Photo ofپیمایش از داخل مجتمع تفریحی رایان نطنز تا قله کرکس، پنج شنبه ۱۴۰۰/۰۷/۰۸ و جمعه ۱۴۰۰/۰۷/۰۹ Photo ofپیمایش از داخل مجتمع تفریحی رایان نطنز تا قله کرکس، پنج شنبه ۱۴۰۰/۰۷/۰۸ و جمعه ۱۴۰۰/۰۷/۰۹ Photo ofپیمایش از داخل مجتمع تفریحی رایان نطنز تا قله کرکس، پنج شنبه ۱۴۰۰/۰۷/۰۸ و جمعه ۱۴۰۰/۰۷/۰۹

October 1, 2021
October 2021

near Mār Chūneh, Isfahan (Iran)

گزارش پیمایش از مجتمع تفریحی رایان‌ نطنز تا قله کرکس:

درجه سختی: ۵ از ۱۰

■ دلایل نامگذاری قله:
نقل از ویکی پدیا:
کرکس در ۱۲ کیلومتری جنوب غربی نطنز قرار دارد. حمداله مستوفی در باره‌ی کرکس نوشته است: کوهی سخت بلند است و از بلندی کرکس بر فرازش نمی‌رود.
با توجه به وجود یک اتاقک بر بلندای یکی از قله های این کوه، داستان دیگری هم بین مردم منطقه در مورد این نامگذاری نقل می گردد مبنی بر اینکه کرکس اهلی حاکم منطقه نظنز در اثر درگیری با ماری که قصد نیش زدن حاکم را داشت، می میرد. حاکم هم برای یادبود کرکس فداکار اتاقکی بر بلندای کوه ساخته و جسد کرکس را درآن دفن می کند.
روایت دیگری نیز وجود دارد و اشاره دارد به این مطلب که علت نامگذاری قله کرکس بخاطر وجود كركس‌های كوچک و سیاه رنگ است که همچون باز شكاری بر فراز دامنه آن در پروازند.

■ مسیر های دسترسی و صعود:
برای صعود به قله کرکس مسیر های متنوعی وجود دارد که معمول ترین آنها از داخل مجتمع تفریحی رایان نطنز است.
مسیر های صعود:
۱. مسیر جنوبی: روستای کشه، متوسط زمان صعود بین ۵ تا ۷ ساعت (متداول‌ترین مسیر صعود)
۲. مسیر شرقی: روستای طامه، متوسط زمان صعود بین ۷ تا ۸ ساعت
۳. مسیر شمال شرقی: روستای اوره، متوسط زمان صعود ۶ ساعت
۴. مسیر شمال غربی: روستای بیدهند، متوسط زمان صعود ۶ ساعت

■ لوکیشن شروع پیمایش:

Rayan campground

■ چشمه های موجود در مسیر:
اولین چشمه ای که وجود داشت در محل پارک خودرو ها و ابتدای مسیر بود که کنار تعدادی درخت قرار داشت.
دومین‌ چشمه هم در اواسط مسیر تا پناهگاه در کنار درختان گردو وجود داشت که ما نیز برای استراحت و صرف نهار آنجا توقف کردیم.

اصلی ترین منبع آبی که در مسیر وجود دارد، چشمه واقع در پناهگاه کرکس است که از مناطق بالاتر توسط لوله به پناهگاه هدایت شده است.
از آنجا که این چشمه تقریبا در اواسط مسیر پیمایش قرار دارد، بهترین مکان برای پر کردن بطری های آب کوهنوردان به حساب می آید. به نظر می رسد همین یک چشمه جوابگوی صعود به قله کرکس است.

■ در مسیر تا رسیدن به قله چه می بینیم؟:
در طول مسیر داخل دره تابلوهای متعددی وجود دارد که نشان دهنده مسیر درست پیمایش است.

□ پوشش گیاهی مشاهده شده:
- درمنه

□ تنوع جانوری مشاهده شده:
- کل و بز
- پایکا (نوعی موش صحرایی که در ارتفاعات زیست می‌کند)
- کلاغ بومی منطقه

■ عارضه های مسیر و سختی های پیش رو:
عارضه قابل ذکری در مسیر پیمایش وجود ندارد، کمی بعد از پناهگاه شیب تند مسیر آغاز می شود که می توان آن را جزو سختی های مسیر به حساب آورد.

