پیمایش از روستای هیو تا قله آسمان کوه، جمعه ۱۴۰۲/۰۲/۰۸

Photo ofپیمایش از روستای هیو تا قله آسمان کوه، جمعه ۱۴۰۲/۰۲/۰۸ Photo ofپیمایش از روستای هیو تا قله آسمان کوه، جمعه ۱۴۰۲/۰۲/۰۸ Photo ofپیمایش از روستای هیو تا قله آسمان کوه، جمعه ۱۴۰۲/۰۲/۰۸

April 28, 2023
April 2023

near Shalamzār, Alborz Province (Iran)

گزارش پیمایش از روستای هیو تا قله آسمان کوه:

مدت زمان تقریبی برنامه: ۰۸:۳۰ ساعت
مدت زمان تقریبی پیمایش: ۰۵:۴۵ ساعت
درجه سختی در زمان اجرای برنامه: ۵ از ۱۰
《درجه سختی یک برنامه با توجه به انتخاب مسیر و زمان اجرای برنامه می تواند متفاوت باشد》
مناسب برای:

رسیدن به امام‌ زاده موسی : ۱۴:۵۰
پایان برنامه و رسیدن به پارکینگ : ۱۵:۳۵

■ توضیحات اولیه:
قله آسمان کوه بر روی خط الراس کهار قرار دارد که تقریبا آخرین قله معروف این خط الراس است.
این خط الراس در شرق از قله کهار شروع شده و به قله آسمان کوه می رسد.
قلل معروف این خط الراس به ترتیب از شرق به غرب عبارتند از:
خوراسان کول
آسمان کوه

■ مسیر های دسترسی و صعود:
عمومی ترین مسیر صعود به این قله از روستای هیو ساوجبلاغ است که هم می توان از روی یال مقابل پارکینگ صعود کرد و هم از طریق دره ای که امام زاده در آن قرار دارد‌. بین یال سمت راست و دره یال دیگری نیز وجود دارد که صعود یا فرود از طریق آن یال نیز امکان پذیر است.
از سمت طالقان احتمالا از روستاهای زیادی بتوان به این قله صعود کرد. یکی از این روستاها آبراهیم آباد است که از این روستا نیز به این قله صعود می شود.

■ بهترین زمان صعود:
بهترین زمان صعود به این قله در فصول بهار و پاییز و زمستان است، از آنجا که ارتفاع قله زیر ۳۰۰۰ متر است، و در تابستان این منطقه بسیار گرم و خشک است، بهتر است در تابستان به فکر صعود به این قله نیفتیم.
برخی از گروه ها و باشگاه ها در فصل زمستان و روزهای برفی اقدام به صعود به این قله می کنند

■ لوکیشن شروع پیمایش:

پارکینگ آسمان کوه

■ چشمه های موجود در مسیر:
در مسیر برگشت، به شرطی که از سمت دره انجام گیرد، در اوایل فرود از دره ، چشمه جوشانی وجود دارد که آب آن از روی تخت سنگی جاری شده و وارد دره می شود.
یک امام زاده نیز در اواسط دره وجود دارد که ممکن است آب آشامیدنی در آن وجود داشته باشد.

■ در مسیر تا رسیدن به قله چه می بینیم؟:
در طول مسیر در این فصل از سال بخش های بالایی مسیر پر از گل های ریز و درشتی است که مانند یک فرشی زیبا در بسیاری از بخش ها گسترده شده است. گرچه این گل ها به صورت پراکنده قرار دارند، اما لحظه ای نیست که چشمت به گلی زیبا خیره نشود. لاله های رنگارنگ همه جا خود نمایی می کنند. حتی بر روی قله نیز بر روی تخته سنگ بزرگ روی قله فرعی لاله ها وجود داشتند.
بر روی خط الراس منتهی به قله در سمت غرب نیز سازه بزرگی شبیه تابلو و بیلبورد تبلیغاتی وجود دارد که به نظر می رسد تجهیزات و یا دکل مخابراتی است. در مسیر برگشت بعد از چشمه و قبل از امام زاده نیز دشت بزرگی وجود دارد که محل جولان اسب ها بود.
بعد از دشت نیز امام زاده ای به نام موسی یا سیراب قرار دارد.

