Photo ofپیمایش از امام زاده داود تا قله سی و سه چم و ادامه تا گردنه قبل از قله بازارک، یکشنبه ۱۴۰۲/۰۹/۲۶ Photo ofپیمایش از امام زاده داود تا قله سی و سه چم و ادامه تا گردنه قبل از قله بازارک، یکشنبه ۱۴۰۲/۰۹/۲۶ Photo ofپیمایش از امام زاده داود تا قله سی و سه چم و ادامه تا گردنه قبل از قله بازارک، یکشنبه ۱۴۰۲/۰۹/۲۶

10 mi
December 17, 2023
December 2023

near Emāmzādeh Dāvūd, Tehran (Iran)

گزارش پیمایش از روستای امام زاده داود تا قله سی و سه چم:
یکشنبه ۱۴۰۲/۰۹/۲۶

《🔆 رینهولد مسنر:
بدون خطر مرگ، کوهنوردی دیگر کوهنوردی نیست ولی در کوهنوردی من به دنبال مرگ نیستم، دقیقا برعکس آن، من سعی در زنده ماندن دارم. اما زنده ماندن بدون وجود خطر مرگ نیز بسیار آسان است. کوهنوردی هنر زنده ماندن در شرایط سخت است که شامل خطر مرگ هم میشود. بهترین کوهنورد کسی نیست که تلاش میکند تا یکی دو بار کارهای احمقانه بکند و سپس بمیرد. بلکه بهترین کوهنورد کسی است که سعی میکند بزرگترین کارها را انجام دهد و زنده بماند. شما باید نزد خودتان در نظر بگیرید که فلان کار را می توانید انجام دهید و یا نمی توانید. این یکی از اصلیترین قسمتهای کوهنوردی است که هر لحظه باید یادتان باشد. پیش خودتان بگوئید ”این حد و مرز من است. بیشتر از این نمیتوانم، باید پائین تر از این حد توقف کنم.” و اگر شما از این حد بالاتر بروید مطمئنا در کوهنوردی کشته خواهید شد و هنر کوهنوردی زنده ماندن است نه مردن.》

■ مشخصات قله و مسیر پیمایش:
مدت زمان تقریبی برنامه: ۱۰ ساعت
مدت زمان تقریبی پیمایش: ۰۶:۱۵ ساعت
درجه سختی در زمان اجرای برنامه: ۵ از ۱۰
《درجه سختی یک برنامه با توجه به انتخاب مسیر و زمان اجرای برنامه می تواند متفاوت باشد》
مناسب برای: کوهنوردان با تجربه پیمایش مسیر های برفی و تراورس دامنه های برفی

رسیدن به گیت ورودی و پایان برنامه : ۱۶:۴۰

■ توضیحات اولیه:
ویکیپدیا:
《شرف‌الدین داود الحسنی که با نام امامزاده داوود شناخته می‌شود، از نوادگان حسن مجتبی است و در نسل یازدهمش قرار دارد. گفته می‌شود که وی و برخی دیگر از بستگانش در همراهی علی بن موسی الرضا به ایران آمده و کشته شدند. بقعهٔ این امامزاده در دوران صفویه ساخته شد و در دوران فتحعلی‌شاه توسعه یافته‌است. در دره‌های مجاور امام‌زاده داوود در سمت مغرب و جنوب غربی در آبادی‌های رندان و سنگان بقعه‌هایی به نام امامزاده عمادالدین پدر امام‌زاده داوود و امامزاده علاءالدین و امام‌زاده قاسم و امامزاده عقیل برادران امام‌زاده داوود وجود دارد. آرامگاه امامزاده داوود واقع در شمال‌غرب تهران و در انتهای جادهٔ امامزاده داوود در بخش کَن و در ارتفاع ۲٬۶۰۰ متری از سطح دریا است.》

قله سی و سه چم، یکی از قله های خط الراس توچال است که در بخش غربی خط الراس نسبت به خود قله توچال واقع شده است. این قله از سمت شرق آن به گردنه ای موسوم به "اشترگردن" می رسد که محل تقسیم چند مسیر کوهنوردی است. از اشترگردن می توان هدف های متنوع کوهنوردی را اجرا کرد. از سمت غرب نیز به قله بازارک می رسد. به دلیل فاصله زیاد این قله نسبت به پایتخت، کمتر مورد توجه کوهنوردان قرار می گیرد.

