پیمایش از روستای افجه تا قله آتشکوه، جمعه ۱۴۰۰/۰۴/۲۵

Photo ofپیمایش از روستای افجه تا قله آتشکوه، جمعه ۱۴۰۰/۰۴/۲۵ Photo ofپیمایش از روستای افجه تا قله آتشکوه، جمعه ۱۴۰۰/۰۴/۲۵ Photo ofپیمایش از روستای افجه تا قله آتشکوه، جمعه ۱۴۰۰/۰۴/۲۵

July 16, 2021
July 2021

near Afjeh, Tehran (Iran)

گزارش پیمایش از افجه تا قله آتشکوه:

مدت زمان تقریبی پیمایش(صعود+فرود): ۸:۲۰ ساعت
درجه سختی: ۶ از ۱۰

■ مسیر های دسترسی و صعود:
اصلی ترین مسیر صعود به قله آتشکوه از روستای افجه لواسان است.
از روستاهای دیگری نیز می توان به این قله پیمایش کرد. به عنوان مثال از روستای کندعلیا می توان به آتشکوه رسید.

■ لوکیشن شروع پیمایش:
Afjeh

■ چشمه های موجود در مسیر:
در اوایل مسیر پیمایش قبل از رسیدن به دوراهی دشت هویج و دشت سوئستون یک شیر آبی وجود دارد که در سمت چپ مسیر قرار دارد و می توان از آب آن برای شرب استفاده کرد.
در بخش های بالاتر هم برکه وجود دارد و هم آب آبشار در مسیر جریان دارد ولی آب آنها قابل شرب نیست.

■ در مسیر تا رسیدن به قله چی می بینیم؟:
در ابتدای مسیر از کنار باغ های گیلاس، توت، گردو و آلبالو عبور می کنیم که زیبایی های خود را دارند.

□ پوشش گیاهی:

- پرنده شکاری
- همچنان انسان زباله ریز

■ عارضه های مسیر و سختی های پیش رو:
ابتدای مسیر از راه بند که وارد می شویم شیبِ راه کمی تند بوده و باید آرام آرام شروع به پیمایش کرد. در چند بخش از مسیر نیز شیب تندی وجود دارد که باعث کندی حرکت می شود.
بخشی از قسمت های مسیر نیز ریزشی است و در هنگام فرود باید بسیار دقت کرد.

■ قله های اطراف:
اطراف قله آتشکوه چند قله معروف دیگر وجود دارد:
- پرسون با ارتفاع ۳۱۶۰ متر
- اندار به ارتفاع ۳۰۸۰ متر
- ساکا با ارتفاع ۳۳۱۵ متر
- سیاه لت با ارتفاع ۳۴۸۰ متر
- ریزان با ارتفاع ۳۵۷۰ متر

در فاصله ای دورتر با پیمایش خط الراسی می توان به قله های دیگری از جمله قله های زیر رسید:
- سیاه ریز به ارتفاع ۳۳۲۰ متر
- مهرچال به ارتفاع ۳۹۱۰ متر
- قله های سر سیاه غار ۱ و ۲ و ۳ به ارتفاع های
سرسیاه غار ۱ به ۳۳۴۵ ارتفاع
سرسیاه غار ۲ به ۳۳۵۰ ارتفاع
سر سیاه غار ۳ به ارتفاع ۳۴۴۰ متر

■ گزارش صعود:
قرارمان حدود ساعت ۴ صبح بود و بعد از جمع شدن همنوردان به سمت روستای افجه حرکت کردیم. حدود ساعت ۴:۳۰ به افجه رسیدیم و بعد از پارک کردن خودرو ها، ساعت ۴:۴۰ پیمایش خود را در زیر نور مهتاب آغاز کردیم. ابتدای مسیر راه پهن است و مسیر مشخص. فقط بعد از حدود یک ربع پیمایش نبش یک دو راهی که راه سمت چپ خاکی است، وارد مسیر سمت چپ شدیم. مسیر را ادامه دادیم تا کم کم از بافت مسکونی روستا خارج شده و وارد بافت باغات افجه شدیم. بعد از حدود نیم ساعت پیمایش به کنار شیر آب رسیدیم. توقف کوتاهی کرده و سپس مسیر را ادامه دادیم. در ادامه مسیر به یک‌ دو راهی رسیدیم که مسیر مستقیم ما را به سمت دشت هویج می رساند که مورد نظر ما نبود. مسیر سمت چپ وارد دره سمت چپ‌ می شود، برای ادامه راه باید از راه سمت چپ ادامه مسیر می دادیم. در بخش انتهایی مسیر به یک سیل بند رسیدیم و از روی رودخانه عبور کرده و وارد مسیر در سمت چپ شدیم. از میان باغ راه ها عبور کردیم تا کم کم وارد دشت سوئستون شدیم. پیمایش خود را ادامه دادیم و حدود ساعت ۶:۳۵ دقیقه در زیر یک درخت برای صرف صبحانه توقف کردیم. بعد از صرف صبحانه، ساعت ۷ به سمت آبشار که در ادامه مسیر در دور دست مشخص بود حرکت کردیم. ما باید از سمت چپ آبشار عبور می کردیم، قبل از آبشار وارد پاکوب تند سمت چپ مسیر شدیم، باید به بالای تپه سمت چپ آبشار می رسیدیم، این بخش از مسیر را با سرعت کمتری پیمودیم. بعد از رسیدن به بالای تپه به سمت راست هدایت شدیم و از روی پاکوب های مسیر به راه خود ادامه دادیم. در بخشی از مسیر به یک دو راهی رسیدیم که سمت چپ به سمت قله ساکا می رفت و قله ساکا نیز به وضوح پیدا بود. ما مسیر سمت راست را انتخاب کردیم.
حدود ساعت ۹ برای یک استراحت کوتاه و خوردن تنقلات توقف کردیم و حدود ساعت ۹:۱۵ به پیمایش خود ادامه دادیم. در بخش هایی از ادامه مسیر شیب تند بود و با ریتم قابل قبولی به راه خود ادامه دادیم و حدود ساعت ۱۰:۱۰ به قله رسیدیم.
چند عکس یادگاری روی قله گرفتیم و برای آنکه از هجوم باد در امان باشیم کمی پایین تر از قله در یک مکان مناسب استراحت کردیم. بعد از صرف کمی میوه و تنقلات حدود ساعت ۱۱ آماده فرود شدیم.
تیم با همان نظم کاملِ صعود قدم در راه بازگشت گذاشت.
سعی کردیم ریتم فرود را نیز مانند ریتم صعود تنظیم کنیم و به دلیل وجود شیب تند در چند جا و ریزشی بودن مسیر در چند بخش با سرعت ملایم حرکت کنیم.

