه های مسیر نیز اطمینان حاصل کرد.

■ لوکیشن شروع پیمایش:

■ چشمه های موجود در مسیر:
چشمه های زیادی در طول مسیر وجود دارد که باید با دقت آنها را پیدا کرد. البته در زمان پیمایش ما میزان آب خروجی اکثر آنها اندک بود، ولی امکان برداشتن آب وجود داشت.
برخی از این چشمه ها کنار پاکوب مسیر نیستند و در ارتفاع بالاتری نسبت به مسیر پیمایش واقع شده اند.
مهمترین این چشمه های آخرین چشمه مسیر است که پایین تر از گردنه چورن قرار دارد که به تعبیری در یک سوم انتهایی مسیر از نظر زمانی قرار دارد و لذا اهمیت ویژه ای دارد.

■ در مسیر تا رسیدن به قله چه می بینیم؟:
در طول مسیر غیر از اوایل آن که پر از درختان زیباست، دیگر به ندرت درختی دیده می شود و پوشش گیاهی منطقه فاقد از درخت است و برای یافتن سایه دچار مشکل می شویم. اکثر مسیر منطقه نیز فاقد برجستگی های قابل ذکر است و همین نیز باعث سردرگمی کوهنوردان در پیدا کردن منطقه امن برای رفع برخی نیاز ها می شود.😶

□ پوشش گیاهی مشاهده شده:
درختان بید، صنوبر، البالو، زرشک، گل  نسترن و ...

گیاهانی چون:

پشه
سرگین غلطان

■ عارضه های مسیر و سختی های پیش رو:

تقریبا این مسیر هیچ عارضه سخت گذری ندارد، در یکی دو بخش مسیر حرکت سنگی است که پیچیدگی خاصی در عبور از ان بخش وجود ندارد. در یکی دو قسمت باید از رودخانه عبور کرد که در یک قسمت نیز پلی روی رودخانه برای این کار وجود دارد.
تنها سختی مسیر که می توان به آن اشاره کرد، شیب انتهای مسیر بعد از گردنه چورن است که به دلیل مارپیچ بودن مسیر این شیب نیز تعدیل شده و پیمایش را راحت کرده است.
مهمترین مشکل این برنامه، تیم های زیادی بود که در منطقه وجود داشتند و ازدحام جمعیت در برخی پاکوب های مسیر حرکت را کند می کرد.
همچنین ازدحام جمعیت در روی قله و در کنار قله به شکلی بود که امکان عکس گرفتن با تابلو برای خیلی ها میسر نمی شد و تیمی که روی قله و در حال عکاسی بودند چنان به تابلو چسبیده بودند که خیال ترک محل را نداشتند و خیلی از افراد منتطر مانده و سپس از گرفتن عکس با قله منصرف شده و مسیر فرود را در پیش می گرفتند.

■ قله های اطراف:
از روی گردنه چورن که به سمت جنوب نگاه می کنیم، خط الراس زیبایی دیده می شود که چهار قله زیبای زیر از سمت شرق به غرب قرار گرفته اند:
یخچال (۴۱۹۴ متر)
سرماهو (۴۱۶۵ متر)
کمان کوه (۴۲۳۳ متر)
سوتک (۳۹۶۶ متر)
اگر به سمت غرب پیش برویم به قله ۳۷۰۰ متری خرسلک می رسیم.
اما اگر به سمت شرق پیش برویم قلل بلند زیادی در خط الراس های مختلفی وجود دارند که برخی از مهمترین این قلل عبارتند از:
نرگس غربی
نرگس شرقی
رستمچال
قبله
پالون گردن
ارس بازان و ...

به صورت خط الراس بخواهیم اشاره کنم، خط الراس مقابل رویمان که به چند قله روی ان اشاره شد، خط الراس کمانکوه است که قلل زیر روی آن قرار دارند:
نرگس شرقی(۴۱۹۸ متر)
نرگس غربی(۴۰۹۷ متر)
گردنه گون پشته(۳۶۱۰ متر)
کُهنو(۴۰۵۰ متر)
یخچال(۴۱۹۴ متر)
سرماهو(۴۱۶۵ متر)
کمانکوه(۴۲۳۳ متر)
سوتک(۳۹۶۶ متر)

خط الراس معروف دیگری که وجود دارد، خط الراس خلنو است که برخی از قله های این خط الراس عبارتند از:
نرگس شرقی(خود در اصل متعلق به خط الراس اصلی دیگری است)
پالون گردن(۴۲۴۳ متر)
پلاوان(۴۱۱۴ متر)
سرخرسنگ(۴۲۰۳ متر)
میشچال(۴۲۳۶ متر)
خلنو بزرگ(۴۳۶۵ متر)
خلنو کوچک(۴۳۱۰ متر)
برج(۴۳۲۵ پتر)