■ سایر قله های کوهستان کرکس:
¤ کوه کلنگ ۲٬۲۴۸
¤ اشک (اش) اسحق‌آباد ۳٬۲۰۰

■ گزارش صعود:
قرارمان ساعت ۵ صبح‌ میدان رسالت بود. برخی از دوستان نیز در مسیر حرکت مینی بوس سوار شده بودند. بعد از گرد هم آمدن دوستان در میدان رسالت و قرار دادن کوله پشتی ها در باربند مینی بوس، ساعت ۵:۲۰ به راه افتادیم. یکی دیگر از دوستان را نیز حدود ساعت ۵:۵۵ بعد از عوارضی اتوبان ساوه سوار کردیم. ساعت ۸ نیز در یکی از توقفگاه های بین راهی برای صرف صبحانه توقف کردیم. ساعت ۸:۵۰ به‌ مسیر خود ادامه دادیم. و ساعت ۱۲ به مجموعه تفریحی رایان نطنز رسیدیم. بعد از گذر از نگهبانی و ورود به‌‌ منطقه به ابتدای مسیر پیمایش رسیدیم. از مینی بوس پیاده شده دوستان آماده شروع برنامه شدند و ساعت ۱۲:۳۰ پیمایش خود رو به سمت‌ پناهگاه آغاز کردیم.
ابتدای مسیر از جاده ای عبور می کردیم که ماشین رو بود، در ادامه مسیر از سمت چپ وارد پاکوب مسیر شدیم که ما را به درون دره منتهی به پناهگاه هدایت می کرد. بعد از حدود یک ساعت‌ پیمایش، حدود ساعت ۱۳:۳۵ به کنار درختان گردو رسیدیم که صدای چشمه نیز به گوش می رسید. برای صرف نهار زیر سایه درختان گردو توقف کردیم. بعد از صرف نهار و معارفه و حدود یک ساعت توقف، ساعت ۱۴:۵۰ به مسیر خود از روی پاکوب ادامه دادیم.

مسیر شیب ملایمی داشت. بعد از حدود یک ساعت پیمایش، ساعت ۱۵:۴۵ دقیقه به پناهگاه کرکس رسیدیم.
دوستانی که قصد اقامت در چادر داشتند، چادر های خود را روی سکو های پایین و کنار پناهگاه برپا کردند و دوستانی هم که قصد اقامت داخل پناهگاه و جانپناه داشتند نیز کوله های خود رو در محل شبمانی قرار دادند.
با اینکه محوطه‌ مجهز به پنل های خورشیدی است، با این‌ حال چراغی در طول شب در ‌محوطه پناهگاه روشن نبود. از این برق تنها برای روشن شدن چراغ های کم رمق سرویس های بهداشتی استفاده می شد. بعد از تاریکی هوا و صرف شام کم کم آماده خواب و استراحت شدیم.
صبح ساعت ۵، فرمان برپا صادر شد. بعد از آماده شدن دوستان و بستن کوله های صعود، ساعت ۵:۵۵ شروع به حرکت به سمت قله کردیم. شیب مسیر بعد از پناهگاه کم‌ کم تند می شد. بعد از کمی پیمایش به دامنه ای رسیدیم که جدا کننده مسیر زمستانه و تابستانه بود. مسیر زمستانه در سمت چپ قرار داشت. ما از سمت راست از روی مسیر تابستانه پیمایش خود را ادامه دادیم. بعد از گذر از شیب دامنه کوه به بالای شیب رسیدیم و برای دقایق کوتاهی برای استراحت و نوشیدن آب توقف کردیم. بعد از استراحت به‌ پیمایش خود ادامه دادیم. بخش انتهای مسیر صخره ای بود که آن را نیز به دقت طی کردیم و حدود ساعت ۷:۵۵ دقیقه به قله رسیدیم.
دقایقی برای صرف میوه و گرفتن عکس یادگاری روی قله توقف کردیم و حدود ساعت ۸:۳۰ فرود خود را آغاز کردیم.
بخش صخره ای منتهی به قله را با دقت پایین رفتیم و از روی پاکوب های مسیر فرود خود را ادامه دادیم. در بخشی از مسیر از شن اسکی برای فرود بهره گرفتیم و بعد از شن اسکی دوباره از روی پاکوب‌ مسیر فرود خود رو ادامه دادیم و حدود ساعت ۹:۴۵ دقیقه به پناهگاه رسیدیم.
بعد از دقایقی استراحت، شروع به جمع کردن‌ چادر ها و بستن کوله پشتی ها شدیم.
ساعت ۱۰:۳۰ از پناهگاه به سمت پایین راهی شدیم. بعد از نیم ساعت‌ پیمایش حدود ساعت ۱۱ به کنار درخت گردو و چشمه دوم رسیدیم. بیست دقیقه ای کنار درخت گردو صرف استراحت و خوردن تنقلات و میوه شد و ساعت ۱۱:۲۰ فرود خود را ادامه دادیم. و ساعت ۱۲:۲۰ به کنار خودرو ها و چشمه اول رسیدیم.
کفش های خود و پاچه های شلوار خود رو کنار چشمه‌ تمیز کردیم. و ساعت ۱۲:۴۰ برای صرف نهار در یک رستوران به سمت شهر نطنز حرکت کردیم. بعد از خوردن نهار به سمت تهران حرکت کردیم. در مجتمع رفاهی مهر و ماه نیز بین راه توقف داشتیم. و بالاخره حدود ساعت ۹:۳۰ به میدان رسالت تهران رسیدیم.

