پیمایش از دکل مخابرات دیزین تا قله کلون بستک، جمعه ۱۴۰۰/۰۴/۱۱

Photo ofپیمایش از دکل مخابرات دیزین تا قله کلون بستک، جمعه ۱۴۰۰/۰۴/۱۱ Photo ofپیمایش از دکل مخابرات دیزین تا قله کلون بستک، جمعه ۱۴۰۰/۰۴/۱۱ Photo ofپیمایش از دکل مخابرات دیزین تا قله کلون بستک، جمعه ۱۴۰۰/۰۴/۱۱

July 2, 2021
July 2021

near Dīzīn, Alborz Province (Iran)

گزارش پیمایش از دکل مخابرات دیزین تا قله کلون بستک:

مدت زمان تقریبی پیمایش: ۳:۲۰ ساعت
درجه سختی: ۴ از ۱۰

■ مسیر های دسترسی و صعود:
شاخص ترین مسیر صعود به این قله از دکل مخابراتی است که در جاده دیزین احداث شده است که مسیر مورد انتخاب ما نیز بود.
مسیر دیگر صعود از روستای دیزین است و به دلیل گرده ای بودن برخی از بخش های مسیر، فقط توسط کوهنوردانی صعود می شود که دوره های فنی مورد نیاز را گذرانده باشند و تجربه کافی در پیمایش مسیرهای مشابه داشته باشند.

■ لوکیشن شروع پیمایش:

■ چشمه های موجود در مسیر:
چشمه ای در مسیر مشاهده نشد.

■ در مسیر تا رسیدن به قله و برگشت چه می بینیم؟:
در مسیر بازگشت از قله در مقاطعی از مسیر که بنای آنتن مخابرات مشاهده می شود، در سمت چپ این بنا در ارتفاع بالاتر، بنایی عنکبوتی شکل مشاهده می شود که نشان دهنده قله سیچال است، در سمت‌ چپ این بنا در گردنه‌ پایین قله، یک سازه ای قابل مشاهده است که در اصل تابلویی بزرگ است که در آن منطقه نصب شده است و آنقدر بزرگ است که در صورت در دیدرس بودن از فاصله های دور نیز قابل روئیت است.

□ پوشش گیاهی:
در مسیر کوهپیمایی قله، مشابه با اکثر کوه های این مناطق، گیاهان زیر دیده می شوند:
- اسطوقدوس
- شنگ

□ تنوع جانوری:
- انسان زباله ریز

در ارتفاع حدود ۳۷۵۰‌ متری گوسفند سرایی وجود دارد که محل مناسبی برای شب مانی است، البته در طول مسیر در جاهایی که امکان برپایی چادر وجود داشت، کوهنوردانی رو میدیدیم که برای شبمانی‌ چادر های خود را دایر کرده بودند.

■ عارضه های مسیر و سختی های پیش رو:
عارضه سخت گذر قابل ذکری در مسیر وجود نداشت.
البته در بخش هایی از مسیر به دلیل وجود لاشه های سنگ کوچک و درشت باید با احتیاط روی آنها پا گذاشت تا از وقوع حادثه جلوگیری شود.

از آنجا که باید ارتفاع ۷۰۰ متری را در طول حدود ۳ کیلومتر پیمایش کرد،‌ لذا مشخص است که مسیر در برخی از بخش ها، شیب تندی دارد و باید با قدم های کوتاه مسیر را پیمود.
و نیز چون ارتفاع شروع پیمایش حدود ۳۴۵۰ متر است، لذا ممکن است برخی از کوهپیمایان گرامی را دچار مشکل کرده و یا فشار مضاعفی نسبت به برنامه به دوستان وارد شود. بنابراین شاید بهتر باشد یک ربع تا نیم ساعت زودتر از زمان قرار تیم در محل پارک خودرو ها حاضر شد تا هم هوایی از همان ابتدا شروع شود.

■ قله های اطراف:
در اطراف قله های زیادی مشاهده می شوند که می توان به قله های زیر اشاره کرد:
- سیچال
- دماوند، در دوردست
- خلنو، کمی دور تر
- سرکچال ۱ و ۲ و ۳
خط الراس کلون بستک به سرکچال ها، جزو مسیر های پر مخاطب این منطقه برای کوهپیمایی است. البته قلل سرکچال ها، از روستای سفیدستان (سپیدستان) نیز صعود می شود.

