Photo ofپیمایش از پارک جمشیدیه تا قله توچال، از اردوگاه کلکچال و دره پیازچال، جمعه ۱۴۰۱/۰۷/۰۱ Photo ofپیمایش از پارک جمشیدیه تا قله توچال، از اردوگاه کلکچال و دره پیازچال، جمعه ۱۴۰۱/۰۷/۰۱ Photo ofپیمایش از پارک جمشیدیه تا قله توچال، از اردوگاه کلکچال و دره پیازچال، جمعه ۱۴۰۱/۰۷/۰۱

September 23, 2022
September 2022

near Bāgh-e Sangī-ye Jamshīdīyeh, Tehran (Iran)

گزارش پیمایش از  پارک جمشیدیه تا قله توچال از دره پیازچال:

ایستگاه ۲ کلکچال : ۱۸:۵۰
رسیدن به پارک جمشیدیه : ۱۹:۳۰

■ توضیحات اولیه:
قله توچال به دلیل قرار گرفتن مبدا صعود آن در پایتخت و دسترسی راحت به آن، همواره مورد توجه کوهپیمایان زیادی بوده است.
این قله از مسیر های مختلفی قابل صعود است که باعث شده است قله توچال همیشه مملو از کوهنورد باشد و به همین دلیل کوهنوردان مدت زمان زیادی را مجبور می شوند در صف تله کابین سپری کنند. از آنجا که کوهنوردان مجبورند در ایستگاه ه از تله کابین پیاده شده و دوباره در صف ایستاده و مجددا سوار تله کابین بشوند، این زمان بیشتر می شود.
این زمان انتظار، در روز توچال(آخرین جمعه تابستان) به ۳ تا ۴ ساعت هم می رسد.

دلایل نامگذاری قله:
ظاهرا مرحوم علامه دهخدا در مورد توچال چنین نوشته است:
توچال نام حوضی از یخ طبیعی است که در شمال تهران و کوهستان البرز قرار دارد.
توچال به معنی چال آبگیر و دریاچه‌ی کوچک است. چون قله‌ی توچال در کنار این دریاچه یخ قرار دارد آن را بدین نام خوانده‌اند.

■ مسیر های دسترسی و صعود:

۱- رایج ترین مسیر صعود به قله توچال از میدان سربند، واقع در منطقه تجریش تهران است. پیمایش از میدان سربند شروع شده و بعد از گذر از پس قلعه، پناه گاه شیرپلا، جان پناه علی امیری به قله توچال می رسد.
۲- از میدان سربند می توان به جای رفتن به پناهگاه شیرپلا، مسیر دره اوسون رو در پیش گرفت و سپس از سه راهی اوسون به سمت راست رفته و از ابتدای یال امیری وارد مسیر پیمایش شده و سپس بعد از گذر از جانپناه امیری به قله توچال رسید.
۳- مسیر بعدی، پارکینگ توچال از ولنجک، ایستگاه اول توچال، ایستگاه چشمه، ایستگاه دوم توچال، ایستگاه ۵ توچال، ایستگاه ۷ توچال و سپس قله توچال.
۴- مسیر دیگر، پارکینگ توچال، قله کماچال، ایستگاه ۵ توچال، ایستگاه ۷ توچال، قله توچال
۵- مسیر بعدی، میدان درکه، پناهگاه پلنگچال، ایستگاه ۵ توچال، ایستگاه ۷ توچال، قله توچال
۶- مسیر بعدی، گلابدره یا پارک جمشیدیه، پناهگاه کلکچال، گردنه سرلو، قله کلکچال یا دره پیازچال، قله پیازچال، قله توچال
۷- مسیر دیگر، صعود از پارکینگ دارآباد یا روستای حاجی آباد به قله دارآباد و ادامه خط الراس منتهی به قله توچال
۸- مسیر دیگر، صعود از روستای ایگل به قله توچال
۹- مسیر بعدی، صعود از روستای آهار، قله قزقونچال، قله توچال
۱۰- مسیر دیگر، صعود از شهرستانک به قله توچال
۱۱- مسیر بعدی، صعود از روستای امام زاده داوود به قله توچال
۱۲- مسیر دیگر صعود از جنگل کارا/میدان بهرود سعادت آباد به قله چین کلاغ و سپس قله دوشاخ و پلنگچال و قله شاهنشین و قله توچال
۱۳- مسیر دیگر، میدان درکه، پناهگاه پلنگچال، قله پلنگچال، قله شاهنشین و قله توچال
۱۴- مسیر طولانی دیگری که به دلیل دشوار بودن آن کمتر صعود می شود، از غرب و از جاده چالوس شروع شده و پس از گذر از قله های گلوی، منار و لوارک و شاهنشین به قله توچال می رسد.