■ نکات قابل توجه:
- پناهگاه کرکس مجهز به سالن عمومی بزرگی است که پوشش کف عایق مناسبی دارد و حدود ۵۰-۶۰ نفر ظرفیت دارد. دو اتاق دیگری نیز دارد که اکثرا برای بانوان گرامی در نظر گرفته می شود.
برای شبمانی در پناهگاه تنها یک کیسه خواب مناسب کافی است.
پناهگاه مجهز به پنل های خورشیدی است که نور ضعیف سرویس های بهداشتی را تامین می کند. پناهگاه سه عدد سرویس کمی بهداشتی قدیمی دارد که خود نعمتی است.
هزینه اقامت در داخل پناهگاه بیست هزار تومان بود. برای برپایی چادر در محوطه پناه گاه هزینه ای از گروه دریافت نشد.

- بالای پناهگاه‌، جانپناه قدیمی ای وجود دارد که حداکثر گنجایش ۱۰ نفر را برای شبمانی دارد.
از آنجا که بدنه جانپناه فلزی است، از پناهگاه سردتر است.

- در مسیر برگشت،‌ بخشی از مسیر دارای شن اسکی است که بخش های ابتدایی آن دارای لایه زیرین سفت شده ای است و توصیه می شود از فرود روی آن اجتناب شود.

- نکته ی اخلاقی در کوهنوردی :
سکوت و آرامش شب کوه و پناهگاه را با صحبت و فریاد بر هم نزنیم شاید در نزدیکی شما کوهنوردان دیگری نیز باشند که به امید صعود روز بعد ، زودهنگام به خواب رفته باشند.
متاسفانه در این برنامه این نکته توسط دیگر کوهنوردان رعایت نشد.

■ پوشاک و تجهیزات مورد نیاز و مناسب با برنامه در این زمان از سال:
در طول روز هوای بسیار مطبوعی در طول مسیر پیمایش تا پناهگاه وجود داشت، دمای هوا به گونه ای بود که با یک پیراهن که به تن داشتیم تا پناهگاه رفتیم و نیازی به اضافه کردن لباس احساس نشد.
به دلیل اختلاف دمای بین روز و شب‌، صبح صعود هوای سردی در منطقه وجود داشت و وجود باد باعث شد تا مجبور شویم هم لباس گرم بپوشیم و هم به بادگیر مناسب مجهز شویم.
پوشیدن دستکش و اسکارف نیز به گرم نگه داشتنمان کمک زیادی کرد.
با این توضیحات اشاره ای به مهمترین تجهیزات و وسایل مورد نیاز این برنامه می کنیم:
- چادر دو پوش

گزارش بی نقص و عالی مه به خواننده اجازه صعود دهنی رو میده ممنون از گزارش خوبتون

• Photo of babakshgh
    babakshgh Apr 25, 2022

خواهش می کنم. انجام وظیفه بوده.