Punta alle Porte og Ritondosøerne. Rundtur fra Restonica

Photo ofPunta alle Porte og Ritondosøerne. Rundtur fra Restonica Photo ofPunta alle Porte og Ritondosøerne. Rundtur fra Restonica Photo ofPunta alle Porte og Ritondosøerne. Rundtur fra Restonica

December 9, 2022
October 2022

near Guarchetta, Corse (France)

En rundtur forbi de to meget besøgte søer Lac de Melo og Lac de Capitello, hvor turen op på toppen Punta Alle Porte giver en ekstra dimension og flot udsigt til turen. Turen, som vi gik den, er markeret hele vejen med varder.

Fra parkeringspladsen for enden af Restonicadalen fulgte vi ruten og skilte op til først Lac de Melo og derefter Lac de Capitello. Fra Lac de Capitello er der varder og sti videre op til passet og ryggen, hvor GR20 ruten går mellem Refuge de Manganu og Refuge de Petra Piana. Vi fulgte GR-ruten et stykke mod vest over til passet Bocca Alle Porte, hvor man kan kigge ned i dalen, der fører til Refuge de Manganu. På vej tilbage igen herfra fandt vi så en lille sti med varder, der førte op til toppen Punta Alle Porte. Det er den top på ryggen, det umiddelbart ser lettest ud at komme op på, og heller ikke svært, hvis man følger varderne. Og det er flot at komme op og kunne se hele vejen rundt.

Nede på GR-ruten igen fulgte vi den nu et stykke mod sydøst over mod passet Bocca a Soglia. Der er et skilt i selve passet, og derfra sti nedad (mod nord) til søen Lac de Melo, men vi tog en af de små stier, der går ned fra ryggen lidt før selve passet. Oppe fra er det nemt at se stien, der går gennem lidt vegetation og ned forbi et par små søer, før man er helt ned ved Lac de Melo. Der er også varder på denne del af turen.

Sti til Punta Alle Porte

Punta Alle Porte 2.292 m.