پیمایش تا سد شاه اسماعیل و صعود به قله حسنقه ، گروه حوزوی آفاق

Photo ofپیمایش تا سد شاه اسماعیل و صعود به قله حسنقه ، گروه حوزوی آفاق Photo ofپیمایش تا سد شاه اسماعیل و صعود به قله حسنقه ، گروه حوزوی آفاق Photo ofپیمایش تا سد شاه اسماعیل و صعود به قله حسنقه ، گروه حوزوی آفاق

1935

ارتفاع صعود شده : حدود ۷۶۰ متر
سطح برنامه : سنگین

شرح برنامه:

روستای شاه اسماعیل واقع در ۴۵ کیلومتری جنوب قم، که نام خود را از امامزاده ای به همین نام گرفته است، در میان مسیر یکی از پرآب ترین رودخانه های استان قم قرار گرفته که حوزه آبریز آن از منطقه وسف آغاز شده و با عبور از وشنوه و اَوِل به این روستا می رسد. از جاذبه های این روستا سد بالادست آن است که با پیمایشی کوتاه خلاف جهت رودخانه می توان به آن رسید. ساختار صخره ای بسیاری از کوه های اطراف منطقه ، جلوه های طبیعی کم نظیری را ایجاد کرده است که در فصول پر آب ، آبشارهای کوچکی را نیز می توان مشاهده نمود.

برنامه این جمعه در سطح سبک با هدف پیمایش روستا تا سد و در سطح سنگین با هدف صعود به مرتفع ترین نقطه کوههای جنوب شرقی روستا یعنی قله حسنقه برگزار شد. بارش های اخیر موجب پر شدن کامل سد و سرریز شدن آن شده که درنتیجه حجم آب رودخانه پایین دست نیز زیاد بود. همین مساله پیمایش مسیر حاشیه رودخانه را سخت می کرد به نحوی که بارها از عرض آن به زحمت عبور کردیم. نمای زیبای دریاچه بالای سد و مشاهده پرواز پرنده ای بزرگ و سفید رنگ مشابه لک لک روحیه بخش بود.

🏔 با همراهی ۱۵ نفر پیمایش سنگین برنامه آغاز شد. پیچ و تاب زیاد رودخانه و بارها عبور از عرض آن فرصت زیادی را از ما می گرفت. با ورود به دره فرعی مناظر زیبایی از صخره های مرتفع پیش چشممان آمد و جوشش چشمه ای از زیر صخره ای چندده متری زبان به تسبیح حق تعالی می گشود. با عبوری ایمن از میان صخره ها در بخشی از دره به دلیل انبوه درختان و گیاهان خاردار ادامه مسیر معمول ممکن نشد. در نتیجه مسیر دومی برای عبور از دره اجرا شد که پیمایش آن در حالی که بارش برف هم آغاز شده بود ، وقت زیادی گرفت. پس از اقامه نماز ظهر و عصر با توجه به مسافت باقیمانده تا قله و نبود وقت کافی، صعود به قله منتفی گشته و مسیر بازگشت از دره ای جدید پی گرفته شد که الحمد لله تا پیش از تاریک شدن هوا به محل روستا بازگشتیم.
با تشکر از همنوردان حاضر در برنامه مخصوصا عزیزانی که زحمت وسیله نقلیه بر دوششان بود. ورزشکار و با خدا باشید.