□ پوشش گیاهی مشاهده شده:

اسب وحشی
کبک

■ عارضه های مسیر و سختی های پیش رو:
مسیر اصلی هیچ عارضه سخت گذر قابل ذکری ندارد. تنها در مسیر برگشت بعد از امام زاده جاده خاکی وجود دارد که به دلیل تردد مدام خودرو ها، خاک بستر جاده بلند شده و در هوا چرخ می زند و باید حتما مانع از ورود آن خاک به ریه هایمان شویم.
مسیر برگشت نیز تا چشمه فاقد پاکوب است و اگر از روی خط الراس پیمایش شود راحت تر از مسیر پیمایش شده ماست.

■ قله های اطراف:
نزدیکترین قله به آسمان کوه، قله پادشاه نشین است که برخی از گروه ها هر دو قله را در قالب یک برنامه صعود می کنند.
در روبروی قله آسمان کوه و در سمت شمال، قلل مشرف به طالقان قرار دارند که بارز ترین آنها قله شاه البرز است که معمولا از روستای حسنجون صعود می شود.
قله شاه البرز بر روی خط الراس هم نام خودش قرار دارد که از سمت شرق به غرب قللی مانند قلل زیر بر روی آن قرار دارند:
سات
تنورکان
شاه البرز
سال برف
سفید قطور

در دور دست نیز قلل منطقه تخت سلیمان قرار دارند که بلندترینشان قله علم کوه است.
قللی مانند علم کوه و خرسان از طالقان و معمولا از روستای پراچان نیز صعود می شود که خود برنامه شاخصی است.

■ شرح مسیر رسیدن به قله:
برای رسیدن به قله، مسیر کاملا مشخصی وجود دارد، در پارکینگ خاکی که انتهای جاده مربوطه در روستا قرار دارد، پارک کرده و رو به شمال که قرار بگیریم دو راه مشاهده می شود، یکی مسیر ماشین رویی است که دست چپ قرار دارد، و در سمت راست نیز پاکوبی مشخص است که از همان پارکینگ وارد یال شده و کم کم ارتفاع میگیریم، جلوتر که رفته پاکوب حالت مشخص تری به خود می گیرد. تا انتهای مسیر و تا قله نیز همین پاکوب با بده بستان هایی ادامه دارد. برای برگشت دو راه داریم. یا از همان‌‌ مسیر صعود برگردیم، که به طور کل بهترین مسیر فرود همان مسیر صعود است، در زمستان معمولا از همین مسیر صعود باید فرود آمد.
یا از روی خط الراس سمت چپ قله ادامه مسیر داده و بعد از گذر از قلل فرعی قبل از دکل مخابراتی که به وضوح دیده می شود وارد شیب منتهی به دره شده و در مسیر فرود از سمت چپ چشمه به کنار چشمه رسیده و در ادامه نیز پاکوب مشخص بعد از چشمه را ادامه داد و به ابتدای مسیر صعود رسید.

■ گزارش و یا داستان صعود:
《دوستانی که می خواهند از جزئیات صعود مطلع بشوند این بخش را مطالعه کنند، وگرنه مطالعه بخش قبلی مسیر رسیدن به قله را ترسیم می کند.》