■ مسیر های دسترسی و صعود:
۱- از مسیر های متداول صعود به این قله، روستای امام زاده داود است. از این روستا از دو مسیر می توان به قله صعود کرد، یکی از درون دره است که مسیر صعود ما نیز بود. این مسیر تابستانه حساب می شود و در صورت بارش های برف مداوم و پر حجم، خطر وقوع بهمن دارد. مسیر زمستانه نیز یال سمت چپ دره است که طی یک شیب تند و با یکی دو بار دست به سنگ شدن به قله می رسد.

۲- از سمت شمال نیز از روستای شهرستانک در جاده چالوس می توان اقدام به صعود کرد. از سمت جنوب میان روستا باید وارد یال منتهی به قله دلستان شده و سپس با عبور از قلل لوارک، نودشتک و بازارک به سی و سه چم رسید.

۳- از روستای رندان واقع در جاده امام زاده داود ، با انتخاب دو مسیر می توان به قله رسید. از طریق یال صعود منتهی به قله بازارک و دره دوآب یا یکی از یالهای نزدیک به قله می توان بعد از صعود به قله بازارک به سی و سه چم رسید.
یا با پیمایش دره رندان به قله لوارک رسیده و سپس با عبور از قله نودشتک و بازارک به سی و سه‌ چم‌ رسید.

۴- از طریق صعود به قله چین کلاغ و سپس قلل دوشاخ و پلنگچال می توان به اشترگردن رسیده و سپس به قله سی و سه چم صعود کرد.

۵- از ایستگاه ۷ توچال نیز می توان به قله سی و سه چم رسید.

■ بهترین زمان صعود:
در تمام فصول سال می توان به این قله صعود کرد،‌ غیر از فصول گرم سال که صعود به قلل نزدیک به شهر ها کم رونق می شود، بقیه فصول سال با توجه به شرایط آب و هوا و میزان برف موجود در منطقه می توان به این قله صعود کرد. فقط با توجه به میزان برف موجود در منطقه مسیر صعود تغییر می کند.

■ لوکیشن شروع پیمایش:

■ محل های مناسب اقامت و شب مانی:
در طول مسیر، اشترگردن یکی از مسیر های مسطحی بود که امکان چادر زدن در آن بخش فراهم بود که البته محل گذر کوهنوردان و منطقه پربادی نیز هست.

■ چشمه های موجود در مسیر:
در طول مسیر پیمایش ما چشمه ای مشاهده نشد.

■ در مسیر تا رسیدن به قله چه می بینیم؟:
ممکن است در هنگام عبور از داخل روستا از دیدن خرابی به بارآورده شده توسط سیل سال ۱۴۰۱ شوکه شوید. البته اگر در زمان صعود از این منطقه با خرابی مواجه نشوید باید از مسئولین محترم صمیمانه تشکر کنیم 😎 اما بعید به نظر می رسد به این زودی گوشه چشمی به این منطقه داشته باشند.

□ پوشش گیاهی مشاهده شده:
گون
خار
در دامنه های این کوه در فصول بهار و تابستان انواع گیاهان خودرو و دارویی و گل های فراوان از جمله لاله صورتی، آلاله زرد، والک، آویشن، پونه کوهی و تره کوهی را می توان مشاهده کرد.

□ تنوع جانوری مشاهده شده:

مار
روباه

■ عارضه های مسیر و سختی های پیش رو:
در طول مسیر پیمایش ما عارضه سخت گذر خاصی وجود ندارد، اما در صورت برفی بودن مسیر، در صورت وجود هوایی با دمای زیر صفر درجه، به دلیل امکان یخ زدگی برخی مسیر های عبوری، ممکن است عبور از دامنه ها و تراورس هایی که در طول مسیر انجام می شود با چالش همراه شود.
سرمای حاکم بر دره منتهی به اشترگردن نیز ممکن است آزاردهنده باشد.
امکان دارد میزان باد نیز در طول مسیر متغیر بوده و باد جهشی در منطقه وجود داشته باشد که باید مورد توجه قرار گیرد.

