پیمایش از حصارک، دره حصارک تا قله سولدار، جمعه ۱۴۰۱/۱۰/۰۹

Photo ofپیمایش از حصارک، دره حصارک تا قله سولدار، جمعه ۱۴۰۱/۱۰/۰۹ Photo ofپیمایش از حصارک، دره حصارک تا قله سولدار، جمعه ۱۴۰۱/۱۰/۰۹ Photo ofپیمایش از حصارک، دره حصارک تا قله سولدار، جمعه ۱۴۰۱/۱۰/۰۹

December 30, 2022
December 2022

near Maḩalleh-ye Ḩeşārak, Tehran (Iran)

گزارش پیمایش از  دره حصارک تا قله سولدار:

ترک قله : ۱۱:۴۵
پایان برنامه و رسیدن کنار خودرو ها : ۱۴:۱۰

■ توضیحات اولیه:
قله سولدار به ارتفاع تقریبی ۲۵۵۰ متر از قله‌های البرز مرکزی و از قلل شمال غربی شهر تهران می باشد. این کوه از شمال و غرب به جاده امامزاده داود، از شرق به دره فرحزاد و قله چین کلاغ و قله نیلا و از جنوب به منطقه مرادآباد(خیابان معین) و حصارک و دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات مشرف می باشد.

■ مسیر های دسترسی و صعود:
این قله دو مسیر عمومی و متداول دارد، که عمومی ترین صعود به آن از منطقه مراد آباد تهران، یعنی انتهای خیابان معین انجام می شود. قسمت ابتدای خیابان معین از بلوار سیمون بولیوار آغاز می شود که از خیابان اشرفی اصفهانی می تواند بدان دست یافت.
دومین مسیر رایج نیز، مسیر مشترک با رایجترین مسیر صعود به قله بند عیش است که از خیابان آبرسانی واقع در منطقه حصارک آغاز می شود. به این نقطه نیز می توان از بلوار، سیمون بولیوار، خیابان دانشگاه، خیابان امام خمینی دسترسی پیدا کرد.

■ بهترین زمان صعود:
این قله را در تمام فصول سال می توان صعود کرد. با بررسی شرایط آب و هوایی منطقه و تجهیزات نفرات تیم، می توان در هر زمان اقدام به صعود به این قله نمود.
اما به دلیل اینکه صعود تابستانی این قله، برنامه ای سبک حساب می شود، اکثر تیم ها به طور معمول، صعود به این قله را جزو برنامه های زمستانی خود قرار می دهند تا یک برنامه زمستانی برفی با ریسک کمتر را اجرا کنند.

■ لوکیشن شروع پیمایش:

■ چشمه های موجود در مسیر:
در مسیر قله بند عیش چشمه ای وجود دارد که دور از مسیر این برنامه است و عملا در دسترس نیست. در مسیر برگشت نیز چشمه ای مشاهده نشد.

■ در مسیر تا رسیدن به قله چه می بینیم؟:
در طول مسیر درون دره حصارک یکی دو آبشار کوچک وجود دارد.‌ در این مسیر از کنار یا درون باغ های میوه عبور می کنیم که در فصل بهار مهمان شکوفه های زیبایی هستند.
از بعد از دوراهی نیز باغ هایی دیده می شود و در انتهای دره خانه ای وجود دارد که به نظر مسکونی است و بعد از آن نیز بعد از تمایل به سمت راست استخر آبی وجود دارد.

□ پوشش گیاهی مشاهده شده:
در باغ های این منطقه درختان گردو، توت، گیلاس و آلبالو فراوان است.
به دلیل پوشش برف، رویت گیاهان کوتاه منطقه ممکن نبود.

■ عارضه های مسیر و سختی های پیش رو:
مسیر عارضه خاصی ندارد، فقط در زمستان عبور از برخی بخش ها که آفتاب خور نیست و برف کف زمین یخ زده است، نیاز به یخ شکن حس می شود. کسانی که کفش مطمئنی ندارند بهتر است از یخ شکن استفاده کنند.

■ قله های اطراف:
نزدیکترین قله به سولدار قله بند عیش است، که برخی تیم ها به طور مشترک با قله سولدار آنرا صعود می کنند.
قله های چینکلاغ و قله های واقع در ادامه خط الراس منتهی به قله پلنگچال و توچال را نیز می توان از قله های اطراف به حساب آورد.
مدتی نیز هست تابلویی به نام قله نیلا بر یکی از قله های فرعی نزدیک چین کلاغ نصب شده است که تیم های کوهنوردی اقدام به صعود به آن می کنند.