عدم اقدام به تغییر ساعت رسمی کشور در ابتدای سال کار کوهنوردان را نیز سخت کرده است. البته برای برنامه های سبک مثل همین برنامه دشواری خاصی وجود ندارد. از آنجا که زمان کافی برای صعود وجود داشت و هنوز هوا گرم نشده بود تا قبل از طلوع خورشید اقدام به صعود کنیم، تصمیم گرفتیم حدود ساعت ۰۷:۰۰ پیمایش خود را آغاز کنیم. لذا ساعت ۰۵:۴۵ قرار گذاشتیم و راس ساعت، از سمت پونک به سمت اتوبان تهران-قزوین به راه افتادیم. در اتوبان همت یکی دیگر از دوستان به ما پیوست. اتوبان هم کمی شلوغ به نظر می رسید، بعد از کارخانه ماموت باید به سمت راست می پیچیدیم. در خروجی شلمزار وارد جاده منتهی به هیو شدیم و طبق راهنمایی google map به مسیر خود ادامه دادیم و حدود ساعت ۰۶:۵۰ به انتهایی خیابانی رسیدیم که پارکینگ خودرو ها در سمت راست انتهای خیابان قرار داشت. وارد پارکینگ خاکی شده و خودرو ها را پارک کردیم. از آنجا که هوا روشن شده و خورشید نیز طلوع کرده بود، همان ابتدا از کرم ضد آفتاب استفاده کرده و بعد از آماده شدن، حدود ساعت ۰۷:۰۰ از پاکوب مقابل پارکینگ پیمایش خود را آغاز کردیم. در سمت چپ ما نیز جاده ای پهن و ماشین رو وجود داشت که نشان دهنده انتهای مسیر برگشت مان بود. اوایل مسیر خشک و بدون پوشش گیاهی قابل ذکری بود، شیب اوایل مسیر ملایم بود و مسیر چیزی بین دشت و تپه بود، پاکوب مسیر نیز کاملا مشخص بود. آرام آرام قدم برداشته و راه می پیمودیم. با گذشت زمان کم کم به شیب مسیر نیز اضافه شده و راهپیمایی ما به کوهپیمابی بدل می شد، با افزایش ارتفاع و فاصله گرفتن از روستا کم کم پوشش گیاهی منطقه هویدا می شد. جالب اینجا بود که در همان اوایل مسیر چند گله گوسفند نیز مشاهده می شد که به چرا مشغول بودند، اینکه به چرای چه مشغول بودند معلوم نبود، چون همانطور که گفتم اوایل مسیر پوشش گیاهی قابل ذکری در مسیر وجود نداشت.
به زیبایی مسیر کم کم اضافه می شد، در برخی بخش ها از کنار تخته سنگ ها عبور  می کردیم و در برخی قسمت ها حرکت به صورت مارپیج انجام می شد. حدود ساعت ۰۸:۲۰ در ابتدای یک منطقه ای که شبیه دشت سرسبزی بود برای صرف صبحانه توقف کردیم. جلوتر از ما یک تیم ۵-۶ نفره نیز بر روی چمنزار در حال استراحت و یا صرف صبحانه بودند. بعد از صرف صبحانه ای مختصر و نوشیدن چای، حدود ۰۸:۴۵ به پیمایش خود ادامه دادیم. در ادامه مسیر پوشش گیاهی منطقه غنی تر شده و گویی فرش سبز رنگی بر پایین دست پاکوب های مسیر پهن شده بود. انواع گل های ریز و لاله های وحشی نیز خودنمایی می کردند. مسیر خود را ادامه دادیم. تیمی که اشاره کردم زودتر از ما به راه افتاده بود و در مقابل ما قرار داشت. جلوتر از تیم اشاره شده نیز عبور کردیم و آرام آرام با فاصله گرفتن از تیم مذکور به پیمایش خود ادامه دادیم.
حدود ساعت ۰۹:۳۵ بر روی یالی از مسیر برای دقایقی برای استراحت و نوشیدن آب توقف کردیم. هوای منطقه بسیار مطبوع بود و باد خنکی نیز در حال وزیدن بود. بعد از یک ربع استراحت به پیمابش خود ادامه دادیم. در بخش های انتهایی مسیر که به یال منتهی به قله نزدیک  شدیم، نشانی از حضور سایر کوهنوردان در قله پدیدار شد. شیب زیر قله را نیز طی کرده و حدود ساعت ۱۰:۳۵ به قله رسیدیم. قله دیگری نیز کمی دور تر قرار داشت و سنگچین بزرگی روی آن مستقر شده و میله ای نیز وسط آن نصب بود. ممکن است تابلو قله قبلا روی آن نصب بوده باشد و بعد از گذر زمان و ارتفاع سنجی مجدد، جای تابلو عوض شده باشد. بعد از گرفتن چند عکس یادگاری به سمت قله فرعی شرقی حرکت کرده و ساعت ۱۰:۴۵ به قله فرعی رسیدیم. قله فرعی خلوت بود و تصمیم گرفتیم بر روی قله فرعی توقف کنیم.
زیر تخت سنگی که پایین دست قله به سمت طالقان قرار داشت اتراق کردیم. از روی هر دو قله، منطقه طالقان و روستاهای بیشمارش به وضوح دیده می شد. دریاچه سد طالقان، زیبایی منطقه را دوچندان کرده بود. از دور دست قلل بلند خط الراس شاه البرز و در دوردست تر نیز برخی از قلل منطقه تخت سلیمان، مانند علم کوه دیده می شدند.
استراحت کافی بر روی قله فرعی انجام داده و در انتهای زمان استراحت، بند کفش های خود را سفت کرده و بعد از افزایش دادن طول باتوم ها تصمیم به فرود گرفتیم. فرود خود را ساعت ۱۱:۳۵ آغاز کردیم.

سه راه برای برگشت در پیش داشتیم.
۱- یا از همان‌ مسیر صعود، فرود می آمدیم.(که برای قله های ناشناخته بهترین انتخاب برای فرود است)
۲- یا طبق ترکی که داشتیم از روی خط الراس منتهی به قله به سمت شرق ارتفاع گرفته و بعد از فراز و فرود هایی در یک منطقه، قبل از دکل مخابرات وارد دره منتهی به چشمه می شدیم.
۳- از همان زیرِ قله به سمت دره ای که امام زاده و چشمه در آن قرار داشت حرکت کرده و پس از فراز و فرود هایی با تراورس مسیر به چشمه می رسیدیم.
ما راه سوم را انتخاب کردیم. از پاکوب زیر قله در سمت غرب جدا شده و وارد مسیر منتهی به دره اول شدیم. دره های مختلفی در مسیر ما وجود دارد که به دلیل ناشناخته بودن آنها، فرود از این دره ها با ریسک هایی همراه است. ممکن است به بخش های سخت گذری رسید که عبور و گذر از آنها با چالش هایی همراه باشد و یا اصلا غیر قابل عبور باشد لذا بهتر بود تا همچنان به تراورس خود ادامه بدهیم و با قطع یال های منتهی به خط الراس و عبور از آنها خودمان را به دره انتهایی که ترک برنامه نیز از آن عبور می کند برسانیم‌. امیدوار بودیم پاکوبی در این مسیر پیدا کنیم تا آسیبی به گیاهان منطقه نرسانیم، متاسفانه پاکوب مشخصی وجود نداشت ولی مشخص بود که از این منطقه نیز عبور کوهپیمایان یا افراد محلی انجام شده است. لذا تمام تلاش خود را می کردیم تا پا روی بخش هایی بگذاریم که گیاهی در آن بخش نباشد، لذا همیشه باید با حواس جمع به مسیر حرکت کنیم.
این منطقه پوشش گیاهی غنی داشت و درختچه های مختلف و تک درخت های ارس نیز در منطقه قرار داشت. در برخی بخش های مسیر پوشش گیاهی انبوه بود و مجبور بودیم از لابلای گیاهان جا پای خود را پیدا کنیم. با عبور از این بخش زیبا بر روی یال سمت راست چشمه قرار گرفتیم که پاکوب مسیر نیز رخ نمود. شیب این قسمت زیاد بود و لذا با دقت و یک نگاه کلی به مسیر، به سمت پایین حرکت کردیم و حدود ساعت ۱۳:۱۵ به کف دره سمت راست چشمه رسیدیم. چشمه در تلاقی دو دره قرار داشت. چشمه در بالادست مسیر فرود آمده ما قرار داشت و آب چشمه از روی تخته سنگی سرازیر شده و در انتها وارد دره می شد. برای دقایقی پایین چشمه استراحت کرده و بعد از خوردن تنقلات و حدود ساعت ۱۳:۲۵ از روی پاکوب بالادست به سمت امام زاده حرکت کردیم. آب چشمه که در طول دره جاری می شد، باعث ایجاد پوشش گیاهی دره شده بود. کف دره مملو از درخت بود و زیبایی مسیر را دو چندان می کرد. بعد از چشمه کم کم طبیعتگران نیز دیده می شدند و هر چه به امام زاده نزدیکتر می شدیم، افراد غیر طبیعتگرد با لباس های معمولی نیز افزایش پیدا می کردند. قبل از امام زاده دشت پهناوری وجود داشت که اسب های وحشی در آن به بازی مشغول بودند. حدود ساعت ۱۴:۱۵ سمت چپ دشت، درون دره و سمت راست رودخانه برای صرف نهار توقف کردیم. پوشش گیاهی غنی در منطقه اشاره شده وجود داشت و ما زیر سایه یکی از درختان زیراندازهای خود را پهن کردیم. در بالادست محل توقف ما مردم در حال رفت و آمد بودند و هر از گاهی نیز صدای موتورسیکلتی می آمد که در گذر بود. بعد از صرف نهار و مایعات و استراحتی کوتاه حدود ساعت ۱۴:۴۰ به سمت امام زاده حرکت کردیم. پس از ده دقیقه به امام زاده رسیدیم. دیگر وارد بنا و حریم امام زاده نشده و از سمت چپ آن با فاصله عبور کردیم. آن قسمت مملو از جمعیت بود و افراد زیادی با لهجه های متنوع در بخش های مختلف منطقه بساط خود را برای پیک نیک پهن کرده بودند. خودرو های زیادی پشت سر هم در جاده خاکی پارک کرده بودند و سپس وارد حریم رودخانه شده و هر جایی که یافته بودند نشسته بودند. ما از میان منطقه سرسبز منطقه عبور کردیم و از طریق جاده خاکی راه خود را ادامه دادیم. پاکوبی نیز در سمت چپ دره بر روی یال دیده می شد، اما ما از همان جاده خاکی برای برگشت استفاده کردیم. در اواخر مسیر از یک دوراهی به سمت چپ پیچیده و در نهایت حدود ساعت ۱۵:۳۵ به محل پارک خودروها رسیدیم.

