Photo ofپیمایش تنگ گمبیل از مسیر سه چاه (پیست پولاد کف) تا آبشار بهشت گمشده (روستا بهشت گمشده) Photo ofپیمایش تنگ گمبیل از مسیر سه چاه (پیست پولاد کف) تا آبشار بهشت گمشده (روستا بهشت گمشده) Photo ofپیمایش تنگ گمبیل از مسیر سه چاه (پیست پولاد کف) تا آبشار بهشت گمشده (روستا بهشت گمشده)

2 days 3 hours 27 minutes
September 18, 2022
September 2022

near Ḩarsel, Fars (Iran)

پیمایش ساعت ۹ صبح پنجشنبه از مقابل پیست پولادکف و مسیر خاکی قله رنج به سمت جانپناه لقمانی آغاز و ادامه مسیر به سمت ابتدای تنگه گمبیل جهت صرف ناهار ادامه یافت. در کل مسیر رودخانه از کف تنگه عبور میکند که در قسمتهایی باید از عرض رودخانه عبور کرد.
آب رودخانه گمبیل از روستاهای ساران، بهشت مکان و ساران سفلی و منطقه کامفیروز عبور میکند در طول مسیر درختان کیالک ،گردو، تمشک، انجیر و زرشک سیاه وجود دارد طبیعت زیبا و بکر منطقه توصیف ناشدنی است.
شبمانی اول پس از ۲۲ کیلومتر در زیر طاق سنگی بزرگ انجام شد و صبح پس از ۱۸ کیلومتر به ابتدای تنگ خرسی رسیده و با انتخاب محلی مناسب، شبمانی دوم نیز انجام شد و فردا ۹ صبح پس از پیمایش تنگ خرسی به سمت آبشار و روستای بهشت گمشده برنامه راس ساعت سه بعد از ظهر شنبه ۲۶ شهریور خاتمه یافت.
۱-طول مسیر تنگه فاقد انتن دهی میباشد.
۲- بدون آگاهی از مسیر یا راهنمای باتجربه وارد تنگه نشوید.
۳-صندل ابنوردی به همراه داشته باشید.
۴-بهترین زمان پیمایش آخر تابستان میباشد که حجم و شدت آب کم و امکان عبور ایمن فراهم است.
۵-مسیر دارای چندین چشمه و‌ محل مناسب جهت شب مانی است.
۶-در پایان باید حتما ذکر گردد که برخلاف بخش اعظمی از برنامه های آبنوردی و دره نوردی یکروزه در استان فارس، این برنامه، یک برنامه چالشی زمانبر سه روزه بوده که نیازمند نفرات آماده و صبور با تجهیزات کوهنوردی مناسب است.
و در مجموع سه روز پیمایش، روز اول و دوم چالش مسیر بسیار زیاد است و زمانهای استراحت مابین حرکت، محدود میباشد.