■ بهترین زمان صعود:

بهترین زمان صعود فصولی است که از برف و هوای سرد خبری نیست و گرمای روز نیز آزار دهنده نیست. لذا از اردیبهشت ماه با توجه به هشدار های هواشناسی می توان صعود را شروع کرده و مرداد ماه که هوا گرم است سپری شده و از شهریور تا آبان ماه دوباره اقدام به صعود کرد. در فصول دیگر نیز قله توچال صعود می شود. در فصل گرم مرداد صعود های شبانه توچال طرفدارهای بیشتری دارد و در ماه های سرد کوهستان نیز، صعود با داشتن تجهیزات کامل زمستانی و شناخت کامل مسیر های زمستانه و با توجه به شرایط هوا و هشدار های هواشناسی می توان با احتیاط کامل اقدام به صعود نمود. با این توضیحات بهتر است در ماه های زیر اقدام به صعود کنید:
اردیبهشت، خرداد، تیر
شهریور، مهر، آبان

■ لوکیشن شروع پیمایش:

Omidvar St

■ چشمه های موجود در مسیر:
خوشبختانه در این مسیر آب در بخش هایی از مسیر وجود دارد و همین امر باعث می شود با نگرانی کمتری نسبت به اتمام آب قابل شرب، اقدام به پیمایش کرد. از همان اول مسیر که پارک هست دسترسی به آب وجود دارد و سپس در تپه نور الشهدا و سپس اردوگاه کلکچال و در آخر نیز در چشمه فعلا دائمی لزون در دره مابین قله کلکچال و لزون، آب وجود دارد. فراموش نکنید که بهتر است در اردوگاه بطری های خود را پر کنید که اگر روزی این چشمه نیز خشک شد به مشکل برخورد نکنید.

■ در مسیر تا رسیدن به قله چه می بینیم؟:
در روی گردنه سر لو، در سمت چپ قله اسپیلت قرار دارد که از سمت راست آن نیز می توان‌ به سمت پناهگاه شیرپلا رفت.
در درون دره پیازچال نیز آب بند های متعددی وجود دارد که نشانگر این‌ مسیر نیز هستند.
بر روی خط الراس توچال نیز یگ گوسفند سرا وجود دارد که دو سنگچین هم بر روی آن ایجاد شده است.

□ پوشش گیاهی مشاهده شده:

زاغ سینه سفید
عقاب

■ عارضه های مسیر و سختی های پیش رو:
این مسیر در فصل مناسب صعود عارضه سخت گذر قابل ذکری ندارد، بعد از دره لزون با شیب مناسبی به سمت خط الراس توچال ارتفاع می گیریم که شیب آن خیلی تند نیست. شاید فقط طول مسیر رفت و برگشت و نیز اختلاف ارتفاعی که باید صعود شود، است که باید مورد توجه قرار گیرد.

■ قله های اطراف:

در‌ پایین دست قله توچال، در سمت جنوب غربی ایستگاه ۵ ، قله کماچال و جنوب شرقی آن قله اسپیلت قرار دارد.
از روی قله توچال، در صورت مساعد بودن شرایط هوایی، قلل بسیار زیادی قابل مشاهده اند.
قله هایی مانند:
دماوند
علم کوه

خط الراس توچال یکی از مهمترین خط الراس هایی است که در البرز مرکزی قرار دارد و به صورت شرقی-غربی است. این خط الراس از قله دارآباد شروع می شود. قله داراباد از سمت شرق به جاده شماره ۴۲۵، و روستای حاجی آباد می رسد. از شرق به غرب بر روی خط الراس توچال قلل زیر قرار دارند:
دارآباد
سیاه سنگ
منار
گلوی
قله گلوی نیز از سمت غرب به جاده چالوس و روستای مورود می رسد.

