پیمایش از لواسان بزرگ تا قله فیل زمین، جمعه ۱۴۰۱/۱۲/۲۶

Photo ofپیمایش از لواسان بزرگ تا قله فیل زمین، جمعه ۱۴۰۱/۱۲/۲۶ Photo ofپیمایش از لواسان بزرگ تا قله فیل زمین، جمعه ۱۴۰۱/۱۲/۲۶ Photo ofپیمایش از لواسان بزرگ تا قله فیل زمین، جمعه ۱۴۰۱/۱۲/۲۶

March 17, 2023
March 2023

near Lavāsān-e Bozorg, Tehran (Iran)

گزارش پیمایش از لواسان بزرگ تا قله فیل زمین:

ادامه حرکت : ۱۴:۱۰
پایان برنامه و رسیدن کنار امام زاده : ۱۵:۳۰

■ توضیحات اولیه:
قله فیل زمین با ارتفاع تقریبی ۳۳۵۰ متر از قلل منطقه لواسانات بوده و از سمت شمال به دشت لار و از بخش جنوب به روستای لواسان بزرگ مشرف است. این قله مابین مناطق حفاظت شده لار، ورجین و خجیر واقع شده است، از این رو مسیر های منتهی به قله دارای پوشش گیاهی متنوع و تنوع جانوری منحصر بفردی است.
خط الرسی که قله فیل زمین بر روی آن قرار دارد از پلور، در جاده هراز در شرق  شروع شده و تا جاده ۴۲۵ در غرب ادامه دارد.
قلل این خط الراس از سمت شرق به غرب با ارتفاع تقریبی ذکر شده عبارتند از:
گل زرد (۳۷۰۰ متر)
سیاه پلاس (۳۳۷۰ متر)
فیل زمین
گاو بینی (۳۲۵۰ متر)
سر سیاه غار ۳ (۳۴۲۰ متر)
سرسیاه غار ۲ (۳۳۴۰ متر)
سرسیاه غار ۱ (سیاه چال) (۳۳۴۰ متر)
پرسون (۳۱۴۰ متر)
همهن (۳۵۹۰ متر)
اسپید چال (۳۲۰۶ متر)

■ مسیر های دسترسی و صعود:
۱- اصلی ترین مسیر صعود به این قله از لواسان بزرگ است که از کنار امام زاده سلطان احمد انجام می گیرد.
۲- از آنجا که این قله بر روی خط الراسی قرار دارد که از قله گل زرد در پلور آغاز شده و در نهایت به قللی مانند آتشکوه و مهر چال می رسد، از طریق این خط الراس هم می توان به این قله دسترسی پیدا کرد.
۳- از طریق روستای ایرا نیز می توان به قله فیل زمین صعود کرد.

■ بهترین زمان صعود:
در تمام فصول سال می توان به این قله صعود کرد. البته این قله بیشتر در فصول پاییز و زمستان صعود می شود.
در فصل بهار عبور از کوچه باغ های مسیر زیبایی خاص خود را دارد و به برنامه اجرا شده طراوت بی نظیری می بخشد.

■ لوکیشن شروع پیمایش:
برای رسیدن به لواسان بزرگ از سمت شهر تهران، وارد اتوبان بابایی شده و تا انتهای اتوبان بابایی ادامه داده و بعد از برگشت از اتوبان از سمت راست وارد جاده جاجرود شده و با استفاده از تابلو های راهنما از یک دور برگردان، دور زده و وارد مسیر سد لتیان شوید و بعد از عبور از چند روستا به لواسان بزرگ برسید.

امامزاده سلطان خواجه احمد

■ چشمه های موجود در مسیر:
در مسیر رفت در کنار یک حوض بزرگ آب چشمه ای وجود دارد که ظاهرا آب آن قابل نوشیدن است. در ادامه مسیر و در مسیر برگشت چشمه دیگری مشاهده نشد.

■ در مسیر تا رسیدن به قله چه می بینیم؟:
بخشی از مسیر از کنار رودخانه عبور کرده و با فاصله گرفتن از رودخانه از کوچه باغ های لواسانات عبور می کنیم. در ادامه از سمت چپ آبشار نارده عبور کرده و به یک استخر کوچک آب می رسیم و ادامه راه از روی یال بوده و با گذر از یال ها و خط الراس به قله می رسیم‌.

