Pujada a Engorgs des de l'aparcament dels Planells [Carbassa]

Photo ofPujada a Engorgs des de l'aparcament dels Planells [Carbassa] Photo ofPujada a Engorgs des de l'aparcament dels Planells [Carbassa] Photo ofPujada a Engorgs des de l'aparcament dels Planells [Carbassa]

2 days 10 hours
October 24, 2022
October 2022

near Girult, Catalunya (España)

_______________________________________________________________________________________
Apunt: el temps total no apareix bé en Wikiloc. Hi surten 2 dies i 10 hores, no obstant la durada real va ser de 22 hores i mitja. Això es deu a un tema d'ajustaments en el track que he fet, i sembla que Wikiloc no els reconeix bé.
Apunt 2: ruta senzillíssima i sense cap exigència. Tan sols hi ha un pas "mig-tècnic" de grimpada d'uns 2 metres, poc després de superar la Cabana del Tarter. La resta és pim-pam.

Pujada a Engorgs des de l'aparcament dels Planells

Primera ruta de la temporada de tardor 2022. El pla original consistia en fer l'Olla del Puigpedrós, baixant fins al pic de la Carbassa, ocasió per la qual havíem portat una carbassa sencera de 5 kg., amb la intenció de portar-la al cim amb al mateix nom. El pla era perfecte. No obstant, el temps empitjoraria durant la nit i el dia següent, amb la qual cosa ens veuríem obligats a cancel·lar-ho tot i baixar des del refugi lliure on havíem fet nit. Gran llàstima, ja que el Puigpedrós roman imbatut encara per mi i per la Lu, així que l'haurem de repetir. També haurem de tornar a pujar la carbassa al seu cim, cosa que ha quedat pendent...

ACCÉS:
L'aparcament dels Planells es troba en el Pla de Campllong, a uns pocs kilòmetres carretera amunt des de Meranges, passat Gírul. Es tracta de la mateixa carretera que porta al refugi guardat de Malniu, però parant una estona abans.

Per arribar a Meranges hi ha un parell o tres de desviaments des de la carretera N-260, concentrats en el tram entre Bellver de Cerdanya i Puigcerdà.

ORIENTACIÓ:
Fem servir el mapa de Puigpedrós -Tossa Plana de Lles | Cerdanya (2018/2019) de l'Editorial Alpina i en escala 1:25.000. Cobreix la ruta sencera (el començament de la ruta queda justament en el límit del mapa, per sota). Ens ajudem amb el GPS Aventura 2 de TwoNav.

RUTA:
Consultar els waypoints per a més informació.

La ruta és extremadament senzilla, tant de seguir, com de realitzar. L'objectiu inicial era pujar el Puigpedrós i fer tota l'olla consecutiva, passant pels Pics dels Engorgs, la Tosseta de l'Esquella, el Bony del Manyer i la Carbassa, no obstant per mal temps vam haver de cancel·lar els plans i tornar cap avall, amb la qual cosa la sortida es veia reduïda a només l'ascensió fins a la zona d'Engorgs, i el refugi Joaquim Folch i Girona.

La ruta comença en l'aparcament dels Planells (la Mollera), on s'agafa el camí marcat SC-101. Es travessa el Campllong i es continua pujant a través de la Valltova, sempre a prop del Riu Duran. Quan arribem a prop de la Pleta d'Engorgs, enlloc de creuar el riu prosseguim endavant, passant per la Cabana del Tarter i fins a enganxar el GR-11, el qual ens porta directament al refugi lliure d'Engorgs. Aquí en fem una volta per la zona, pujant un petit cim sense nom [2566 m] i després retornem al refugi.

Al dia següent, retornem per gairebé el mateix camí que en la pujada, aquest cop però, sense agafar el GR-11 i anant directament al SC-101. Ràpidament baixem fins a la Pleta d'Engorgs, on creuem un petit pont i prosseguim per un sender ja conegut, el qual ens porta de tornada en l'aparcament.

TEMPS:

1R DIA
Aparcament dels Planells: 12:52
Cabana del Tarter: 14:06
Cascada: 14:21
Parada per dinar: 14:32 i dinem fins les 15:26.
Refugi d'Engorgs: 15:49 i ens plantem allà. Estem una bona estona, fins que sortim a fer un passeig prop de les 18:00.
Cimet sense nom: 18:30
Refugi d'Engorgs: 18:56

2N DIA
Refugi d'Engorgs: 10:27
Dreta: 10:30
Pleta d'Engorgs (pont): 10:56
Aparcament dels Planells: 11:42

METEO:
Primer dia de sol intermitent i nuvolositat, amb fortes ratxes de vent - aquestes s'enfortien com més s'apropava el vespre i com més amunt pujàvem. Fred moderat, però sense dubte notori i poc agradable.
El segon dia, contínues precipitacions al llarg del dia i concentrades sobretot a sobre del massís del Puigpedrós. La pluja s'aniria intensificant al llarg del matí i cap a la tarda. Les fortes ràfegues de vent seguirien presents en tot moment.