■ قله های اطراف:
از آنجا که قله سی و سه چم روی خط الراس توچال قرار دارد، بهتر است ابتدا اشاره ای به این قلل داشته باشیم.
قلل اصلی خط الراس توچال از شرق به غرب به شرح زیر است:
سیاه سنگ
منار
گلوی

در سمت چپ قله سی و سه چم سه قله پاوش، گلرد و گندم کول قرار دارند.

در  قسمت جنوبی قله به سمت تهران، قلل پلنگچال، سیاه سنگ، دوشاخ ها، نیلا و چین کلاغ واقع شده اند.
در جنوب شرقی نیز قله کماچال قابل مشاهده است.
در سمت شرق نیز دو قله سرباز و قرقونچال قرار دارند. قله قزقونچال در مسیر پیمایش قله توچال از آهار صعود می شود.
در جنوب غرب نیز قللی مانند نمه چال، بند عیش، و سولدار واقع هستند.

■ شرح مسیر رسیدن به قله:
مسیر قله سی و سه چم از امام زاده داود تقریبا سر راست است، از مسیری که ما پیمایش کردیم، ابتدا باید خود را به امام زاده داود برسانیم و سپس وارد بافت روستا شده و وارد مسیر دره بشویم. تقریبا اکثر مسیر پاکوب در سمت راست دره قرار دارد که در بخش های آخر دره به سمت راست رفته و طی یک مسیر طولانی مارپیج به اشترگردن می رسیم. از اشترگردن نیز به سمت چپ(غرب) رفته و از روی دامنه کوه مقابل تراورس کرده و به روی خط الراس می رسیم و سپس بعد از مدتی به قله سی و سه چم می رسیم.