■ نکات قابل توجه:
¤ مسیر فرود ما از قله تا چشمه آب زندگانی بدون پاک کوب بوده و به صورت تراورس انجام شده است، در بخش هایی از این مسیر، شیب تندی وجود دارد و بهتر است برای رسیدن از قله تا چشمه آب زندگانی از روی خط الراس منتهی به قله به سمت غرب(چپ) رفته و قبل از دکل مخابرات که به وضوح دیده می شود وارد یال منتهی به دره شده و به چشمه آب زندگانی رسید.

¤ در زمستان در صورت وجود برف در ارتفاعات، بهتر است صعود و فرود از روی یال انجام شود. و مسیر دره نیز انتخاب برنامه در فصول غیر برفی باشد.

¤ قلل همنام دیگری با این قله وجود دارد که یکی سمت ماسوله بوده و دیگری سمت دشت لار قرار دارد.

■ امکانات مربوط به مسیر پیمایش:
در طول مسیر رفت که از پارکینگ جدا می شویم، هیج امکانات رفاهی در مسیر نیست. در مسیر برگشت، چشمه آب زندگانی آب مورد نیاز کوهنوردان را فراهم می کند و در ادامه نیز امام زاده موسی ظاهرا دارای سرویس بهداشتی و آب قابل شرب است.

■ وضعیت آنتن دهی موبایل:
تقریبا در بیشتر موارد در مسیر آنتن همراه اول وجود داشت، بر روی قله که اینترنت گوشی در حالت +H بود.

■ پوشاک و تجهیزات مورد نیاز و مناسب با برنامه در این زمان از سال:

در کلاس های کارآموزی کوهپیمایی فدراسیون کوهنوردی، مدرسین دوره، سه چیز را به عنوان مهمترین تجهیزات یک کوهنورد در هر برنامه اعلام می کنند:
۱- کوله پشتی مناسب برنامه در فصل و ماه اجرای برنامه
۲- کفش مناسب برنامه نسب به شرایط برنامه
۳- عینک مناسب کوهپیمایی در زمان انجام پیمایش
آرام آرام که از فصل بهار فاصله می گیریم، در برنامه هایی که ارتفاع قله زیر ۳۰۰۰ است، در اطراف تهران، خبری از سرمای طاقت فرسا نیست و دیگر خیلی نیازی با داشتن پلار سنگین‌ نیست و همراه داشتن یک کاپشن پلار سبک کافیست، البته شرایط بدنی افراد مختلف متفاوت است و شاید بهتر باشد کوهپیمایان جدولی برای خود ایجاد کرده و در آن جدول بسته به فصد و ارتفاع قله و شرایط آب و هوایی لباس های مورد نیاز خود را درج کنند و طبق آن عمل کنند.

با این توضیحات، همراه داشتن تجهیزات زیر به اضافه موارد اشاره شده لازم و ضروری است:
- هد لمپ با باتری اضافه (حتما صحت عملکرد هد لمپ و باتری ها در منزل قبل از شروع برنامه آزمایش شود)
- باتوم جفت

۵- بابک شعار قدیم

■ پیوند های مفید:
ایرانیجو: شهرستان ساوجبلاغ
🌐 https://iraniju.ir/%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%A7%D9%88%D8%AC%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA/

گرداگرد: ساوجبلاغ کجاست؟
🌐 https://grdagrd.com/blog/post/212/%D8%B3%D8%A7%D9%88%D8%AC%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA-%DA%A9%D8%AC%D8%A7%D8%B3%D8%AA

ایملک: هیو کرج و دیدنی های آن

🌐 https://emelk.biz/mag/%D9%87%DB%8C%D9%88/

■ سایر گزارش های مرتبط:
نیما اسماعیلی
🌐 http://kuhnavardi.com/%D9%82%D9%84%D9%87-%D8%A2%D8%B3%D9%85%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D9%88%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D9%88%D8%AC%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA/