Photo ofپیمایش از کنار رستوران باغ صفا در جاده هراز تا قله فرعی نِقل سر ( نقره سر )، جمعه ۱۴۰۱/۰۹/۲۵ Photo ofپیمایش از کنار رستوران باغ صفا در جاده هراز تا قله فرعی نِقل سر ( نقره سر )، جمعه ۱۴۰۱/۰۹/۲۵ Photo ofپیمایش از کنار رستوران باغ صفا در جاده هراز تا قله فرعی نِقل سر ( نقره سر )، جمعه ۱۴۰۱/۰۹/۲۵

December 16, 2022
December 2022

near Sīāh Bīsheh, Māzandarān (Iran)

گزارش پیمایش از رستوران باغ صفا واقع در جاده هراز تا قله فرعی نقره سر:

حرکت دوباره : ۱۵:۲۵
رسیدن کنار خودرو ها : ۱۷:۳۰

■ توضیحات اولیه:
قله نقره سر، یکی از قله های زیبای البرز مرکزی در جنگل های چلاو، قسمت سیاه بیشه جاده هراز است. این قله زیبا و مسیر نیل به آن، در فصول مختلف زیبایی های منحصر به فردی دارد که در صورت مساعد بودن شرایط جوی در هفته قبل از صعود و یکی دو روز بعد از صعود، و در صورت داشتن کلیه تجهیزات مربوط به فصل، می توان اقدام به صعود به این قله زیبا نمود. البته بهترین زمان صعود به این قله در بخش مربوطه توضیح داده شده است.
برای صعود به این قله هم می توان برنامه یک روزه ترتیب داد و هم در یک برنامه دو روزه اقدام به صعود نمود. در برنامه رو روزه می توان از زیبایی های منطقه بهره بیشتری برد.

دلایل نامگذاری قله:
در اینترنت مطلبی در این باره نیافتم. کسانی که اطلاعاتی در این باره دارند، بفرمایند.

■ مسیر های دسترسی و صعود:
- متداولترین مسیر صعود به قله نقره سر از کنار رستوران باغ صفا در ۱۲۰ کیلومتری تهران و ۴۰ کیلومتری آمل واقع در جاده هراز ( جاده شماره ۷۷) می باشد.
- کوهپیمایانی که توان بدنی بالایی دارند می توانند مسیر دیگری را انتخاب نمایند‌. پیمایش را از الیمستان آغاز کرده و سپس بعد از صعود قله امام زاده قاسم و سپس رسیدن به قله لاکو، و گذر از گردنه جنوبی لاکو و عبور از فراز و فرود های مسیر، خود را به قله نقره سر رسانده و مسیر فرود خود را از سمت رستوران باغ صفا انتخاب نمایند. طول پیمایش این مسیر بیش از ۳۰ کیلومتر بوده و در مجموع باید بیش از ۱۸۰۰ متر ارتفاع گرفت.

■ بهترین زمان صعود:
پیمایش در مسیر های جنگلی در هر فصل سال زیبایی های خود را داشته و سختی های خود را نیز دارد.
در ماه های پر بارش گام برداری بر روی زمین گلی جنگل کار دشواری است. با چسبیدن گل به کفش ها، وزن هر کفش ممکن است یک یا دو کیلو افزایش پیدا کند که پیمایش را دشوار می کند. در زمان فرود نیز کار سخت تر می شود و باعث لیز خوردگی می شود.
در ماه های گرم نیز جنگل های نزدیک به دریا دارای هوای شرجی است و باز صعود و فرود را سخت تر می کند.
لذا انتخاب زمان پیمایش در فصل بهار و پاییز بهتر است با رصد کردن شرایط جوی منطقه در هفته قبل از برنامه انجام گیرد.

■ لوکیشن شروع پیمایش:

■ چشمه های موجود در مسیر:
ظاهرا در طول مسیر یک چشمه وجود دارد که ما متوجه آن نشدیم.

■ در مسیر تا رسیدن به قله چه می بینیم؟:
بعد از حدود سه ساعت پیمایش در ارتفاع ۱۵۰۰ متری به دشتی زیبا می رسیم که در آن دشت کلبه هایی وجود دارند که در زبان مازندرانی به تلار شهرت دارند.
تِلار واژه ای مازنی است و به محل نگهداری گاو و گوسفند در نواحی کوهستانی مازندران گفته می شود.
بر روی قله فرعی نقره سر و بالاتر از آن نیز تلار هایی وجود دارند.

□ پوشش گیاهی مشاهده شده:

روباه
مرال

■ عارضه های مسیر و سختی های پیش رو:
شیب تند برخی از بخش های مسیر را شاید بتوان جزو سختی های پیش رو در رسیدن به قله عنوان کرد.
در صورت وجود بارش در روز های قبل از برنامه، ممکن است بخش های زیادی از مسیر گلی بوده و گام برداری را بسیار دشوار کند. بسته به زمان اجرای برنامه، ممکن است این سختی هم در زمان صعود و هم در زمان فرود باشد و یا در فصول سرد به دلیل سرمای ابتدای روز، فقط زمان برگشت با این مشکل مواجه شوید.

■ قله های اطراف:
از روی قله فرعی نقره سر قله دماوند به وضوح دیده می شود. شاید قله فرعی نقره سر یکی از نردیک ترین قله های مشرف به جبهه شمال شرقی دماوند باشد. در سمت چپ نیز قللی وجود دارند که یکی از آنها به نظر به قله قوزک معروف است.
در طرف مقابل نیز قله امام زاده قاسم الیمستان قرار دارد که در پایین قله، در سمت چپ نیز روستای الیمستان دیده می شود.

■ گزارش صعود:
طبق قرار قبلی ساعت ۰۴:۱۵ در اتوبان صدر، مقابل صبا باتری جمع شدیم و ساعت ۰۴:۲۰ با کمترین تعداد خودرو ممکن به سمت مبدا صعود حرکت کردیم. یکی دو نفر از دوستان نیز در طول مسیر در شرق تهران و شهر جدید پردیس به ما پیوستند. متاسفانه هوای تهران بسیار آلوده بود و در اتوبان هایی مانند همت، این آلودگی، مانند هاله ای از دود به وضوح دیده می شد. در تاریکی شب مسیر خود را ادامه دادیم و توقف کوتاهی در بین راه برای اقامه نماز برخی از همنوردان داشتیم و حدود ساعت ۰۷:۰۰ به کنار رستوران صفا واقع در جاده هراز رسیدیم. خودرو ها را در کوچه خاکی بعد از رستوران پارک کردیم. و بعد آماده شدن از کوچه خارج شده و کمی از مسیر اتوبان را برگشته و حدود ساعت ۰۷:۰۵ از کوچه قبل از رستوران وارد مسیر پیمایش شدیم. از انتهای کوچه باید وارد مسیر پر شیب پیمایش می شدیم. قبل از ورود به مسیر، اعضای تیم دور هم حلقه ای تشکیل داده و بعد از معارفه ای مختصر و شمارش افراد و ایراد سخنانی توسط سرپرست و مربی برنامه که ۱۰ دقیقه ای زمان برد، در قالب تیمی ۲۰ نفره، صعود خود را آغاز کردیم. ابتدای مسیر شیب تندی داشت و مسیر پر شیب توسط پاکوب های پیج در پیج شکسته شده بود. زمین خشک بود و آثاری از رطوبت منطقه یا بارش های فصل در ابتدای مسیر دیده نمی شد. در قالب صفی منظم با چینش سرپرست برنامه پیمایش خود را ادامه دادیم.
اولین توقف را حدود ساعت ۰۸:۱۰ برای استراحتی کوتاه بعد از شیب تند مسیر و نوشیدن آب انجام دادیم. ساعت ۰۸:۱۵ دوباره پیمایش خود را ادامه دادیم. مسیر عبوریمان زیبا بود و بافت گیاهی مسیر کم‌ پشت. برگهای درختچه های واقع در مسیر نیز اکثرا دستخوش خزان شده بود و از سبزی مسیر کاسته بود.
پاکوب مسیر از ابتدا مشخص بود. حدود ساعت ۰۸:۵۰ برای ۵ دقیقه برای استراحت دوم و نوشیدن آب توقف کردیم. بعد از صرف مقداری آب دوباره به پیمایش خود ادامه دادیم.
حدود ساعت ۱۰:۱۰ به دشت وسیعی رسیدیم که چند کلبه هم در آن قرار داشت، ظاهرا به این نوع مناطق در زبان مازنی "تلار" گفته می شود. این مکان جای مناسبی برای اتراق و شب مانی نیز هست. تصمیم بر آن شد تا همانجا صبحانه را میل کنیم(گرچه از زمان صبحانه اندکی گذشته بود). همنوردان هر کدام در جایی مناسب، نزدیک به هم و یا دور از هم بساط صبحانه خود را پهن کردند. یکی از دوستان املتی آماده کرده و بقیه دوستان را مهمان سفره گرم خود کرد.
بعد از صبحانه، سرقدم برنامه نکات مهمی را برای ادامه برنامه گوشزد کرده و حدود ساعت ۱۰:۵۰ با انسجام بیشتر و فاصله ای مشخص از هم صعود خود را ادامه دادیم. از تلار اول به بالا جنگل متراکم تر شده و عبور از میان درختچه ها و بافت جنگلی نیاز به دقت بیشتری داشت.
راه اصلی و پاکوب مربوطه به نحوی بود که باید شیب زیر خط الراس منتهی به قله را دور می زدیم. اما راهی را که میان بر بود و شیب تندی داشت انتخاب کردیم تا از بافت جنگلی که مملو از درختان سر به فلک کشیده خزان زده بود، عبور کنیم. زمین در این بخش پر بود از برگ های رنگارنگی که زیر کفش های کوهنوردان به صدا در می آمدند. شیب تند مسیر را پشت سر هم با دقت بالا می رفتیم. بعد از سه ربع ساعت پیمایش، برای استراحت و صرف اب و تنقلات توقف کردیم. منطقه ای بسیار زیبا که حیف بود یک عکس یادگاری دسته جمعی هم گرفته نشود. بعد از ۱۰ دقیقه، دوباره مسیر جنگلی را به سمت خط الراس منتهی به قله ادامه دادیم. مسیری که هم از درختان بلند پر بود، هم مملو از درختچه های کوچک بود که شاخ و برگ های خود را در همه جای مسیر گسترده بودند. کم کم برف روی زمین نیز خود را نشان داد و به زیبایی و سختی مسیر نیز افزود. پیمایش خود را ادامه دادیم حدود ساعت ۱۲:۴۵ به خط الراس منتهی به قله رسیدیم، به سمت چپ تراورس کرده و بالاخره حدود ساعت ۱۳:۰۰ به قله فرعی نقره سر رسیدیم.
بر روی قله فرعی نقره سر، کلبه بزرگی وجود دارد. از روی قله، نمای زیبایی به رخ شمال شرقی قله دماوند وجود دارد که خستگی احتمالی را از جان انسان بیرون می کند.