□ پوشش گیاهی مشاهده شده:

تیرمار خراسانی
لوس مار

■ عارضه های مسیر و سختی های پیش رو:
در فصول بدون برف، تنها بخش سخت گذر مسیر بخشی است که در مسیر رفت باید دست به سنگ شد و با دقت مسیر صخره ای - سنگی را پشت سر گذاشت. البته عبور از این بخش صخره ای پیچیدگی خاصی ندارد و به راحتی انجام می شود.
اما در فصول پر برف داستان متفاوت است.
عبور از کنار نقاب های برفی باید با دقت انجام گیرد و از نزدیک شدن به نقاب ها پرهیز شود.
عبور از بخش های سنگی که با برف پوشیده شده است نیز به دلیل وجود تله های برفی باید با دقت انجام شود.

■ قله ها و منظره های اطراف:
یکی از زیباترین نماهای قله دماوند از روی قله فیل زمین قابل مشاهده است. جبهه غربی قلی دماوند از ریشه قله تا نوک قله از روی قله فیل زمین قابل روئیت است. بر روی قله ابرهای عدسی شکل نشان از باد تند می داد.
دشت لار نیز به وضوح از روی قله دیده می شود. البته در روز صعود ما، دشت را ابرها فرا گرفته بودند و به جای دشت لار دشتی از ابر دیده می شد.

از روی قله دشت لار و قله‌های مشرف به دشت مانند قله زرشکی، قله آسمان کوه و قلل خط‌الراس دوخواهران در شمال دشت قابل رویت می‌باشند. در غرب قله نیز در صورتی که هوا مناسب باشد تا قله های سرکچال ۱ و ۲ و ۳ و خلنو کوچک و بزرگ و برج دیده می‌شود.

■ شرح مسیر رسیدن به قله:
برای رسیدن به قله، از خیابان کنار امام زاده به سمت بالا پیمایش خود را آغاز کرده و کمی بالاتر به سمت راست پیچیده و از مسیر ماشین رو ادامه داده و از سمت راست تابلو زرد رنگ منطقه شکار ممنوع دشت لار وارد مسیر شده و بعد از کمی پیمایش از میان کوچه باغ ها،  در ادامه مسیر از سمت چپ دره از سمت چپ آبشار نارده ارتفاع گرفته و بعد از رسیدن به اولین یال، به سمت چپ بروید تا بتوانید شیب مسیر را شکسته و از چپ وارد یال منتهی به قله شوید و سپس بعد از بده بستان های منتهی به قله و دو جا دست به سنگ شدن به خط الراس برسید و سپس در ادامه از سمت راست خط الراس را ادامه داده و به قله فیل زمین برسید.
در بازگشت نیز از مسیر برگشت با انحراف ۹۰ درجه نسبت به مسیر رفت از سمت راست فرود بیاید و بعد از عبور از چندین قله فرعی از دو راهی فرود آمده تا در نهایت به دره پایین رسیده و وارد مسیر صعود شوید و بعد از یک شیب تند به آبشار نارده رسیده و از سمت چپ به سمت روستا ادامه مسیر داده و در نهایت به روستا و کنار امام زاده برسید.

■ گزارش صعود:
《دوستانی که می خواهند از جزئیات صعود مطلع بشوند این بخش را مطالعه کنند، وگرنه مطالعه بخش قبلی مسیر رسیدن به قله را ترسیم می کند.》

