Pujada a Sant Salvador sortint dels Sants Metges de l´ Espunyola / 100 Cims )

Photo ofPujada a Sant Salvador sortint dels Sants Metges de l´ Espunyola / 100 Cims ) Photo ofPujada a Sant Salvador sortint dels Sants Metges de l´ Espunyola / 100 Cims ) Photo ofPujada a Sant Salvador sortint dels Sants Metges de l´ Espunyola / 100 Cims )

January 12, 2024
January 2024

near L'Espunyola, Catalunya (España)

Per avui en Francesc que lidera la Colla dels Divendres, l'objectiu de la qual es aconseguir l'ascens dels 100 cims que es el repte que va proposar la FEEC, i que la Colla dels Divendres va fent des de la seva constitució ara fa 9 anys.

Avui un cop més anem cap el Berguedà, i farem el cim de Sant Salvador de 1157m i a continuació el cim del Serrat de Sant Isidre de 1117 m . Cap d'aquests dos cims ' ha estat assolit abans per la Colla dels Divendres.

Anem a fer primer el cim de Sant Salvador. Es tracta d'una excursió no circular, des de Ermita de sant Cosme i Sant Damià passant per:
- Riera de Montclar (0.8 km)
- La Bòfia (2.4 km)
- Sant Salvador (2.9 km)
- Restes del Monestir de Sant Salvador (2.9 km)
- Clot de Foubes (4.3 km)
- Cementiri d'Espunyola (4.5 km)
- Lloc d'arribada Església dels sants Metges (5.6 km)

Senzilla i poc complicada excursió que ens permet fer el cim de Sant Salvador un dels 100 cims de la FEEC, visitar la Cova de la Bòfia i gaudir de bones vistes de les muntanyes de l'entorn, aquesta era la intenció, però la pluja de abans d'ahir i la humitat de la boira baixa de l'inici de la ruta, sota el mar de boira que no s'ha aixecat en tot el dia, ha deixat la pujada relliscosa i fins i tot amb alguns trams perillosos o de gran dificultat, i n'es mostra les diverses caigudes que hem patit.

Elements d'interès del recorregut

Bòfia De Can Torneula
Cova de 26 metres de longitud a Capolat
Boca quadrada per on s'accedeix a una gran sala de 22X13X4 metres, de sostre pla i amb un llac permanent a l'interior que ocupa les 3/4 parts de la sala. Després de fortes precipitacions, l'aigua sobrant surt per la boca precipitant-se pel cingle.
Tipo: Cova
Litologia: Conglomerats
Bio:
Última revisió: 2018-09-17 15:31:12

En els plans de Can Torneula, situats sobre els cingles d'Espunyola, es troba la masia del mateix nom, els antics camps de conreu finalitzen a tocar del cingle, la cova es troba entre dues grans fites que delimiten el terme municipal (Capolat i Espunyola), situades a una mica més de 200 metres del Mas, en un petit replà a uns 10 metres per sota del primer cingle escalonat.

Història
La cova es aprofitada com a cisterna natural de la propera masia de Can Torneula, d'això es desprèn que és coneguda d'antic. Des del 1979 era coneguda pel Sr. Rafael Bermúdez, assabentats per aquest, la SIES d'esplugues l'exploren el 1991.

Sant Salvador
Sant Salvador és una muntanya de 1.157 metres que es troba entre els municipis d'Avià, Capolat i l'Espunyola, a la comarca catalana del Berguedà. Al cim podem trobar-hi un vèrtex geodèsic (referència 280094001) i les restes del monestir de Sant Salvador de Mata.
Sant Salvador de Mata
Sant Salvador de Mata és una església del municipi de Capolat (Berguedà) inclosa en l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya i situada a la muntanya coneguda també com Sant Salvador.

Descripció
Restes d'una església preromànica de planta rectangular, amb els murs de tramuntana i els de ponent encara visibles, fets amb carreus de pedra picada ben escairats i col·locats en llargues filades. Aquest parament contrasta amb la resta, possiblement perquè en algun moment es remodelà la construcció. Per les restes conservades podem pensar que l'església no tenia arc triomfal, i el santuari no estava diferenciat de la resta, almenys en planta. L'església estava coberta amb bigues. Malgrat les modificacions i l'estat de ruïna total, l'església conserva part del paviment d'opus spicatum.

Història
L'església de St. Salvador de Mata fou consagrada el 900 pel bisbe de la seu d'Urgell, Nantigís. L'acta de consagració explica que l'església es consagrà a petició del l'abat Sunila i dels habitants del lloc que l'havien restaurada al lloc anomenat Matta monasterii. El 905 el cenobi encara subsistia, car Adalaiz, comtessa filla dels comtes Suniari i Richildis, donà per remi de l'ànima dels seus pares al Monestir de Sant Joan de les Abadesses tot el terme del Castell de l'Espunyola. Esmentant els seus límits es diu que "et de parte orientis affrontat in fines de Mata monasterio". A partir d'aquesta data el monestir de St. Salvador de Mata quedà perdut en la documentació.

Els Sants Metges
Els Sants Metges és una església al nord del nucli de l'Espunyola (el Berguedà) i s'hi accedeix des de la carretera C-26 (de Solsona a Berga). Al km. 137,5 (42° 03′ 14″ N, 1° 45′ 46″ E) una pista ben senyalitzada "Camí de Sants Metges" hi mena en poc més de 400 metres.
Frontó de la portada
La capella dels Sants Metges, nom amb què es coneix a Catalunya la devoció als Sants Cosme i Damià, és una obra del segle xviii, edificada a l'indret anomenat peu de Roques, just a l'emplaçament de l'antiga capella del segle xvi, on s'originà el culte. L'església conserva una interessant talla de fusta policromada dels segles xvii o XVIII.

Església d'una sola nau sense absis i amb la façana principal orientada a ponent. A migdia fou bastida una sagristia de petites dimensions. La façana presenta una porta allindada coronada per un frontó semicircular suportat per dues falses pilastres amb capitells força senzills. A sobre seu, a mitja façana, trobem un òcul que il·lumina l'interior. Adossat a la façana principal trobem una torre campanar de planta quadrada. El parament és pedres irregulars unides amb morter i la coberta, a dues aigües de teula àrab.

Informació extreta de la Viquipèdia, https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/sant-salvador-100cims-i-la-cova-de-la-bofia-des-dels-sant-metges-153702445 https://espeleoworld.com/c/bofia-de-can-torneulaEL TEXT ES DEL MEU AMIC I COMPANY D´EXCURSIONS JOSEP CASTELLS joepcastell

Església dels Sants Metges Sortida

vista

Sant Salvador 100 Cims

Sant Salvador resstas Ermita

Photo ofErmita del Sany Metges i cementiri de l ´Espunyola arribada Photo ofErmita del Sany Metges i cementiri de l ´Espunyola arribada Photo ofErmita del Sany Metges i cementiri de l ´Espunyola arribada