پیمایش دره دَرَمباز ، گروه حوزوی آفاق

Photo ofپیمایش دره دَرَمباز ، گروه حوزوی آفاق Photo ofپیمایش دره دَرَمباز ، گروه حوزوی آفاق Photo ofپیمایش دره دَرَمباز ، گروه حوزوی آفاق

October 17, 2022
September 2022

near ‘Alīābād Qahestān, Qom (Iran)

☘️برنامه شماره ۱۹۸ ، گروه کوهپیمایی حوزوی آفاق (یادبود شهید ابراهیم هادی)؛☘️

پیمایش دره زیبای درم باز
(اطلاعات تکمیلی در مکان نشان ها افزوده شده)

⏱ تاریخ برنامه: جمعه ۱ مهر ۱۴۰۱
تعداد شرکت کنندگان: ۵ نفر
️مسافت طولی طی شده : حدود ۱۲.۲ کیلومتر
ارتفاع صعود شده : حدود ۶۲۰ متر
سطح برنامه : متوسط

☘️ شرح برنامه:
🏔 معرفی : روستای علی آباد قم ، مناظر طبیعی زیبایی در اطراف خود دارد. یکی از این مناطق، دره درم باز است که قله ای به همین نام بر آن مشرف است. این دره که بالاتر از دره سربند قرار گرفته، طبیعت بکر و زیبایی داشته، چشمه ها و باغات سرسبز آن، آب و هوای مناسب حتی در فصل تابستان و تنوع گیاهی و جانوری از ویژگی های آن است.

🏕 اولین برنامه فصل پاییز آفاق، ابتدا با هدف صعود به قله درم باز برنامه ریزی شد اما به دلیل برگزاری راهپیمایی محکومیت اغتشاشات در قم و لزوم شرکت در آن، در سطحی سبک تر و صرفا تا انتهای باغات دره اجرا گشت. برنامه با اقامه نماز صبح در مسجد الغدیر شروع شده و با گذر از روستای علی آباد،کوهپیمایی را لحظاتی پس از طلوع خورشید آغاز کردیم. اولین مناظر مسیر، صخره های مرتفع و زیبای دره سربند است که چشمه ای از دل آن می جوشد. پس از آن تنگه ای زیبا و باغات گردو و چشمه ای دیگر. با ورود به دره درم باز، رفته رفته شیب مسیر اندکی افزایش یافته، درختان زرشک و بادام کوهی نمایان می شوند. چندین مجموعه از درختان سرسبز در مسیر این دره خودنمایی کرده، گاه جوی آبی از حاشیه ریشه های عظیم این درختان در جریان بود.

🏕 صعود را با رسیدن به آخرین چشمه و استفاده کامل از آب خنک آن، پایان داده و پس از استراحتی اندک به سمت مبدا به راه افتادیم. بازگشت اما بیشتر مشغول بهره برداری از زرشک و بادام کوهی شده و توشه ای فراهم نمودیم. باغدارِ کریمِ باغِ گردو در دره سربند نیز گروه را مهمان کرد و چند گردویی به بارمان افزود. از آبشار کوچکی که در میانه دره سربند (البته به صورت مصنوعی و با هدایت آب لوله) ایجاد شده بود هم استفاده کرده، خود را خنک کردیم تا گرمای مسیر باقی مانده تا خودرو سرعتمان را کم نکند.

✅با تشکر از دوستان حاضر در برنامه، ورزشکار و با خدا باشید.

PictographLake Altitude 8,125 ft

باغات بالادست

باغات میانی

دوراهی

جمعی از باغات در دره سمت راست (به سمت جنوب) و مسیر اصلی صعود و ادامه دره درم باز در زاویه جنوب غرب دره سمت چپ را ادامه می دهیم

خط الراس کوه های فاصل بین منطقه علی آباد و منطقه راونج چندین قله دارد. برای صعود قله هایی که در زاویه جنوب غرب به سمت راونج نزدیکترند از اینجا باید به سمت راست (زاویه جنوب) صعود کرد و برای قله هایی که در زاویه جنوب شرق به علی آباد و کرمجگان نزدیکترند باید از دره چپ (زاویه جنوب شرق) ادامه داد.

چشمه و باغات پایین

در این بخش از باغات، یک چشمه پایین دست باغات وجود دارد و یک چشمه بالادست باغات. با توجه به کاهش بارش در سال های اخیر ، چشمه پایین دست غیر قابل استفاده شده بود اما چشمه بالای باغ چون لوله گذاری شده قابل استفاده است.

آبشار

به صورت مصنوعی با هدایت آب لوله از دره بالادست ایجاد شده است که البته جهت آبیاری باغات این منطقه استفاده می شود