Photo ofPujol de la Mata (100 Cims). Circular Coll d'Estenalles - Falconera - Sesta Feréstega - Cova Muronell - la Mata (Bages) Photo ofPujol de la Mata (100 Cims). Circular Coll d'Estenalles - Falconera - Sesta Feréstega - Cova Muronell - la Mata (Bages) Photo ofPujol de la Mata (100 Cims). Circular Coll d'Estenalles - Falconera - Sesta Feréstega - Cova Muronell - la Mata (Bages)

September 21, 2022

near Mura, Catalunya (España)

[CAT] + [ES]

>> Català:

Un altre "100 Cims" per a afegir a la nostra col.lecció.

Una nova proposta de ruta de senderisme pel Parc Natural de Sant Llorenç del Munt, de moderada dificultat i d'un gran valor natural i paisatgístic.

Observació important per a qui desitgi fer la ruta.
Fiabilitat del mòbil/GPS i problemes de navegació per a seguir la ruta.
El relleu d'aquest parc és molt accidentat, amb acusats desnivells envoltats de cingleres i parets de roca.
En aquestes circumstàncies és fàcil que el mòbil/GPS no rebi directament el senyal dels satèl.lits, si no rebotades en l'orografia del terreny amb un efecte mirall, donant així errors de lectura i per consegüent, d'ubicació.
En aquest cas podries veure't una mica apurat intentant quadrar la ruta. El track és fiable. Teniu-lo en compte.

Això mateix em va passar un cop més. Veure foto i descripció en el primer waypoint, on es poden apreciar els errors de lectura del GPS en la ruta original.

Les dades reals de la ruta són:
Distància: 7,98 Km.
Desnivell positiu i negatiu: 422 m.
Temps en moviment: 2:40 h.
Temps: 4:38 h.

Parlem de la ruta. Senzillament us encantarà i encara més si desconeixeu els paratges, racons i entranyes d'aquest misteriós i fascinant espai natural. Assegurat.

Un detall important. Cal portar calçat adequat de muntanya i bastons (si esteu acostumats a utilitzar-los). El terreny és molt irregular, pedregós i amb freqüents desnivells. Humit i relliscós si ha plogut recentment però persistent durant tot l'hivern.

Les recomanacions de sempre, porteu aigua i aliments. El mòbil carregat i deixeu constància de la vostra ruta a algú. Porteu també un frontal o llanterna, especialment a l'hivern que els dies són més curts i us pot sorprendre la nit.
Pràcticament tota la ruta és sota l'ombra dels arbres, molt indicada a l'estiu per a fugir de la calor.

Ara és una mica més complicat arribar al cim del Pujol de la Mata. Les instal.lacions de grapes de ferro en la roca que facilitaven l'accés pel tram final les han tret, incomprensiblement.
Ara tindreu que grimpar per la roca si voleu fer el cim, preneu totes les precaucions.

En la descripció dels waypoint i en el peu de les fotos trobareu informació important i d'interés, a més d'altres curiositats. Consulteu-la! (només disponible en la versió web de Wikiloc per a ordinadors, no accessible des de l'App per a mòbils i tabletes).

Us animo a gaudir d'aquesta interessant excursió per un dels indrets més fascinants de la nostra geografia i porteu-vos un nou "100 Cims" a la butxaca.

Recordeu no embrutar ni llençar deixalles i porteu-les fins el contenidor més proper.

Si preciseu més informació, no dubteu contactar-me:
joanrovermountain@gmail.com

Salut i muntanya!

>> Castellano:

Otro "100 Cims" para añadir a nuestra colección.

Una nueva propuesta de ruta de senderismo por el Parc Natural de Sant Llorenç del Munt, de moderada dificultad y de un gran valor natural y paisajístico.

Observación importante para quien desee hacer la ruta.
Fiabilidad del móvil/GPS y problemas de navegación para seguir la ruta.
El relieve de este parque es muy accidentado, con acusados desniveles rodeados de cingleres y paredes de roca.
En estas circunstancias es fácil que el móvil/GPS no reciba directamente la señal de los satélites, si no rebotadas en la orografía del terreno con un efecto espejo, dando así errores de lectura y por consiguiente, de ubicación.
En este caso podrías verte un poco apurado intentando cuadrar la ruta. El track es fiable. Tenedlo en cuenta.