■ شرح مسیر رسیدن به قله:
برای صعود به قله باید از خیابان آبرسانی وارد مسیر کوهپیمایی شده و ادامه مسیر داده و درون دره حصارک، بعد از باغ های میوه از سمت راست وارد دره کناری شده و در انتهای دره ارتفاع گرفته و از پاکوب به سمت راست متمایل شده و بر روی خط الراس قرار بگیرید و بعد به سمت راست (جنوب) حرکت کرده و بر روی یال قرار گرفته و بعد از چند فراز و فرود به قله سولدار برسید.

■ گزارش صعود:
《دوستانی که می خواهند از جزئیات صعود مطلع بشوند این بخش را مطالعه کنند، وگرنه مطالعه بخش قبلی مسیر رسیدن به قله را ترسیم می کند.》

به دلیل بارش های هفته جاری و برودت هوای استان تهران در نزدیکی کلان شهر پایتخت، تصمیم گرفتیم قله ای نزدیک به شمال تهران انتخاب کنیم، از بین چهار قله چین کلاغ، بند عیش، عرق چین و سولدار، قرعه به نام قله سولدار افتاد. ترک مسیر را داشتیم و از گزارش های خوانده شده دیگر معلوم بود مسیر پیچیدگی خاصی ندارد و تقریبا راه رسیدن به قله هموار و مشخص است.
ساعت ۰۶:۱۵ صبح در خیابان دانشگاه قبل از خیابان امام خمینی قرار گذاشتیم و بعد از رسیدن همه دوستان از سمت راست وارد خیابان امام خمینی شدیم. خیلی بالاتر نرفتیم و کمی جلوتر ماشین ها را سر و ته کرده و پشت بقیه خودرو ها پارک کردیم.
می دانستیم که هوای سردی در ابتدای صبح پیش رو داریم، لذا با پوشش کامل زمستانی پیمایش خود را آغاز کردیم. ابتدا خود را به خیابان آبرسانی رساندیم. با ورود به خیابان آبرسانی و ادامه دادن آن خیابان، به طور خودکار در مسیر پیمایش قرار می گیریم.

از همان ابتدا مسیر برفی بود و احتمال یخزدگی در برخی قسمت های مسیر وجود داشت. با احتیاط گام برداری می کردیم. اوایل مسیر به یک دوراهی می رسیم که سمت راست مسیر مارپیچی است که ما را به جاده درون دانشگاه می رساند و مسیر مستقیم با کمی تمایل به سمت چپ، مسیر پاکوبی است که نوعی میانبر نیز هست و جلوتر پاکوب آن باریک می شود و دیرتر نیز آفتاب بر آن مسیر می تابد، و از آنجا که زمین پربرف بود و احتمال وجود یخبستگی پاکوب وجود داشت، مسیر سمت راست را انتخاب کردیم. راه مارپیچ را ادامه داده و در انتهای این بخش با عبور از یک شیب تند وارد جاده دانشگاه شدیم. کمی جلوتر از سمت چپ از جاده اصلی دانشگاه وارد جاده فرعی شده و مسیر را ادامه دادیم که به مسیر اصلی صعود به قله بندعیش وارد شدیم، به نظر می رسد در نقشه ها این مسیر، "شیرخشتی" نام دارد. مسیر را ادامه دادیم و کم کم فاصله مان با رودخانه که در دست چپ قرار دارد کمتر می شد. بعد از مدتی در کنار رودخانه حرکت می کردیم. چند باری در این مسیر باید از عرض رودخانه عبور کرد. متاسفانه در برخی بخش ها پوشش گیاهان و درختانی که در مسیر رودخانه قرار داشتند از بین رفته بودند و این اتفاق احتمالا به دلیل سیلی است که قبلا رخ داده بود و خیلی از مسیر ها را دچار تغییر کرده است.
کم کم که وارد مسیر های پر شیب تر می شدیم، احساس نیاز به یخ شکن نیز حس می شد. دو نفر از دوستان ترجیح دادند یخشکن های خود را ببندند. لحظاتی توقف کردیم و بعد از مجهز شدن دو تن از دوستان به یخ شکن، پیمایش خود را ادامه دادیم و در ادامه از کوچه باغ های مسیر نیز عبور کردیم. این کوچه باغ ها در بهار(اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت) مملو از شکوفه های زیباست و زیبایی مسیر را صد چندان می کند.
بعد از عبور از کوچه باغ ها به دوراهی رسیدیم. مسیر روبرو ما را به قله بند عیش می رساند. مسیر سمت راست نیز مسیر قله سولدار است. وارد دره سمت راست شدیم. در ابتدای دره لحظاتی توقف کردیم و آنهایی که نیاز بود دستکش های قوی تری دستشان کردند و برخی از کاور اضافه دستکش استفاده کردند.
این دره نسبت به دره اصلی حصارک، بسیار سردتر بود و سکون غریبی درون دره حکمفرما بود. درون این دره نیز پر برف بود و خوشبختانه گروهی قبل از ما از این مسیر تردد کرده و زحمت برفکوبی مسیر را کشیده بودند. سوز عجیبی درون دره بود. پیمایش درون دره را با یکی دو بار عبور از عرض رودخانه ادامه دادیم و به یک باغ رسیدیم، ادامه مسیر از درون باغ بود که در قسمت گوشه سمت راست باغ نیز یک واحد مسکونی قرار داشت که داره سکنه بود، سگی نیز نگهبان آن بود و مدام پارس می کرد. سگ دیگری نیز از باغ به بعد با ما همراه شد. از دور انوار خورشید که بر تپه روبروی مان سفره خود را گسترده بودند هویدا شد. خوشحال شدیم که بزودی از دره سرد بدون آفتاب خارج شده و زیر نور آفتاب قرار خواهیم گرفت.
کم کم از زیر تپه اشاره شده به سمت راست متمایل شدیم که ما را به خط الراس می رسانید. ابتدای این مسیر در سمت راست استخر کوچک آبی قرار دارد که نشانه خوبی است. حدود ساعت ۰۹:۱۵ به مقابل استخر آب رسیدیم و روبروی استخر برای صرف صبحانه و استراحت توقف کردیم. نور خورشید جان تازه ای به ما بخشید.

