پیمایش شبانه دوقله زشک و چمن در یک برنامه - ۹۸/۰۵/۱۸

Photo ofپیمایش شبانه دوقله زشک و چمن در یک برنامه - ۹۸/۰۵/۱۸ Photo ofپیمایش شبانه دوقله زشک و چمن در یک برنامه - ۹۸/۰۵/۱۸ Photo ofپیمایش شبانه دوقله زشک و چمن در یک برنامه - ۹۸/۰۵/۱۸

August 10, 2019
August 2019

near Zoshk, Razavi Khorasan (Iran)

به نام خدا

همیشه یکی از بزرگترین دغدغه های کوهنوردا اینه که خب این هفته کجا برم؟!
و البته این موضوع برای من که شاید قریب به اکثریت مسیرهای ثبت شده در ویکی لاک مربوط به برنامه های رشته کوه بینالود رو بررسی کرده بودم صادق بود و دنبال اجرای برنامه ای بودم که تا حالا ثبت نشده باشه و از قضا با مشورت داداش اکبر این نتیجه رسیدیم که هیچکی تا حالا برنامه ترکیبی صعود و فرود از دو قله چمن و زشک رو ثبت نکرده

از اونجایی که مرداد ماه هست و گرما و تابش خورشید مجال پیمایش در روز رو از آدم میگیره ، شب پیمایی بهترین گزینه ممکنه.
اول اینکه هوا خنک و دلچسبه و خبری از اصابت اشعه های شلاق گونه خورشید نیست و دوم اینکه شب آرامش و رازآلودگی عجیب خودش رو هم به همراه داره و لذت پیمایش رو دوچندان میکنه

بنابراین طبق هماهنگی ساعت ده و نیم شب از مشهد به سمت مقصد راه افتادیم و با توجه به ترافیک سنگینی که بابت تعمیرجاده دچار شدیم ساعت ۱۲ونیم نیمه شب به پارکینگ قله چمن رسیدیم

ساعت یک بامداد پیمایش رو به سمت قله زشک شروع کردیم و بعد از ۴.۵ ساعت به محل پارکینگ برگشتیم که البته این زمان شامل استراحت در محل چشمه قلقلی و مسیر رسیدن تا پای قله هم میشد. به محض رسیدن به محل پارکینگ صعود به چمن رو استارت زدیم و بعد از دو ساعت صعود و فرود انجام شد و به سمت مشهد رهسپار شدیم

همون طور که در نمای سطح مقطع دو قله مشخصه فرق قله زشک با چمن در اینه که قله زشک ابتدای پیمایش شیب ملایمی داره و در وسطای مسیر ناگهان شیب تند میشه اما در قله چمن از همون ابتدای مسیر با یک شیب تند مواجهیم و بعد شیب نسبتا ملایمتر میشه

از طرف دیگه قله زشک میزان پیمایش بیشتری داره. حدود یک و نیم برابر

مزیت قله چمن اینه که به علت مشخص بودن پاکوب از همون ابتدا نیاز به مسیریابی نداره اما در قله زشک باید با کمک یک مسیریاب مسیر پاکوب اصلی رو پیدا کنید تا سرگردون نشید(و از باغ مردم سردر نیارید)

سورپرایز این برنامه کورس گذاشتن یک پیرمرد ۷۳ ساله به نام آقای تهرانی با ما بود (البته یک ربعی دیرتر شروع کرده بود) اما مثل فرفره قله چمن رو صعود میکرد و صد متر زودتر از این که بتونه از ما جلو بزنه ما متوجه شدیم و استارت زدیم تا قله
خودش هم بعدا بهمون گفت که هدفش این بوده که از ما جلو بزنه
:))
خیلی انسان محترم و شریفی بود و بعد از فرود با هم دیگه به باغش رفتیم و چای و صبحانه ای زدیم
خدا حفظش کنه

تفاوت های قله چمن و زشک
قله زشک :میزان پیمایش حدودا ۶.۲ کیلومتر
قله چمن :میزان پیمایش ۴.۵ کیلومتر
(البته اگه قله چمن رو از مسیر صعود برگردید)

قله زشک :میزان ارتفاع صعود حدودا ۷۰۰ متر
قله چمن : میزان ارتفاع صعود حدودا ۶۷۰ متر
از این لحاظ هم قله زشک صعود بیشتری داره با اینکه ارتفاعش از سطح دریا نسبت به چمن کمتره

قله زشک :‌ برای پیدا کردن مسیر نیاز به مسیریاب هست
قله چمن : پاکوب کاملا مشخصه و نیاز به مسیریاب نیست
البته نظر خودم اینه که هر برنامه ای رو با مسیریاب برین چون ممکنه شرایط آب و هوایی متفاوت باشه و حتی پاکوب چمن هم مشخص نباشه(مثلا در برف)

شروع حرکت از مشهد : ۱۰/۳۰
رسیدن به پارکینگ قله چمن : ۱۲/۳۰
حرکت به سمت قله زشک : ۱ بامداد
برگشت از قله زشک و توقف در چشمه قلقلی : ۵ بامداد
حرکت به سمت قله چمن از پارکینگ چمن : ۵/۳۰
برگشت از قله چمن و بازگشت به سمت مشهد : ۷/۳۰

در حالی که در مشهد و حوالی آن دو ماهه که اثری از توت به جا نمونده ، در دره زشک تازه توت ها رسیدن

مشتی نمونه خروار البته ما فقط از شاخه ای که در مسیر رفت و آمد بود چند تا دونه توت چیدیم!

و البته چون در این صعود حتی یک کوهنورد دیگه هم ندیدیم کسی نبود که عکس دو نفره بگیره . تو عکسی که اکبر ازم گرفت چشمام بسته بود بنابراین ازش صرف نظر کردم ! :) ا

بشینی کنار چشمه قلقلی و توی سکوت دره و خنکای شب یک چای دلچسب بزنی تو رگ

جهد کن تا لگن جهل ز دل برداری / تا که از مشرق جان صبح برآید روشن / مولانا

این صعود تقریبا بدون توقف بود (با سرقدم آهسته و پیوسته) البته اگر دو سه تا توقف چند ثانیه ای برای گرفتن عکس رو ندیده بگیریم

• aliakbar3085982 Aug 14, 2019

ممنون

• Photo of Ask.suzi
    Ask.suzi Jun 13, 2020

چقدر عالی و کامل توضیح دادید. کاش همه ی مسیرهایی که رفتید و همینقدر جامع توضیح بدین. موفق باشید.
    تو شب با هدلامپ بازم سخت نیست ترس نداره🙄

Koohestan Sep 20, 2020

متشکرم، حتما سعی میکنم توضیحات لازم برای هر برنامه رو بذارم

شب پیمایی جزیی از کوهنوردیه و تقریبا گریزی ازش نیست، باید بهش عادت کرد، برای شب پیمایی حتما باید مسیرهای از قبل رفته و شناخته شده رو رفت