■ گزارش صعود:
قرارمان حدود ساعت ۵:۱۵ صبح در خروجی لشگرک/لواسان در اتوبان بابایی بود که خوشبختانه به دلیل حضور قبل از موعد همنوردان در محل قرار، زود تر به سمت مقصد حرکت کردیم، و حدود ساعت ۶:۳۰ به دکل مخابرات رسیدیم. ظرفیت محل پارک اصلی روبروی دکل تکمیل بود و مجبور شدیم ماشین ها رو سر و ته کرده و در جاده خاکی قبل از دکل پارک کنیم.
حدود ساعت ۶:۴۵ پیمایش خود رو از پاکوب مشخص روبروی ساختمان دکل که در اصل در سمت راست ما قرار داشت، شروع کردیم. تقریبا در تمامی مسیر پاکوب وجود داشت و به دلیل مشخص بودن مسیر و وجود گروه های کوهنوردی مختلف در مسیر، مشکلی در مسیر یابی وجود نداشت. بعد از حدود یک ساعت پیمایش در سمت راست پاکوب و در کنار یه صخره حدود ۱۵ دقیقه برای صرف صبحانه مختصری توقف کردیم.
از آنجا که در ارتفاع بالا قرار داشتیم، بهتر بود وعده غذایی مختصری میل شود.
حدود ساعت ۸ پیمایش خود را ادامه دادیم و
حدود ساعت ۹:۰۵ به قله رسیدیم.
به دلیل ازدحام کوهپیمایان گرامی دقایقی صبر کردیم تا بتوانیم چند عکس یادگاری بگیریم.
بعد از گرفتن چند عکس یادگاری، در بخش پایینی قله برای استراحت و خوردن تنقلات و میوه برای مدتی توقف کرده و حدود ساعت ۹:۵۵ فرود خود را آغاز کردیم.
از پاکوب های مسیر که در زمان برگشت و فرود بهتر دیده می شوند، شروع به فرود کردیم. در دو قسمت از مسیر به دلیل سختی پاکوب صعود شده،‌ پاکوب متفاوتی انتخاب کردیم. بعد از حدود یک ساعت پیمایش در یک جایی از مسیر که فضای قابل ملاحظه ای هم وجود داشت برای استراحت و خوردن آب و میوه و تنقلات توقف کردیم و بعد از حدود یک ربع به فرود خود ادامه دادیم. و ساعت ۱۲ به کنار دکل رسیدیم.

■ نکات قابل توجه:
- صعود به قلل مرتفع پیش برنامه های خود را دارد، و بهترین حالت صعود تدریجی است. بدین معنی که بهتر است از قلل بالای ۳۰۰۰ متر شروع کرده و به تدریج قلل مرتفع تری را برای صعود انتخاب کرده تا این افزایش ارتفاع به آرامی صورت گیرد،‌ حتی برای کسانی که در سال های گذشته نیز قلل مرتفعی صعود کرده اند، ولی مدتیست قله های بلند را پیمایش نکرده اند نیز می تواند این مطلب صادق باشد. به عنوان مثال بسیار مشاهده می شود که افرادی تا ایستگاه ۷ توچال را با تله کابین طی کرده و سپس اقدام به صعود قله توچال را می کنند که این کار اشتباه بزرگی است.

- این قله معمولا برای هم هوایی برای صعود به سه قله بلند کشور،‌ قلل سبلان‌، علم کوه و دماوند پیمایش می شود. کسانی که می خواهند به این سه قله صعود کنند در ارتفاع بالا چادر زاده و شب را در ارتفاع سپری می کنند.
اما به طور کل برای پیمایش مسیر های خط الراسی که در بالای ۴۰۰۰ متر طی می شود، بهتر است یک صعود به یک قله بالای ۴۰۰۰ متری انجام شده و سپس برنامه اصلی اجرا شود.
برای مثال، برای پیمایش خط الراس سرکچال ها نیز، صعود یک روزه به قله سرکچال، پیش برنامه مناسبی است.

- از آنجا که پیمایش از ارتفاع بالایی شروع می شود، تنفس های عمیق و اغراق آمیز کمک شایانی به توانایی صعود خواهد داشت. لذا از همان ابتدای مسیر از نحوه تنفسی عمیق استفاده کنید.

- کوهنوردان گرامی لطفا به دو نکته توجه کنند.
اینکه ما زمان مشخصی رو برای عکس گرفتن روی قله در اختیار داریم و گروه ها و کوهنوردان دیگری نیز هستند که علاقه دارند که روی قله، مخصوصا با تابلوی قله عکس یادگاری بگیرند. لذا به دیگران احترام گذاشته و با سرعت بیشتری عکس های یادگاری خود رو بگیریم.
با این حال به گروه هایی که روی قله در حال عکس گرفتن هستند نیز احترام بگذاریم و اجازه بدهیم دوستان با خیال آسوده عکس های خود را بگیرند و از غر زدن بی مورد اجتناب کنیم.

- در اکثر نقاط مسیر آنتن دهی موبایل وجود دارد.

■ پوشاک و تجهیزات مورد نیاز و مناسب با برنامه در این زمان از سال:
با اینکه در تیر ماه قرار داشتیم، صبح هوا سرد بود و نیاز به یک لایه دوم سبک احساس می شد.
و به دلیل وجود باد حدود ۲۰ کیلومتر در ساعت، داشتن بادگیر مناسب فصل نیز الزامی بود.
استفاده از باتوم‌ جفت نیز مثل اکثر برنامه ها لازم بود.
به دلیل خنکی هوای صبح، داشتن حدود دو لیتر آب کافی بود. دوستانی که آب بیشتری مصرف می کنند می توانند بسته به نیاز خود، آب همراه داشته باشند.