Esto mismo me pasó una vez más. Ver foto y descripción en el primer waypoint, donde se pueden apreciar los errores de lectura del GPS en la ruta original.

Los datos reales de la ruta son:
Distancia: 7,98 Km.
Desnivel positivo y negativo: 422 m.
Tiempo en movimiento: 2:40 h.
Tiempo: 4:38 h.

Hablemos de la ruta. Sencillamente os encantará y todavía más si desconocéis los parajes, rincones y entrañas de este misterioso y fascinante espacio natural. Asegurado.

Un detalle importante. Conviene llevar calzado adecuado de montaña y bastones (si estáis acostumbrados a utilizarlos). El terreno es muy irregular, pedregoso y con frecuentes desniveles. Húmedo y resbaladizo si ha llovido recientemente pero persistente durante todo el invierno.

Las recomendaciones de siempre, llevad agua y alimentos. El móvil cargado y dejad constancia de vuestra ruta a alguien. Llevad también un frontal o linterna, especialmente en invierno que los días son más cortos y os puede sorprender la noche.
Prácticamente toda la ruta es bajo la sombra de los árboles, muy indicada en verano para huir del calor.

Ahora es algo más complicado llegar a la cumbre del Pujol de la Mata. Las instalaciones de grapas de hierro en la roca que facilitaban el acceso del tramo final las han quitado, incomprensiblemente.
Ahora tendréis que trepar por la roca si queréis hacer la cumbre, tomad todas las precauciones.

En la descripción de los waypoint y en el pie de las fotos encontraréis información importante y de interés, además de otras curiosidades. Consultadla! (solo disponible en la versión web de Wikiloc para ordenadores, no accesible desde la App para móviles y tablets).

Os animo a disfrutar de esta interesante excursión por uno de los lugares más fascinantes de nuestra geografía y llevaos un nuevo "100 Cims" en el bolsillo.

Recordad no ensuciar ni tirar desechos y llevadlos hasta el contenedor más próximo.

Si precisáis más información, no dudéis contactarme:
joanrovermountain@gmail.com

Salud y montaña!

Inici ruta. Pàrquing Coll d'Estenalles (862 m)

[CAT] Errors de lectura del GPS en la ruta original van gravar en ocasions un traçat incoherent i desencertat (veure el detall en la foto 2). Per aquest motiu i per a evitar confusions en l'interpretació del track, com també perdre's en el camí, he decidit reconstruir la ruta de nou (aquesta que esteu veient), seguint fidelment el traçat dels camins, proporcionant així una ruta segura i fàcil de seguir. Aquest és un problema habitual dels GPS quan passes per llocs profunds o pel costat d'elevades parets de roca. [ES] Errores de lectura del GPS en la ruta original grabaron en ocasiones un trazado incoherente y desacertado (ver el detalle en la foto 2). Por este motivo y para evitar confusiones en la interpretación del track, como también perderse en el camino, he decidido reconstruir la ruta de nuevo (esta que estáis viendo), siguiendo fielmente el trazado de los caminos, proporcionando así una ruta segura y fácil de seguir. Este es un problema habitual de los GPS cuando pasas por lugares profundos o por el lado de elevadas paredes de roca.

PictographInformation point Altitude 2,863 ft
Photo ofCentre d'Informació del Coll d'Estenalles (868 m) Photo ofCentre d'Informació del Coll d'Estenalles (868 m) Photo ofCentre d'Informació del Coll d'Estenalles (868 m)

Centre d'Informació del Coll d'Estenalles (868 m)

Detall del camí, marca pintura groga (904 m)

Vistes des del Balcó (911 m)

Panoràmiques des del camí (857 m)

Intersecció, per la dreta (808 m)

Pàrquing sector Falconera (823 m)

Mirador de la Falconera (847 m)

La Falconera (830 m)

Intersecció, per la dreta (799 m)

Sense foto

Collet de la Sabatera (769 m)

Aquesta curiosa roca de la foto es troba a la dreta del camí, molt a prop

El camí s'amaga en el bosc (785 m)