بعد از صرف صبحانه و چای و نسکافه داغ و کمی استراحت، ساعت ۰۹:۴۵ پیمایش خود را به سمت خط الراس و ادامه مسیر ادامه دادیم. با ارتفاع گرفتن به میزان برف نیز اضافه می شد و برف کوبی را کمی سخت تر می کرد، از انجا که برف روی مسیر پودری بود، نفرات بعدی نیز نیاز به برفکوبی پیدا می کردند. مسیر را ادامه داده و حدود ساعت ۱۰:۱۵ به خط الراس رسیدیم.

پنج دقیقه ای روی خط الراس استراحت کرده و بعد از گرفتن یکی دو عکس یادگاری به سمت جنوب، از روی جاده ای پهن که به جاده حصارک-امام زاده داوود معروف است، ادامه مسیر دادیم.

اوایل خط الراس را بر روی جاده اشاره شده حرکت کردیم و بعد از دقایقی از جاده و از روی شیبی تند از یال سمت راست بالا رفتیم تا بر روی قله فرعی قرار بگیریم و ادامه مسیر را از بالاتربن نقطه قبل قله طی کنیم.
قله از دور نمایان شد، که بعد از دو فراز و فرودی دیگر به آن می رسیدیم. چند نفری هم بر روی قله حضور داشتند. ادامه مسیر تا قله را نیز ادامه دادیم و حدود ساعت ۱۱:۱۰ به قله رسیدیم.
گروه پرجمعیتی در ضلع جنوبی قله قرار داشت که مشغول عکاسی با تابلوی قله بودند. با گرفتن اجازه از آن گروه، سریع چند عکس گرفته و به سمت پایین قله روانه شدیم تا پایین تر توقف کرده و استراحت کنیم.
بعد از مدتی توقف و صرف مایعات و تنقلات، حدود ساعت ۱۱:۴۵ قله را از مسیر جنوبی آن ترک کردیم. تا دوراهی ای که مسیر صعود از خیابان معین را با مسیر ما جدا می کرد، پیش رفتیم و سپس وارد دره سمت راست شدیم که انتهای ان شیب تندی هم داشت. بعد دره را پایین رفتیم تا وارد جاده ای شدیم که ما را به دانشگاه می رساند و کنار آن درختانی وجود داشت و کاملا مشخص بود. به سمت راست ادامه مسیر دادیم و جلوتر با بریدن جاده به صورت میانبر به سمت پایین حرکت کردیم و بعد از مدتی فرود به کنار ساختمانی از دانشگاه رسیدیم.
مسیر داخل دانشگاه نیز در نهایت ما را به اوایل مسیر صعود می رساند، اما از آنجا که نمیدانستیم آیا اجازه ورود به حریم دانشگاه را داریم یا نه، از مسیر و راه سمت راست ادامه دادیم و بعد از دقایقی از روی ترک مسیر وارد دره ای شدیم که در انتها ما را به خیابان داخل دانشگاه رساند. خیابان را ادامه دادیم و جلوتر از سمت راست گاردریل ها از داخل دانشگاه خارج شده و در مسیری که از آن صعود کرده بودیم قرار گرفتیم. راه را ادامه دادیم و از مسیر مارپیچ پایین رفته و در نهایت به ابتدای خیابان آبرسانی رسیدیم و حدود ساعت ۱۴:۱۰ به کنار خودرو ها رسیدیم.