■ گزارش و یا داستان صعود:
《دوستانی که می خواهند از جزئیات صعود مطلع بشوند این بخش را مطالعه کنند، وگرنه مطالعه بخش قبلی مسیر رسیدن به قله را ترسیم می کند.》
برای اینکه بتوانیم در روشنایی روز پیمایش خود را انجام دهیم، قرارمان را ساعت ۶ صبح و در میدان پایینی شهران گذاشتیم. پیش بینی مان این بود که حدود ۴۵ دقیقه تا امام زاده راه داشته باشیم. همه دوستان زودتر از موعد به محل قرار رسیده بودند، لذا حدود ۰۵:۵۰ از میدان پایینی شهران به سمت خیابان کوهسار به راه افتادیم. وارد جاده امام زاده داود شده و بعد از طی کردن جاده ای پر پیچ و خم، حدود ساعت ۰۶:۳۵ به روستا رسیدیم. خودرو ها را قبل از بلوار قبل از ورودی روستا پارک کردیم. و ساعت ۰۶:۴۰ پیمایش خود را آغاز کردیم. بعد از سیل ویرانگر سال ۱۴۰۱ پا به این منطقه نگذاشته بودیم و نمی دانستیم با چه چیزی مواجه خواهیم شد، البته هنوز هوا کامل روشن نشده بود و ویرانی های حاصل از سیل خیلی مشخص نبود، از بافت ابتدایی روستا عبور کرده و از سمت راست وارد مسیر دره شدیم که میان آن رودخانه ای جاریست. از پاکوب سمت راست رودخانه به مسیر خود ادامه دادیم و در یکجا نیز از روی پلی چوبی به سمت چپ رودخانه عبور کردیم و دوباره در ادامه راه وارد پاکوب سمت راست رودخانه شدیم. مسیر پاکوب در اوایل آن کاملا مشخص است،  هوا کم کم روشن شده بود و ما نیز گرم پیمایش شده بودیم، لذا حدود ساعت ۰۷:۱۰ برای کم کردن لباس توقف کردیم، حین توقف نیز یک عکس یادگاری اول صبح گرفتیم. پاکوب عریض مسیر را ادامه دادیم و به یک صخره ای رسیدیم که در مسیر پاکوب بود که ترک ما نیز راه را از همان مسیر نشان می داد، از سمت چپ صخره راهی برای عبور می شد پیدا کرد، اما بهتر بود از کمی عقبتر وارد بستر رودخانه می شدیم و با گذر از رودخانه وارد پاکوب سمت چپ دره شده و جلوتر دوباره از رودخانه عبور کرده و وارد پاکوب اصلی شویم. ما نیز همان کار را کردیم. از اینجا به بعد پاکوب اصلی و پر پیچ و خم مسیر شروع می شد  که کم کم با برف نیز پوشیده می شد. لذا باید دقت می کردیم که پاکوب را گم نکنیم.
انتظار میزان برفی را که در منطقه وجود داشت نداشتیم، البته با تجهیزات کامل در برنامه شرکت کرده بودیم. از تهران که نگاه کرده بودیم، رخ جنوبی قله توچال برف چندانی نداشت، اما میزان برف در این دره چند برابر بیشتر بود، لذا ناخواسته امکان داشت مجبور شویم تغییراتی در برنامه بدهیم. ابتدا تصمیم داشتیم بعد از رسیدن به اشترگردن سری نیز به قله پلنگچال بزنیم و سپس به سمت سی و سه چم ادامه مسیر دهیم و اگر هم دست داد قله بازارک را صعود کنیم، اما با میزان برفی که مواجه شدیم، تصمیم گیری را به زمانی موکول کردیم که به اشترگردن برسیم.
در هر صورت، مسیر برفی را ادامه دادیم، البته نیازی به استفاده از یخ شکن احساس نمی شد چون مسیر یخ نزده بود و می شد بدون اتکا به یخ شکن مسیر را پیمایش کرد.
هوای دره سرد بود و هر از گاهی هم بادی صورت ها را نوازش می کرد. برای شکستن شیب دامنه، مارپیچ ها طولانی بودند، و بدلیل شیب پهنه کوه مجبور بودیم از همان راه مارپیچ برای صعود استفاده کنیم. نور آفتاب در نوک کوه ظاهر شده بود و احتمالا به این زودی ها به کف دره نمی رسید. با مشورت با همنوردان تصمیم گرفتیم قبل از رسیدن به مکانی آفتابگیر صبحانه خود را میل کنیم.  لذا در یک جای مناسبی از پاکوب مارپیچ که پهن هم بود، حدود ساعت ۰۹:۱۵ توقف کردیم. لایه گرمی به لباس های خود اضافه کرده و بر روی زیر انداز های خود نشستیم، به دلیل سرمای دره باید به سرعت کار صبحانه را یکسره می کردیم. ۲۰ دقیفه زمان برد تا صرف صبحانه تمام شد. با همان لباس های اضافه شده ادامه صعود را پی گرفتیم. در ادامه مسیر جایی برای کم کردن لباس ایستادیم و سپس راه را ادامه دادیم. مسیر مشخص بود و حدود ساعت ۱۰:۲۰ به اشترگردن رسیدیم. زمان طولانی صرف رسیدن به این نقطه شده بود. لذا از صعود به قله پلنگچال منصرف شدیم و ذهن خود را معطوف به دو قله دیگر کردیم.
آفتاب به اشترگردن می تابید و دست باد نیز به بخش جنوبی آن نمی رسید. لذا در نقطه ای مناسب برای استراحت و خوردن مایعات و تنقلات توقف کردیم.
حدود بیست دقیقه ای استراحت کرده و سپس از سمت مقابل وارد یال شدیم.

آرام آرام به سمت چپ حرکت کرده و بر روی دامنه کوه در سمت چپ قرار گرفتیم. اکثر مسیر پیش رو که دیده می شد بر روی دامنه یال بود که شبیه به تراورس انجام می شد. جاهایی از مسیر پاکوب باریک و برفی بود و برخی از بخش های پاکوب نیز فاقد برف بود. آفتاب تازه به این بخش می تابید و هنوز برف مسیر شل نشده بود.
پیمایش در دامنه به انتها رسید و بر روی یال قرار گرفتیم. پیمایش بر روی یال را ادامه داده و حدود ساعت ۱۲ به قله سی و سه چم رسیدیم.
از دور که نگاه می کردیم، متاسفانه آلودگی هوای تهران بسیار شدید بود و کل شهر در میان انبوه آلودگی پنهان شده بود و ما در روزهای عادی از همان هوا وارد ریه های خود می کنیم. ظرفیت اسکان و زندگی در کلان شهر تهران مدت هاست که از استاندارد خود فراتر رفته است، ولی همچنان شاید افزایش مهاجرت به پایتخت هستیم.
هوا سرد بود و باد نیز می وزید. ده دقیقه بیشتر بر روی قله توقف نکردیم. سریع یک عکس دسته جمعی گرفته و به سمت قله بازارک به راه افتادیم. نیم نگاهی هم به زمان داشتیم. فرود به سمت گردنه پایین قله را انجام دادیم. طبق تخمین با سرعتی که داشتیم، حدود ۴۵ دقیقه برای رسیدن به قله بازارک زمان نیاز داشتیم. لذا اگر قله بازارک را صعود می کردیم در بهترین حالت ساعت ۱۴ دوباره به سی و سه چم می رسیدیم و در برگشت ممکن بود به تاریکی بخوریم. و درون دره هم زودتر تاریک شده و سرد می شد. مخصوصا که باد هم در همه جا می وزید. لذا از صعود قله بازارک صرف نظر کرده و ساعت ۱۲:۲۰ اقدام به برگشت کردیم. دوباره شیب بعد از سی و سه چم را بالا رفته و دوباره به قله سی و سه چم رسیدیم. چند عکس تکی روی قله گرفته و به سمت اشترگردن به راه افتادیم، اکثر مسیر بین سی و سه چم، پیمایش دامنه همراه با کم کردن ارتفاع بود. لذا مدت کمتری نسبت به صعود زمان برد. آفتاب نیز برف مسیر را شل کرده بود و برخی از بخش های راه گلی شده بود که کفش ها را گل آلود می کرد. حدود ساعت ۱۳:۳۰ به گردنه(اشترگردن) رسیدیم. در همان محل قبلی استراحت در زمان صعود توقف کردیم. بیست دقیقه ای صرف خوردن تنقلات و مایعات شد. حدود ساعت ۱۳:۵۰ وارد دره شدیم تا فرود خود را ادامه دهیم. آفتاب خیلی برف های این قسمت از  مسیر را شل نکرده بود. با احتیاط فرود مسیر های برفی را ادامه دادیم و در طول مسیر یک جا برای کم کردن مجدد لباس و یک جا برای استراحت کوتاه توقفی داشتیم و حدود ساعت ۱۵:۳۰ به کنار رودخانه و صخره ای که در زمان صعود به آن برخورد کرده و از سمت چپ رودخانه آن را دور زده بودیم رسیدیم(در زمان فرود رودخانه در سمت راست صخره قرار می گیرد). این قسمت محل مناسبی برای صرف نهار بود و همه ما نیز گرسنه بودیم. لذا همانجا برای نهار توقف کردیم. ساعت ۱۶ به فرود خود ادامه دادیم، از آنجا که از دره  زیر گردنه در حال فاصله گرفتن بودیم، لذا از برف هم دیگر خبری نبود. و خوشبختانه مسیر خیلی گل آلود هم نبود. حدود ساعت ۱۶:۳۰ به کنار چند فروشگاه واقع قبل از امام زاده رسیدیم و خرید کوچکی انجام داده و به سمت گیت ورودی ادامه داده و ساعت ۱۶:۴۰ به کنار خودرو ها بعد از دروازه ورودی روستا رسیدیم.
خوشبختانه مسیر برگشت(جاده امام زاده داود) نیز ترافیک چندانی نداشت و سریع وارد شهر تهران شدیم.

■ نکات قابل توجه:
در زمان بندی برنامه دقت کافی داشته باشید، آسمان دره زودتر از مناطق دیگر تاریک می شود، مخصوصا دره هایی که شمالی بوده و آفتاب مدت کمی به درون دره می تابد و در صورت وجود برف کهنه، احتمال یخ زدگی مسیر در ابتدای صبح و آخر روز وجود دارد. لذا بهتر است یخشکن همراه داشته باشید. در صورت وجود دمای زیر صفر در زمان صعود و در زمستان بهتر است کلنگ کوهنوردی نیز همراه داشته باشید.
سعی کنید زمان بندی صعود را طوری طراحی کنید که ساعت ۱۲ ظهر به قله مورد نظر رسیده و سپس مسیر برگشت را پیش بگیرید.

در زمان خروج از روستا در گیت اول که در جاده واقع است مبلغی را از خودرو ها دریافت می کنند که زمان صعود ما ده هزار تومان بود.

■ حوادث رخ داده در منطقه در گذشته:
□ در بهمن ماه سال ۱۳۸۳ ريزش بهمن در محور «امامزاده داوود» در آزاد راه «تهران ــ شمال» در روستاي «تالون» تعدادي از كارگراني كه مشغول احداث اين آزادراه بودند را گرفتار كرده بود.
□ در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹، یک مورد ریزش بهمن در خود جاده امام زاده داود به سمت کرج، روستای سنگان، انتهای دربند، بالاتر از روستای سنگان اتفاق افتاده است.
□ در سال ۱۳۳۳ شمسی که مردم به سختی و با اسب و قاطر خودشان را به امامزاده می‌رساندند،‌ سیل مرگباری در مرداد ماه در امام زاده داود رخ داده بود و سیل مرگبار بعدی نیز در سال ۱۴۰۱ در همان ماه مرداد رخ داد که هنوز هم آثار خرابی این سیل باقی است.

■ نزدیکترین مراکز هلال احمر به منطقه:
در پایین دست روستا پایگاه امداد و نجات هلال احمر وجود دارد.

■ امکانات مربوط به مسیر پیمایش:
امکانات خاصی در مسیر پیمایش وجود ندارد. سرویس بهداشتی در امام زاده داود وجود دارد.

■ پوشاک و تجهیزات مورد نیاز و مناسب با برنامه در این زمان از سال:
در مسیر پیمایش این قله دو چیز را باید مد نظر داشت و آن این است که بخش اعظمی از مسیر درون دره بوده که آفتاب دیر به آن می تابد و زود نیز سایه می شود، و بخش انتهایی مسیر نیز از دامنه بادخیز و خط الراس است که باد همچنان در مسیر صعود وجود دارد. پس حتما لباس گرم، بادگیر زمستانه و دستکش مناسب استفاده کنید.
در کلاس های کارآموزی کوهپیمایی فدراسیون کوهنوردی، مدرسین دوره، سه چیز را به عنوان مهمترین تجهیزات یک کوهنورد در هر برنامه اعلام می کنند:
۱- کوله پشتی مناسب برنامه در فصل و ماه اجرای برنامه
۲- کفش مناسب برنامه نسبت به شرایط برنامه
۳- عینک مناسب کوهپیمایی در زمان انجام پیمایش

با این توضیحات، همراه داشتن تجهیزات زیر به اضافه موارد اشاره شده لازم و ضروری است:
- کیف کمک های اولیه
- کیت بقا
- طناب انفرادی
- هد لمپ با باتری اضافه (حتما صحت عملکرد هد لمپ و باتری ها در منزل قبل از شروع برنامه آزمایش شود)
- باتوم جفت

¤ آب و هوای فعلی قله از روی سایت yr.no :
🌥 https://www.yr.no/en/forecast/daily-table/35.899,51.363

¤ آب و هوای فعلی قله از روی سایت قله:
🌥 https://www.gholleh.com/peak-weather-forecasting.aspx?pkidentifier=258&lat=35.8980882&lon=51.3620227&peak-name=%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%b1%da%a9

■ افراد شرکت کننده:

