پیمایش از ارفع ده تا قله‌ ارفع کوه (ارفه کوه)، پنج شنبه ۱۴۰۱/۰۸/۰۵

Photo ofپیمایش از ارفع ده تا قله‌ ارفع کوه (ارفه کوه)، پنج شنبه ۱۴۰۱/۰۸/۰۵ Photo ofپیمایش از ارفع ده تا قله‌ ارفع کوه (ارفه کوه)، پنج شنبه ۱۴۰۱/۰۸/۰۵ Photo ofپیمایش از ارفع ده تا قله‌ ارفع کوه (ارفه کوه)، پنج شنبه ۱۴۰۱/۰۸/۰۵

October 27, 2022
October 2022

near Arfeh Darreh, Māzandarān (Iran)

گزارش پیمایش از روستای ارفع ده تا قله ارفع کوه:

ادامه حرکت : ۱۵:۳۰
اتمام برنامه : ۱۶:۳۰

■ توضیحات اولیه:
سواد کوه، شهری زیبا در استان مازندران است که فاصله کمتری نسبت به بقیه شهرهای استان با تهران دارد. در فعالیت های گردشگری خود، اگر مبدا را سوادکوه قرار دهیم، برنامه های متنوع زیادی می توانیم اجرا کنیم که هر یک لذتی شاخص داشته و هدفی جدا دنبال می کند. ارفع ده نیز یکی از روستا های این منطقه است که به طور مستقل می تواند دو برنامه کامل و یک برنامه ترکیبی را میزبانی کند.

دلایل نامگذاری قله:
در برخی منابع، ارفع کوه را به معنی کوه بلند معنی کرده اند.

■ مسیر های دسترسی و صعود:
صعود به قله ارفع کوه از چند مسیر امکان پذیر است که اشاره ای به آنها می کنیم:
- متداول ترین مسیر صعود از روستای ارفع ده است. این روستا در جنوب شرقی قله قرار دارد و برای صعود باید به سمت غرب و شمال غرب حرکت کرده و بر روی یال غربی منتهی به قله قرار گرفت و سپس به سمت شرق حرکت کرد تا به قله رسید.
- مسیر بعدی از روستای ویسه سر شروع می شود . این روستا در جنوب قله قرار دارد و برای صعود باید از دل جنگل مسیری را طی کرده و کم کم به سمت چپ متمایل شده و بر روی یال مشترک با مسیر اول(ارفع ده) قرار گرفت و به قله رسید.
- مسیر بعدی از روستای دوآب است. این روستا در شمال شرقی قله قرار دارد و برای رسیدن به قله ارفه کوه مسیر طولانی تری نسبت به دو مسیر قبل باید طی کرد.
- از روستای ارفع ده مسیر دیگری را نیز می توان طی کرده و به قله رسید. می توان به سمت چشمه پرآو رفته و از سمت شرق به قله رسید. می توان از همان بخش برگشت و یا از سمت غرب قله و طبق مسیر اول فرود آمد.

■ بهترین زمان صعود:
بهترین زمان صعود به این قله، بهار و پائیز است.
در بهار شادابی درختان جلوه زیبایی به طبیعت منطقه می بخشد. پاییز زیبا و باشکوه نیز لذت پیمایش را دو چندان می کند.

■ لوکیشن شروع پیمایش:

Arfadeh

■ چشمه های موجود در مسیر:
درون امام زاده چشمه آب وجود دارد.
بعد از دارمرز به فضای بی درختی می رسیم که باید از پاکوب مسیر، به سمت راست ادامه مسیر بدهیم، در دشت مشرف به این منطقه که به نظر گوسفند سراست، در سمت چپ با کمی فاصله از پاکوب مسیر، چشمه فصلی وجود دارد. البته بهتر است که حسابی روی این چشمه باز نکنید.

■ در مسیر تا رسیدن به قله چه می بینیم؟:
مسیر زیبای جنگلی قله ارفع کوه مملو از درختان مختلف و پوشش گیاهی متنوعی است که زیبایی وصف ناپذیری به منطقه بخشیده است. شکل های مختلف درختان در هیبت های متنوع چشمان شما را مسحور می کنند. انبوه پوشش جنگلی در مسیر، لذت پیمایش را دوچندان می کند. بعد از پوشش جنگلی وارد منطقه استپی شکل می شوید که این بخش هم زیبایی خاص خود را دارد.

□ پوشش گیاهی مشاهده شده:

- حلزون
- کفشدوزک

■ عارضه های مسیر و سختی های پیش رو:
بخشی از مسیر به صورت پله ای است و پیمایش را نسبت به پاکوب های مسطح کمی سخت تر می کند. بخش هایی از مسیر که از برگ های فروریخته انباشته شده است باید با احتیاط طی شود. ممکن است چاله کوچکی در مسیر از برگ پر شده باشد و یا برگ ها روی ریشه درختان را پوشانده باشند و باعث پیچ خوردگی مچ پا شود.