Photo ofPer la dreta, seguiu les fites (762 m) Photo ofPer la dreta, seguiu les fites (762 m) Photo ofPer la dreta, seguiu les fites (762 m)

Per la dreta, seguiu les fites (762 m)

Sesta Feréstega (760 m)

Photo ofEl Pujol de la Mata, objectiu molt a prop (725 m) Photo ofEl Pujol de la Mata, objectiu molt a prop (725 m) Photo ofEl Pujol de la Mata, objectiu molt a prop (725 m)

El Pujol de la Mata, objectiu molt a prop (725 m)

Intersecció, continuem recte (708 m)

PictographRisk Altitude 2,384 ft

Han tallat les grapes! (760 m)

[CAT] Des d'aquest punt s'accedeix al cim del Pujol de la Mata. Abans era molt més fàcil i segur gràcies a l'ajuda d'unes grapes de ferro instal.lades en la roca (tres en el primer tram i sis en el segon), però que ara ja no hi són. Si decidiu pujar-hi feu-ho amb molta precaució i sempre acompanyats!. [ES] Desde este punto se accede a la cumbre del Pujol de la Mata. Antes era mucho más fácil y seguro gracias a la ayuda de unas grapas de hierro instaladas en la roca (tres en el primer tramo y seis en el segundo), pero que ahora ya no están. Si decidís subir hacedlo con mucha precaución y siempre acompañados!

PictographCave Altitude 2,389 ft
Photo ofForadada del Pujol de la Mata (765 m) Photo ofForadada del Pujol de la Mata (765 m) Photo ofForadada del Pujol de la Mata (765 m)

Foradada del Pujol de la Mata (765 m)

[CAT] La trobareu fàcilment continuant pel caminet que va vorejant la roca per l'esquerra de les grapes (waypoint anterior). [ES] La encontraréis fácilmente continuando por el caminito que va bordeando la roca por la izquierda de las grapas (waypoint anterior).

PictographCave Altitude 2,388 ft
Photo ofVista posterior de la Foradada (765 m) Photo ofVista posterior de la Foradada (765 m) Photo ofVista posterior de la Foradada (765 m)

Vista posterior de la Foradada (765 m)

[CAT] Imatges de l'altre extrem de la foradada (cara oest). En aquesta part trobareu una petita cavitat, que a jutjar per la seva fisonomia, més aviat sembla excavada manualment. Encara que no s'aprecia bé des d'aquest lloc, té boca de sortida per l'altre extrem (cara est). [ES] Imágenes del otro extremo de la foradada (cara oeste). En esta parte encontraréis una pequeña cavidad, que a juzgar por su fisonomía, más bien parece excavada manualmente. Aunque no se aprecia bien desde este lugar, tiene boca de salida por el otro extremo (cara este).

Photo ofPer la dreta i amb els ulls ben oberts (708 m) Photo ofPer la dreta i amb els ulls ben oberts (708 m) Photo ofPer la dreta i amb els ulls ben oberts (708 m)

Per la dreta i amb els ulls ben oberts (708 m)

[CAT] Compte! A partir d'aquest punt el camí que seguirem és molt més estret, menys transitat i en ocasions ofegat per la vegetació i les fulles caigudes que cobreixen i amaguen el camí. Cal caminar poc a poc, prestant molta atenció ja que pot ser perdedor en algun moment. Trobareu algunes fites de pedra que us ajudaran en la progressió. [ES] Vigilad! A partir de este punto el camino que seguiremos es mucho más estrecho, menos transitado y en ocasiones ahogado por la vegetación y las hojas caídas que cubren y esconden el camino. Conviene andar poco a poco, prestando mucha atención puesto que puede ser perdedor en algún momento. Encontraréis algunos hitos de piedra que os ayudarán en la progresión.

