Photo ofپیمایش دره دومولی ، از آبشار چالاچخور ( قاری قشلاقی ) ، تا روستا و آبشار دومولی ، پیمایش از روستای دومولی تا غار آنزیر Photo ofپیمایش دره دومولی ، از آبشار چالاچخور ( قاری قشلاقی ) ، تا روستا و آبشار دومولی ، پیمایش از روستای دومولی تا غار آنزیر Photo ofپیمایش دره دومولی ، از آبشار چالاچخور ( قاری قشلاقی ) ، تا روستا و آبشار دومولی ، پیمایش از روستای دومولی تا غار آنزیر

May 29, 2022
May 2022

near Sheykh Raẕī, Ardabīl (Iran)

این برنامه رو به 3 صورت میتوان اجرا کرد.
برنامه اول:
پیمایش دره دومولی از آبشار چالاچخور تا آبشار دومولی
برای اینکار با ماشین تا آبشار چالاچخور رفته و از اینجا پیمایش رو شروع کرده ودر روستای دومولی اتمام پیمایش و برگشت با ماشین
از روستای قلیچ خان کندی به سمت روستای شیخ رضی رفته(حدود 600 متر) دو راهی است راه سمت شرق به سمت روستای کلانتر و سپس روستای گلین بلاغی میرود. راه سمت غرب به سمت روستای قاری قشلاقی و ابشار چالاچخور و ابتدای دره دومولی و در انتها به روستای دومولی میرود.
تا خروجی روستای قاری قشلاقی حدود 5.5 کیلومتراز مسیر آسفالت است و بقیه خاکی بسیار خوب تا روستای دومولی
بعد از 7 کیلومتر به بالای آبشار چالاچخور(قاری قشلاقی) میرسیم. از ماشین پیاده شده و پیمایش را شروع میکنیم. از پاکوب به سمت دره و پایین آبشار میرویم. بعد از حدود 200 متر به دره رسیده و با طی 200 متر دیگر به آبشار چالاچخور میرسیم.
به بالای آبشار برگشته و از بالای آبشار وارد دره شده و پیمایش را ادامه میدهیم.
طول دره 7.5 کیلومتر است با احتساب پیمایش دره فرعی
بعد از 2.3 کیلومتر به آبشار بلند فصلی میرسیم.
بعد از 2.7 کیلومتر به خروجی دره فرعی میرسیم
طول دره فرعی 600 متر است . دره ای بسیار زیبا با دیواره های زیبا. انتهای دره هم آبشاری بلند و زیبا هست.
به دره اصلی برگشته و مسیر دره اصلی رو ادامه میدهیم بعد از 1 کیلومتر دیگر به آبشاری دیگر میرسیم.
از اینجا برگشته و از پاکوب قبل از آبشار، به سمت غرب از دره خارج شده و بالا میرویم و از پاکوب از سینه کش به دره باز میگردیم.
تا اینجا 5.7 کیلومتر پیمایش داشته ایم.
500 متر دیگر به دوراهی و فضای باز قبل از روستای دومولی میرسیم. اینجا درست زیر جاده خاکی روستای دومولی است.
500 متر دیگر به روروستای دومولی و در ادامه بعد از 1 کیلومتر به آبشار دومولی خواهیم رسید.
برنامه دوم:
از آبشار دومولی برگشته و درست قبل از خروجی روستا از پاکوب بزرگ و مشخصی از سمت شرق از دره خارج شده و پاکوب رو ادامه میدهیم تا به دره دیگری میرسیم.
این دره رو ادامه میدهیم. بعد از 1.5 کیلومتر به دو راهی میرسیم.
مسیر به سمت جنوب به سمت آبشاری دیگر میرسد.و مسیر مستقیم به سمت دیواره آنزیر میرود که در انتها هم یک غار است.
از روستا تا غار 3.5 کیلومتر و با احتساب مسیر آبشار کلا با رفت و برگشت به روستای دومولی 8 کیلومتر است که 4 ساعت زمان لازم دارد.
به روستای دومولی برگشته و با ماشین برمیگردیم.
برنامه سوم:
از آبشار دومولی برگشته و وارد دره مسیر غار میشویم و بعد از 1.5 کیلومتر ، قبل از دو راهی از سمت چپ از پاکوب خارج شده و به سمت تیغه های آنزیر میرویم. البته شمال تیغه ها و از آنجا به سمت روستای گلین بلاغی. این مسیر پاکوب ندارد. اما ترک آن هست.
برای اجرای این برنامه بهتر است برنامه رو از روستای گلین بلاغی شروع کرد و به سمت تیغه های زیر آنزیر ارتفاع گرفت سپس به طرف آبشار دومولی رفته و از آنجا به طرف آبشار چالاچخور ادامه مسیر داد و ارتفاع کم کرد به جهت اینکه روستای گلین بلاغی ارتفاع نسبتا بیشتری نسبت به آبشارهای دومولی و قاری قشلاغی دارد. و با این برنامه حدود 1.5 کیلومتر مسیر رو با شیب معمولی ادامه داده تا زیر تیغه های آنزیر و بقیه مسیر با شیب منفی طی خواهد شد.
البته ترک بنده، این مسیر رو ندارد .
قابل توجه اینکه، برای صعود قله آنزیر و قلعه های آن باید از روستای کلانتر برنامه رو اجرا کرد.

این آبشار فصلی است. هفته قبل پراب بود که دوستان گروه آذر تبریز با آن عکس گرفته بودند. الان که ما امدیم خشک بود.

دره سمت شرق از نظر دیواره ها بسیار زیبا هستند و آبشاری زیبا هم در انتهای آن است. طول این دره 600 متر است و زمان لازم برای بازدید آن حدود 45 دقیقه

از اینجا باید برگشت و از پاکوب سمت غرب به بالای رفت و از مسیر و پاکوب سینه کش دوباره به دره بازگشت

اینجا قبل از روستای دومولی است و دره ای به سمت شرق میرود که از اواسط راه دو راهی شده که مسیر سمت جنوب به ابشاری دیگر میرسد و مسیر مستقیم به غاری زیر دیواره آنزیر میرسد