■ قله های اطراف:
از قله های اطراف می توان به قله خرونرو، سرکوه و قله عباسعلی اشاره کرد.
از دور، پشتِ قله خرونرو می توان قسمت انتهایی قله نیزوا را دید.
به قلل زیر نیز می توان اشاره کرد:
قله سنگر
قله میشینه مرگ‌‌

■ گزارش صعود:
به دلیل بعد مسافت تا ارفع ده، صبح زود ساعت ۰۳:۴۵ در میدان آرژانتین قرار گذاشتیم. همه دوستان سر وقت در قرار حاضر شدند. برخی مقابل فروشگاه شهروند خودرو های خود را پارک کرده و برخی نیز در پارکینگ بیهقی اقدام به پارک خودرو کردند. سوار بر مینی بوس برنامه شده و ساعت ۰۴:۰۰ به سمت فیروزکوه حرکت کردیم. بر اساس تخمین زمانی، ۴ ساعت زمان نیاز بود تا به ارفع ده برسیم. فاصله بین تهران تا مبدا صعود حدود ۱۷۰ کیلومتر است. بین راه در فیروزکوه برای استفاده از سرویس بهداشتی توقف کردیم. و دوباره به سمت مقصد حرکت کردیم. مسیر فرعی ارفع ده که از جاده اصلی منشعب می شد و ما را به روستا می رساند، پیج در پیچ و پر شیب بود و مینی بوس این بخش را به کندی بالا می رفت. حدود ساعت ۰۸:۰۰ به روستا رسیدیم و در کنار یک زمین صاف و مسطح که شباهتی با زمین فوتبال و یا پارکینگ داشت توقف کردیم. آماده شده و بعد از گرفتن عکس یادگاری در زمین اشاره شده، حدود ساعت ۰۸:۲۰ پیمایش خود را از خیابان بالای زمین آغاز کردیم. ابتدای مسیر، جاده ای ماشین رو بود که به سمت جنگل پیش می رفت. در ادامه مسیر از خیابان شهید محمد رضا محمدزاده عبور کردیم. تابلویی به شکل پیکان نیز در راه وجود داشت که مسیر را نشان می داد و توسط دهیاری ارفع ده نصب شده بود. مسیر را ادامه داده و وارد بافت جنگلی شدیم. زیبایی مسیر از لحظه ورود به بخش پر درخت شروع می شد. از آنجا که چند همنورد تازه به گروه پیوسته بودند و اولین برنامه شان بود که با گروه همراه بودند و اطلاعی از توان واقعیشان در برنامه وجود نداشت، انتظار داشتیم بتوانیم ساعتی ۲۵۰ متر ارتفاع بگیریم و ۵ ساعته به قله برسیم.
پیمایش درون جنگل را که در پاکوبی پیچ در پیچ انجام می شد ادامه دادیم، مسیر در برخی بخش ها پله ای بود و صعود را کمی دشوارتر می کرد. در برخی بخش ها با دوراهی مواجه می شدیم و با مراجعه به تِرَک مسیر، راه درست را انتخاب می کردیم.ساعت ۰۹:۲۰ برای ۵ دقیقه برای نوشین آب و استراحت کوتاهی توقف کردیم. پیمایش را ادامه دادیم و ساعت ۱۰:۲۰ برای استراحت مجددا توقف کردیم. در دو ساعت گذشته حدود ۶۰۰ متر ارتفاع گرفته بودیم، که کمی بهتر از انتظارمان بود. یک ربع استراحت کرده و گلویی تازه کردیم و سپس به‌ پیمایش خود ادامه دادیم. حدود ساعت ۱۱:۰۰ کم کم از محیط جنگلی خارج شده و به اصطلاح به دارمرز رسیدیم، یک ربعی ادامه مسیر دادیم تا به بالای یال برسیم. بالای یال برای ۱۰ دقیقه توقف کردیم. از روی یال می شد نگاهی به مسیر طی شده کرد و از زیبایی مسیر لذت برد. از روی یال در دور دست می شد جانپناه روی قله را دید.
ساعت ۱۱:۲۵ دوباره به حرکت خود ادامه دادیم و بعد از یک ساعت پیمایش حدود ساعت ۱۲:۱۵ به قله ارفع کوه رسیدیم.
از آنجا که ۵ شنبه بود، هم مسیر خلوت بود و هم قله. چند نفری درون جانپناه حضور داشتند. از جانپناه نیز دودکشی به بیرون وجود داشت که به نظر نشان از وجود یک بخاری احتمالا هیزمی می داد. البته دودی از آن متصاعد نمی شد.
روی قله نهار خورده و آبی نوشیده و بعد از گرفتن چند عکس یادگاری اقدام با بازگشت کردیم.
ساعت ۱۳:۱۰ قله را به قصد فرود ترک کردیم.
تا دارمز، مسیر فرود کاملا مشخص است که با ریتمی مناسب طی شد. از دارمرز وارد مسیر جنگلی شدیم که باید به طور متوالی تِرَک مسیر را وارسی‌ می کردیم که از مسیر خارج نشویم. در جایی از مسیر کمی از پاکوب اصلی خارچ شدیم که خوشبختانه به سرعت متوجه شده و برگشته و وارد پاکوب اصلی شدیم. حدود ساعت ۱۴:۵۰ در یک جایی مسطح و زیبا برای صرف مابقی نهار نصفه میل شده و استراحت توقف کردیم‌. بعد از ۴۰ دقیقه توقف، ساعت ۱۵:۳۰ فرود خود را ادامه دادیم و بعد از حدود یک ساعت به کنار مینی بوس رسیدیم و ساعت ۱۶:۳۰ برنامه به پایان پیمایش خود رسید.