□ امامزاده داوود کجاست؟
عکس + آدرس و هر آنچه پیش از رفتن باید بدانید
کجارو
🌐 https://www.kojaro.com/attraction/25991-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85%d8%b2%d8%a7%d8%af%d9%87-%d8%af%d8%a7%d9%88%d9%88%d8%af/

■ سایر گزارش های مرتبط:

□ گزارش برنامه قلل بازارک – سی و سه چم
هر هفته یک برنامه «شماره 734» 1396.12.4
باشگاه کوهنوردی اسپیلت
🌐 https://espilat.com/new/%da%af%d8%b2%d8%a7%d8%b1%d8%b4-%d8%b5%d8%b9%d9%88%d8%af-%d9%82%d9%84%d9%87-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%b1%da%a9-%d8%b3%db%8c-%d9%88-%d8%b3%d9%87-%da%86%d9%85%d9%87%d8%b1-%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%87/

□ صعود قلل سی‌و‌سه چم، بازارک و نودشتک از قلل خط‌الراس غربی توچال
7 تیر 98
بر فراز ابرها..
🌐 https://salehkhandaghabadi.com/index.php/2019/06/28/070498/

□ امامزاده داود - قله سی و سه چم - قله بازارک
96.6.24
🌐 http://www.window2mountains.com/p383-96.6.24

■ تِرَک های مشابه در ویکیلاک:
https://www.wikiloc.com/hiking-trails/d-116667022?utm_source=2995217 (قله پلنگچال از امامزاده داوود - مسیر پلنگ چال بعد از سیل امام زاده داود)

https://www.wikiloc.com/hiking-trails/d-53723621?utm_campaign=share&utm_source=6882233 (پلنگچال از امام زاده داوود)

https://www.wikiloc.com/hiking-trails/d-130685975?utm_medium=app&utm_source=7041032 (قلل سی و سه چم و بازارک از امامزاده داوود)

https://www.wikiloc.com/hiking-trails/m-87980349?utm_source=7244593 (خط الراس لوارک بازارک سی و سه چم)

https://www.wikiloc.com/mountaineering-trails/d-135835234?utm_source=9032952 (قله های سی و سه چم بازارک پلنگچال از امام زاده داوود)

■ تِرَک های پیمایش از مبدا های دیگر در ویکیلاک:

https://www.wikiloc.com/hiking-trails/t-140544736?utm_source=4896037 (Saadat abad - north - Darband sq۲۵۸۲چین کلاغ دوشاخ سیاه سنگ پلنگ‌چال سی و سه چم بازارک لوارک شاهنشین توچال سعادت‌آباد دربند۲۳تیر)

https://www.wikiloc.com/hiking-trails/m-86812287?utm_source=5980788 (ترک مسیر صعود به قله سی و سه چم)

https://www.wikiloc.com/mountaineering-trails/g-38973100?utm_source=1402533 (ایستگاه۷تله‌کابین توچال شاهنشین بازارک پلنگچال سیاهسنگ دوشاخ چینکلاغ)

https://www.wikiloc.com/mountaineering-trails/n-47819971?utm_source=1402533 (توچال غربی/پیمایش قلل شاهنشین ۳۳چم بازارک نودشتک لوارک تا روستای رندان)

■ برخی از برنامه های دیگر قابل اجرا در منطقه :
https://www.wikiloc.com/h-100738316?utm_source=7239340 (قله گلرد- قله کوه نمه -قله پاوش)

https://www.wikiloc.com/h-149296634?utm_source=8953762 (قله گلرد و پاوش)

https://www.wikiloc.com/mountaineering-trails/d-79684328?utm_source=5935141 (قله پلنگچال از امام زاده داود)

https://www.wikiloc.com/hiking-trails/d-78785648?utm_source=9017657 (صعود به قله توچال از مسیر امام زاده داود)

https://www.wikiloc.com/hiking-trails/d--29763094?utm_source=2881269 (قله شاهنشین از امام زاده داود -۹۷/۰۷/۲۷)

https://www.wikiloc.com/d-9864700?utm_source=1402818 (فرحزاد. امام زاده داوود)