طبق معمول همه برنامه های شرق تهران، ساعت ۵ صبح، تقاطع اتوبان بابایی و لشگرک قرار گذاشتیم و با ۲ دقیقه تاخیر به سمت مبدا صعود حرکت کردیم. اتوبان بابایی را تا انتها ادامه داده و از انتهای اتوبان دور زده و از سمت راست وارد جاده جاجرود شدیم.
مسیر را ادامه داده و از یک دوربرگردان دور زده و  وارد مسیر سد لتیان شدیم ( ابتدا به اشتباه خروجی سد لتیان را رد کردیم ولی جلوتر از یک خروجی با نام سعید آباد/جاجرود برگشته و در مسیر رفت قرار گرفتیم).
جاده را ادامه داده و با عبور از روستای رسنان، چهار باغ و کلان به لواسان بزرگ و حدود ساعت ۰۶:۱۵ به امام زاده سلطان خواجه احمد رسیدیم.
بعد از استفاده از سرویس امام زاده آماده شده و ساعت ۰۶:۲۰ از خیابان کنار امام زاده پیمایش خود را آغاز کردیم. کمی بالاتر به سمت راست پیچیدیم که مسیر ماشین رویی بود. اما در خیلی از بخش ها گِلی بود که به نظر بارش باران در روز های قبل خاک روی تپه های متصل به جاده را به بستر خیابان آورده بود. البته اول صبح هوا سرد بود و یخزدگی گِل ها مانع از کثیف شدن کفش ها می شد. در سمت راست مسیر پیمایش و در بالای بستر رودخانه کم کم ویلاها نیز پدیدار شدند.
جلوتر که پیش رفتیم در سمت چپ سازه ای بود که صدای عوعو سگ ها از درون آن بگوش می رسید که شببه به آغل گوسفندان بود. از پایین آن عبور کردیم و جلوتر به تابلو زرد رنگ "شکار ممنوع لار" رسیدیم که یک دوراهی بود و ما از سمت راست‌ مسیر خود را ادامه دادیم.
ابتدای مسیر خبری از برف نبود اما بستر کوه سفید پوش بود و می دانستیم که در ادامه پیمایش از مسیر برفی ادامه پیدا خواهد کرد.
در ادامه وارد بستر رودخانه شده و با گذر از رودخانه در مسیر کوچه باغ ها قرار گرفتیم. بخشی از باغ ها دیوار کشی شده بود و بخشی نیز توسط دیواری احاطه نشده بود. کم کم‌ از بستر رودخانه که برخی از باغ ها چسبیده به آن بود فاصله گرفتیم تا بر روی پاکوب اصلی مسیر قرار بگیریم. کم کم ارتفاع گرفته و بر روی پاکوب مسیر قرار گرفتیم. در طول مسیر سازه های نیم ساخته ای قرار داشت که از سمت چپ آنها عبور کردیم و به دو راهی مسیر برگشت رسیدیم که بر روی ترک مسیر مشخص شده بود.
ما باید مسیر مستقیم را ادامه می دادیم و در سمت راستمان آبشار نارده قرار داشت.

