پیمایش از پناهگاه سبلان تا قله سلطان ساوالان(مسیر شمال شرقی)، شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۰۸

Photo ofپیمایش از پناهگاه سبلان تا قله سلطان ساوالان(مسیر شمال شرقی)، شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۰۸ Photo ofپیمایش از پناهگاه سبلان تا قله سلطان ساوالان(مسیر شمال شرقی)، شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۰۸ Photo ofپیمایش از پناهگاه سبلان تا قله سلطان ساوالان(مسیر شمال شرقی)، شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۰۸

August 13, 2022
July 2022

near Panāhgāh-e Sabalān, Ardabīl (Iran)

گزارش پیمایش از حسینیه سبلان تا دریاچه قله سلطان‌ ساوالان (مسیر شمال شرقی) :

رسیدن به آب گرم‌ شابیل: ۱۵:۵۰
حرکت از آب گرم شابیل به سمت لاهرود و مشگین شهر : ۱۶:۱۵

■ توضیحات اولیه:
قله سبلان یکی از معدود قله هایی در جهان است  که در قله آن دریاچه تشکیل می شود. آب دریاچه از برف و بارانی که در طول سال می بارد شکل می گیرید. ظاهرا دریاچه سبلان به شکل قیف است و عمیق ترین بخش آن از ۴ متر تا ۱۶ متر عمق دارد.
این دریاچه در اکثر مواقع سال یخ می زند و افراد زیادی بر روی دریاچه کمپ خود را برپا می کنند.
تنها دو سه ماه از سال است که یخ دریاچه آب می شود.

□ دلایل نامگذاری قله:
اگر گشتی در اینترنت بزنیم، وجه تسمیه های مختلفی برای سبلان خواهیم دید.
سه دلیل متنوع نامگذاری برای قله متصور است که جناب آقای ذبیح الله حمیدی آنها را در وب سایت باشگاه اسپیلت به شکل زیر آورده است:

"سبلان را در محل سولان گویند. بعضی آن‌ را برگرفته از کلمه‌ی ترکی سو-آلان به معنی آبگیر می‌دانند. شاید این وجه تسمیه به سبب وجود برف‌های دایمی بوده که همیشه آب‌ها و چشمه‌ها از آن جاری است. در اردبیل، شهر مقدس، در زبان ترکی ساوالان از دو کلمه “ساو” به معنی “وحی” و “آلان” هم یعنی “گرفتن” نیز به کار برده شده است که در اینصورت “ساوالان” به معنی “وحی گیرنده” نیز می باشد و وجه تسمیه ی آن بعلت عزلت، عبادت و بعثت پیامبر باستان زرتشت در بلندترین نقطه ی این کوه عظیم است. و در برخی نوشته ها معنی ساوالان را گیرنده آب ( سوالان) یا گیرنده صدا عنوان کرده اند. در منابع فارسی ساوالان با نام سبلان شناخته می شود که آن را از باران بزرگی به نام سبل می دانند. درمورد وجه تسمیه سبلان باید بگوییم که سبلان یک اسم برگرفته از زبان تالشی از زبان های دیرین ایران است و در اصل سَ-وا-لون برگرفته ازسه واژه (سَ به معنای سر) و (وا به معنای برف) و (لون به معنای لان یا لانه) می باشد. یعنی جایی که برف در سر آن لانه کرده است و چون قله این کوه در تمام سال پوشیده از برف و یخچال های طبیعی است بدین خاطر به نام سَوالون یا سَوَلون خوانده می شده است و در طول تاریخ به مرور زمان به سبلان تبدیل شده است. حتی امروزه هم ترک زبانان این کوه را ساوالان یا سَوَلان و تالش زبانان بخش عنبران شهرستان نمین استان اردبیل سَولون تلفظ می کنند."

■ مسیر های دسترسی و صعود:

۱- متداول ترین مسیر صعود به قله سبلان مسیر شمال‌ شرقی است که از آبگرم شابیل در بخش جنوبی شهر لاهرود واقع در جاده اردبیل به مشگین‌ شهر شروع شده و با گذر از پناهگاه یا همان حسینیه سبلان به وسیله یال شرقی به قله منتهی می‌شود.

۲- مسیر دوم نیز مسیر غربی است که پیمایش آن از دریاچه‌ قره‌گول آغاز می‌شود و از هرم چال و یخچال بزرگ می‌گذرد. در مسیر غربی یک پناهگاه نیز وجود دارد. بعد از جانپناه غربی با گذر از گردنه دَوَبویونی(گردن شتر/اشتر گردن) به قله سبلان می رسیم.

۳- سخت ترین مسیر صعود به قله سبلان، مسیر جنوبی است. که از پیست اسکی آلوارس و سپس یال شرقی می گذرد. این مسیر پناهگاهی ندارد و امن ترین راه صعود این است که برنامه رو طوری تنظیم کنید، تا برای شبمانی خود را به کنار عشایر محل برسانید.

■ بهترین زمان صعود:
احتمال بارش برف در تمام فصول سال در سبلان وجود دارد. اما بارش های فصول گرم دردسر ساز نیست. با وجود شرایط مساعد صعود از نظر هواشناسی، بهترین زمان صعود، از خرداد ماه شروع شده و معمولا تا پایان تابستان ادامه دارد.
خرداد و شهریور ممکن است هوا کمی سرد باشد، اما اگر تجهیزات کافی همراه داشته باشید، مشکلی گریبانگیرتان نخواهد بود.

■ لوکیشن شروع پیمایش:

پناهگاه شرقی سبلان

■ چشمه های موجود در مسیر:
در طول مسیر پیمایش چشمه آبی وجود ندارد. لذا برای کل مسیر باید آب همراه داشته باشید.
دو لیتر آب در فصول گرم سال برای پیمایش کافی است. اگر نگران تمام شدن آب هستید و یا زیاد آب می نوشید، می توانید ۳ لیتر آب بردارید. اگر بیش از این مقدار آب بردارید، تنها کوله خود را سنگین کرده اید.
در حسینیه نیز می توانید آب تهیه کنید، به شرطی که بوفه حسینیه در زمان صعود شما باز باشد.
بنابراین آب مورد نیاز خود را از منزل همراه داشته باشید

■ در مسیر تا رسیدن به قله چه می بینیم؟:
طول مسیر، توسط پرچم های مثلثی شکل علامت گذاری شده است، پرچم ها شماره گذاری شده اند و شماره آنها از ۴۹ شروع شده و در نهایت به عدد ۱ ختم می شود. اما پاکوب های مسیر طوری است که ممکن است شماره ها را به ترتیب سپری نکنید‌.

در طول مسیر سنگ های عجیبی مشاهده می کنید. سنگ هایی به شکل عقاب، پیکان(فلش)، سر پرنده، مجسمه همای واقع در تخت جمشید.

پرندگان کوچک زیبایی از ابتدای مسیر تا قله در کنار کوهنوردان پرسه می زدند، ظاهرا نام آنها "صعوه کوهی" است و در ارتفاعات سبلان و برخی قلل دیگر یافت می شوند. این پرندگان بسیار نزدیک به کوهپیمایان حرکت می کردند و در ظاهر هراسی از آنها نداشتند.

□ پوشش گیاهی مشاهده شده:

خرس
عقاب

■ عارضه های مسیر و سختی های پیش رو:

تنها عارضه این مسیر، شیب آن است که در اکثر مسیر تند است.
وجود پاکوب های زیاد در مسیر نیز خود مشکلی برای انتخاب راه عبور است.  آنقدر که پاکوب در مسیر وجود دارد، بین انتخاب پاکوب ها دچار شک می شوید.
سختی این صعود، پیمایش در ارتفاع بالای ۳۷۰۰ است که باید ریتم حرکت کنترل شده بوده و تنفس درست باشد تا ضربان قلب تحت کنترل قرار بگیرد.

■ قله های اطراف:

از گردنه شمالی سبلان نیز می توان به قللی مانند قله های زیر رسید:
قله یای پاخ (۴۰۰۰ متر)