بخشی از برگشت در اصل بر روی خط الراس آتشکوه-ساکا قرار دارد که در دوراهی مربوطه از هم جدا می شوند. در مسیر برگشت تلاش کردیم بعد از هر ۵۵ دقیقه پیمایش ۵ دقیقه توقف داشتیم تا فرود در بازه های یک ساعته انجام گیرد. در برگشت یک سگ گله نیز با همراه شد و لابه لای همنوردان چرخ میزد. هر جا ما توقف می کردیم ایشان نیز توقف می فرمودند.

آرام آرام مسیر فرود را در پیش گرفتیم. بعد از مدتی به دوراهی ساکا رسیدیم، از دو راهی به سمت چپ متمایل شدیم و کم کم‌ ارتفاع کم کردیم. بعد از مدتی در سمت چپ از دور آبشار نمایان شد، فرود خود را ادامه دادیم. حدود ساعت ۱۴ روبروی مکانی که صبحانه خورده بودیم کنار یک برکه آب توقف کردیم. دیگر وقت خوردن نهار و استراحت بود. نهار مختصری میل کردیم و بعد از حدود نیم ساعت استراحت دوباره شروع به حرکت کردیم، از سمت راست دشت هویج نیز عبور کردیم و وارد باغ راه های مسیر شدیم. بعد از شیر آبی که در اوایل مسیر به آن اشاره کرده بودم برای استفاده از سرویس بهداشتی در کنار کافه ای توقف کردیم و بعد از ۱۰ دقیقه شروع به حرکت کردیم و حدود ساعت ۱۶:۳۰ به کنار خودرو ها رسیدیم.

■ نکات قابل توجه:
- تنها یک چشمه قابل شرب در ابتدای مسیر وجود دارد. اگر آب به میزان کافی ندارید، حتما اوایل مسیر بطری های خود را پر کنید. و اگر فکر می کنید آب اضافه دارید، می توانید در مسیر پنهان کنید و موقع برگشت آنها را دوباره بردارید. در اینصورت به هیچ عنوان نباید برداشتن بطری های آب جاگذاسته را فراموش کنید.

- از آنجا که این منطقه کوهستانی مکان پر تردد کوهنوردان و طبیعت گردان است، لذا ایجاد سر و صدا توسط کوهنوردان باعث ایجاد ناهنجاری در محیط کوهستان شده و باعث سلب آرامش تیم ها و در نتیجه ایجاد عدم تمرکز در حرکت افراد می شود.
اینکه "ما خیلی خوبیم" فقط به خود گروه ربط داشته و به دیگر گروه ها هیچ ربطی ندارد. خوب بودن گروه با داد و هوار مشخص نمی شود،‌ بلکه با رعایت نظم و ترتیب و رعایت سکوت کوهستان و برخی نکات اخلاقی در کوهنوردی مشخص می شود.

- از آنجایی که ما وارد حریم زندگی حیوانات یک منطقه شده ایم لذا یک ضرورت است که کمترین دخالت را در روال عادی زندگی آنها داشته باشیم. برخی مواقع سگ های گله برای گرفتن لقمه ای نان با کوهنوردان همراه می شوند‌، اگر خیری نداریم شر هم نرسانیم و احترام آنها را نگه داریم.

■ پوشاک و تجهیزات مورد نیاز و مناسب با برنامه در این زمان از سال:

خوشبختانه هوا آنقدر خنک بود که در برخی مواقع خنکی دلنشینی مشعوفمان‌ می کرد. اما به دلیل ابری بودن آسمان نیاز بود تا یک بادگیر ضد باران همراه داشته باشیم. با این حال داشتن تجهیزات زیر در اواخر تیر ماه الزامی است: