پیمایش فیلبند به الیمستان

2 days 2 hours 44 minutes
October 17, 2020
October 2020

near Fīlband, Māzandarān (Iran)

از اینجا شروع شد که ۲۴م مهرماه ساعت ۲:۴۵ دقیقه بامداد روز ۵ شنبه در ترمینال شرق حضور به عمل آوردیم و ساعت ۳:۳۰ ایستگاه رو ترک گفتیم .
و ساعت ۶:۳۰ ابتدای جاده چلاو پیاده شدیم
بعد از مقداری معطلی کنار جاده و خوردن تنقلات سوار یک سواری شدیم که مارو تا سنگچال آورد و مبلغ ۳۰ تومن از جفتمون گرفت و بخاطر درخواست بیش از اندازه کرایه از سنگچال تا فیلبند، مسیر رو با اون فرد ادامه ندادیم
حدودای ساعت ۷:۳۰ بود که وارد سنگچال شدیم و مسیر جاده رو حدوداً ۳ کیلومتر طی کردیم و ۱۱ کیلومتر باقی مانده رو با نیسانی که بار بلوک سیمانی داشت ادامه دادیم، که مارو دقیقا در محل شروع پیمایش‌مون پیاده کرد و خودش برگشت. که میتونست محل مورد نظر خودش پیاده کنه (حتی نایلکسی که ازما تو جاده افتاده بود رو هم خودش بهمون داد)
پی‌نوشت: خواستم اشاره کنم آدم با معرفتی بود
تو همون نقطه شروع ما، یک کافه رستورانی بود که صبحانه رو آنجا میل کردیم و کمی گپ و گفت زدیم و پیمایش مون از فیلبند به الیمستان در ساعت حدود ۱۰:۳۰ آغاز کردیم.
مسیر تا پای قله فیلبند مالرو بود، زمین سرسبز و درختانِ رنگارنگ گویای پاییزی زیبا بود. آفتاب ملایم می‌درخشید و کمی گرم بود اما سایه ی خنک و گاها سردی داشت
ییلاقات فراوانی در مسیر بود کلبه محلی
گله های گوسفند
و هیچ چشمه و آب قابل شرب در مسیر نبود بجز لوله های آب که ظاهراً هدایت گر آب چشمه های کوه بودند و نمی‌شد ازشون استفاده کرد
بین ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۴ در یک منطقه سرسبز و زیبایی که هموار بود چرت نیمروزی بخاطر کسر خواب زدیم و مسیر رو ادامه دادیم
تا پای کوه مسیر شیب ملایمی داشت و مالرو بود و با کوله های سنگین ما فشاری بهمون نمیومد، اما از ابتدای کوه که هم شیب بیشتری داشت و از دامنه تا خط الراس برف و یخ بود پیمایش سخت تر و کند تر انجام میشد
نیت ما صعود به قله فیلبند و ادامه مسیر از خط‌الرأس بود اما به دلیل کسر زمان و تاریکی هوا گردنه کوه رو ادامه دادیم و قله فیلبند رو صعود نکردیم و حدودای ساعت ۱۷:۳۰ بود که در منطقه ای هموار روی خط‌الرأس و ۱۰ کیلومتری قله الیمستان (امامزاده قاسم) و بعد از غروب خورشید کمپ زدیم
صبح روز جمعه ۲۵ ام ساعت ۹:۴۵ بعد از میل کردن صبحانه و جمع و جور کردن چادر و لوازم مون به سمت قله الیمستان راهی شدیم
این مسیر بصورت U هست و از قله فیلبند تا قله الیمستان به گونه ایه که نمای فیلبند سمت راست هست و داریم کوه رو دور میزنیم. مسیر جمعه سرازیری بود و خط‌الرأس شیب کمی داشت بعد از گذر از دامنه ها و گردنه ها از کوه فرود آمدیم به دشت و با گله گوسفند که چوپانی هم آنجا بود گپ گفت زدیم و چشمه ای رو به ما نشون داد
تو نقشه ای که من داشتم جای چشمه روی آن سیو شده بود اما جایگاه مناسبی برای آب خوردن نبود، و تنها همون چشمه که چوپان مشخص کرده بود رو استفاده کردیم
پس از نوشیدن آب و شست و شوی سر و صورت و کمی استراحت در آن محل به مسیر مون ادامه دادیم و از گردنه به پایین آمدیم و به یالی برخوردیم که کلبه های ییلاقی متعددی داشت و از روی یال فرود آمدیم و آنجا بود که قله الیمستان و پناه گاهش مشخص بود
یال رو ادامه دادیم و به دشتی برخوردیم که نمای شمال شرقی دماوند هم معلوم بود
در آن دشت چوب جمع کردیم و ساعت حدودا ۱۴:۰۰ بود که ناهار رو میل کردیم و بعداز خوردن چای و استراحت که حدودا ساعت ۱۶:۰۰ بود تا قله الیمستان یک صعود کوچکی داشتیم و به قله الیمستان رسیدیم
در این فصل، آفتاب حدودای ساعت ۱۷:۳۰ غروب میکرد و تا یک ساعت بعداز غروب مسیر مشخص بود
مسیر رو به همراه غروب ادامه دادیم تا دشت دوم الیمستان، جایی که قبلاً هم کمپ میکردم و آشنایی داشتم
جنگل پاییزی الیمستان رو در هوای تاریک و با نور کم تا محل کمپ ادامه دادیم و حدودای ساعت ۱۸:۳۰ بود که به محل مورد نظر رسیدیم
بعد از برپا کردن چادر و مقرر کردن وسایل و خوردن شام از زیبایی دشت دوم و آسمان شب لذت بردیم و حدودای ساعت ۲۲:۳۰ بود که خوابیدیم
صبح روز شنبه ساعت ۷ (که تعطیل هم بود) از خواب بیدار شدیم و تا ساعت ۱۱ از مناظر لذت می‌بردیم و بعد از آن وسایل رو جمع کردیم و به سمت دشت اول و لب جاده آسفالت الیمستان ( که پارکینگ هم هست ) سرازیر شدیم
از مسیر آسفالت تا چشمه آب حدودا ۱ کیلومتر راه بود اما از مسیر بیراهه نزدیکتر میشد که مسیر بیراهه رو رفتیم و از آب چشمه استفاده کردیم
در این حین فردی که برای پر کردن آب از چشمه آمده بود مارو سوار پرایدش کرد و کل مسیر که حدودا ۹ کیلومتر تا جاده هراز راه داشت همراهی‌مون کرد
حتی به پیشنهاد خودش برای اینکه بهتر ماشین پیدا میشه مارو تا اول جاده فیلبند برد
ساعت ۱۳:۰۰ بود که رسیدیم شاید هم بیشتر
و حدود نیم ساعت یا چهل و پنج دقیقه طول کشید که اتوبوس بین شهری رسید.