■ گزارش صعود:
برای اقامت، مشگین شهر را انتخاب کرده بودیم تا مابین اردبیل و شابیل باشد. می توانستیم شهر لاهرود را برای اسکان انتخاب کنیم تا به مبدا صعود نزدیک تر باشد.
ساعت ۳ از خواب بیدار شدیم. اکثر وسایل خود را شب قبل آماده کرده بودیم تا زمان کمتری را صبح اول وقت برای آماده شدن صرف کنیم. حدود ساعت ۰۳:۳۰ آماده شدیم و وسایل را داخل ماشین ها قرار داده و ساعت ۰۳:۴۰ از درب منزل خارج شدیم. حدود ساعت ۰۳:۵۵ به لاهرود رسیدیم. لاهرود را به سمت آب گرم شابیل ترک کرده و ساعت ۰۴:۲۰ به آبگرم شابیل رسیدیم.
ماشین ها را در پارکینگ محوطه شابیل پارک کرده و در دو گروه ۶ نفره سوار لندرور شده و ساعت ۰۴:۳۰ شابیل را به سمت پناهگاه شرقی سبلان(حسینیه) ترک کردیم.
مسیر بسیار ناهوار و پر از تخته سنگ های بزرگ و کوچک بود. بدترین مسیری که می توان تصور کرد. نه راه مناسب بود و نه لندرور ها ایمن به نظر می رسیدند. با هر سختی که شده، عبور از این مسیر ۱۰ کیلومتری صعب العبور را به پایان برده و بعد از ۵۰ دقیقه سخت و طاقت فرسا، حدود ساعت ۰۵:۳۰ به حسینیه رسیدیم.
۲۰ دقیقه ای در حسینیه برای استفاده از سرویس بهداشتی و روشن شدن نسبی هوا توقف کردیم.
و حدود ساعت ۰۵:۵۰ دقیقه، پیمایش خود را به آرامی و ریتم مناسب شروع کردیم.
حواسمان بود که تنفس صحیح داشته باشیم تا کمتر دچار مشکلات ارتفاعِ بالا شویم‌. با همان ریتم مناسبی که سر قدم اتخاذ کرده بود ادامه دادیم. اولین توقف مان حدود ساعت ۰۷:۳۵ بود. محل توقف خیلی مناسب نبود. لذا بعد از ۵ دقیقه استراحت و نوشیدن آب و خوردن تنقلاتی اندک،  ساعت ۰۷:۴۰ پیمایش خود را ادامه دادیم.
از همان اول مسیر، وارد شیب تند شده بودیم و به صورت زیگزاگ بالا می رفتیم. شماره پرچم اول نیز ۴۹ بود که باید تا شماره ۱ ادامه می دادیم.
تصمیم بر آن شد که برای صرف صبحانه ای مختصر، توقف کنیم. لذا ساعت ۰۸:۰۰ در یک مکانی مسطح و مناسب توقف کردیم. نیم ساعتی  صرفِ صرفِ صبحانه و استراحت و نوشیدن مایعات شد.
۰۸:۳۰ به حرکت خود ادامه دادیم و بعد از کمی پیمایش، حدود ساعت ۰۹:۱۰ توقفی بسیار کوتاه در مسیر کرده و دوباره به راه افتادیم.
حدود ساعت ۱۰:۰۰ به سنگ محراب رسیدیم. ۱۰ دقیقه ای به عنوان آخرین استراحت زمان صعود، توقف کرده و چند عکس یادگاری کنار تخته سنگ عظیم الجثه گرفته و ۱۰:۱۰ به سمت مقصد نهایی و قله سلطان حرکت کردیم. در ادامه مسیر از شیب تند خبری نبود و به آرامی در منطقه وسیع دشت مانند حرکت کرده و ساعت ۱۰:۳۰ به دریاچه زیبای قله سلطان رسیدیم. دریاچه ای منحصر به فرد که از تماشای آن سیر نمی شوید.
۳۰ دقیقه روی قله توقف کرده و بعد از گرفتن چند عکس یادگادی و اندکی استراحت، ساعت ۱۱ قله را به سمت مسیر برگشت ترک کردیم.
از همان مسیر صعود ، فرود خود را شروع کرده و از سمت راست سنگ محراب به سمت پایین سرازیر شدیم.
اولین توقف مان ساعت ۱۱:۴۵ بود که کمی زیاد طول کشید و بعد از خوردن آب و استراحت، ساعت ۱۲:۱۰ به فرود خود ادامه دادیم. توقف دوم نیز حدود ساعت ۱۲:۵۰ بود و یک ربعی توقف کرده و ساعت ۱۳:۰۵ دوباره به فرود خود ادامه دادیم.
توقف آخرمان نیز که برای صرف میوه و آب بود، بعد از یک ساعت حرکت و حدود ساعت ۱۴:۰۵ بود. ظرف ۱۰ دقیقه آب خورده و کمی میوه و تنقلات میل کرده و  ساعت ۱۴:۱۵ به حرکت خود ادامه دادیم و در نهایت، حدود ساعت ۱۴:۴۵ به حسینیه سبلان رسیدیم.
۲۵ دقیقه ای در حسینیه توقف کرده و چند عکس یادگاری گرفته و از سرویس های پناهگاه استفاده کرده و دوباره در دو گروه ۶ نفره، سوار بر لندرور ها شده و به سمت آب گرم شابیل به راه افتادیم.
حدود ساعت ۱۵:۵۰ به شابیل رسیدیم و ساعت ۱۶:۱۵ شابیل را به سمت لاهرود و مشگین شهر ترک کردیم.