باد روی قله نیز قابل ملاحظه بود. از قله فرعی تا قله اصلی نقره سر یک ربع تا بیست دقیقه راه است، از آنجا که ما زمان کافی برای رسیدن به قله اصلی نداشتیم و یکی دو نفر از دوستان نیز خسته شده بودند، تصمیم بر آن شد که از همان قله فرعی نقره سر فرود بیاییم. حدود ساعت ۱۳:۴۰ به سمت پایین، فرود خود را آغاز کردیم. در قالب یک صف منسجم به سمت پایین خط الراس ادامه مسیر دادیم. از پایین خط الراس مسیر اصلی صعود را انتخاب کردیم تا از روی پاکوب فرود خود را ادامه بدهیم. حدود ساعت ۱۴:۳۰ توقف موقتی برای استراحت داشتیم و دوباره ادامه مسیر داده و حدود ساعت ۱۵:۰۰ کنار کلبه های تلار اول رسیدیم. نهار را همانجا میل کردیم. دوستانی نیز بقیه همنوردان را به صرف خوراک حلیم بادمجان مهمان کردند.

بعد از صرف نهار و استراحت، حدود ساعت ۱۵:۲۵ فرود خود را ادامه دادیم. عبور از برخی از بخش های مسیر که گلی بود با دشواری همراه بود. مدام لیز می خوردیم و مواظب بودیم تا زمین نخوریم. در مسیر صعود به دلیل دمای پایین اوایل روز، گل های مسیر سفت بود و صعود بدون مشکل انجام می گرفت، اما در زمان فرود به دلیل افزایش دمای محیط، گل ها شل شده بودند و با عبور از مسیر در گل فرو رفته و گل ها نیز به کفش ها می چسبید و به وزن کفش ها افزوده شده و گام برداری را سخت تر می کرد. در بخش های انتهایی مسیر، حدود یک ربع از راه را در هوایی که داشت تاریک می شد عبور کردیم و حدود ساعت ۱۷:۳۰ به رستوران باغ صفا و مبدا صعود رسیدیم.

