پیمایش خطالراس آزادکوه به دماوند

19778
July 22, 2023
July 2023

near Kelāk-e ‘Olyā, Māzandarān (Iran)

استارت کار در روز پنجشنبه ۲۲ تیرماه ۱۴۰۲ زده شد که به همراه دو دستگاه خودرو سواری از مشهد عازم شهر آمل واز آنجا به سمت روستای کلاک شدیم تعداد نفراتمان که به سمت قله آزادکوه حرکت کردیم ۹ نفر بود و از مشهد ساعت ۱۱ صبح پنجشنبه حرکت و در ساعت ۳ بامداد روز جمعه به پای کار قله آزادکوه در روستای کلاک رسیدیم و بعد از چند ساعت استراحت در ساعت ۱۱ صبح جمعه ۲۳ تیر ماه ۱۴۰۲ حرکت آغاز شد و بارها را در کوله‌ها به طور مساوی تقسیم کردیم و شروع برنامه را استارت زدیم و چون از بودن آب در منطقه خبر نداشتیم هر کدام از نفرات به طور مساوی ۶ لیتر آب برداشتیم و بقیه مواد خوراکی و لباس و طناب و چادر و کیسه خواب را در داخل کوله‌ها گذاشتیم که هر کوله حداقل وزنی که پیدا کردند ۲۲ تا ۲۵ کیلوگرم بود و بعد از مسیر پاکوب قله آزادکوه به طرف قله حرکت کردیم و در ساعت ۱۸:۱۵ دقیقه بر فراز قله آزاد کوه ایستادیم و بعد از گرفتن چند تا عکس به سمت گردنه چورن حرکت کردیم.
و شب اول را در گردنه چورن چادر زدیم و بعد از خداحافظی با دوستانی که زحمت کشیدند و وسیله نقلیه ما را با خود به پارکینگ فدراسیون پلور بردند تا بعد از اتمام کار ما با وسیله خودمان به شهرمان بازگردیم که در اینجا از دوست خوبمان آقای هادی خانی که این زحمت را قبول کردند کمال تشکر را داریم در ضمن تیم پشتیبانی این برنامه را آقایان استاد جواد صمدی و استاد باقر پیشه کار و استاد محسن حسین پوران مربی خوبم،وآقای رضای جعفری تشکیل داده بودند و برای اجرای این برنامه ما هیچگونه بارگذاری در مسیر خط الراس نداشتیم و هر شب در هر منطقه‌ای که برای شب مانی استراحت می‌کردیم به تیم پشتیبان اعلام می‌کردیم و روز اول برنامه بعد از بیدار شدن از خواب و خوردن چای و صبحانه و بستن کوله‌ها حرکت خود را از گردنه چورن آغاز کردیم که در روز اول به خاطر سنگینی کوله‌ها و دست به سنگ شدن در مسیر که حدود ۱۱ کیلومتر تیغه در سر راه ما بود به سختی پیمایش کردیم و روز اول را به اتمام رساندیم و در نزدیکی قله یخچال را برای شب مانی انتخاب کردیم.
و در هر شب به خاطر در امان بودن از رعد و برق و زود تمام نشدن باتری گوشی آنها را در حالت پرواز قرار می‌دادیم روز دوم را آغاز کردیم و به سمت قله یخچال براه افتادیم روز دوم هم باز با تیغه‌های قله یخچال مواجه شدیم که در روز دوم هم توانستیم ۱۲ کیلومتر دیگر را پیمایش کنیم و در مسیر قله نرگس کمپ زدیم. و در روز سوم بعد از بیدار شدن به سمت قله نرگس در خط الرأس ادامه مسیر دادیم و بعد از رد شدن از چند یال سنگین به مقداری برف رسیدیم که از آن برای آب آشامیدنی استفاده کردیم و همان جا رابرای صرف ناهار و استراحت انتخاب کردیم و بعد از ناهار به سمت قله نرگس براه افتادیم و بعد از ایستادن بر فراز قله نرگس که تابلو هم نداشت از قله فرود آمده و در ساعت ۱۹ در نزدیکی قله نرگس چادر زدیم و شب را در همان منطقه استراحت کردیم و در روز چهارم به سمت قله دماوند حرکت کردیم.