خط الراس دیگر که در ادامه خط الراس خلنو قرار دارد، خط الراس جانستون است که قلل معروف آن عبارتند از:
برج(که خود متعلق به خط الراس اصلی دیگری است) (۴۳۲۵ متر)
ورزاب(۳۹۷۹ متر )
خاتون بارگاه(۳۸۵۰ متر)
پلک دره(۳۷۶۰ متر)
اشتر(۳۶۸۰ متر)

خط الراس دیگری که می توان به آن اشاره کرد، خط الراس هرزه کوه است که پایین دست خط الراس کمانکوه است و قلل معروف آن عبارتند از:
برج(که خود متعلق به خط الراس دیگری است)
هرزه کوه(۴۲۶۸ متر)
شیورچال(۳۵۷۰ متر)
سه چال(۳۹۳۶ متر)
سکه نو(۳۸۷۰ متر)

در بخش شمالی، شمال شرقی و شمال غربی قله آزادکوه نیز قلل زیر از غرب به شرق قرار دارند:
سرتاب(۳۴۶۲ متر)
وروشت(۴۰۳۰ متر)
شاه پیل کوه(۳۴۲۰ متر)

■ شرح مسیر رسیدن به قله:
مسیر رسیدن به قله کاملا سرراست است. تقریبا تمامی مسیر دارای پاکوب است و حتی بدون داشتن فایل جی پی اس ترک مسیر نیز بدون مشکل می توان به این قله صعود کرد.

مسیر ورودی به روستا را که ادامه دهیم  در سمت چپ تابلویی قرار دارد و مسیر پیمایش به سمت قله را نشان می دهد در ادامه نیز دره کِلاک را آنقدر ادامه داده و چند بار از عرض رودخانه عبور می کنیم و نهایتا به گردنه چورن می رسیم. ادامه پاکوب نیز در سمت راست بر روی یک شیب تند مشخص است. مسیر پاکوب را ادامه می دهیم و در انتهای پاکوب به قله می رسیم.

■ گزارش و یا داستان صعود:
《دوستانی که می خواهند از جزئیات صعود مطلع بشوند این بخش را مطالعه کنند، وگرنه مطالعه بخش قبلی مسیر رسیدن به قله را ترسیم می کند.》

ابتدا تصمیم داشتیم صبح روز جمعه از تهران راه بیافتیم و همان روز صعود را انجام دهیم، اما احتمال دادیم برگشت برای راننده ها دشوار شود.‌ لذا تصمیم گرفتیم، پنجشنبه راهی روستای کلاک شویم، شب را در روستا کنار خودرو ها چادر بزنیم و صبح جمعه اقدام به صعود کنیم.
پنجشنبه ساعت ۱۴:۳۰ از تهران راه افتادیم،‌ ساعت ۱۵:۰۰ بعد از عوارضی اتوبان تهران‌-چالوس با دیگر همنوردان یکی شده و با سه خودرو به سمت پل زنگوله حرکت کردیم. مسیر تا نزدیکی های پل زنگوله بدون ترافیک بود.