■ نکات قابل توجه:
¤ در پیمایش مسیر های جنگلی به چند مورد به ظاهر پیش پا افتاده ولی حیاتی باید توجه داشته باشیم.
در زمان خزان طبیعت، سطح زمین در مسیر های جنگلی پوشیده از برگ های زیبایی است که ممکن است عبور از روی آنها حادثه ساز شود.
ممکن است چاله کوچکی در مسیر وجود داشته باشد که با ساقه های درختان و برگ های انباشته روی آنها مخفی شده باشد که باید به دقت از روی آنها عبور کرد. می توان با تمرکز بیشتری از روی برگ ها عبور کرد و یا با باتوم از عدم وجود حفره در مسیر مطمئن شد. حتی ریشه های بیرون آمده درختان که در زیر برگ ها پنهان شده اند ممکن است باعث سر خوردن پا شود که در این مورد نیز باید دقت کافی داشت.
مسیر های جنگلی ممکن است تراکم بیشتری داشته باشد و بسیاری از شاخ و برگ های درختان داخل پاکوب مسیر آمده باشند و با عبور نفر جلویی برگشته و با صورت شخص پشتی برخورد کرده و باعث ایجاد جراحت روی سر و صورت و چشم شود که در این مورد باید دقت مضاعفی داشت.

¤ بهتر است خودرو های خود را مقابل رستوران صفا و حریم مربوط به آن پارک نکنید، این کار باعث ایجاد مشکل برای مشتریان رستوران شده و ممکن است متهم به اقدام علیه امنیت ملی شوید و با تخم مرغ خام از خودرو شما پذیرایی شود، که بعد از خشک شدن به سختی پاک می شود.

¤ بهتر است زمان بندی برنامه خود را طوری تنظیم کنید تا قبل از تاریکی برنامه خود را خاتمه دهید یا حتی الامکان از محدوده جنگلی خارج شوید. در صورت وجود مه همزمان با تاریکی هوا، پیمایش با نور هدلمپ هم به دشواری انجام می گیرد.

■ امکانات مربوط به مسیر پیمایش:
امکانات خاصی در مسیر وجود ندارد. شاید فقط از تلار های مستقر در طول مسیر بتوان‌ در شرایط نامساعد جوی و بوران و کولاک برای پناه گرفتن استفاده کرد.

■ پوشاک و تجهیزات مورد نیاز و مناسب با برنامه در این زمان از سال:
وقتی سخن از پیمایش یک مسیر جنگلی پیش می آید، اولین تجهیزاتی که باید درون کوله پشتی قرار داد عبارتند از: هد لامپ، گتر مناسب فصل و پانچو در صورت وجود بارش.
از آنجا که پیمایش در مسیر جنگلی ممکن است باعث گلی شدن کفش ها شود، لذا بهتر است یک جفت کفش اضافه برای تعویض در انتهای برنامه همراه داشته باشید.

با این توضیحات، همراه داشتن تجهیزات زیر لازم است:
- هد لمپ با باتری اضافه (حتما صحت عملکرد هد لمپ و باتری ها در منزل قبل از شروع برنامه آزمایش شود)
- باتوم جفت

¤ آب و هوای فعلی قله از روی سایت meteoblue.com :
🌐 https://www.meteoblue.com/en/weather/week/k%c5%abh-e-p%c4%abr_iran_1020

■ افراد شرکت کننده:
۱- محمد جواد ظفری(سرپرست)
۲- محمد جواد گلزار پور(مربی)
۳- مرضیه رضازاده

■ پیوند های مفید:

اسنپ تریپ:
برای جنگل نوردی چه کارهایی لازم است؟
🌐 https://www.snapptrip.com/blog/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%84%D8%A7%D8%B2%D9%85-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D9%86%DA%AF%D9%84-%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AF%DB%8C/

دالاهو:
اصول گام برداری و پیاده‌روی صحیح در کوهنوردی
🌐 https://dalahoo.com/news.cfm?id=956

مجله پینورست:
جنگل های هیرکانی در ایران کجا هستند؟
🌐 https://pinorest.com/mag/hyrcanian-forests/

سیری در ایران:
بهترین مسیرهای جنگل نوردی در ایران
🌐 https://seeiran.ir/%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%B3%DB%8C%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D9%86%DA%AF%D9%84-%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86/

■ سایر گزارش های مرتبط:
گروه کوهنوردی لار:
🌐 https://www.haftsaran.ir/%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B5%D8%B9%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D9%82%D9%84%D9%87-%D9%86%D9%82%D8%B1%D9%87-%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%B9/

موسسه طبیعت:
🌐 https://www.tabiat.ir/page/6911/%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B5%D8%B9%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D9%82%D9%84%D9%87-%D9%86%D9%82%D8%B1%D9%87-%D8%B3%D8%B1

نیما اسماعیلی:
🌐 http://kuhnavardi.com/%D9%82%D9%84%D9%87-%D9%86%D9%82%D8%B1%D9%87-%D8%B3%D8%B1/