Puurs, tussen Eikevliet en Liezele

August 30, 2018
August 2018

near Puursheide, Flanders (Belgique)

Ibis Puurs organiseerde op zondag 5 augustus 2018 hun jaarlijkse "Langs het oog van Puurs-tocht". Vertrek aan JOC Wijland, naast het Fort van Liezele aan de Fortbaan.

We doorkruisen om te beginnen het mooie stadje Puurs in noordelijke richting. Aan de McDonalds steken we de drukke N16 veilig over en kruisen voor de eerste keer op deze wandeling de Vliet, die we op deze wandeling nog vaker zullen tegenkomen.

Tegenwoordig is de Vliet een soms wat onooglijk waterloopje, maar vroeger was de Vliet een bevaarbare zijrivier van de Rupel. Dat bracht welstand in de dorpjes langs zijn oevers maar veroorzaakte ook regelmatig zware wateroverlast. Na de overstromingsramp in 1976 werd de Vliet afgedamd, getijloos gemaakt en voorzien van ruime buffergebieden.

Achter restaurant Eyckerhof doorkruisen we een rustig en mooi bosrijk gebied richting Eikevliet, waar in de Richard Caluwaertstraat achter de kerk een rustpost was ingericht. We verlaten Eikevliet richting Eikse Amer. Aan de huidige brug over de Vliet was vroeger de aanlegkade voor de binnenscheepvaart.

We volgen een fraai paadje in de volle natuur tussen Eikse Amer en de Vliet tot we kunnen afslaan naar de Vijverstraat, richting N16 en spoorlijn 52. Rechtsaf volgen we het fiets- en wandelpad naast deze spoorlijn, onder de N16 door en aan de overweg met de Van Kerkhovenstraat linksaf naar Kalfort.

Voorbij GC Vrededaal en de onopvallende kerk van Kalfort en door de rustige woonwijk Fabiolapark naar het Winkelveld. Linksaf door de zeer landelijke wijk Essendries en voorbij de vroegere Manege Hippos naar Walsingen.
In deze omgeving vloeit de Vierbundersloop samen met de Molenbeek, waardoor een vochtig gebied met vijvers en grachten ontstond. Ideaal gelegen voor de vele vissershutjes en vakantiehuisjes van Walsingen.

Wat verderop in het domein rond de vzw t’Onzent, een tehuis voor mensen met een beperking, was de tweede rustpost ingericht. De landweg 'Steentjesstraat' bracht ons dan naar de wijk Hof Ter Bollen aan de Molenbeek. Langs de Margrietstraat en de Frans Leroystraat wandelen we dan verder naar Achterheide en Overheide terug naar het JOC Wijland in Liezele.

PictographProvisioning Altitude 0 ft

Eyckerhof Restaurant

Eyckerhof (Restaurant) Spuistraat 21 2880, Bornem, Antwerpen, BEL

Schouw van de voormalige brouwerij Maes uit midden 19de eeuw.

Overweg in de F. Debondstraat van Spoorlijn 54 tussen Mechelen en Sint-Niklaas. De rond 1861 aangelegde lijn was oorspronkelijk 67km lang en liep tussen Mechelen en Terneuzen.

Na de wekenlange droogte in de zomer van 2018 lagen de aardappelvelden er maar triestig bij: het zullen dit jaar klein patatjes zijn...

pad naar Eikevliet

De Sint-Lambertuskerk van Eikevliet is een classicistisch zaalkerkje uit 1778-1779 met een ingebouwde laatgotische westtoren.

Hier was vroeger de aanlegplaats voor de binnenscheepvaart op de Vliet

De verkeersweg heet Eikse Amer, maar ook het pad dat tussen de Vliet en de Eikse Amer loopt

Toen in de jaren 1940 de zwitsere ingenieur George de Mestral na een wandeling de klittenbollen uit de vacht van zijn hond haalde, kwam hij op een idee: de haakjes van de klittenbol namaken en gebruiken voor allerlei hang en sluitwerk dat we tegenwoordig als Velcro kennen.

Tussen Eikse Amer en de Vliet loopt het pad

Spoorlijn 52 loopt onder de N16 door. Spoorlijn 52 uit 1880 liep oorspronkelijk van Dendermonde naar Antwerpen-Zuid. Tussen Puurs en Dendermonde wordt spoorlijn 52 alleen nog door de historische stoomtrein gebruikt

Langs Spoorlijn 52

Hier links was vroeger manege Hippos

Landwegel langs recreatiezone Walsingen

De vzw t’Onzent is gehuisvest op het domein van het vroegere Hof Schemelbert uit de 15de eeuw. Het kasteel raakte in verval en werd afgebroken. De grondvesten bevinden zich nog in de huidige vijver. De bijgebouwen zijn de voorlopers van het huidige landhuis, dat in 1922 werd opgetrokken. 't Onzent geeft aan 20 mensen met een handicap een tweede thuis, een “ t’ Onzent ”

Bakstenen kapel op rechthoekige plattegrond met lagere halfronde absis, onder leien zadeldak, opgericht in 1870 en hersteld in 1976.

Het schaalmodel van de Kimpelbergmolen, op de hoek van Heide en Overheide. De maquette stond tot voor enkele jaren langszij de aanpalende hoeve, maar kreeg nu een meer prominente plaats op het kruispunt. De eigenlijke Kimpelbergmolen stond weliswaar niet hier, maar ongeveer 600m noordoostelijker op de hoek van de Molenstraat en de Kimpelberg.