Photo ofPer l'esquerra d'aquest arbre de la foto (670 m) Photo ofPer l'esquerra d'aquest arbre de la foto (670 m) Photo ofPer l'esquerra d'aquest arbre de la foto (670 m)

Per l'esquerra d'aquest arbre de la foto (670 m)

PictographRiver Altitude 2,088 ft
Photo ofCreuem el Torrent del Roure del Parrac (625 m) Photo ofCreuem el Torrent del Roure del Parrac (625 m) Photo ofCreuem el Torrent del Roure del Parrac (625 m)

Creuem el Torrent del Roure del Parrac (625 m)

PictographRiver Altitude 2,228 ft
Photo ofCreuem el torrent del Racó de l'Alzina Cremada (660 m) Photo ofCreuem el torrent del Racó de l'Alzina Cremada (660 m) Photo ofCreuem el torrent del Racó de l'Alzina Cremada (660 m)

Creuem el torrent del Racó de l'Alzina Cremada (660 m)

Després de creuar-ho el camí s'enfila lleugerament cap a la dreta, seguiu les fites de pedra.

Carena del Muronell (722 m)

El camí torna a amagar-se per l'interior de la vegetació del bosc

Bifurcació de camins, per la dreta (783 m)

Aquest camí de la dreta (1) ens portará a la Cova del Muronell. Després de la visita, tornarem pel mateix camí i continuarem pel camí que veiem a l'esquerra (2) de la foto.

PictographCave Altitude 2,537 ft

PictographCave Altitude 2,539 ft

Cova del Muronell (785 m)

> Documentació: "Cova Del Muronell. Petita cova d'uns 10 m. de recorregut a la Serra de l'Obac Bonic paratge que, en forma de cova, adorna l'estirada carena del Muronell de la Mata; la gran caverna s'atansa al torrent de la Font Freda amb una obertura de 4 metres d'alçada per 2 d'ampla, arranjada amb un mur de pedra seca curosament treballat, que serveix per anivellar el terra de la cova. L'accés però, es fa per una entrada lateral més reduïda, d'un metre d'ample i dos metres justos d'alt. L'interior de la cavitat, amb una amplada de 3 metres i una longitud de 8, se'ns presenta força majestuosa, no manca llum a a cap indret; una obertura enlairada al costat de llevant, mig tapada amb un mur de pedra seca, deixa entrar la claror per un finestral 2 x 1,5 metres. Els quatre metres d'alçada de l'habitacle ens permeten una perspectiva, des de l'interior de la cova, força encisadora. Tipo: Cova Municipi: Mura Comarca: Bages Unitat: Obac, Serra de l' Recorregut: 10 metres Desnivell: 0 metres Granunitat: Serralada Prelitoral Litologia: Conglomerats Bio: Última revisió: 2012-11-17 12:42:56 Situació: Cal prendre el corriol que des de la bassa de la Mata baixa cap al collet de la Sabatera, tot vorejant el turó del Muronell pel costat de ponent; es creua primer una carbonera i s'arriba a una cruïlla (vora hi ha l'Avenc Local) on baixarem cap a l'esquerra tot resseguint la carena del Muronell avall durant uns 10 minuts fins arribar a uns cingles amagats al costat N; un pilonet de pedres ens adreçarà cap a la cova a una vintena de metres a la nostra esquerra. Història: Coneguda de sempre per excursionistes i gent de la contrada. Restà inèdita espeleològicament fins que la van topografiar l'any 1992 membres de la SIS del CE Terrassa." Font: https://espeleoworld.com/c/cova-del-muronell

Photo ofBifurcació de camins, per la dreta (853 m) Photo ofBifurcació de camins, per la dreta (853 m) Photo ofBifurcació de camins, per la dreta (853 m)

Bifurcació de camins, per la dreta (853 m)

A pocs metres i cap a l'esquerra es troba l'Avenc de la Mata (sense foto)

PictographLake Altitude 2,975 ft

Photo ofEsquerra, pel darrere de l'alzina (913 m) Photo ofEsquerra, pel darrere de l'alzina (913 m) Photo ofEsquerra, pel darrere de l'alzina (913 m)

Esquerra, pel darrere de l'alzina (913 m)

Capella de Sant Jaume (930 m)

PictographLake Altitude 2,976 ft

Bassa de la Mata (907 m)

Photo ofCamí de la Mata, girem cap a la dreta (902 m) Photo ofCamí de la Mata, girem cap a la dreta (902 m) Photo ofCamí de la Mata, girem cap a la dreta (902 m)

Camí de la Mata, girem cap a la dreta (902 m)