MATERIAL:
Unes bones botes adherents i impermeables, i preferiblement de canya alta. És molt recomanable tenir un altre parell de calçat i deixar-ho en el cotxe, ja que les botes es solen mullar (també per la suor), i s'han de deixar airejar.

Roba calenta i impermeable, sobretot protecció contra el vent.

Bastons per caminar.

Tenda de campanya (opcional) i sac de dormir calent.

Recomanable portar fogonet de gas per a poder escalfar el menjar i la beguda.

Opcionalment, dur ampolla tèrmica.

Roba calenta, preferiblement a capes. Diversos parells de mitjons, ja que es poden mullar fàcilment.

AIGUA:
No cal portar molta aigua des de baix de tot, ja que hi ha rius i torrents en tota la zona d'Engorgs, i allà s'hi pot omplir aigua .

MOTXILLA:
Motxilla no gaire pesada. Pensant en fer l'olla sencera portàvem material per a dos dies, incloent el sac de dormir, tenda de campanya, roba, menjar, estris per cuinar... Deurien ser uns 12-14 kg inicials.

Aparcament dels Planells

Sortim del cotxe, dinem i comencem a preparar les motxilles. El fred, fins ara absent, poc a poc comença a introduir-se en els nostres ossos i ens obliga a abrigar-nos. No fa del tot bon dia, però tampoc no té mala pinta i a més confiem en què el dia següent serà millor.

L'enorme carbassa que hem portat i la qual pensem portar en tot el trajecte treu el cap per la motxilla - ella també està llesta. Així, sortim de l'aparcament sense cap problema.

PictographWilderness hut Altitude 7,083 ft

Cabana del Tarter

Agafem el camí de ciment (ciment durant un centenar de metres) el qual s'endinsa per la vall, creuant la zona de Campllong. Al principi és un pèl embolicaire, ja que fa una volta estranya, però un cop travessem les zones de pasturatge (dominades per les vaques), el sender es fa molt molt simple de llegir i no trobem cap impediment. La pujada no és gens difícil, tot i que és això, una pujada contínua - el fort ritme inicial que agafem fa que molt aviat comencem a suar la gota grossa. Mantenim la marxa constant i la direcció vers el Nord - Nord-Oest, fins que, havent ascendit uns 250 metres, arribem a una zona més aplanada. Ens mantenim en tot moment en el costat dret del riu i, després de creuar-nos amb uns pocs muntanyistes (els pocs que hi havia pel camí) i després de pujar una cinquantena de metres més, emergim per davant de la Cabana del Tarter.

La cabana té una construcció mig-sòlida, ja que la seva meitat està escarbada dins del terra, i el seu interior tampoc està malament, però el gran problema que té és que li falta gran part del sostre. Podria ser útil per emergències reals, però poc més.

PictographWaterfall Altitude 7,277 ft

Cascada

Una mica més amunt de la cabana hi ha un bonic mirador amb vistes a la Cerdanya i a la Tossa d'Alp. En aquest punt també hi ha un perillós penya-segat que dóna al riu, i una cascada no gaire gran que salta per les roques irregulars. Tot plegat és molt bonic, tot i que cal anar amb compte.

Per tal de continuar, aquí s'ha de grimpar per la roca - hi ha un parell de petites fites de pedra, però no hi ha més marques clares. No obstant, un cop es superen els 2-3 metres de grimpada, el sender es torna a veure molt clar.

PictographPicnic Altitude 7,437 ft

Parada per dinar

Caminem uns metres més a través del bosc i en la primera ocasió, havent trobat una petita clariana amb un tronc caigut, parem per dinar - ens estàvem morint de gana ja. Quan parem i ens asseiem a terra, comencem a notar el fred de veritat, de manera que ens vestim amb els abrics potents. Aprofitem per fer-nos una sessió de fotos amb la carbassa.