■ گزارش صعود:
ساعت ۵ صبح مقابل درب دوم پارک جمشیدیه قرار گذاشته بودیم. ۵ دقیقه ای از ساعت ۵ گذشته در قالب یک گروه ۶ نفره، از مقابل درب پارک، پیمایش خود را با سرعت کم آغاز کردیم. یکی از دوستان که دیر کرده بود، قرار شد در اوایل راه با سرعت بیشتری حرکت کرده و به گروه بپیوندد تا بعد از تکمیل نفرات، سرعت متعادل را برای حرکت تیم داشته باشیم. تاریکی اول صبح نیز باعث شد تا اوایل مسیر را با احتیاط و دقت بیشتری طی کنیم. بعد از ایستگاه دوم کلکچال نفر عقب افتاده به تیم رسید.  حرکت خود را در قالب تیم ۷ نفره ادامه دادیم و حدود ساعت ۰۶:۱۰ به ایستگاه ۳ رسیدیم، برای لحظاتی در ایستگاه توقف کرده و گلویی تازه کردیم و مسیر خود را ادامه دادیم. تصمیم داشتیم از تپه نورالشهدا به سمت اردوگاه برویم و  از دوراهی مربوطه از قبل از تابلوی راهنما وارد پاکوب مسیر سمت راست شده و در مسیر تپه نورالشهدا قرار گرفتیم. بعد از دقایقی، حدود ساعت ۰۶:۴۵ به تپه نورالشهدا رسیدیم. چون قرار نبود در اردوگاه توقف کنیم، همانجا بطری های خالی شده خود را پر کردیم، از سرویس بهداشتی آنجا استفاده کرده و به مسیر خود ادامه دادیم. حدود ساعت ۷ به اردوگاه رسیدیم.
مدتی است که در ورودی های مربوط به اردوگاه هزینه ای را به عنوان ورودیه از کوهنوردان دریافت می کنند. با اینکه ما فقط قصد عبور از اردوگاه را داشتیم، هزینه را پرداخت کردیم(نفری دو هزار تومان)، وارد محوطه اردوگاه شده و از سمت راست ساختمان اصلی از اردوگاه خارج شدیم. از پاکوب بعد اردوگاه پیمایش خود را ادامه دادیم. ممکن است در طول مسیر بعد از اردوگاه تا گردنه سرلو چند پاکوب مشاهده شود، اما اکثرشون به یک مسیر ختم‌ می شوند. آرام آرام ارتفاع گرفتیم، بین مسیر یک لوله آبی وجود دارد که توسط شخصی سوراخ شده و جلوی هدر رفتن آب هم توسط چوبی که درون سوراخ آب قرار داده شده گرفته شده است. در شرایط اضطرار می توان با برداشتن چوب از آب آن لوله استفاده کرد. با ادامه پیمایش، حدود ساعت ۰۸:۱۰ به بالای یال و گردنه سرلو رسیدیم. برای ۱۰ دقیقه روی گردنه استراحت کردیم  و ساعت ۰۸:۲۰ از سمت چپ تابلو روی گردنه وارد مسیر دره پیازچال شدیم. پاکوب سمت راست دره را پیش گرفتیم و از آب بندهای مسیر عبور کرده و ساعت ۰۹:۰۰ به چشمه رسیدیم.
چشمه پیازچال، برای صرف صبحانه مکان مناسبی است. ما نیز صبحانه خود را پایین چشمه میل کردیم و بعد از تجدید قوا، ساعت ۰۹:۳۰ به حرکت خود ادامه دادیم. کمی بالاتر پاکوب مسیر برای رفتن روی یال منتهی به خط الراس توچال کاملا مشخص است. باید از روی پاکوب وارد یال شده و به سمت چپ حرکت کرد. شیب نه چندان تند مسیر را ادامه دادیم. حدود ساعت ۱۰ برای نوشیدن آب توقف کرده و صعود خود را ادامه دادیم و ساعت ۱۰:۳۰ به خط الراس توچال رسیدیم. طبق محاسبات مان، دو ساعت دیگه تا رسیدن به قله زمان نیاز داشتیم. لذا ۱۰ دقیقه روی خط الراس توقف کرده و ساعت ۱۰:۴۰ بر روی خط الراس به سمت قله حرکت کردیم. برای حرکت باید از یک گوسفند سرا و مسیر معروف به چهارپالون عبور می کردیم. برآمدگی های چهار پالون را تراورس کرده و در گوسفند سرا نیز برای لحظاتی توقف کردیم و در نهایت به تقاطع یال امیری و یال چهار پالون رسیدیم و بالاخره ساعت ۱۲:۳۵ به قله توچال رسیدیم.
با اینکه تله کابین از ایستگاه ۷ تا ۵ تعطیل بود، باز قله شلوغ بود و علاقه مندان به این قله بدون توجه به همین مطلب نیز اقدام به صعود به این قله کرده بودند.
چهل دقیقه ای روی قله توقف کردیم و بعد از خوردن تنقلات و میوه و گرفتن چند عکس یادگاری حدود ساعت ۱۳:۱۵ فرود خود را از همان سمت صعود آغاز کردیم. مسیر صعود کاملا مشخص بود، بر روی قله و یال زیر آن مثل همیشه باد زیادی داشتیم. آرام آرام شیب یال قله را فرود آمدیم و ساعت ۱۴:۲۵ به گوسفند سرای روی خط الراس رسیدیم. ۲۰ دقیقه ای در گوسفندسرا که دو سنگچین بزرگ و کوچک هم روی آن قرار دارد توقف کرده و حدود ساعت ۱۴:۴۵ فرود خود را ادامه دادیم.
کمی جلوتر از سمت راست از روی خط الراس خارج شده و وارد پاکوب مسیر منتهی به دره پیاز چال شدیم. پاکوب را که در برخی بخش ها هم به صورت مارپیچ است فرود آمدیم و حدود ساعت ۱۵:۳۰ به چشمه پیاز چال رسیدیم. بطری های خالی خود را از آب گوارای چشمه پر کرده و بعد از ده دقیقه و حدود ساعت ۱۵:۴۰ به سمت گردنه سر لو از درون دره مسیر خود را ادامه دادیم. بعد از نیم ساعت به گردنه رسیدیم. توقفی روی گردنه سرلو نداشتیم و فرود خود را از روی گردنه به سمت اردوگاه ادامه داده و حدود ساعت ۱۷ به اردوگاه رسیدیم. ۴۵ دقیقه ای در اردوگاه توقف کردیم. چون هد لمپ همراه خود داشتیم نگران تاریکی هوا نبودیم. بعد از خوردن باقیمانده نهار خود و استراحت کافی، ساعت ۱۷:۴۵ به فرود خود ادامه دادیم. در دوراهی مربوط به تپه نور الشهدا هدلمپ های خود را روشن کردیم.