■ نکات قابل توجه:
از روستا تا قله پاکوب وجود دارد، اما در برخی بخش های مسیر تعدد پاکوب ها ممکن است باعث انحراف شود، در صعود به قله ممکن است پاکوب های متعدد به یک قسمت منتهی شود و چون هدف مشخص است و دید بهتری نسبت به فرود وجود دارد، مشکلی ایجاد نشود. اما در فرود باید پاکوب ها به دقت انتخاب شوند، بسیاری از بخش های مسیر مشابه هم اند، حتما تِرَک مسیر را داشته باشید و مداوم مسیر را از روی آن چک کنید.
زمانی که هوا بارانی است از صعود به قله اجتناب کنید، هم ممکن است به خاطر گِلی شدن بخش هایی از مسیر با چسبیدن گِل به کفش و سنگین شدن کفش ها و دشوار شدن گام برداری مواجه شوید و هم ممکن است در برخی بخش ها کفش ها در گِل گیر کرده و پا از کفش خارج شود.
مسیر قله در بخش هایی از مسیر پله ای-سنگی است و لیز بودن مسیر مخصوصا در فرود ممکن است باعث بروز حادثه شود.
برنامه خود رو با توجه به توان نفرات، طوری برنامه ریزی کنید که در روشنایی روز از جنگل خارج شوید. در تاریکی هوا اگر دچار مه شوید، فرود بسیار مشکل شده و هدلمپ هم به سختی برای یافتن مسیر کمک خواهد کرد.

■ امکانات مربوط به مسیر پیمایش:
در روستای ارفع ده، کنار امام زاده سام و لام، سرویس بهداشتی وجود دارد.
بر روی قله نیز جانپناه کوچکی وجود دارد که در زمستان به داد کوهنوردان می رسد.

■ پوشاک و تجهیزات مورد نیاز و مناسب با برنامه در این زمان از سال:
طبق بررسی سایت های هواشناسی هوای منطقه آفتابی-ابری بود و خبری از باران در پیش بینی ها نبود. اما از آنجا که برای جمعه پیشبینی باران و رعد و برق داشتیم، با تمهیدات لازم در برنامه شرکت کردیم. فصل پائیز، فصلی است که هوا متغیر است و باراش باران به وفور در مناطق جنگلی شمال رخ می دهد.
با این توضیحات، همراه داشتن تجهیزات زیر لازم است:
- هد لمپ با باتری اضافه (حتما صحت عملکرد هد لمپ و باتری ها در منزل قبل از شروع برنامه آزمایش شود)
- باتوم جفت
- عینک مناسب کوهپیمایی
- دستکش مناسب فصل
- بادگیر مناسب ضد باد و باران
- اسکارف ( چند عدد )
- کلاه لبه دار و یا کلاه سه تکه
- کرم ضد آفتاب
- پانچو(برای احتیاط)
- لایه دوم گرم (پلار سبک)

■ شرایط جوی:

۱۸- رویا سلیمانی
۱۹- جاویدان محسنی

■ پیوند های مفید:
🌐 https://www.kojaro.com/attraction/26286-%d8%ac%d9%86%da%af%d9%84-%d8%a7%d8%b1%d9%81%d8%b9-%d8%af%d9%87/

🌐 https://safarmarket.com/blog/attractions/iran/savadkuh/porov-fountain-arfadeh-jungle

■ سایر گزارش های مرتبط:

باشگاه شقایق:
🌐 http://www.shaghayeghclub1992.com/fa/news/232/%D9%82%D9%84%D9%87-%D8%A7%D8%B1%D9%81%D8%B9-%DA%A9%D9%88%D9%87-13940301

باشگاه تهران
🌐 http://tehranclimbing.club/expeditions/%D9%82%D9%84%D9%87-%D8%A7%D8%B1%D9%81%D8%B9%DA%A9%D9%88%D9%87-2/

🌐 https://intoday.ir/arfa-mountain-peak/

نیما اسماعیلی:
🌐 http://kuhnavardi.com/%D8%A7%D8%B1%D9%81%D8%B9-%DA%A9%D9%88%D9%87-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%DB%8C%D8%B2-95/

باشگاه توچال:
🌐 https://tochalclub.com/report-of-the-plan-to-climb-arfa-peak/

باشگاه اسپیلت:
🌐 https://espilat.com/new/%da%af%d8%b2%d8%a7%d8%b1%d8%b4-%d8%b5%d8%b9%d9%88%d8%af-%d9%82%d9%84%d9%87-%d8%a7%d8%b1%d9%81%d8%b9-%da%a9%d9%88%d9%87-98-9-1-%d9%87%d8%b1-%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%87-%db%8c%da%a9-%d8%a8%d8%b1%d9%86/