پیمایش سد سنجگان و دامنه های خستک ، گروه حوزوی آفاق

Photo ofپیمایش سد سنجگان و دامنه های خستک ، گروه حوزوی آفاق Photo ofپیمایش سد سنجگان و دامنه های خستک ، گروه حوزوی آفاق Photo ofپیمایش سد سنجگان و دامنه های خستک ، گروه حوزوی آفاق

April 20, 2018

ساعت ۱۴ : اقامه نماز ظهر و عصر در مسیر بازگشت
ساعت ۱۴:۳۰ : انتهای برنامه ٬ قم

توضیحات :

مسیر برنامه در فصل بهار و تابستان بسیار زیبا و سرسبز بوده و باغات ٬ آبگیرها و استخرها ٬ چشمه های خنک و سد زیبای سنجگان بخشی از آن را تشکیل می دهد. مناطق زیبا و سرسبز اطراف روستای سنجگان ٬ آن را به یکی از مقاصد گردشگری استان قم بدل کرده است.

سنجگان یکی از روستاهای استان قم واقع در جنوب غرب استان و دارای اب و هوای ییلاقی هست که در تابستانهای گرم قم باعث جذب مهمان می باشد . این روستا با کوه های بلند و دو سد مخزنی محل مناسبی برای تفریح می باشد . اب و هوای خوب باعث رویش انواع میوه های مناطق معتدله در این روستا شده و از نظر کشاورزی و دامداری منطقه مناسبی به شمار می رود .

سد مخزنی سنجگان روی رودی احداث شده که منبع اصلی تأمین آب روستای سنجگان است. این رود که سلمان نام دارد، از کوه خستک سرچشمه می‌گیرد. کوهی با ارتفاع ۲۷۷۷متر که تماشای آن هم از جذابیت های سفر به سنجگان به حساب می آید.
سد سنجگان البته یکی از چهار سد استان قم است که ۲۵ متر ارتفاع دارد و حجم مخزن آن به نیم میلیون مترمکعب می رسد. روستای سنجگان که سد در آن قرار دارد، دارای آب و هوای سردسیری و ییلاقی است و به همین دلیل، بهترین زمان دیدن دریاچه سد سنجگان بهار و تابستان است. همین سرمای روستا هم باعث شده جمعیت آن کم شود و در زمستان ها تقریبا خالی از سکنه باشد اما در عوض، در تابستان ها جمعیت روستا دو برابر می شود. سرسبزی روستا و باغ ها و مراتع زیبای آن، جاذبه ای است که باعث می شود خیلی ها در تابستان ییلاقشان را در سنجگان بگذرانند. دریاچه سنجگان همچنین محل مناسبی برای پرورش ماهی است که امکان ماهیگیری هم در آن وجود دارد.

یک هشدار جدی: سد سنجگان اصلا برای شنا مناسب نیست. اگر با بچه ها راهی این سد می شوید، حتی باید مراقب باشید که نزدیک سد نروند. چون با وجود تابلو های «شنا ممنوع» و «خطر مرگ» خیلی از گردشگران همچنان در دریاچه این سد شنا می کنند و البته غرق می شوند. عمق این دریاچه زیاد و شرایط آن برای شنا نامناسب است. بنابراین به هیچ عنوان خیال شنا کردن در سد به سرتان نزند.

PictographLake Altitude 5,951 ft

نمای سد سنجگان

دریاچه ای در فاصله ۵۴ کیلومتری جنوب غربی شهر قم، در روستای سنجگان از توابع دهستان راهجرد شرقی بخش سلفچگان شهرستان قم قرار دارد و یکی از دیدنی ترین تفرجگاه های قم است. سد مخزنی سنجگان روی رودی احداث شده که منبع اصلی تأمین آب روستای سنجگان است. این رود که سلمان نام دارد، از کوه خستک سرچشمه می‌گیرد. کوهی با ارتفاع ۲۷۷۷متر

جنگل و رود

بالای سد سنجگان باغات انبوهی وجود دارد که در میان آنها گاه جوی آبی نیز جاریست سمت راست باغات جاده خاکی برای عبور خودروهاست و در ادامه این دره مسیرهای متعدد و دره های مختلفی وجود دارد که فقط اولین دره سمت چپ به سمت قله خستک می رود

مسیر دره چپ

با پیمایش مسافتی پس از سد ، باید به دره فرعی سمت چپ تغییر مسیر داد تا به سمت قله خستک حرکت کرد. البته برای فتح قله مسیر های آسانتری وجود دارد که قبل از روستا باید به فرعی سمت چپ رفت و جاده خاکی را ادامه داد.

پاکوب حاشیه باغات

ورودی این منطقه دوراهی خاکی وجود دارد که البته راه این باغات مسدود است و جاده به دره کناری می رود هنگامی که به باغات می رسید برای عدم ورود به باغ می توانید از پاکوبی که در حاشیه این باغات وجود دارد استفاده کنید و مستقیما به چشمه بالای دره برسید

برکه و چشمه

محل چشمه ای خنک و گوارا در کنار آبگیری زیبا و چشم نواز با منظره درختان کهن و باغات انبوه مکان مناسبی برای پیک نیک ، شبمانی ، استراحت و یا برنامه های خانوادگی

PictographDead-end street Altitude 6,838 ft

مسیر جاده خاکی مسدود

تا کنار برکه و چشمه ای که ثبت کردم جاده خاکی وجود دارد که به بالای تپه می رسید اما در این مکان مسدود شده و نهایتا موتور می تواند عبور کند

جاده خاکی مرغوب

این قسمت جاده مناسبی برای خودروهاست البته مسیر خاکی از ابتدای روستا تا اینجا متغیر است ولی در کل جاده خاکی های منطقه نیمه مرغوب است

باغات و استخر آب

یک قطعه باغ و استخر آبی کوچک در کنار آن

PictographLake Altitude 6,654 ft

منظره باغات و استخر جلبکی

برکه ای زیبا در ابتدای باغات دره دوم که پر بود از جلبک های آبی

دوراهی خاکی

مسیر دوراهی که هر کدام از راه ها به دره ای جدا گانه میرفت راهی که به سمت شرق می رود به روستا میرسد و دوراه دیگر (که مسیر آمد و رفت ما بود) انتهایش مسدود است

PictographLake Altitude 6,445 ft

آبگیر و چشمه و باغات

آبگیری دیگر که دارای چشمه ای بود که می شد از ان آب تمیز برداشت کرد.

پاکوب حاشیه باغات

این منطقه نیز در کنار باغات انبوه آن که گاه عبور از میانشان بسیار سخت می شود، پاکوب هایی کم و بیش وجود دارند که می توان از آن طریق با سرعت بیشتری پیمایش داشت.

برکه و باغات

مجموعه دیگری از ترکیب باغ و آب و طبیعت زیبا و چشم نواز

جاده خاکی نیمه مرغوب

ادامه مسیر و پس از انتهای مجموعه باغهای دره دوم مسیر جاده خاکی وجود دارد که البته مرغوب نیست و ابتدای ورودی آن کمی صعب العبور است

تقاطع

تقاطع چند مسیر خاکی ،که انتهای هر کدام به یکی از مناطق سرسبز و دره های مختلف منتهی می شود