Photo ofPuntal de Font de Cabres, Castell de la Vall, Puntal Redó i Creu de Ferro des del Racó de Montón. Photo ofPuntal de Font de Cabres, Castell de la Vall, Puntal Redó i Creu de Ferro des del Racó de Montón. Photo ofPuntal de Font de Cabres, Castell de la Vall, Puntal Redó i Creu de Ferro des del Racó de Montón.

April 16, 2024
February 2023

near Villavieja, Valencia (España)

Ruta curta però molt dura que busca fer el màxim desnivell en la mínima distància, tota ella per senda.
La ruta comença al Racó de Montón de la Vilavella. Des d’ací puja a buscar el barranc de la Font Blanca i puja per la senda de la Font Blanca (que no sol tindre aigua) fins a l’aljub dels Caçadors on acaba la pista que mou pel Castell de la Vilavella i punt de pas del GR-36 (https://senders.femecv.com/va/sendero/ver/gr-36).
Des d’ací puja per senda fins al coll de la Font de Cabres, per on passa el PR-CV-164 (https://senders.femecv.com/es/sendero/ver/pr-cv-164) i el segueix per a pujar al Puntal de Font de Cabres per la cara sud. Fins ací haurem superat un desnivell de 550 metres amb una pendent mitjana del 20%.
Baixarem per la nord per a tornar a enllaçar amb el PR, que segueix de baixada pel Frontó fins al coll de la Coveta de Rubio, on abandonem el PR i seguim avall fins al Collet de Mena, per on puja el camí del Castell de la Vall.
Cal seguir cap al castell passant pel coll del Castell i els Riscles del Castanyer abans d’arribar al Castell d’Uixó o de la Vall per la cara nord. Estem a meitat de la ruta i ja hem salvat 700 metres de desnivell positiu.
Des del castell cal buscar una senda prou tècnica que mou cap a l’est i passa per dalt dels Morretons de Monsonís abans d’enfilar avall cap a la font de la Servera per la Corralissa. En poc menys de 2 km haurem baixat 300 metres, concentrats sobretot en la segona part de la baixada.
Des de la font cal seguir pel primer tros de pista que xafarem fins a travessar el barranc de la font de Cabres. Només seran 400 metres de pista que ens permetran recuperar les forces després de la dura baixada per a enfilar la pujada més dura de la ruta.
Quan enllacem amb la pista de la Font de Cabres, per on també passa el PR-CV-164 no el seguirem sinó que enfilarem recte per una senda que puja cap al Puntal Redó. El primer tram fins a un collet la pendent no baixa del 20% però a partir d’ací tenim quasi mig quilòmetre amb un desnivell que arriba fins al 40%.
Al Puntal Redó hi ha un refugi obert, situat en una antiga caseta de la guerra. Des d’ací comença la part més aventurera de la ruta doncs no hi ha una senda massa clara, però les fites que anem trobant ens ajudaran a no perdre el bon camí per el llarg crestall que enllaça el Puntal amb la Creu de Ferro.
Este tram alterna els trams planers amb fortes pujades. Així baixem un poc fins al coll de la Riera per a pujar tot seguit a la Muntanya de la Riera. Des d’ací planegem fins que arribem sota la Creu de Ferro i caldrà salvar els darrers cent metres de desnivell que ens separen del cim, els darrers on ens tocarà posar les mans per a arribar a la creu pels nius de metralladores.
Des de la Creu de Ferro seguirem avall per la senda que puja per la cresta fins que arribem a la Senda de la Font d’Oliver, que puja al coll de la Font de Cabres. Caldrà seguir-la avall pasant pel Colmo del Bassiet fins que arribem a la pista que puja de la Vilavella, just a l’encreuament amb la que puja des del Racó de Montón.
Retallem la primera revolta de la pista per senda, però després caldrà seguir pista avall fins al punt d’inici. Este és el tram més gran de pista que haurem de fer, 2 km de pista que, si ens queden forces, podrem fer a bon pas.
És recomanable el mapa excursionista del Tossal Cartografies. L’única senda que no apareix és la que uneix el Puntal Redó i la Creu de Ferro.

PictographCar park Altitude 417 ft

raco monton

puntal de font de cabres

Cim més prominent de la primera part de la Serra d’Espadà. Amb els seus 637 metres és el cim més alt dels termes de Nules i de la Vall d’Uixó. Pren el nom de la Font de Cabres, que es troba a la seua cara nord i que, en altres temps es va canalitzar per a distribuir i vendre la seua aigua.

PictographIntersection Altitude 640 ft

cami de la font cervera

Recte per la senda. Esquerra PR al coll de Font de Cabres, dreta a la Vall.

puntal redo

El nom li ve per la seua forma arredonida. Es tracta d’un puntal de rodeno que mira cap al sud, separat de l’eix principal de la serra i amb excel·lents vistes. Al seu cim hi ha un refugi obert i molt senzill, bastit aprofitant les restes de la Guerra Civil. https://www.lavallduixo.es/sites/L01121264/files/2018-03/PLANO%204%20PUNTAL%20RED%C3%93_1.pdf

creu de ferro

Cim veí del Puntal del Calderer on s’hi troba una creu de ferro (d’on li ve el nom), construïda en la Guerra Civil per la brigada de Zapadores, que van ser també qui va construir el conjunt de nius de metralladors que s’hi troba al seu voltant.

PictographFountain Altitude 0 ft

aljub dels Caçadors

Aljub nou, construït pels caçadors que es troba al final de la pista de de la Font de Cabres, just on acaba i continua el camí cap a la font de Cabres. Punt de pas del GR-36.

font Blanca

Fonteta pobra que només sol eixir després de les pluges. Dóna nom al barranc que baixa des del Puntal del Calderer.

PictographFountain Altitude 0 ft

font de la Servera

Font situada a la cara nord del castell, prop del barranc de Font de Cabres. No és una font massa regular i sovint la podem trobar sense aigua.

PictographCastle Altitude 0 ft

castell d'Uixó

El castell d'Uixó (o castell de la Vall d'Uixó) se situa en un tossal a uns tres quilòmetres al nord de la població de la Vall d'Uixó. Els àrabs van ser els artífexs d'aquesta construcció del segle X que, encara que està pràcticament en ruïnes, ens permet reconèixer quin era el seu pla o traçat. Es tracta d'un castell el recinte del qual ocupava uns 540 metres quadrats i incloïa altres construccions com cisternes, torres o aljubs i en el qual s'han trobat restes ceràmiques. Però la història del Castell d'Uixó com a punt estratègic ha sigut molt més longeva: ha sigut un enclavament utilitzat en les guerres de Successió, Carlistes o fins i tot en la Guerra Civil. De fet la seua història està vinculada a la de la línia o cinturó defensiu XYZ, de la qual va ser fort i observatori i on hi va haver una forta batalla, sent capturat per les tropes nacionals el 31 de desembre del 1938.

coll de Mena

Coll situat entre el Frontó i el Castell d’Uixó. Per ací passa el camí que puja al castell per la cara nord.

coll del Bledar

Coll situat entre el Puntal de Font de Cabres i el Puntal de l’Ereta. Fins ací arriba un entrador que ve de la pista de la Guerra, que puja pel barranc del Rodaor fins a l’Ereta i per on passa el GR-36. Passa també el PR-CV-164 que baixa per la senda del Frontó cap a la Vall.

coll de la Font de Cabres

Coll situat entre el Puntal del Calderer i el Puntal de la Font de Cabres (o de Nules). Punt de pas del PR-CV-164 que el va retolar amb el nom de «coll del Bledar», confonent-lo amb l’autèntic coll del Bledar que es troba a ponent del Puntal (on creixen els blets). Per ací traspon el camí que des de la Vall baixa cap a la font de Cabres. A més hi ha una senda que recorre l’ombria del Puntal del Calderer fins al Poble Desert. Hi ha dos sendes que pugen al Puntal de Font de Cabres, una per l’ombria i una altra per la solana (per on va el PR). És per tant un important encreuament de senders.