با احتیاط بیشتر فرود خود را ادامه داده و ساعت ۱۸:۲۵ به ایستگاه ۳ رسیدیم و سپس بعد از  نیم ساعت به ایستگاه ۲ رسیدیم و در نهایت حدود ساعت ۱۹:۳۰ به پارک جمشیدیه و پایان برنامه رسیدیم.

■ نکات قابل توجه:
اگر با ریتم متعادل پیمایش خود را انجام دهید، صعود به قله توچال از این مسیر حدود ۷ تا ۸ ساعت زمان خواهد برد و همچنین فرودتان نیز حدود ۵ تا ۶ ساعت زمان خواهد گرفت. لذا این برنامه بین ۱۲ تا ۱۴ ساعت به طول خواهد انجامید. لذا از همان ابتدا سرعت خود را تنظیم کرده و با ریتم مناسبی اقدام به صعود بکنید.
بهتر است قله کلکچال را از دره پیازچال دور بزنید تا انرژی و زمان خود را برای هدف اصلی ذخیره کنید.

■ امکانات مربوط به مسیر پیمایش:
در مسیر پیمایش که از پارک جمشیدیه شروع کنیم، بعد از کلبه ستاد پیشگیری از حوادث کوهستان، بعد از سنگفرش های ابتدای راه، سر پیچ یک دکه وجود دارد، در ایستگاه ۱ و ایستگاه ۳ نیز دکه ای وجود دارد، اما ابتدای صبح هر سه این دکه ها بسته بوده و در مسیر برگشت می توانند کمک حال کوهنوران باشند.
اگر از مسیر تپه نورالشهدا به پیمایش ادامه دهید،‌ هم سرویس بهداشتی وجود دارد و هم چشمه آب در کنار آن و در نهایت هم در اردوگاه کلکچال همه نوع امکانات مورد نیاز کوهنوردان وجود دارد. بر روی قله توچال نیز دو جانپناه وجود دارد که در فصول سرد کمک حال کوهنوردان است‌.

■ پوشاک و تجهیزات مورد نیاز و مناسب با برنامه در این زمان از سال:
همانطور که می دانیم، در فصل پاییز کم کم هوا رو به سردی می رود، سرمای مناطق کوهستانی زودتر از مناطق شهری آغاز می شود و در شهری مانند تهران ممکن است اختلاف بین دمای شهر تا قله توچال ۲۰ درجه سانتی گراد و یا بیشتر نیز باشد. قله توچال هم که همیشه دارای باد بوده و برای صعود به این قله، بهتر است تجهیزات مناسب آن را همراه داشته باشیم. در این ماه از سال ۱۴۰۱ به علت تعمیرات ادواری و مسائل دیگر، خط تله کابین از ایستگاه ۷ به ۵ نیز تعطیل بود و همین امر باعث می شد تا تجهیزات دیگری نیز برای اطمینان همراه داشته باشیم.
با این توضیحات، همراه داشتن تجهیزات زیر برای این برنامه در این زمان از سال لازم بود:
- هد لمپ با باتری اضافه (حتما صحت عملکرد هد لمپ و باتری ها در منزل قبل از شروع برنامه آزمایش شود)
- باتوم جفت

باشگاه دماوند:
🌐 http://damavandclub.ir/?p=7381

گروه کوهنوردی پرسون:
🌐 http://www.window2mountains.com/p266-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DA%A9%20%D8%AC%D9%85%D8%B4%DB%8C%D8%AF%DB%8C%D9%87%20%D8%A8%D9%87%20%20%D9%82%D9%84%D9%87%20%D8%AA%D9%88%DA%86%D8%A7%D9%84%2094.4.26