پیمایش از ارنگه تا قله قبله و پورا، جمعه ۱۴۰۰/۱۲/۰۶

Photo ofپیمایش از ارنگه تا قله قبله و پورا، جمعه ۱۴۰۰/۱۲/۰۶ Photo ofپیمایش از ارنگه تا قله قبله و پورا، جمعه ۱۴۰۰/۱۲/۰۶ Photo ofپیمایش از ارنگه تا قله قبله و پورا، جمعه ۱۴۰۰/۱۲/۰۶

February 25, 2022
February 2022

near Arangeh, Alborz Province (Iran)

گزارش پیمایش از ارنگه تا قله قبله و پورا:

ساعت ۱۲ قله پورا
ساعت ۱۶ اتمام برنامه

■ دلایل نامگذاری قله:
در جایی نوشته بود که برای ساکنان شمال شرق قله قبله، این قله در مسیر قبله قرار دارد، لذا این قله شاخصی برای قبله یابی آنها بوده است و به مرور زمان این قله به نام قبله شهرت یافته است.

■ مسیر های دسترسی و صعود:
- معمول ترین مسیر دسترسی به قله های قبله و پورا از همین روستای ارنگه است.
- از کیلومتر ۱۲ جاده چالوس، قبل از رسیدن به جاده ارنگه نیز از داخل دره ای می توان به سمت قله قبله پیمایش کرد که در اواسط مسیر با مسیر پیمایش از ارنگه به هم می پیوندند. به دلیل پایین تر بودن ارتفاع این نقطه از روستای ارنگه، برنامه ای که از این نقطه اجرا شود سنگین تر خواهد بود. ارتفاع این نقطه حدود ۱۵۸۰ متر است.
- مسیر دیگر نیز از روستای پورکان واقع در جاده چالوس، آبشار پورکان، دره پورکان‌ است.
- مسیر بعدی از کیلومتر ۳ جاده قدیم کندر، پایین آبشار نمرک، از ارتفاع ۱۷۴۰ متری از سطح دریا است.

■ لوکیشن شروع پیمایش:

جاده ارنگه

■ چشمه های موجود در مسیر:
به دلیل حجم زیاد برف، چشمه ای در مسیر مشاهده نشد. شاید هم چشمه ای وجود ندارد.

■ در مسیر تا رسیدن به قله چه می بینیم؟:
پیمایش از کنار یک زمین فوتبال خاکی شروع می شود. لذا یکی از شاخص های پیدا کردن نقطه شروع است.
در طول مسیر هم چندین سنگچین قرار دارد که کوهپیمایان را در رسیدن به قله راهنمایی می کنند.

■ عارضه های مسیر و سختی های پیش رو:
در مسیر پیمایش تا قله قبله، عارضه قابل ذکری وجود ندارد، تنها شیب تند مسیر است که سرعت پیمایش را کند می کند.
اما مسیر مابین دو قله قبله و پورا صخره ای و سنگی است و باید حداکثر احتیاط را مخصوصا در فصل زمستان داشته باشید.

■ قله های اطراف:
قله پورا که از قله های البرز مرکزی است و بر روی خط الراسی شرقی-غربی قرار گرفته است، در قسمت شرق آن قله های کندر، چشمه شاهی و پهنه حصار قرار دارند. در شمال هم قله های کهار و ناز واقع شده اند. قله های دیگری هم که قابل روئیت هستد:
شاه کرم
خوراسان کوه
کرچان
منار

■ گزارش صعود:
افرادی که می خواهند از جزئیات برنامه آگاه شوند این بخش را مطالعه کنند.

حدود ۲۰ نفر برای برنامه ثبت نام کرده بودند. لذا نیاز بود حداقل دو مربی در برنامه حضور داشته باشند. به همین دلیل جناب اقای بهمن میکائیلی نیز به جمع ما پیوستند.
متاسفانه برخی از همنوردان به دلیل بروز علایم بیماری در شب قبل از برنامه و صبح برنامه از شرکت در برنامه انصراف دادند.
قرار گروه ساعت ۵:۳۰ صبح، در میدان صنعت بود. به دلیل تاخیر برخی از عزیران، ساعت ۶ صبح سوار بر مینی بوس به سمت مبدا پیمایش حرکت کردیم. مسیر خود را از جاده چالوس ادامه داده و حدود ساعت ۷:۲۰ به مبدا پیمایش رسیدیم، ابتدا یک معارفه کوتاهی توسط همنوردان صورت گرفت و دقایقی را نیز مشغول گرم کردن کرده و حدود ساعت ۷:۴۰ دقیقه از کنار نرده های آبی یک واحد ملکی وارد مسیر پیمایش شدیم. از همان ابتدا شیب تند مسیر شروع شد. مقابلمان دره ای قرار داشت که سوار یال سمت چپ دره شدیم و کم کم به سمت چپ متمایل گشتیم. از همان اوایل مسیر مشخص بود که راهی مملو از برف خواهیم داشت. از آنجا که اول صبح بود، هنوز بخش هایی از مسیر یخ زده بود، لذا با احتیاط مسیر خود را ادامه دادیم و حدود ساعت ۸:۴۰ به بالای یال ابتدایی رسیدیم. برای صرف صبحانه در آن مکان توقف کردیم. از محل صبحانه هر دو قله پورا در سمت مقابل و قله قبله در سمت چپ به وضوح دیده می شدند. بعد از صرف صبحانه حدود ساعت ۹:۱۰ پیمایش خود را ادامه دادیم و به سمت یالی که در سمت چپ قرار داشت حرکت کردیم. برف های این بخش از مسیر قدیمی بود و در برخی قسمت ها نیز سفت و یخ زده بود. با احتیاط ادامه مسیر دادیم. در ادامه راه به چند سنگچین هم برخورد کردیم که راهنمای مسیر بودند.