برای لحظاتی توقف کرده و تیم ۴ نفره ای که پشت سر ما قرار داشت از ما عبور کرد و بعد از نوشیدن آب و زدن کرم ضد افتاب و زدن عینک آفتابی، به مسیر خود ادامه دادیم.
کمی بالاتر بعد از یک شیب تند کوتاه به استخر کوچک آبی رسیدیم که توسط آب چشمه ای پر می شد و احتمالا از این آب برای آبیاری باغ های اطراف استفاده می شد.
البته ما چون میزان آبی که همراه داشتیم کافی بود از آب آن استفاده نکردیم.
شیب تند را ادامه دادیم تا بر روی ادامه مسیر قرار گرفتیم و از کنار چند درخت تبریزی سر به فلک ساییده عبور کردیم. مسیر را ادامه دادیم. جلوتر می توانستیم بخشی از مسیر را با یک نگاه ببینیم. مسیر روبرو سخت گذر به نظر می رسید. از روی ترک مسیر باید به سمت چپ رفته و بر روی ابتدای یال قرار می گرفتیم تا شیب مسیر نیز شکسته می شد. تپه مقابل را بالا رفتیم و حدود ۰۷:۵۵ بر روی تپه قرار گرفتیم و بر روی یال برای لحظاتی برای استراحت و خوردن آب و تنقلات توقف کردیم و بعد از ۱۰ دقیقه مسیر را به سمت چپ ادامه دادیم تا در ابتدای یال منتهی به خط الراس قرار گرفتیم. شیب این بخش کمی تند بود، لذا مسیر را به صورت مارپیچ که تیم قبل از ما برف کوبی کرده بودند، ادامه دادیم و کم‌ کم ارتفاع گرفتیم. وقت صبحانه نیز فرارسیده بود.
حدود ساعت ۰۸:۳۰ کنار یک بخش سنگی برای صبحانه توقف کردیم. بعد از صرف صبحانه و استراحتی کوتاه، حدود ساعت ۰۸:۴۵ از روی یال پیمایش خود را ادامه دادیم.
در بخش های از ادامه مسیر کم کم به سنگچین هایی برخورد می کردیم که برای علامتگذاری توسط دیگر کوهنوردان ایجاد شده بود و نشان می داد که بر روی مسیر درست قرار داریم.
باید مسیری صخره ای-سنگی را رد می کردیم، کمی بالاتر از ما بین صخره ها و سنگ ها دست به سنگ شده و با احتیاط منطبق با ترک مسیر، از این قسمت عبور کرده و دوباره بر روی بخش مسطح یال قرار گرفتیم. در ادامه راه مشخص بود که یک بخش صخره ای دیگر پیش رو داریم که آن را نیز با دقت و انتخاب درست عبور کردیم و در نهایت بر روی خط الراس که ارتفاع آن حدود ۳۲۰۰ متر بود، قرار گرفتیم.
اولین جایزه را روی خط الراس دریافت کردیم.
نمای زیبایی از جبهه غربی قله دماوند با ابرهای عدسی شکل بر روی آن و دشت لاری که پوشیده از ابر بود و چیزی از دشت دیده نمی شد. سمت شمال دشت لار نیز خط الراسی زیبا با قله هایش دیده می شد.
در سمت راست خط الراس نیز که به قله منتهی می شد، مسیری پر برف و پر چالش دیده می شد که بخش سمت چپ مسیر تا قله پر از نقاب های برفی بود. خوشبختانه سمت راست نقاب ها مسیر سنگی روی یال به وضوح دیده می شد که نشانگر محل احتمالی پیمایش ما بود. بر روی خط الراس برای گرفتن چند عکس توقف کردیم و سپس با چرخشی ۹۰ درجه نسبت به خط فرضی منتهی به خط الراس که طی کرده بودیم به سمت قله حرکت کردیم. تمام ادامه مسیر را با فاصله چند متری از نقاب های برفی و از روی بخش سنگی ادامه دادیم و در نهایت ساعت ۱۱:۳۰ به قله رسیدیم. به نظر می رسد غیر از زمین خواری و کوه خواری، پدیده جدیدی به نام تابلو خواری نیز معمول شده است. خلاصه تابلویی بر روی قله وجود نداشت، تنها سنگچین بر روی قله نشانگر آن بود.
باد بر روی قله شروع به وزیدن گرفته بود که کم کم داشت شدت می گرفت. لذا بعد از گرفتن سریع چند عکس یادگاری حدود ۱۱:۴۰ تصمیم به فرود گرفتیم.
برای برگشت سه مسیر برای انتخاب داشتیم.
یا از مسیر صعود برگردیم که به دلیل وجود دو بخش صخره ای که دست به سنگ شده بودیم منطقی به نظر نمی رسید.
انتخاب دوم این بود که از روی قله سرازیر شویم و از روی زین اسبی از سمت چپ وارد دره شویم که به دلیل ناشناخته بودن مسیر برای ما و تخمین شیب تند مسیر از دور و نداشتن ترک آن بخش از مسیر، از انتخاب این بخش نیز صرفنظر کردیم.
لذا بهترین مسیر این بود که از سمت راست قله فرود بیاییم که ترک مسیر را داشتیم و می دانستیم این مسیر عارضه سخت گذر خاصی ندارد و تنها برف انبار شده روی یال های منتهی به قله ممکن است حرکتمان را کمی کُند کُنَد.
مسیر سوم را انتخاب کردیم و فرود خود را آغار کردیم. دو سه دقیقه از فرودمان سپری نشده بود که برف سبکی نیز شروع به باریدن کرد و با ادامه وزش باد، مه بسیار غلیظی کل منطقه را فرا گرفت. دید افقی تقریبا بین ۵ تا ۱۰ متر شد. دیگر نمی توانستیم به صورت چشمی مسیر را ادامه دهیم.  لذا فاصله خود را کم کرده و فقط از روی ترک مسیر و با توجه به بخش های سنگی مسیر، راه خود را ادامه می دادیم. سمت چپ نقاب های برفی قرار داشتند که تنها لبه های نقاب ها از درون مه مشخص بودند‌. سمت راست نیز چیزی دیده نمی شد. اما می دانستیم که شیب زیر یال است و نباید به آن نزدیک شد. با اطمینان کامل به مسیر یابی سرقدم و از روی ترک، مسیر خود را ادامه دادیم.

