پیمایش تنگاب به سمت چشمه کَشه غُر چشمه آب چَنَکو و آب جو گندمی (سرکوه)

Photo ofپیمایش تنگاب به سمت چشمه کَشه غُر چشمه آب چَنَکو و آب جو گندمی (سرکوه) Photo ofپیمایش تنگاب به سمت چشمه کَشه غُر چشمه آب چَنَکو و آب جو گندمی (سرکوه) Photo ofپیمایش تنگاب به سمت چشمه کَشه غُر چشمه آب چَنَکو و آب جو گندمی (سرکوه)

November 18, 2022
November 2022

near Khāder, Fars (Iran)

برنامه پیمایش این مسیر از سال ۹۷در فکر افراد گروه بود . بعد از اینکه یکی از ماشین ها در روستای اَوَک مستقر شد(برای برگشت) و دوستان در ابتدای تنگاب جمع شدند، حرکت رو شروع کردیم. ابتدا تا چشمه تنگاب مسیر پیموده شد و بعد به سمت شرق و به سوی چشمه کشه غور (نقطه ۲) حرکت رو ادامه دادیم مسیر کاملا مشخص و پاکوب بسیار نمایان هست .بعد از رسیدن به چشمه کشه غور نوشیدنی گرمی خوردیم،تجدید انرژی کردیم و از دره جنوبی به سمت چشمه آب چَنَکو پیمایش را ادامه دادیم پاکوب مناسبی ما رو تا اواسط راه همراهی کرد ولی چون می‌خواستیم به سمت چشمه حرکت کنیم از پاکوب خارج شده و خودمون رو به زیر کمر کوه رساندیم، نشانه این چشمه وجود چند گل خر زهره جلو این چشمه (نقطه ۳) هست آب بسیار عالی و قابل خوردن بعد از خوردن کمی آب،از مسیر زیر همین کمر ها (صخره)به سمت شرق حرکت کردیم. در اواسط مسیر یه مکان خوب برای شب مانی بود (نقطه ۴) (برای زمستان حتما گونی برای پوشیدن غار و ادوات گرم کننده داشته باشید مکان مناسب سه نفر)ارتفاع گرفتیم چون می‌خواستیم به آب جوگندمی که در سرکوه هست برسیم،باید روی صخره هایی که در سمت جنوب بود سوار می‌شدیم بهترین نقطه برای که سرکوه سمت جنوب دست پیدا کنیم یک ریگزار (نقطه ۶)هست که شما رو به بهترین حالت و امن ترین حالت روی سر کوه سوار می‌کند توجه کنید از ریگزار که صعودکنید، چشمه رو به جاده هست(نقطه ۵) و تنگاب اصلا پیدا نیست ، شما قسمتی از جاده را می‌بینید و دهانه غار رو به شمال هست آب بسیار کم و قطره اب هست . بعد از خوردن نهاری مختصر از مسیر برگشتیم و از بد راه فرود آمدیم و باز به سمت شرق و اَوَک پایین حرکت کردیم.مسیر بسیار بد راه و اصلا راه نداشت و به سختی خودمون رو به اوک پایین(نقطه ۷)رساندیم و در انتهاخودمون رو به روستای اوک رسانده و سفر خوب و روزی به یاد ماندنی دیگر برای خودمون و دوستان رقم خورد . جناب عبیری مثل همیشه زحمت پیدا کردن آدرس دقیقی از آب جو گندمی رو‌کشیدند و مثل همیشه عالی و بی نقص عمل کردند. دوستان شرکت کننده سعید عبیری،محسن کاظمی،مرتضی روحانی،استاد مجید صابری،احمد رضا عباسی و مهدی ارسلانپور. توجه سعی کنید اصلا از مسیر اوک برنگردین اب در فصل خنک‌بالای سه لیتر همراه داشته باشید. آمادگی بدنی زیاد برای پیمایش یک روزه این مسیر لازم هست . حتما از راهنما و ادوات جهت یابی استفاده شود . بدون امادگی و آگاهی به دوره های کوهپیمایی اصلا این مسیر رو انتخاب. نکنید .

PictographMountain hut Altitude 5,444 ft

آهنگران

در این مکان قبلا آهنگرانی بودن. که از کوه این منطقه آهن استخراج میکردند و دلیل این که این منطقه به اَوُک مشهور هست همینه( اَوَک در گویش جهرمی به معنای گرفتن شیره و شهد چیزی گفته میشود )

کشه غُر

چشمه آب قابل شرب و شب مانی بهاره (مجید عیدی دایی،ابوالفضل خادم الحسینی و علی اکبر خادم الحسینی (پسر کوچک) در این عکس هستند)

آب چَنَکو

آب قابل شرب در تمام فصول ولی ممکنه کمی جلبک داشته باشد نیاز به فیلتر دارید

PictographMountain hut Altitude 7,559 ft

شب خواب

شب خواب سه نفره بدون در برای استفاده حتما از گونی برای در استفاده شود . هواکش فراموش نشود .

آب جو گندمی

قطره. آب چندانی نداره جای خواب در پایین دست هست مناسب برای سه نفر

PictographRisk Altitude 7,844 ft

بدراه

دقت کنید امن ترن مکان برای صعود همین جا هست از۱۰۰متر قبل از این جا هم میشود صعود کرد ولی حتما با حمایت و بستن کارگاه