PictographWilderness hut Altitude 7,801 ft
Photo ofRefugi d'Engorgs (Joaquim Folch i Girona) Photo ofRefugi d'Engorgs (Joaquim Folch i Girona) Photo ofRefugi d'Engorgs (Joaquim Folch i Girona)

Refugi d'Engorgs (Joaquim Folch i Girona)

Havent menjat molt bé, partim de nou. En menys de 5 minuts trobem el GR-11, el qual ens portarà directament al refugi d'Engorgs (també porta cap al Refugi de Malniu en l'altra direcció). Portem tendes de campanya, i pensem passar la nit amb elles, però igualment volem veure en quin estat es troba el refugi lliure, ja que els últims records d'en Pol sobre el lloc no són gens bons.

Poc després d'emprendre el GR, pugem i emergim en l'interior de l'olla - la zona és pelada, gairebé sense arbres i és molt oberta i mig aplanada. Pels dos costats s'alcen les parets de diversos pics de l'olla. Bufa un vent impressionant...

El refugi lliure d'Engorgs (Joaquim Folch i Girona) es veu a simple vista, i hi accedim en un tres i no res. En obrir la porta ens sorprenem gratament del bon estat en què es troba! Què bé, sembla que ha estat renovat fa no gaire, tot el seu interior es veu cuidat i netejat. Revisant-ho, trobem una data gravada en els ciments de l'edifici, també reforçats de nou - 2021. Bé, no tot és ideal, ja que els matalassos segueixen bastant podrits, però posant-hi una màrfega a sobre es poden usar sense problema. Veient l'estat de la meteorologia, sobretot per les ratxes de vent, veiem més oportú fer-hi nit a dins del refugi, en comptes de córrer riscos en una tenda de campanya.

ATENCIÓ!!! EL REFUGI HA ESTAT RENOVAT, PERÒ AIXÒ NO VOL DIR QUE TOTHOM PUGUI ANAR-HI A FER EL QUE LI ROTI SENSE CAP MESURA. ÉS UN REFUGI DE MUNTANYA I S'HA DE NETEJAR, CUIDAR I CONSERVAR BÉ!!!

Cimet sense nom [2566 m]

Donat que no ens dóna temps de pujar el Puigpedrós, decidim sortir a fer una volta per la zona. Seguint a grans traces el GR, arribem a un petit estany, des d'on remuntem a un petit cim que hi ha a prop. El cimet no té nom, però es troba força centrat dins l'olla, així que n'ofereix una panoràmica de 360º excepcional, deixant visibles gairebé tots els pics de la cadena. Veiem unes poques tendes de campanya per la zona dels estanys. En el cimet també veiem un parell de cabirols molt tranquils, i aconseguim apropar-nos-hi sense molestar gaire. La incisió del sol sobre el Puigpedrós, obrint-se pas entre els núvols ens deixa una imatge realment espectacular.

Seguim carena avall i completem la volta seguint el curs del Torrent d'Engorgs, el qual ens encamina fins al refugi lliure. En arribar, ens trobem amb un grup gran de joves batxillers, amb els quals haurem de compartir el lloc durant la nit. En total acabem sent 17 persones encabides en les lliteres del refugi - amb tanta gent no fa gens de fred tot plegat.

Dreta

Al dia següent ens despertem aviat, però ens adonem que el temps és terrible i que no deixa de ploure. Decidim esperar unes hores i dormir més, a veure si es donen canvis. Les hores passen, però el temps sembla que no millorarà - és més, uns muntanyistes que venien pujant ens avisen que anirà empitjorant durant la resta de dia. Així doncs, nos ens queda altra que cancel·lar els plans i anar cap avall... Una veritable llàstima, però a la muntanya millor no jugar-se-la.

Abandonem el refugi sobre dos quarts d'onze del matí. La pluja segueix pegant amb ganes, i el vent amb encara més èmfasi, però no tenim més alternativa que mullar-nos. Avancem uns 300 metres i ens trobem amb el pal senyalitzador que indica l'encreuament del GR amb el SC. Amb la pluja, sent el terra molt relliscós, triem l'opció que va per la dreta (SC), evitant així passar per les roques per les quals havíem grimpat el dia anterior.

PictographBridge Altitude 6,835 ft

Pleta d'Engorgs [pont]

Anem descendint a bon ritme, però també amb compte de no entrebancar-nos ni relliscar. Passem una estona poc agradable degut a la pluja, però a mesura que anem baixant l'exposició al vent es veu reduïda, i sembla que la pluja també baixa d'intensitat. Quan arribem per la Pleta d'Engorgs i creuem el Riu Duran pel petit pont de fusta, la pluja ja gairebé a cessat del tot i podem treure'ns les caputxes. Seguim descendint amb compte. A partir d'aquí desfem les mateixes passes que en l'anada, ja és terreny conegut. En menys d'una hora arribem a l'aparcament, on podrem canviar-nos de roba i agafar el cotxe per tornar a Barcelona.