Puiggraciós (Vallès Oriental) 100 cims No Essencial

Photo ofPuiggraciós (Vallès Oriental) 100 cims No Essencial Photo ofPuiggraciós (Vallès Oriental) 100 cims No Essencial Photo ofPuiggraciós (Vallès Oriental) 100 cims No Essencial

August 6, 2023
August 2023

near Gallicant, Catalunya (España)

El Puiggraciós (100 No Essencial) pertany a l'Ametlla del Vallès, el Figueró-Montmany i Bigues i Riells, al Vallès Oriental. Aquest cim està dins l'Espai Natural dels Cingles de Bertí.

Aprop del cim hi ha les restes del Poblat Ibéric i al voltant del santuari podem trobar la Torre de Telegrafia Òptica i una antiga capella.

PUNT D'INICI: Santuari de Puiggraciós (L'Ametlla del Vallès)

COM ARRIBAR:: Des de la població de l'Ametlla del Vallès cal seguir les indicacions al Santuari de Puigraciós

DIFICULTAT: Fàcil. Ruta per corriols fàcils i per pista forestal.

NOTA: La ruta per arribar al cim del Puiggraciós és curta, apenes 1,500 kms. És por fer circular, tan en sentit horari o en sentit contrari, o lineal, fent el recorregut del track de tornada des del cim.
El track que jo vaig seguir la ruta era en sentit horari i indicava que un cop fet el cim, calia agafar un corriol en forta baixada. Com el dia que la vaig fer estava plovent, van decidir fer el corriol de pujada i la veritat va ser un encert, ja que el terreny relliscava molt.
A tenir en compte si es fa fer la ruta circular, tant en un sentit com l'altre. El camí que porta a la Masia El Pollancre és de propietat privada, indica que el pas està prohibit.
Si la ruta és fa seguint el track, en arribar al wp03, on està la cadena, cal seguir un 100 mts i a l'esquerra s'ha d'agafar un corriol de pujada. En el cas de fer la ruta en sentit horari, llavors en el wp07 trobarem un cartell que diu "Sortida", és el corriol de baixada

Ruta resumida:
Santuari de Puiggraciós - Coll de Can Tripeta - Puiggraciós - Poblat Ibèric de Puiggraciós - Torre de Telegrafia Òptica - Capella - Santuari de Puiggraciós

Info d'interès:

Santuari de Puiggraciós. Va ser construït el 1701, molt a prop d'on, segons la llegenda s'havia trobat la imatge de la Mare de Déu, una talla gòtica que era venerada des del segle xV i que al segle XVIl ja sortia, cada any, en processó.

Torre de Telegrafia Òptica. Construïda l'any 1845 en el decurs de les guerres carlines del segle XIX. Al llarg del segle XIX es van fer necessàries unes comunicacions ràpides per tal de consolidar el nou Estat Lliberal per tot el territori. A Catalunya, la Guerra dels matiners o segona guerra carlina (1847 i 1849) va accelerar la instal·lació d'aquesta xarxa per tal frenar la guerra de guerrilles practicada per les tropes carlines. La Torre de Puiggraciós formava part de la línia Vic- Barcelona. Està situada a 100 metres del santuari, en un petit turó que té una situació estratègica.

Poblat ibèric de Puiggraciós. Les restes que queden estan aprop del cim del mateix nom. Va ser un assentament iber dels laietans que data del segle iii aC fins a l'època romana i que va tenir la seva màxima esplendor durant els segle III-II aC.

PictographDead-end street Altitude 2,420 ft

El Pollancre / Propietat Privada

Inici - Final

Puiggraciós (100 cim)

wp03 Cadena, camí Propietat Privada

wp11 Dreta

wp12 Santuari de Puiggraciós

Photo ofwp13 Antiga Capella de Nostra Senyora de Puiggraciós Photo ofwp13 Antiga Capella de Nostra Senyora de Puiggraciós Photo ofwp13 Antiga Capella de Nostra Senyora de Puiggraciós