در برخی بخش ها از سمت راست تراورس می کردیم و در برخی بخش ها مجبور بودیم قله های فرعی روی مسیر را صعود کنیم.  حدود ساعت ۱۲:۴۰ در میان مه غلیظ برای دقایقی برای استراحت و تجدید قوا توقف کردیم. ۵ دقیقه بعد به فرود خود ادامه دادیم.
برای ثانیه هایی مه فروکش کرد و دیدیم که مسیر را به درستی طی کرده ایم. دوباره مه غلیظ شد و کم کم به دوراهی ای که باید از آن به سمت راست می پیچیدیم‌ نزدیک می شدیم. ترک مسیر را مدام چک می کردیم. به دوراهی رسیده و کم کم از سمت راست ارتفاع خود را کم کرده و وارد ادامه راه شدیم. مسیر برگشت از قله پاکوبی نداشت و فرود ما همراه با برفکوبی بود. بعد از دو راهی به میزان برف انبار شده در مسیر نیز اضافه شده بود و هر قدم که بر می گذاشتیم تا بالای ران پا در برف فرو می رفتیم. لذا فرود به آرامی انجام‌ می گرفت.
از بخش پر برف عبور کردیم و به مسیری سنگی رسیدیم که برف کمتری داشت. به صورت مارپیچ این قسمت را فرود آمدیم تا به منطقه مناسبی برای صرف نهار برسیم. حدود ساعت ۱۳:۴۵ از بخش سنگی جدا شده و به منطقه ای مسطح تر رسیدیم که مکان مناسبی برای صرف نهار بود. نهار خود را میل کرده و بعد از کمی استراحت، حدود ساعت ۱۴:۱۰ به فرود خود ادامه دادیم.
مسیر رفت کم کم دیده می شد. استخر واقع در مسیر رفت را می توانستیم ببینیم. دو راهی مربوط به مسیر رفت و برگشت کمی پایین تر از استخر اشاره شده قرار داشت. بخش بالای آبشار شیب تندی داشت. ولی به دلیل شن اسکی بودن آن بخش( که بیشتر گل اسکی شده بود) به راحتی آن مسیر را عبور کرده و به کنار بستر رودخانه پائین آب بند رسیدیم که آبشار نارده پایین دست آن قرار داشت. از رودخانه پایین دست آببند عبور کرده و از سمت راست ادامه مسیر دادیم. از کنار آبشار نارده عبور کرده و از سمت راست ارتفاع گرفتیم تا از حریم رودخانه فاصله گرفته و بر روی پاکوب مسیر قرار بگیریم.
کم کم به بخش کوچه باغ های مسیر رسیده و از روی پاکوب پهن اصلی، مسیر را ادامه دادیم و در نهایت حدود ساعت ۱۵:۳۰ به کنار امام زاده رسیدیم.

■ نکات قابل توجه:
- مسیری که از خیابان کنار امام زاده شروع می شود، توسط خودرو نیز قابل تردد است. اما مسیر مناسبی نیست و در خیلی از بخش ها گلی و کم عرض است. مسیر نیز خیلی طولانی نیست و بهتر است خودرو های خود را کنار امام زاده پارک کرده و پیمایش را از کنار امام زاده آغاز کنید. از نظر امن بودن نیز، کنار امام زاده، امنیت بیشتری دارد.
- مسیر های کوهپیمایی که ابتدای مسیر آنها از داخل کوچه باغ ها و یا بستر رودخانه عبور می کنند، بر اثر سیلاب ها و یا دخالت ناتمام انسانها دچار دگرگونی و تغییر می شوند. لذا ممکن است در طول مسیر مجبور شوید تغییری در مسیر خود ایجاد کنید تا از داخل باغ های شخصی و یا املاک خصوصی عبور نکنید. این داستان در اینجا نیز حاکم است.

