پیمایش مخمل کوه از تنگه شبیخون تا دره حسن (Makhmal kūh)

Photo ofپیمایش مخمل کوه از تنگه شبیخون تا دره حسن (Makhmal kūh) Photo ofپیمایش مخمل کوه از تنگه شبیخون تا دره حسن (Makhmal kūh) Photo ofپیمایش مخمل کوه از تنگه شبیخون تا دره حسن (Makhmal kūh)

2 days 3 hours 18 minutes
April 3, 2023
April 2023

near Tang Shabīkhūn, Lorestan Province (Iran)

تاریخ اجرا: ۱۱ تا ۱۳ فروردین ۰۲
تعداد: ۲ نفر 🙃
برای پیمایش ما از تنگه شبیخون شروع کردیم و به سمت روستای پیری جد رفتیم. مسیر بسیار بکر و زیباست و اگر قبلش بارون اومده باشه همه جا سبزه و آبشارای فصلیش فعاله. مسیر روز اول خوب بود و چالش خاصی نداشت. چون خیلی بارون بود ما ادامه ندادیم و همون روستای پیری حد برای خوابیدن موندیم.
مسیر روز دوم خیلی چالش داشت چون از یه جایی به بعد زیاد پاکوب نداشت چون اصلا تردد نبود و کسی رد نمیشد. یه سری جاها به بن بست و پرتگاه خوردیم و مجبور شدیم یکم به عقب برگردیم تا بشه رد شد، این تیکه ها تو مسیر مشخصه که رفتیم و برگشتیم (البته یه تیکه که از تنگه رد شدیم واقعا راهی به غیر از اون پیدا نکردیم که بریم سمت رودخونه)
یه سری جاها سخته و برای رد شدن دقت میخواد مخصوصا وقتی قبلش بارون اومده باشه که ممکنه یه سری جاها خیلی لیز و خیس باشه.
جاهایی که جای کمپ داره رو تقریبا مشخص کردم. چون تو فروردین رفتیم کل مسیر پر از آب بود ولی حتما آب همراه داشته باشید چون ممکنه خشک شده باشن. ( بستگی به فصل و بارش داره)
روز سوم هم از محل کمپ رفتیم پایین ولی باز هم یه سری جاها پرتگاهه و باید از لا به لای سنگا رد بشید، چون جی پی اس یکم خطا داره ممکنه یکم اشتباه نشون بده ولی دقت کنید یه سری جاها یکم پاکوب داره که بخواید راهو پیدا کنید.
در کل مسیر دو روزه و یه شبه هست که درجه سختیش بین ۶ تا ۷ هست🙃 البته میتونید ۲ شبه اش کنید که بسیار حالشو ببرید.

از رودخونه باید رد شید برید سمت کوه

PictographWaterfall Altitude 4,221 ft

PictographWaterfall Altitude 4,364 ft

PictographWaterfall Altitude 4,438 ft

ما چون شبو داخل روستا موندیم تا آبشار و هفت حوض رفتیم و مجدد برگشتیم روستا، رو نقشه مشخصه یه دور زدیم

PictographWaterfall Altitude 4,560 ft

Waterfall

PictographWaterfall Altitude 4,586 ft

River

PictographCampsite Altitude 4,745 ft

مسیر از بالا و کنار سنگاست، یه کوچولو پرتگاهه که باید رد شید

از کنار سنگ باید رد شید، حالت پرتگاه داره

PictographCampsite Altitude 5,249 ft

البته راه میداد به پایین ولی یکم شیبش زیادو لیز بود و جلومون مشخص نبود واسه همین ما کلا برگشتیم عقب و کشیدیم پایین از سمت رودخونه رفتیم

از همین جا بریر پایین بهتره اون مسیری که بن بست بود خیلی شیب داشت و لیز بود و پرتگاه داشت. تو نقشه مشخصه ما یه تیکه رو الکی رفتیم بالا و دوباره برگشتیم پایین.

اینجا باز‌ به بن بست خوردیم و مجبور شدیم از لای سنگا که خیلی باریک و لیز و خیس بود و شیبش زیاد بود بکشیم پایین. یکم چالش داره خیلی مواظب باشید. چون مسیر پاکوب خاصی نداشت یکم باید حواستون باشه چون همش به پرتگاه میخورید. ( همین تنگه باریک و برید پایین تا برسید به مسیر)

PictographCampsite Altitude 5,015 ft

Campsite

ما شب دومو اینجا کمپ زدیم. تقریبا واسه ۳ تا ۴ تا چادر جا داره (هر چند به نظرم این مسیر بدرد نهایت ۴ تا ۵ نفر میخوره و نمیشه گروه برد). آب هم نزدیک نیست، برای موندن آب داشته باشید.

PictographCampsite Altitude 4,539 ft

دقیقا کنار رودخونه است

• Photo of kamran.A
    kamran.A Mar 26, 2024

درود، در روستای پیری جد میشه چادر زد؟
    سمت دره شبیخون چطور؟

• Photo of Padideh.khaleghi
    Padideh.khaleghi Mar 26, 2024

داخل روستا که نه ولی ورودیش کاملا فضا بازه و میشه زد، ولی اگه هوا خوب بود یکم برید سمت آبشار چادر بزنید خیلی قشنگه.

اگه مشکل آب نداشته باشید جای چادر خیلی داره کلا.