حدود ساعت ۱۰:۲۰ در کنار یکی از سنگچین ها برای استراحت توقف کردیم.
بعد از ۱۰ دقیقه توقف به راه افتادیم و یال انتهایی مسیر رو که ما رو به زیر قله می رساند ادامه دادیم. در بخش انتهایی مسیر و به دلیل اینکه ممکن بود شرایط هوا در ساعات منتهی به عصر متغیر شود، تصمیم گرفته شد که تیم به دو گروه تقسیم شود و گروه اول با سرعت بیشتری به سمت دو قله حرکت کنند و گروه دوم نیز با همان سرعت معمولی خود به سمت قله قبله حرکت نمایند.
تصمیم بر آن شد که اگر زمان کافی وجود داشت، گروه دوم نیز به سمت قله پورا حرکت کنند، در غیر اینصورت دو گروه همدیگر را در قله قبله ملاقات کنند.
۶ نفر از گروه جدا شده و با سرعت بیشتری به سمت قله قبله حرکت کردیم.
و حدود ساعت ۱۱:۵۰ به قله قبله رسیدیم و بدون توقف به سمت قله پورا حرکت کردیم.
مسیر مابین قله قبله و پورا صخره ای بود و نیاز داشت با احتیاط بیشتری پیمایش شود. در بعضی از قسمت ها نیز دست به سنگ شده و ساعت ۱۲ به قله پورا رسیدیم. چند عکس یادگاری روی قله گرفته و به سمت قله قبله برگشتیم. و بعد از دقایقی به قله قبله رسیدیم که گروه دوم نیز بر روی قله بودند. دقایقی روی قله بودیم که دانه های برف شروع به رقص در آسمان کردند، لذا تصمیم بر آن شد که سریعتر فرود بیاییم. دوستانی که یخ شکن داشتند، یخ شکن های خود را به پا کردند و فرود خود را آغاز کردیم.
به دلیل شیب تند مسیر با احتیاط بیشتری ادامه دادیم، هر جا که برف‌ پاکوب شده سفت بود و برف تازه نیز در کنارش وجود داشت، ترجیح می دادیم از روی برف تازه فرود بیاییم. در یکی از سنگچین های مسیر برای صرف نهاری مختصر توقف کرده و بعد از صرف نهار ادامه مسیر دادیم.
پاکوب ها کاملا مشخص بود و مشکلی در پیدا کردن‌ مسیر برگشت وجود نداشت. در بخش انتهایی مسیر نیز، در مکانی که برای صرف صبحانه توقف کروه بودیم، دقایقی توقف کرده و کمی تنقلات میل کرده و بعد از استراحت کوتاهی از یال مقابل فرود آمدیم. حدود ساعت ۴ به کنار مینی بوس رسیدیم.

■ نکات قابل توجه:
توصیه می شود در فصل زمستان حتما پیمایش از مسیر مناسب فصل انجام گیرد و از پیمایش درون دره و آبراه ها پرهیز گردد، در طول مسیر پیمایش ما با چاله های برفی و نقاب های برفی
متعددی برخورد کردیم، لذا به هیچ عنوان نباید نزدیک نقاب های برفی حرکت کرد و فاصله ایمن لازم از آنها را نیز باید حفظ کرد.
در مورد چاله های برفی نیز کنجکاوی به خرج ندهید و از پا گذاشتن روی آنها اکیدا خود داری فرمایید.

■ پوشاک و تجهیزات مورد نیاز و مناسب با برنامه در این زمان از سال:
برنامه هایی که در فصل زمستان اجرا می شوند، داشتن تجهیزات زمستانه در این برنامه ها الزامیست، از بین این تجهیزات، می توان تاکید بیشتری بر روی موارد زیر داشت:
- کفش سنگین تک پوش
- هدلامپ با باطری اضافه
- پاور بانک
- کیف کمک‌های اولیه
- کلنگ کوهنوردی (در صورت تایید سرپرست)

■ شرایط جوی:
حداقل دما: -۲
حداکثر دما: ۷
سرعت باد: ۳ تا ۱۰ کیلومتر بر ساعت

■ افراد شرکت کننده:

۱- محمد جواد ظفری(سرپرست و مربی)