■ نکات قابل توجه:
◇ متاسفانه بار ها شنیده شده است که صعود به قله سبلان بسیار راحت هست و همه می توانند به آن صعود کنند. حتی کوهنوردانی که تازه کارند نیز بدون مشکل می توانند این پیمایش را انجام دهند، نمیدانم این گفتار از خورجین کدام عطار بیرون آمده است. افراد معمولی نیز با شنیدن این حرف، بعد از ماه دوم از شروع کوهنوردی خود می خواهند قله سبلان را هدف صعود خود قرار دهند.
میزان لذتی که ما از کوهپیمایی می بریم، ارتباط مستقیم با میزان آمادگی بدنی ما دارد. لذا آنهایی که می خواهند با لذت به کوهپیمایی بپردازند، باید آمادگی مورد نیاز قله هدف صعود خود را کسب کنند‌.
آنهایی که تجربه کمی در کوهپیمایی دارند بهتر است صعود به قله سبلان را به سال های آتی کوهپیمایی خود موکول کنند.
آنهایی که آمادگی بدنی بالایی دارند و تمرینات هوازی مداومی انجام می دهند و از نظر ژنتیکی مشکل اساسی با ارتفاع ندارند، به احتمال زیاد بدون مشکل به قله سبلان صعود خواهند کرد.
اما اگر یکی از این موارد را حذف کنیم، ممکن است صعود به قله سبلان به سختی انجام شود.
بار ها شنیده ایم که افرادی به هر قیمتی که شده برای صعود به قله سبلان تلاش کرده اند، یا بار ها در راه دچار تهوع و استفراغ شده اند، یا از نیمه راه برگشته اند و یا فردای صعود کارشان به درمانگاه و سِرُم کشیده است.
لذا برای انجام هر کاری باید پیش نیاز های آن برنامه را داشته باشیم.

◇ بهترین شیوه برای صعود به قله سبلان و قلل مرتفع دیگر، صعود مرحله ای است. مراحلی که از یک ماه قبل شروع شده و تا فردای صعود ادامه دارد. صعود به قلل بالای ۴۰۰۰ متر در هفته های قبل از صعود و در صورت امکان، شبمانی در قلل صعود شده،‌ مرحله اول صعود است.
مرحله بعد شب مانی در ارتفاعات بالای قله هدف است که شب قبل از صعود انجام می شود. روز صعود هم بهتر است پیمایش در ساعت اول با سرعتی کمتر از سرعت معمول انجام شده و بعد از ساعت اول با ریتمی متعادل ادامه پیمایش انجام شود. از ابتدای مسیر هم باید تنفس به صورت عمیق و اغراق شده بوده و با ریتم و زمانبندی مناسب انجام شود.
در طول مسیر هم بهتر است احوال همنوردان بررسی شود و در صورت وجود مشکل مداوم ( سرگیجه و تهوع مداوم ) و احتمال افتادن ، شخص مورد نظر همراه با حداقل یک نفر مسلط به مسیر، ارتفاع کم کرده و صعود را برای دفعات بعد برنامه ریزی کنید.

◇ از همان اوایل مسیر، شیب تند آغاز می شود. بهتر است وسایل اضافه را از کوله خود حذف کرده و با سبکترین کوله ممکن پیمایش خود را آغاز کنید.(این گفته بدین معنی نیست که وسایل مورد نیاز را حذف کنیم)  وزن بالای کوله باعث افزایش میزان تنفس مورد نیاز در ارتفاع می شود و اگر تنفس و تنظیم ضربان قلب درست انجام نشود، پیمایش با مشکل مواجه می شود.