■ امکانات مربوط به مسیر پیمایش:
ابتدای مسیر،‌ برنامه از کنار امام زاده سلطان خواجه احمد شروع می شود که آرامگاه نیز هست. وارد حیاط امام زاده که می شوید در گوشه سمت راست سرویس بهداشتی وجود دارد که دو سرویس ایرانی و یک سرویس فرنگی دارد به همراه سه روشویی.

امکانات دیگری در طول مسیر وجود ندارد.

■ پوشاک و تجهیزات مورد نیاز و مناسب با برنامه در این زمان از سال:
در فصل زمستان مخصوصا زمان تغییر فصل و نزدیک شدن به فصل بهار، تغییرات آب و هوایی بیشتر اتفاق می افتد. در کوهستان نیز این امر محتمل تر است. در طول برنامه شاهد درخشش آفتاب، ابرناکی آسمان، تگرگ سبک، باد سرد و مه شدید بودیم. لذا باید آمادگی هر تغییری را داشته باشیم.
با این توضیحات، همراه داشتن تجهیزات زیر لازم است:
- هد لمپ با باتری اضافه (حتما صحت عملکرد هد لمپ و باتری ها در منزل قبل از شروع برنامه آزمایش شود)
- باتوم جفت با گل برف
- عینک مناسب کوهپیمایی و در صورت وجود عینک طوفان
- دستکش مناسب فصل (دستکش بیس + دستکش گرم)
- بادگیر مناسب، ترجیحا کاپشن گورتکس
- اسکارف ( چند عدد )
- کلاه لبه دار و یا کلاه سه تکه و کلاه گرم(پلار)
- کرم ضد آفتاب

۶- بابک شعار قدیم

■ پیوند های مفید:
لواسان بزرگ:
🌐 https://lavasanhome.ir/2018/05/22/%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF/

دیدنی های لواسان:
🌐 https://www.kojaro.com/attraction/list/lavasan-28092-ci/

■ سایر گزارش های مرتبط:
نیما اسماعیلی
🌐 http://kuhnavardi.com/%D9%82%D9%84%D9%87-%D9%81%DB%8C%D9%84-%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86/

باشگاه دماوند:

#آبشار_نارده

نگارنده گزارش: بابک شعار قدیم

امامزاده سلطان خواجه احمد

لوکیشن: https://maps.app.goo.gl/Lp5KwDCtqw4UH2oS6 امامزاده سلطان خواجه احمد امامزاده خواجه سلطان احمد (ع) از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است. بقعه آن حضرت در منطقه ای کوهستانی و در حدود ۴۵ کیلومتری گلندوک در بخش لواسان بزرگ قرار دارد .بنای نوساز بقعه حدود ۴۰۰ متر مربع مساحت دارد که در فضایی مشجر به وسعت ۳۰۰۰ متر مربع واقع شده است .این بنا بانمای آجری، دارای گنبدی مخروطی شکل با پوشش شیروانی است. صندوق چوبی داخل ضریح فلزی با تاریخ ۹۳۷ هجری متعلق به زمان صفویه است، قدمت بنا به استناد فهرست بناهای تاریخی میراث فرهنگی، متعلق به قرون هفتم یا هشتم هجری است . این بقعه متبرکه از امکانات مناسب شهری بر خوردار است. بقعه متبرکه امامزاده احمد (ع) تحت شماره ۱۱۲۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. منبع: https://lavasanbozorg.ir/2018/09/%d8%b1%d9%88%d8%b3%d8%aa%d8%a7%db%8c-%d9%84%d9%88%d8%a7%d8%b3%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d8%b2%d8%b1%da%af/