اما از ۵ کیلومتر مانده به پل زنگوله جاده قفل شد و ۵ کیلومتر مانده تا پل را در دو ساعت طی کردیم و سپس از ترافیک رها شده و در جاده ای مه گرفته راهی روستای کلاک بالا شدیم و حدود ساعت ۷ به روستا رسیدیم. هفتاد هزار تومان برای ورودی روستا پرداخت کردیم و بعد از گیت ورودی در کنار یک ساختمان نیمه کاره بر روی زمین‌ مسطح شده چادر زدیم. یک شخصیت عصبی نیز برای برپایی هر چادر مبلغ پنجاه هزار تومان طلب کردند و مبلغ درخواستی را هم پرداخت کردیم. بعد از صرف شام، آماده خواب شدیم و در یک محیط پر سر و صدا که تا صبح هر گونه صدایی از اطراف پخش می شد درون چادر غلط زدیم و اندکی نیز خوابیدیم. صبح ساعت ۳ بیدار شده و بعد از جمع کردن چادر و صرف مختصری صبحانه، حدود ساعت ۰۴:۱۵ پیمایش خود را آغاز کردیم.
هنوز هوا تاریک بود و در مسیری که تابلوی راهنما نشان می داد حرکت کردیم. تصمیم گرفتیم مانند برنامه قبلی توقف های کوتاه بعد از نیم ساعت تا چهل و پنج دقیقه پیمایش داشته باشیم.
پاکوب مسیر کاملا مشخص بود و تیم های زیادی نیز در منطقه حضور داشتند. ابتدای مسیر پر از درخت بود که در تاریکی از آن بخش عبور کردیم و هوا که روشن شد مسیر زیبای دره رخ نمود. مسیر درون دره سرسبز و زیبا بود و مه ملایمی نیز درون دره های مسیر و کنار در حرکت بود.
قبل از توقف برای صرف صبحانه، ۴ توقف کوتاه در دقایق ۰۵:۰۰، ۰۵:۳۰، ۰۶:۱۰ و ۰۶:۴۵ داشتیم و حدود ساعت ۰۷:۰۵ در مسیر انتهایی دره که از آنجا گردنه چورن هم دیده می شد، برای صرف صبحانه توقف کردیم.
بعد از استراحت و صرف صبحانه، ساعت ۰۷:۴۰ به سمت گردنه حرکت کردیم. حدود ساعت ۰۸:۱۵ به گردنه چورن رسیدیم. لحظاتی در گردنه توقف کردیم، گردنه پر از کوهنورد بود. یک تیم با تعداد نفرات زیادی در حال وارد شدن به پاکوب ادامه مسیر بودند، ما نیز سریع دست به عمل زده و به پیمایش خود ادامه دادیم تا در جلوی تیم مذکور قرار بگیریم. سریع وارد پاکوب شیب تند زیر قله شدیم، البته پشت تیم های مختلفی متوقف می شدیم. شیب مسیر به صورت مارپیچ بود و صعود را راحت تر می کرد.
ساعت ۰۹:۱۵ خارج از پاکوب برای استراحت توقف کردیم و بعد از ۱۰ دقیقه به حرکت خود ادامه دادیم.
مسیر مارپیچ یال مشرف به قله پر از گروه های کوهنوردی بود که با سرعت های متفاوت در حال صعود بودند و پاکوب ها به شکلی بود که مجبور بودیم پشت سرِ گروه های دیگر حرکت کنیم.
ساعت ۰۹:۵۵ دوباره برای استراحت توقف کردیم و مسیر را ادامه دادیم و ساعت ۱۰:۲۵ به قله رسیدیم. قله مملو از کوهنورد بود که دور تابلو قله تجمع کرده بودند و ول کن تابلو نبودند. ما نیز کمی با فاصله از قله عکس گرفتیم و روی قله استراحت کردیم و بعد از خوردن تنقلات و میوه، ساعت ۱۱:۲۰ قله را ترک کردیم.
مسیر فرود را در برخی بخش ها از پاکوب صعود و در برخی بخش ها از شن اسکی فرود رفتیم و ساعت ۱۲:۱۵ به گردنه چورن رسیدیم. بیست دقیقه روی گردنه توقف کردیم و ۱۲:۳۵ از سمت چپ وارد دره شدیم. تصمیم داشتیم از چشمه پائین گردنه آب برداریم که دبی آب بسیار کم بود و بی خیال آب شدیم. مسیر را ادامه دادیم و ساعت ۱۲:۵۵ توقف کوتاهی کرده و دوباره حرکت کردیم و فرود را ادامه دادیم و توقف دیگری در حدود ساعت ۱۲:۵۵ داشتیم. تابش آفتاب بالای سرمان بسیار زیاد بود و گرمای محیط زیاد شده بود. فرود را ادامه داده و ساعت ۱۲:۵۰ برای صرف نهار و استراحت در سایه و کنار رودخانه توقف کردیم. بعد از صرف نهار و استراحت، ساعت ۱۵:۲۵ فرود را ادامه دادیم. وارد بخش پر درخت و سرسبز تر نزدیک روستا شده بودیم و از میان درختان عبور می کردیم و در نهایت ساعت ۱۵:۵۰ به کنار خودرو ها رسیدیم.

■ نکات قابل توجه:

□ اگر با خودروی شخصی عازم مبدا صعود هستید با توجه به فاصله خود نسبت به کلاک بالا، از میزان کافی بنزین خودرو خود مطمئن شوید، در این ارزیابی حساب ترافیک غیر قابل پیش بینی را  نیز بکنید و بهتر است روز قبل از حرکت باک خودرو خود را کاملا پر نمایید.
نزدیکترین پمپ بنزین به ورودی روستای کلاک در شهر بلده است که حدود ۲۵ کیلومتر با ورودی کلاک بالا فاصله دارد و حدود ۴۵ دقیقه طول می کشد تا از خروجی روستای کلاک به جایگاه برسید و چون مجبورید مسیر رفت را برگردید، این زمان را دوبرابر کنید.

□ برای وارد شدن به روستا و یا به قول خود مسئول و نگهبان، برای پارک کردن در روستا برای هر خودرو باید مبلغی پرداخت نمایید، که این مبلغ در زمان صعود ما ۷۰ هزار تومان بود (۷۰۰،۰۰۰ ریال) و برای برپایی چادر هم برای هر چادر مبلغی پرداخت می شد که مقدار آن هم در زمان صعود ما ۵۰ هزار تومان(۵۰۰،۰۰۰ ریال) بود.