◇ فراموش نکنید که از همان ابتدا از باتون جفت استفاده کنید. شیب مسیر زیاد است و بهتر است در رفت و برگشت فشار صد در صدی از روی زانو ها برداشته شود. قسمت های زیادی از مسیر پله ای است و بهتر است برای حرکت با دو دست خود روی باتوم ها فشار آورده و سپس گام بردارید تا فشار مستقیم از روی زانو ها برداشته شود.

◇ متاسفانه در شابیل و حسینیه آنتن موبایل وجود نداشت، البته در طول مسیر در برخی بخش ها آنتن وجود داشت. حتی اختلال جی پی اس هم بوجود آمد.

■ امکانات مربوط به مسیر پیمایش:

اگر مسیر پیمایش را از حسینیه آغاز کنید، در ادامه مسیر، امکانات خاصی وجود ندارد. تنها در حسینیه سبلان هست که امکان اسکان و تهیه مواد غذایی وجود دارد.

هزینه لندرور نیز، تک مسیر، نفری ۱۵۰ هزار تومان بود و هر لندرور نیز با ۶ مسافر حرکت می کرد. لذا ۹۰۰ هزار تومن در رفت و ۹۰۰ هزار تومان نیز در برگشت، جمعا مبلغ یک میلیون و هشتصد هزار تومان باید به لندرور پرداخت می شد. یعنی نفری ۳۰۰ هزار تومان برای رفت + برگشت

■ پوشاک و تجهیزات مورد نیاز و مناسب با برنامه در این زمان از سال:
فصل صعودِ عمومیِ قللِ مرتفعی همچون سبلان کوتاه تر از قلل کم ارتفاع تر است. در فصل تابستان نیز هوای این قلل ممکن است بسیار متغیر باشد و شما در یک روز هوای چهار فصل از سال را تجربه کنید. شدت باد ممکن است متغیر باشد و روی دمای محیط تاثیر متقابلی بگذارد. با وزش باد ممکن است دمای روی قله به زیر صفر برسد و بارش باران نیز شرایط کاملا زمستای فراهم آورد.

لذا با این توضیحات، همراه داشتن تجهیزات زیر لازم است:
- هد لمپ با باتری اضافه (حتما صحت عملکرد هد لمپ و باتری ها در منزل قبل از شروع برنامه آزمایش شود)
- باتوم جفت

باشگاه دماوند:
🌐 http://damavandclub.ir/?p=7705

باشگاه شقایق کرج:
🌐 http://www.shaghayeghclub1992.com/fa/news/641/%D8%B5%D8%B9%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D9%82%D9%84%D9%87-%D8%B3%D8%A8%D9%84%D8%A7%D9%86-12-970510

عاشقان طبیعت ایران:
🌐 https://atacg.ir/%d8%b5%d8%b9%d9%88%d8%af-%d8%a8%d9%87-%d9%82%d9%84%d9%87-%d8%b3%d8%a8%d9%84%d8%a7%d9%86/

مهران حیدرخانی:

پناهگاه سبلان

• Photo of kjanparvari
    kjanparvari Aug 7, 2023

درود و خداقوت. از شابیل تا پناهگاه (حسینیه) امکانش هست با ماشین شخصی آفرود رفت یا فقط باید با ماشین های اونجا رفت؟

• Photo of babakshgh
    babakshgh Aug 7, 2023

درود بر شما.
    زمان پیمایش ما که چنین اجازه ای به کسی داده نمی شد و در حسینیه پارکینگ عمومی نیز وجود ندارد و ظرفیت آنجا محدود بوده و خودرو هایی که به انجا می رسند مجبور هستند برگردند شابیل.
    و نیز،
    مسیر شابیل تا حسینیه، مسیر پر دست اندازی است و پر از تخته سنگهایی است هر لحظه امکان دارد به خودروی شما آسیب برساند و به هیچ عنوان ارزش ندارد خودروی خود را وارد این مسیر بکنید.
    تنها این لندرور ها در این مسیر دوام می آورند و راننده های این خوردو ها هم به مسیر کاملا آشنا هستند. پس بهتره تردد با همین خودرو های آنجا انجام گیرد و یا همان مسیر پیمایش شود.

• Photo of kjanparvari
    kjanparvari Aug 7, 2023

بابت توضیحات کاملتون خیلی ممنونم

• Photo of babakshgh
    babakshgh Aug 7, 2023

ارادتمندم. اگر تشریف بردید، صعود خوبی داشته باشید.