در روز چهارم برای اینکه آب نداشتیم مجبور شدیم به انتهای دره برویم و از رودخانه آب برداریم به همین خاطر سه ساعت زمان روز چهارم را به آب آوردن اختصاص دادیم و بعد از آن به سمت قله دماوند به حرکت ادامه دادیم که ناگهان به تابلوی قله الرگ نو رسیدیم و بعد بر فراز آن ایستاده و چند تا عکس یادگاری گرفته و دوباره حرکت را آغاز کردیم و بعد از چند ساعت پیمایش در مسیر خط الراس به خاطر مه آلود شدن هوا مجبور به توقف شدیم و برای زدن کمپ‌ جای مناسبی را انتخاب کردیم. و فردا روز پنجم بعد از خواب و استراحت دوباره پیمایش را شروع کردیم و در روز پنجم منطقه سخت پالون گردن را رد کردیم و بعد از آن به خاطر تمام شدن نان مجبور شدیم به انتهای دره برویم و از محلی‌هایی که در آنجا گوسفند داشتند مقداری نان بگیریم.بعد از پایین آمدن به سمت پایین در کنار محلیها وتهیه نان وآذوقه ناهار را در کنار خانواده باقری که خیلی به ما لطف کردند صرف کردیم و بعد از آنجا به سمت قله دماوند ادامه مسیر دادیم که بعداز آن مسیر بسیار طاقت فرسایی شروع شد و کمی دوباره دست به سنگ شدیم و بعد بر روی یالی ادامه مسیر دادیم. و شب پنجم را در منطقه گردنه لورا کمپ زدیم و روز ششم را آغاز کردیم در روز ششم دیگر در کف رودخانه‌هایی که به دشت لار نزدیک بودن پیمایش نرمالی را شروع کردیم بعد از پیمایش ۲۲ کیلومتر. به اول پاکوب صعود جبهه غربی دماوند رسیدیم و در ساعت ۱۳ و ۱۵ دقیقه در پارکینگ سیمرغ برای صرف ناهار و استراحت کمپ زدیم و بعد از استراحت در ساعت ۱۶:۱۵ دقیقه. در مسیر پاکوب جان پناه سیمرغ به حرکت ادامه دادیم و در ساعت ۱۸:۴۵ دقیقه به جان پناه سیمرغ رسیدیم.
در جان پناه سیمرغ با استقبال گرم کوهنوردان تهرانی روبرو شدیم که به محض رسیدن با چایی و مقداری خوراکی‌های دیگر از ما پذیرایی کردندو خستگی را از تن ما ربودند و شب را در جان پناه سیمرغ به سر بردیم و فردا در ساعت ۴:۲۵ دقیقه به سمت قله دماوند استارت زدیم و در ساعت ۹:۴۲ دقیقه بر فراز قله زیبای دماوند ایستادیم و بعد از گرفتن عکس‌های یادگاری از مسیر جبهه جنوب فرود آمدیم و در ساعت ۱۶ و ۱۵ دقیقه دوباره از بارگاه سوم به سمت مسجد صاحب الزمان حرکت کردیم و در ساعت ۱۹:۳۵ دقیقه سوار پاترول شده و به سمت قرارگاه پلور حرکت کردیم و بعد از رسیدن به قرارگاه در آنجا از حمام و بقیه امکانات استفاده کردیم و بعد از گرفتن حکم صعود قله دماوند به سمت آمل حرکت کردیم.
و در طول مسیر ۸۶۸۶ متر صعودو ۸۶۴۴ متر هم فرود داشتیم. و کمترین ارتفاع که در آن پیمایش کردیم ۲۶۳۵ متر بود و بالاترین ارتفاع ۵۶۰۸ متر بود و در آخر با لطف خدای بزرگ این برنامه را به طور کامل و بدون هیچ نقصی اجرا کردیم و شادی این صعود را تقدیم می‌کنیم به همه کوهنوردان خراسان رضوی.
ضمناً قله‌هایی را که در طول مسیر از روی آنها رد شدیم عبارتند از :
آزادکوه، یخچال، الرگ نو ،نرگس غربی، نرگس شرقی، پالون گردن، قبله، ارس بازان، سینه زا، الرم، چپک رو ،دیو اسیاب، گاون چال و اخرین قله ، قله‌ی دماوند بود
و در پایان از استادعزیزم اقای حسام عباسی به خاطر ترک مسیر و مسیر یابی عالیشون کمال تشکر دارم🙏

روستای کولاک

ممنون از لطفتون🙏🌹

• Photo of arad4030
    arad4030 Jul 26, 2023

تبریک فراوان . ترکوندین ماشالله.

Mahsa_ranjbar7 Jul 26, 2023

• Photo of Bagheri
    Bagheri Feb 22, 2024

موفق

• Photo of esmail hoseini fard