□ متاسفانه مسئول مربوطه که خود را باسابقه هم معرفی می کرد، رفتار مناسبی با کوهنوردان نداشت و همان ابتدا با همه سر جنگ داشت. امیدوارم به راه راست هدایت شود.

■ امکانات مربوط به مسیر پیمایش:
در طول مسیر هیچ امکاناتی وجود ندارد و منطقه بدون جانپناه و پناهگاه است.
شاید بد نباشد که پناهگاه و یا جانپناهی در گردنه چورن تاسیس شود.

در روستا در کنار ساختمان هلال احمر دو سرویس بهداشتی وجود داشت ولی هیچ کدام دارای قفل داخلی نبودند. روشویی و مایع دستشویی هم در کنار سرویس ها وجود داشت.

■ پوشاک و تجهیزات مورد نیاز و مناسب با برنامه در این زمان از سال:
قلل بالای ۴۰۰۰ متر، در تابستان مناسبترین قلل برای صعود هستند، هوای مطبوع در این فصل مهمترین دلیل صعود می تواند باشد و اینکه در فصول سرد صعود به این قلل، سختی ها و چالش های زیادی دارد. در تابستان وجود آفتاب در این قلل نیز ممکن است باعث گرم شدن هوا و امکان مواجهه با گرمازدگی باشد. با این حال داشتن یک لباس گرم سبک و یک بادگیر لازم به نظر می رسد. داشتن لوازم محافظت در مقابل نور خورشید نیز الزامی است. میزان آب مورد نیاز نیز را، با توجه به دمای هوا و نیاز شخصی باید همراه داشته باشیم.

در کلاس های کارآموزی کوهپیمایی فدراسیون کوهنوردی، مدرسین دوره، سه چیز را به عنوان مهمترین تجهیزات یک کوهنورد در هر برنامه اعلام می کنند:
۱- کوله پشتی مناسب برنامه در فصل و ماه اجرای برنامه
۲- کفش مناسب برنامه نسب به شرایط برنامه
۳- عینک مناسب کوهپیمایی در زمان انجام پیمایش

با این توضیحات، همراه داشتن تجهیزات زیر به اضافه موارد اشاره شده لازم و ضروری است:
- هد لمپ با باتری اضافه (حتما صحت عملکرد هد لمپ و باتری ها در منزل قبل از شروع برنامه آزمایش شود)
- باتوم جفت

سرعت باد: ۱۰ تا ۳۰ کیلومتر بر ساعت

¤ آب و هوای فعلی قله از روی سایت  windy.com :

¤ آب و هوای فعلی قله از روی سایت meteoblue.com :
🌐 https://www.meteoblue.com/en/weather/week/k%c5%abh-e-%c4%80z%c4%81d-k%c5%abh_iran_8491

¤ آب و هوای فعلی قله از روی سایت هواکوه havakouh.com :

■ سایر گزارش های مرتبط:

□ قله آزادکوه

باشگاه کوهنوردی شقایق
🌐 http://www.shaghayeghclub1992.com/fa/news/505/%D9%82%D9%84%D9%87-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF%DA%A9%D9%88%D9%87-13960319

□ باشگاه کوهنوردی و اسکی آلپ

گزارش صعود به قله آزاد کوه
🌐 https://alpclub.ir/report/%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D8%B5%D8%B9%D9%88%D8%AF-%D9%82%D9%84%D9%87-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%DA%A9%D9%88%D9%87/67

□ گزارش صعود به قله ی آزاد کوه

باشگاه کوهنوردی توچال
🌐 https://tochalclub.com/climbing-report-to-azad-kooh/

□ قله آزاد کوه

کوهنوردی، نشاط زندگی
نیما اسماعیلی
🌐 http://kuhnavardi.com/%D9%82%D9%84%D9%87-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%DA%A9%D9%88%D9%87/

□ گزارش صعود به قله آزاد کوه

مهران حیدرخانی
🌐 http://chekadiran.blogfa.com/post/47

□ گزارش صعود یک روزه گرده شرقی آزادکوه

مجید ملک محمدی
🌐 http://alborz1374.blogfa.com/post/87

□ گزارش برنامه قله آزادکوه

باشگاه کوهنوردی تهران
🌐 https://tehranclimbing.club/expeditions/%D9%82%D9%84%D9%87-%D8%A7%D9%93%D8%B2%D8%A7%D8%AF%DA%A9%D9%88%D9%87-2/

□ گزارش صعود به قله آزاد کوه به ارتفاع 4355 متر

گروه کوهنوردی لار
🌐 https://www.haftsaran.ir/%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B5%D8%B9%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D9%82%D9%84%D9%87-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%DA%A9%D9%88%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%B1%D8%AA/