پیمایش مسیر زمستانی تا دریاچه سوها

1931
January 26, 2024
January 2024

near Sūhā, Ardabīl (Iran)

گزارش برنامه ۳۴
امروز مورخه ۱۴۰۲/۱۱/۰۶ ساعت ۷ صبح در معیت ۱۹ نفر از همنوردان گروه دان اولدوزی از میدان جهاد اردبیل با مینی بوس به رانندگی آقای نوری به طرف مقصد سوها راه افتادیم جاده تا شهر آبی بیگلو خوب بود ولی بعد از آن به طرف نیارق و سوها باد و کولاک خفیفی در جاده می وزید و نزدیک بود در چند نقطه جاده را مسدود کند . حوالی ساعت ۸ به سوها رسیدیم و بلافاصله آماده پیمایش شدیم باد  سردی ما را مشایعت می کرد و سطح جاده هم پوشیده از بلورهای یخ بود با ارتفاع گرفتن ما سطح برف هم افزایش می یافت و از اواسط مسیر ارتفاع برف حداقل به ۶۰ سانتیمتر می شد. درختان از شدت سرما بلور آجین شده بودند و هر از گاهی باد بلورهای یخ را از سرشاخه های درختان با سر و صدا می ریخت بعد از صرف صبحانه در اواسط مسیر به طرف دریاچه به راه افتادیم حجم زیاد برف سرعت حرکت گروه را کند می کرد حوالی ساعت ۱۱ به دریاچه یخ زده سوها رسیدیم که نشانه های کولاک برف و شدت سرما بر روی آن مشهود بود بعد از گرفتن عکس و کمی استراحت به طرف ارتفاعت دریاچه به راه افتادیم که ارتفاع برف نزدیک یک متر می شد با شروع کولاک و ترس از بسته شدن مسیر از انتهای دریاچه تصمیم به بازگشت گرفتیم .حوالی ساعت ۱۳ در محل صبحانه برای صرف ناهار توقف کردیم که در این محل پای بی قرار کودک درون بعضی از همنوردان ما را به چالش سرسره برفی از یکی از تپه های مسیر کرد و یک ساعت از وقت برنامه را بخود اختصاص داد که باعث شادی و نشاط فراوان همنوردان شد برنامه ساعت ۱۵ در حالی در پای مینی بوس خاتمه یافت که همه دوستان غرق مناظر بدیع و چشم اندازهای زمستانی مسیر بودند.