Pujada a la Mare de Déu del Mont des de Beuda

Photo ofPujada a la Mare de Déu del Mont des de Beuda Photo ofPujada a la Mare de Déu del Mont des de Beuda Photo ofPujada a la Mare de Déu del Mont des de Beuda

June 17, 2021
June 2021

near Beuda, Catalunya (España)

Ascensió "clàssica" al Santuari de la Mare de Déu del Mont, pertanyent al municipi d'Albanyà, patrona de l'Empordà, (tot i estar situat a la Garrotxa), a 1.121m d'alçada sobre el nivell del mar. Antiga ruta de peregrinatge, prenem el camí a les afores de Beuda per estalviar-nos caminar per asfalt, aparcant el cotxe a tocar de la carretera que puja al Santuari, a 1km i escaig passat el poble, on resa un cartell de "Indrets Verdaguerians" que ens introdueix l'escriptor ja des de l'inici de la ruta. Ascendim per una pista de terra/grava seguint les marques i fites, en direcció Nord, fins a trobar una intersecció, on prenem el camí cap al Castellot/Els Cortals, direcció Nord. La pujada, sempre progressiva, passa per on el mapa diu Massís de les Salines. Creuarem el Torrent de Ca n'Oliveres i prenem direcció Oest cap al Castellot de Beuda, o de les bruixes, o dels Moros, o de Falgars...on s'aprecien les muralles i la Torre Sud a sobre un penya-segat, amb unes vistes magnífiques. És un castell medieval on es troben referències escrites del S. X-XI però es creu que és d'època romana. Deixem les runes i enfilem el camí cap a Sous, novament en direcció Nord. Seguim pujant sense pressa però sense pausa, passem a tocar del Turó de les Grives (653m) i serpentegem, sempre direcció Nord, fins arribar a l'espectacular monestir de Sant Llorenç de Sous, inicialment una ermita de l'ordre benedictí, ja documentada al S. IX. El complex és molt gran i val la pena parar una bona estona a llegir la història del lloc als diversos plafons informatius. Des del Monestir, el camí pren direcció Oest, serpentejant fins a arribar al Santuari de la Mare de Déu del Mont, indret de gran valor i interès cultural català, on Jacint Verdaguer trobà part de la inspiració per escriure el seu poema èpic "Canigó"...i és que les vistes dalt del cim mereixen molt la pena. Després de visitar l'indret, tornem pel mateix camí fins a Saus, i des d'allà decidim fer ruta circular, en direcció a la Font de Rocapastora per la pròpia Carretera, i fent el descens pel sector de "Salve Regina", una tornada que ens va encantar per la seva aparença constant de corriol petit i estret, a sotabosc molts cops. Excursió molt recomanable on cal estar amb un xic de forma.

Pàrquing

PictographInformation point Altitude 1,327 ft

Panell informatiu "Indrets Verdaguerians"

Indicador

PictographCastle Altitude 1,787 ft

Castellot de Beuda

Castellot de Beuda, de les Bruixes, dels Moros o de Falgards, edifici Medieval d'origen romà, documentat als S.XI l format per una torre rodona, una sala, una cisterna i una muralla. L'indret es troa dalt d'un turó penya-segat

Indicador Sous/El Mont vs. Castellot/Beuda

Indicador de Sous (II)

Photo ofEsglésia i Monsteri de St Llorenç de Sous Photo ofEsglésia i Monsteri de St Llorenç de Sous Photo ofEsglésia i Monsteri de St Llorenç de Sous

Església i Monsteri de St Llorenç de Sous

Església i Monsteri de St Llorenç de Sous o del Mont, de l'ordre benedictí, a 855m d'alçada, és un conjunt religiòs que té els seus origens en l'església al S. IX, que esdevingué abadia amb el temps. La ruïna de l'església del monestir de Sant Llorenç del Mont, molt danyada ja en els terratrèmols del segle XV, obligà a abandonar-la definitivament en el segle XVIII. La nova església de Sant Llorenç de Sous fou consagrada el 1829 i fou servida pels capellans del santuari de la Mare de Déu del Mont, situat al cim de la muntanya. Durant la seva estada al santuari, l'any 1884, Verdaguer assistí a la festa major del poble de Sous, celebrada en aquesta església, i en deixà testimoni literari. En el segle XX el lloc quedà despoblat.

Indicador El Mont

Indicador Segueró/Beuda vs. Mare de Déu del Mont

Indicador a peu de carretera

Intersecció Sous/Castellot amb Itinerari 4 (Falgars i Sous)

Santuari Mare de Déu del Mont

El Santuari Mare de Déu del Mont, construït al S.XIV sobre el cim més alt de la Serra del Mont, a 1.125m d'alçada, per venerar la verge homònima, patrona de l'Empordà, que fins llavors revia culte al monestir de Sant Llorenç de Sous o del Mont, uns metres més a baix, és un edifici religiòs singular, integrat al patrimoni arquitectònic de Catalunya. Fou un destí famòs de pelegrins, fet que va comportar disputes per la seva titularitat. És conegut sobretot per ser un dels indrets que va inspirar el poema èpic "Canigó" de Mossèn Jacint Verdaguer. A l'exterior de l'edifici religiòs (també hi ha un restaurant i un hotel per dormir), hi ha la famosa escultura de Verdaguer assegut, sospirant per la tranquil·litat que l'inspirà en la seva obra...

Indicador a Sous, prenem la direcció de Beuda per la carretera asfaltada