■ نکات قابل توجه:
زمانی که اقدام به صعود به این قله از دره حصارک می کنید در نظر داشته باشید که این قله خیلی کمتر از قله بند عیش مورد هدف صعود کوهپیمایان قرار می گیرد، لذا عبور از این مسیر بعد از دو راهی که باید وارد دره سمت راست شوید، در زمان های برفی، تا قله، نیاز به برف کوبی دارد و دره ای بسیار سرد است و به نظر می رسد کمتر آفتاب گیر باشد. لذا قبل از ورود به این دره تجهیزات خود را بازبینی کنید و اگر گتر های خود را نبسته اید، ابتدا اقدام به بستن گتر ها کنید و از دستکش مناسبتری استفاده کنید.

این مسیر در برخی زمان ها مورد استفاده موتور سواران قرار می گیرد که از موتور های تریل استفاده می کنند و معمولا در زمان برگشت مشاهده می شوند. این بزرگواران در خیلی از مواقع بی محابا رانندگی می کنند و در بخشی قسمت ها دورخیز کرده و بدون توقف مسیر های پر شیب را بالا می روند. کوهنوردان باید دقت داشته باشند که با این موتور سواران برخوردی نداشته باشند.

■ امکانات مربوط به مسیر پیمایش:
در طول صعود این مسیر امکانات خاصی وجود ندارد، در زمان برگشت نیز، وقتی نزدیک بخش های مربوط به دانشگاه آزاد می شویم، تجهیزات کارگاهی نیمه کاره ای مشاهده می شود که بیشتر شبیه گورستان تجهیزات غیر قابل استفاده است که به نظر نمی رسد قابل استفاده باشد. و نیز بعید به نظر می رسد بتوان از امکانات دانشگاه در آخر مسیر استفاده ای کرد.

■ پوشاک و تجهیزات مورد نیاز و مناسب با برنامه در این زمان از سال:
هر برنامه ای در زمستان باید با تجهیزات کامل صعود شود، حتی اگر نزدیکترین قله به بافت مسکونی باشد. همانطور که در این برنامه نیز مشهود بود، در درون دره بعد از دوراهی بند عیش، شاهد افت شدید دما بودیم و نیاز به تجهیزات مناسب به طور محسوس حس شد.
دست ها معمولا سریعتر احساس سرما کرده و سریعتر سرمازده می شوند، لذا دستکش خوب و مناسب در این فصل اهمیت بیشتری پیدا می کند.

با این توضیحات، همراه داشتن تجهیزات زیر لازم است:
- هد لمپ با باتری اضافه (حتما صحت عملکرد هد لمپ و باتری ها در منزل قبل از شروع برنامه آزمایش شود)
- باتوم جفت
- عینک مناسب کوهپیمایی در فصل زمستان و مناسب محیط های برفی
- دستکش مناسب فصل
- کاپشن گورتکس
- کاپشن پلار
- اسکارف ضخیم و گرم ( چند عدد )
- کلاه پلار و گرم

■ پیوند های مفید:

نیما اسماعیلی:
مسیر کوهپیمایی حصارک تهران
🌐 http://kuhnavardi.com/%D9%85%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DA%A9%D9%88%D9%87%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AD%D8%B5%D8%A7%D8%B1%DA%A9-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86/

■ سایر گزارش های مرتبط:
نیما اسماعیلی:
🌐 http://kuhnavardi.com/%D9%82%D9%84%D9%87-%D8%B3%D9%88%D9%84%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%AD%D8%B5%D8%A7%D8%B1%DA%A9/

باشگاه آلپ:
🌐 https://alpclub.ir/report/%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D8%B5%D8%B9%D9%88%D8%AF-%D9%82%D9%84%D9%87-%D8%B3%D9%88%D9%84%D8%AF%D8%A7%D8%B1/93

باشگاه سلام همنورد:
🌐 https://salamhamnavard.com/event/%da%af%d8%b2%d8%a7%d8%b1%d8%b4-%d8%b5%d8%b9%d9%88%d8%af-%d9%82%d9%84%d9%87-%d8%b3%d9%88%d9%84%d8%af%d8%a7%d8%b1/